Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Politimann tatt i fotoboks.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: Goldrush] #1503680 13/10/2012 07:14
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Goldrush

Det at de i enkelte land kan ha god ulykkesstatistikk på tross av høyere fartsgrenser, skyldes ganske sikkert bedre veistandard (midtdeler), et område hvor Norge er på et U-landsnivå.

På landsbygda i storbritania er veiene veldig smale og svingete selv sett med norske øyne.
Disse veiene har en fartsgrensen på nesten 100km/t.
Legger man til at det er greit med et par halvlitere så skulle dette være reine svartedauen.

Det som provoserer meg mest er UP sitt kontroll regime på E-18 og E-6 i 100 sonen.
Dette er Norges mest bevoktede veistrekninger.
Det går knapt en natt uten at de står å lurer på broene over veien.

De er som gjedda i sivet der de venter på det kommer et bytte alene.
De lar vedkomende kjøre forbi mens de setter i gang gjennomsnittsmålingen.
Så er det bare å vente et par tre minutter for de kjører etter alt patruljebilen er god for.
200 km/t+ er mere reglen enn untaket.
Det går knappt en dag uten at disse tåplige nattige kontrollene får en notis i lokal avisa.
Dette er sikkert morro for betjentene men er sterkt medvirkene oversak til at jeg like stiller UP med et iverig privat parkeringsselskap.

Ser man til Sverige så er slik kontroll virksomhet totalt fraværende uten at det slår inn på statestikken over ulykker.
Det Svenske politiet har knapt virkemiddler for å bøtlegge noen for å kjøre 10-50% over fartsgrensen.
Ble selv inhentet av Svensk Politi utenfor Gøteborg når jeg lå i 130km/t i 100 sonen.
De kjørte opp på siden av meg for å sette på blålysene og gjorde tegn med hendene at farten skulle ned.
Så forsvant de for å gjenta samme øvelse med neste bil som kjørte for fort.

På toppen av det hele så vasser UP i penger så ny bilpark,overtid,dietter og hotell overnattinger er det mere enn nok penger til.
Når UP er på besøk på min lokale politistasjon er det lett å se på bilparken hvem biler som tilhører de ulike etatene.
Nytt og fint utstyr mot de lokale slitene bilene.
For meg kan man legge ned hele UP og overføre kontrollene til politi distriktene.
De vet best hvor skoen trykker så da bir det slutt på over fokuset på E-18.
Da kan man feks øke fokuset rundt feks skoler mere enn 1 uke i året som er vanelig standard

Redigert av sl500; 13/10/2012 08:08.
Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: ] #1503684 13/10/2012 07:21
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: pedaIglipp

Jeg får ta det ned på gatenivå: Du får en oppgave å avdekke 100 lovbrudd som blir begått uten at noen bryr seg i løpet av en time. Nevn hvilke forbrytelser du foventer å klare å avdekke.

Dere som er tilhenger av gjeldende straffepraksis av mindre fartsforseelser oppfordres til å melde dere til politiet neste gang dere oppdager at der har kjørt for fort.

Er det dette som er oppgaven?

På en time kan jeg reise til en park sommerstid, eller til sentrum en lørdag og se 100 mennesker drikke på åpen gate.
På en time kan jeg reise til Oslo S og se 100 mennesker bruke narkotika.
På en time kan jeg gå igjennom telefonlista mi, og notere 100 navn som har kjøpt svarte tjenester for betydelige beløp, eller har brutt tollbestemmelser på vei inn i Norge.

Kanskje ikke de beste eksempler, men et raskt bidrag fra meg .

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: Johnny Yuma] #1503688 13/10/2012 07:30
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Piratkopiering og ulovlig nedlasting av spill, musikk, film og programvare.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: ] #1503789 13/10/2012 11:10
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Han mente vel ved å gjennomgå tlf listen på hans telefon så ville han funnet 100 stk som har kjøpt svart arbeide og eller har tatt med seg for mye over grensen?

Redigert av sl500; 13/10/2012 11:13.
Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: ] #1503817 13/10/2012 12:34
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Og fartsovertredelser prosesseres så automatisert, billig og effektivt at man politiet tar ressurser fra andre typer trafikkarbeid for å kjøpe flere automater. Så man løper stadig mindre sjanse for å bli tatt for idiotkjøring.

Den kjøper jeg ikke. Jeg tenker at automatisert trafikkovervåkning heller frigjør resurser til andre ting. At de andre tingene kan vise seg å være administrasjon er et helt annet og mer fundamentalt problem (Og ikke relatert til trafikkovervåkning)

Jeg tror ikke det noen gang har vært slik at generell drittkjøring har medført noen vesentlig risiko for å bli tatt med mindre du skader eller dreper noen.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: sverreb] #1503861 13/10/2012 14:22
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Da får du prøve lykken på E-18 i Vestfold.
Du skal ikke gjøre veldig mange mil i 120-130 km/t før du ser blålys i speilene.

Det blir flere og flere ATK bokser i dette landet men budsjettene til manuel trafikk overvåkning bare øker og øker.
Så noen frigjøring av politi ressuser med ATK har jeg liten tro på

Redigert av sl500; 13/10/2012 14:22.
Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: ] #1503909 13/10/2012 15:46
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: sverreb
Den kjøper jeg ikke. Jeg tenker at automatisert trafikkovervåkning heller frigjør resurser til andre ting.

Elvik er uenig med deg, hvis du mener man skal ta penger fra manuelle kontroller og bruke pengene på fotoboks;:

Han mener også at det lønner seg å øke antallet fotobokser.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: ] #1503987 13/10/2012 18:14
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anderssb
Han mener også at det lønner seg å øke antallet fotobokser.

Joda, men da tar man bare fartssyndere, fæle eller uheldige. Med skikkelige kontroller og UP tar man også slikt:

" To bilførere ble anmeldt for kjøring uten gyldig førerkort.

Én ble anmeldt for dokumentfalsk.

Tre bilførere fikk forenklet forelegg for mobilbruk, mens tre ikke brukte bilbelte og fikk vernegebyr.

I tillegg ble fire bilfører presentert for mangellapper på kjøretøyene deres. Alt i følge Østfold politidistrikt."

(http://www.f-b.no/nyheter/mange-ble-tatt-av-up-her-fredag-1.7582661)

At folk kjører rundt uten førerkort er jo helt krise. Men det er ikke akkurat noen stor risiko for å bli tatt i kontroll lenger. Jeg har kjørt i 20 år og har blitt stoppet én gang i politikontroll, for 15 år siden. Så

At mange kjører rundt uten førerkort er en natulig konsekvens av for strenge regler og ikke eksiterende kollektiv trafikk.
Har forståelse for at mange ikke velger å gå i fra hus og hjem fordi de ikke kommer seg på jobb lengre.
Da er det sikkert lett å ta en kalkulert risiko.

Redigert av sl500; 13/10/2012 18:19.
Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: sl500] #1504062 13/10/2012 20:11
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: sl500
At mange kjører rundt uten førerkort er en natulig konsekvens av for strenge regler og (...)

Denne må jeg ha en forklaring på.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: anderfo] #1504082 13/10/2012 20:59
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Tror det er ganske enkelt: de som blir tatt uten lappen, er de som har mistet lappen før. Hadde det ikke vært så strenge regler, ville færre mistet lappen.
Hvor mye farligere er de som kjører rundt uten lappen, enn de som kjører rundt med lappen?
Jeg har også vanskelig for å tro at bare 49%, hvis det var det jeg leste i tråden her, kjører over fartsgrensa. Hvis jeg legger meg i fartsgrensa og kjører, GPS-målt fart, så vil jeg fra Oslo til Gardermoen ikke ta igjen en eneste bil, men bli tatt igjen av samtlige andre biler jeg ser på veien.
Dersom 50% kjørte under fartsgrensa, skulle ikke dette være tilfelle, med mindre det er en spesiell distribusjon i så fall, med veldig asymmetrisk fordeling, veldig mange rett under fartsgrensa, og veldig stor strøing over.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: Hvilepuls] #1504087 13/10/2012 21:05
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls
Tror det er ganske enkelt: de som blir tatt uten lappen, er de som har mistet lappen før. Hadde det ikke vært så strenge regler, ville færre mistet lappen.

...men hvis reglene hadde vært enda strengere ville de kanskje ikke turt å kjøre rundt uten lappen?
Hvis f.eks. bøtene ble satt proporsjonale med inntekt og/eller formue, da ville ikke milliardærer lenger turt å kjøre rundt uten lapp.

Jeg har også vanskelig for å tro at bare 49%, hvis det var det jeg leste i tråden her, kjører over fartsgrensa. Hvis jeg legger meg i fartsgrensa og kjører, GPS-målt fart, så vil jeg fra Oslo til Gardermoen ikke ta igjen en eneste bil, men bli tatt igjen av samtlige andre biler jeg ser på veien.
Dersom 50% kjørte under fartsgrensa, skulle ikke dette være tilfelle, med mindre det er en spesiell distribusjon i så fall, med veldig asymmetrisk fordeling, veldig mange rett under fartsgrensa, og veldig stor strøing over.

Jeg tror ikke strekningen Oslo-Gardermoen er særlig representativ for norske veier.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: anderfo] #1504116 13/10/2012 22:08
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anderfo

...men hvis reglene hadde vært enda strengere ville de kanskje ikke turt å kjøre rundt uten lappen?

Joda.

Straffen må da være så streng at det lønner seg å NAVe framfor å benytte bilen, dersom dette er alternativene folk ser for seg, når man mister lappen, og ikke kan beholde jobben uten bil.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: ] #1504118 13/10/2012 22:12
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg har også vanskelig for å tro at bare 49%, hvis det var det jeg leste i tråden her, kjører over fartsgrensa.

Det var 49% av all kjøringstrekning foregår over fartsgrensen.

Hvordan er dette målt? Syns tallet hørtes lite ut. Er tettbygde strøk tatt med? Er målingene foretatt i svinger hvor man av naturlige årsaker må bremse ned?

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: Hvilepuls] #1504119 13/10/2012 22:14
anderfo Online
Besatt
Besatt

Joda.

Straffen må da være så streng at det lønner seg å NAVe framfor å benytte bilen, dersom dette er alternativene folk ser for seg, når man mister lappen, og ikke kan beholde jobben uten bil.

Det som lønner seg er å holde fartsgrensa. Særlig dersom du er avhengig av bil i jobben.

Anyway, det jeg ville fram til var vel egentlig at "strenge regler" ikke er årsaken til at folk kjører rundt uten lappen.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: anderfo] #1504138 13/10/2012 22:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Hvis f.eks. bøtene ble satt proporsjonale med inntekt og/eller formue, da ville ikke milliardærer lenger turt å kjøre rundt uten lapp.

Hvorfor skal størrelsen på bøter være en funksjon av inntekt? Betyr det at også fengselstraff burde være en funksjon av hvor verdifull tiden din er. Feks Røkke burde sitte mye korterere i fengsel for en voldtekt enn en rørlegger. Tiden til Røkke er sikkert verdt mer enn 50 ganger mer enn gjennomsnitts Ola D.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: Dexter] #1504141 13/10/2012 23:05
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Dexter
Hvorfor skal størrelsen på bøter være en funksjon av inntekt?

Bøter er meningsløse for milliardærer. Dette betyr at råkjøring er helt greit for dem - så lenge de ikke mister lappen.
Prikkbelastning har heldigvis hjulpet litt på dette.

Sitat: Dexter
Betyr det at også fengselstraff burde være en funksjon av hvor verdifull tiden din er. Feks Røkke burde sitte mye korterere i fengsel for en voldtekt enn en rørlegger. Tiden til Røkke er sikkert verdt mer enn 50 ganger mer enn gjennomsnitts Ola D.

Jeg mener at tid er like mye verdt for alle mennesker, så der er vi helt uenige.

Re: Politimann tatt i fotoboks. [Re: anderfo] #1504527 14/10/2012 19:50
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Problemet med prikkbelastning i Norge slik jeg ser det et at førerkortet ryker direkte ved relativt lav overtredelse av fartsgrensen uansett.
Lengden på indragelse er også sky høy i forhold til andre land
I tilegg så får man 30 dager indragelse ekstra pr aktive prikk man har i fra før.
Jeg skjønner at feks land som Danmark har prikkesystem fordi man normalt ikke mister føreretten ved en enkelt overtredelse.
Her hjemme er det bare bortkastet tid fordi "verstingene" mister førekortet på stedet uansett.
Har ingen tro på at rikingene kjører konstant for fort fordi man har råd til det.
De fleste jeg kjenner med god råd er for gjerrige til å kaste pengene ut av vinduet

Redigert av sl500; 14/10/2012 19:59.
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support