Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

"Spacere" for mer breial bil?

"Spacere" for mer breial bil? #1507060 18/10/2012 22:02
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har en cherokee med litt for breie dekk. Bredden på dekka merkes ved fullt rattutslag siden de da subber borti et eller annet. Den lille subbinga kan jeg leve med, men mener å ha hørt noe om en "ditt og en dært" som kan settes på akslingen eller felgen som øker avstanden mellom hjula og således kan jeg jo slippe lyden og samtidig få en enda mer bøllete bil.
Noen som kan si noe kvalifisert om dette?
Hva er det. Om det er mye pes å montere. Hvor finner jeg det. Trengs det nye felger feks, etc etc.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507065 18/10/2012 22:11
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Finn ut hvor dekkene subber først.
Er det i ytterkant av skjermen hjelper det ikke med avstandsstykker. Det vil bare gjøre det verre.
En annen ting å tenke på er at avstandsstykker flytter hjulene lenger bort fra navet, noe som øker påkjenningen på nav og aksling. Bruker du Jeep-en til det den skal brukes til kan påkjenningen bli for stor og i verste fall føre til sprekker i navet.

For brede hjul til at det fungerer i praksis på bilen er for øvrig som jøggle å regne.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507077 19/10/2012 05:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Og er avstandsstykker i det hele tatt lovlig?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: baronKanon] #1507081 19/10/2012 05:53
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: baronKanon
Og er avstandsstykker i det hele tatt lovlig?

Det kommer an på....
Se linken
http://no.wikipedia.org/wiki/Innpress
På felgen er det merket ET(Einpresstiefe) og et tall i millimeter som er innpresset på felgen.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507085 19/10/2012 06:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Boltene skal ikke se noen skjærkraft i det hele tatt. Hjulet skal henge på navet, og boltenes tiltrekkingsmoment skaper friksjon mellom felg og nav som holder det på plass.

Man har lov å endre sporvidden med maks 15mm, så med felger med originalt innpress, har man lov til å bruke maks 7,5mm spacer på hver side. Med felger med mer innpress, må man ha mer spacers.

Spacere må selvsagt akkompagneres av nye, tilsvarende lengre hjulboler, og må ha samme "leppe" som navet som passer med felgens senterhull. Alt må selvsagt godkjennes av Statens Vegvesen, og man gjør lurest i å kjøpe skikkelige spacers av god kvalitet med TÜV-godkjenningspapirer.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507111 19/10/2012 07:00
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Høres nesten ut som at det er "ettermontert" feil felg/dekk-dimensjon!? For stor omkrets eller bredde? Det er en kjent utfordring i rånemiljøet at dekkene subber når det er montert for brede felger/dekk eller at man har kjørt på med spacere for å få bredere hjulstilling.

Det første du kan gjøre er å sjekke dimensjon på felg/dekk som står på bilen, og sammenligne med det som står i vognkort. Eller søk på nett for å finne anbefalt dimensjon for din bil.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507113 19/10/2012 07:03
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Vanilla Ninja

Jøggle? pr definisjon?

JØGGLE ligner veldig på det velkjente trønderske ordet JØGGEL, og jeg lurer på om det her ikke er ganske lik betydning også. Spacers er jøggel.

Jøggel får du kjøpt billigst på biltema, de har universalspacers, men kun i 3-5mm tror jeg. Skal du space ut mye må bruke annen type. Litt avhengig på hvor mye. Jeg bruker aldri spacers, det endrer belastning på hjullager og kan slite du ut før, samt du får en konstruksjonsmessig svakhet, og det holder ikke når man har biler som får ekstremt store påkjenninger. At akslinger knekker pga 7,5mm endring i sporvidde er skremselspropaganda, men en spacer av dårlig kvalitet kan knekke. Som oftest om det skjer så har du gjort andre store kontruksjonsforandringer på dekk/høyde/dimensjon/chassis/demperlengde/heving etc som medfører trafikkfare, og overbelastning. Og du KAN får en rekke andre problemer som sporing etc.

Mitt råd er ikke space (i never do that), eller maks de fra biltema på originale bolter.

Biltema
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=spacer

Men her får du i alle varianter og bredder.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p...0&_from=R40

Og www.senk.no har eventuelt med eu godkjenning fra h&r om man er idiot nok til å tro at biltrangsynet vil godkjenne noe som helst

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: silverwrx] #1507114 19/10/2012 07:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jøggle må du lære deg, silverwrx. Det står i lenken til Vanilla Ninja.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: baronKanon] #1507131 19/10/2012 07:22
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon
Jøggle må du lære deg, silverwrx. Det står i lenken til Vanilla Ninja.
Ok, er klarere nå. "Jøggel" har alltid vært i en erketrønders vokabular, så jøggle forvirrer litt. Litt som sjonglere. Litt som Jøggel. Og litt som gjøgling (sjonglering).

Jøggle=overdreven fikling
Jøggel=resultatet

Bringer meg mer mot ordene i praktisk bruk:
Å jøggle.. Han dreiv å jøgglet med sykkelen/bilen.
Det var en sykkel med mye jøggel på. Da har du jøglet mye.

Kult! Et berikende ord!

Er det ene substantiv og det andre et verb? (klassifisering og slik ortografi er ikke min sterke side).

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507151 19/10/2012 07:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Å jøggle er rett og slett å gjøre noe så fint at det ikke er fint lenger. Putte på mange "fine" ting samtidig. Og gjerne med ekstra upassende fargematchinger osv.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: silverwrx] #1507153 19/10/2012 07:53
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jøggle, etter larsb, kan brukes som både adjektiv og verb,
Jøggel, eller juggel, etter trønderen, er et substantiv.

Å sette på for brede felger eller avstandsstykker på bilen sin = jøggle.
For brede felger eller avstandsstykker på bilen = juggel.

ICON_LAUGH

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507160 19/10/2012 08:13
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jøggle, etter larsb, kan brukes som både adjektiv og verb,
Jøggel, eller juggel, etter trønderen, er et substantiv.

Å sette på for brede felger eller avstandsstykker på bilen sin = jøggle.
For brede felger eller avstandsstykker på bilen = juggel.

ICON_LAUGH

Som hovedregel for hjul (og alt annet) gjelder dette. Unntaket er gamle 4x4 med pinglete dekkbredde på 215 i vognkortet. Et enda større unntak mener jeg det blir når bilen i tillegg har schvære skjermbreddere montert originalt. 235/75/15 er tross alt ikke monstertruck dimm ICON_WINK

Tipper at de der fra biltema som forumets alltid trofaste og meget kunnskapsrike bilwiz fra lillestrøm anbefaler blir løsningen, dvs hvis jeg gidder da. Subbingen er der såvidt og 6 mm totalt blir vel ikke helt den store optiske forskjellen.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507170 19/10/2012 08:25
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
I trøndersk er det aldri noen u i jøggel, men skrivemåten er nok "juggel".

Å jøggle er på en måte det man gjør, mer handlingsbeskrivende. Berikende ord.

Hun dama var jøggla opp. (Så stasha at hun ikke var fin, overkill).

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507175 19/10/2012 08:32
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ang Biltema spacer så ville jeg forsøkt det. 3mm på hver side kan gjøre underverker. 3mm i senter av felgen vil gi deg ørlite mer plass, og subbing er som regel snakk om millimeter.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: silverwrx] #1507190 19/10/2012 08:48
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: silverwrx
I trøndersk er det aldri noen u i jøggel, men skrivemåten er nok "juggel".

Å jøggle er på en måte det man gjør, mer handlingsbeskrivende. Berikende ord.

Hun dama var jøggla opp. (Så stasha at hun ikke var fin, overkill).

Det vil jeg tro kommer litt an på hvor i Trøndelag du befinner deg.

På Ekne sier man i hvert fall juggel.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Stein] #1507252 19/10/2012 10:28
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein

Man har lov å endre sporvidden med maks 15mm, så med felger med originalt innpress, har man lov til å bruke maks 7,5mm spacer på hver side. Med felger med mer innpress, må man ha mer spacers.

Jeg har endret fra ET 40 til ET 0, dvs 40mm på hver side, 80mm totalt. Dette sa de ingenting på hos NAF på EU-kontroll. Jeg spurte om det gikk bra med felgene, da sa han "jeg orker ikke å si noe på det, da kjører du bare hjem og bytter til originale hjul, ettergodkjenner, for så å dra hjem og montere de igjen". ICON_LAUGH

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507256 19/10/2012 10:35
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har økt sporvidde egentlig noe for seg?

I min simple tankegang så har vel de godt skolerte og ikke minst godt betalte ingeniørene fra bilfabrikantene regnet både en og to ganger på den optimale sporvidde for gjeldende bil?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Knirkekne] #1507259 19/10/2012 10:39
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne

I min simple tankegang så har vel de godt skolerte og ikke minst godt betalte ingeniørene fra bilfabrikantene regnet både en og to ganger på den optimale sporvidde for gjeldende bil?

Den tanken har slått meg også.
Jeg tenkte en stund på å senke bilen noen mm fordi mange sa at dette ville gi bedre kjøreegenskaper og mer kontant respons og alt slikt, men jeg kom fram til at ingeniørene hos BMW sikkert har mer peiling på slikt enn rånere som diskuterer på internett.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507264 19/10/2012 10:48
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er jo eit kompromiss da. Auka sporvidde vil nok gi bedre grep i sving, men samtidig vil du få meir luftmotstand, og kanskje den blir litt skummel på vinterføre ved at den lettare vil snurre.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507267 19/10/2012 10:49
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det er i mange tilfeller et valg mellom komfort, kjøreegenskaper og ikke minst utseende. Ingeniørene til BMW har nok forskjellig rangering av viktigheten mellom disse faktorene, enn den jevne BMW-eier på bygda andre ...

Når det er sagt, så selger også BMW bilene sine med forskjellige styling-pakker, som har som eneste formål å heve utseende på bilen, på samme måte som at folk monterer bredere dekk, senk og spoilere.

Redigert av Brusdalen; 19/10/2012 10:50.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507269 19/10/2012 10:53
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg tenkte en stund på å senke bilen noen mm fordi mange sa at dette ville gi bedre kjøreegenskaper og mer kontant respons og alt slikt, men jeg kom fram til at ingeniørene hos BMW sikkert har mer peiling på slikt enn rånere som diskuterer på internett.

For brede hjul til at det fungerer i praksis på bilen er for øvrig som jøggle å regne.

Sa han med breidekk på BMW-en. ICON_SMILE

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507277 19/10/2012 11:02
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Styr unna unviversal spacere. Det er en grund til at det er billig, det er noe forbanna dritt.

JA, du kan prøv deg fram med de, men ikke bruk de på daglig basis.
Jeg er for spacere sålenge du bruker tilpassa.
Ja, det er veldig dyrt, men verdt det m.t.p sikkerheten.

Vansklig og få godkjent da man stort sett vil ha hjul uttafor hjulbuen, men det er en veldig smal sak og demontere før en periodisk kontroll.
Blir man stoppa må man vel vise uten, igjen - smal sak.

Gir også et meget bøllete utseende;

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Vanilla Ninja] #1507284 19/10/2012 11:14
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Den tanken har slått meg også.

Det er sikkert en grunn til at sportsutgaver ofte er breddet?
Dette handler om et kompromiss mellom komfort og kjøreegenskaper.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507295 19/10/2012 11:21
Niels Offline
Veteran
Veteran
Å endre ET ved hjelp av spacere eller felger med annen ET er vel kun for utseendes del. Med tanke på alle vinklene som skal matche i ett hjuloppheng for å få den ønskede oppførselen i bruk.

Om du virkelig vil lære noe om opphengsgeometri på biler så anbefaler jeg ett forummeldemskap på www.rejsa.se

Der runkepeller de over en kvartgrad hit og en kvart grad dit litt som vi runkepeller over 2mm mer eller mindre sag ved statisk belastning) ICON_WINK

Eller du kan bestille denne boken/heftet: http://www.speedlab.se/wp-content/uploads/2011/01/Vaghallningsboken.pdf

Redigert av Niels; 19/10/2012 11:23.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Niels] #1507298 19/10/2012 11:27
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Niels
Å endre ET ved hjelp av spacere eller felger med annen ET er vel kun for utseendes del. Med tanke på alle vinklene som skal matche i ett hjuloppheng for å få den ønskede oppførselen i bruk.

Om du virkelig vil lære noe om opphengsgeometri på biler så anbefaler jeg ett forummeldemskap på www.rejsa.se

Der runkepeller de over en kvartgrad hit og en kvart grad dit litt som vi runkepeller over 2mm mer eller mindre sag ved statisk belastning) ICON_WINK

Eller du kan bestille denne boken/heftet: http://www.speedlab.se/wp-content/uploads/2011/01/Vaghallningsboken.pdf

Å øke sporbredden med bytte av felger har iallefall gjort stort positivt utslag i styrerespons i mine tilfeller. Det ble helt andre biler.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: cvrokka] #1507335 19/10/2012 12:21
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: cvrokka
Sitat: Niels

Å øke sporbredden med bytte av felger har iallefall gjort stort positivt utslag i styrerespons i mine tilfeller. Det ble helt andre biler.

Det kan være at du subjektivt syns bilen ble bedre eller endret, men om man gjør en vitenskapelig objektiv test på hvor mye mer krefter bilen takler før den begynner å miste grepet er jeg mindre sikker på om du ville oppleve økt kapasitet.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius

Redigert av Niels; 19/10/2012 12:24.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507368 19/10/2012 13:14
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så for å oppsummere:

Den gjevne DIY modding av bil gir sporing, risting, knekte hjulbolter og dårlig evne til å kjøre humpete veier.
Det som øker er derimot draget på jentene :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: Knirkekne] #1507370 19/10/2012 13:17
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Så for å oppsummere:

.......
..
Det som øker er derimot draget på jentene :-)

...og for å være helt ærlig, det er det viktigste.

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507375 19/10/2012 13:27
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er jo ikke kjøreegenskapene som er temaet her da. Strengt tatt er det ikke subbinga heller siden den er mikrosposik og først dukker opp på fullt rattutslag. Jøggling eller ikke jøggling, jeg synes cherokee`n med sine store skjermbreddere og lave cocpit hadde fortjent en mer breial akselavstand. Lusne 6 mm gidder jeg ikke lage masse styr for, men 80mm derimot.....
cvrokka hva er du har bredda opp og hva måtte til?

Re: "Spacere" for mer breial bil? [Re: sanouka] #1507433 19/10/2012 15:39
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
På min Corrado er planen et 15 forran og 0 bak. 9x16 felg.
Orginalt et 37 på 7x15 felg. (Om jeg husker korrekt)
Ergo, du kan dra den ganske langt !
Jeg må også kompansere med litt negativ camber.

Redigert av Oekern; 19/10/2012 15:39.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support