Det at de i enkelte land kan ha god ulykkesstatistikk på tross av høyere fartsgrenser, skyldes ganske sikkert bedre veistandard (midtdeler), et område hvor Norge er på et U-landsnivå.
På landsbygda i storbritania er veiene veldig smale og svingete selv sett med norske øyne.
Disse veiene har en fartsgrensen på nesten 100km/t.
Legger man til at det er greit med et par halvlitere så skulle dette være reine svartedauen.
Det som provoserer meg mest er UP sitt kontroll regime på E-18 og E-6 i 100 sonen.
Dette er Norges mest bevoktede veistrekninger.
Det går knapt en natt uten at de står å lurer på broene over veien.
De er som gjedda i sivet der de venter på det kommer et bytte alene.
De lar vedkomende kjøre forbi mens de setter i gang gjennomsnittsmålingen.
Så er det bare å vente et par tre minutter for de kjører etter alt patruljebilen er god for.
200 km/t+ er mere reglen enn untaket.
Det går knappt en dag uten at disse tåplige nattige kontrollene får en notis i lokal avisa.
Dette er sikkert morro for betjentene men er sterkt medvirkene oversak til at jeg like stiller UP med et iverig privat parkeringsselskap.
Ser man til Sverige så er slik kontroll virksomhet totalt fraværende uten at det slår inn på statestikken over ulykker.
Det Svenske politiet har knapt virkemiddler for å bøtlegge noen for å kjøre 10-50% over fartsgrensen.
Ble selv inhentet av Svensk Politi utenfor Gøteborg når jeg lå i 130km/t i 100 sonen.
De kjørte opp på siden av meg for å sette på blålysene og gjorde tegn med hendene at farten skulle ned.
Så forsvant de for å gjenta samme øvelse med neste bil som kjørte for fort.
På toppen av det hele så vasser UP i penger så ny bilpark,overtid,dietter og hotell overnattinger er det mere enn nok penger til.
Når UP er på besøk på min lokale politistasjon er det lett å se på bilparken hvem biler som tilhører de ulike etatene.
Nytt og fint utstyr mot de lokale slitene bilene.
For meg kan man legge ned hele UP og overføre kontrollene til politi distriktene.
De vet best hvor skoen trykker så da bir det slutt på over fokuset på E-18.
Da kan man feks øke fokuset rundt feks skoler mere enn 1 uke i året som er vanelig standard