LTK023 hentet på posten idag og byggeprosjekt påbegynt. Slik den står nå så veier den omtrent 8,5kg. Mangler da å sette på sete, kjede og bremseskive bak. Kasset er satt på etter bildene ble tatt. Tror jeg skal ende under 9 kg med pedaler. Setepinnen er 300g, så der kan jeg spare litt.
Hvordan går det med toll og avgifter på disse rammene inn i norge? Regner med at det ikke nytter å deklarere disse med pris under 200 NOK... Justerer selgerene ned prisen på deklareringen, eller skriver de på reel pris?
Jeg betalte 408kr når jeg hentet pakken min på posten. Jeg synes det var lite, så jeg sjekket verdien som sender hadde oppgitt. Der ser det ut til at verdien er oppgitt til akkurat under 1000kr. 1000kr er forøvrig grensen for fri innførsel til Kina, så det ser ut til at de prøvde å være "snille".
Spørsmålet blir: Ville man kommet billigere i havn ved å bestille ramme fra Kina? Sons bud virker gunstig i forhold til prisB
Mvh
Reklamasjon mulighet og garanti + kult konsept + støtte norsk næringsliv, taler for. Så er det bare å regne sammen hva tilsvarende vil koste egenimportert. Så tar man med risiko, ventetid, timespris på sammenskruing og få tak i deler. Objektivt sett bør man da bestille fra Soon. Men hvis man synes det er en del av greia og finne ut av ting selv gjør man jo heller det.
Jeg betalte 190kr i toll, for den nye kina ramma mi
Nei det gjorde du ikke. Det er ikke toll på sykkeldeler. Du betalte fortollingsgebyr. Etter hvert kommer det en regning på moms også om speditøren gjør jobben sin riktig.
LarsB
Redigert av larsb; 03/10/201207:45.
Re: Karbonrammer fra Kina/ebay - Samletråd
[Re: BjKj]
#149787303/10/201206:39
der har de jo faktisk driti seg ut på navnet i mine øyne,§3a er jo feil(eller er sykkelen ubrukelig i terreng?)
Sitat: soon sin egen beskrivelse av §3
Ferdsel i innmark som fører til utmark,
a) Til fots på vei eller sti
b) På vei eller opparbeidet sti med ride- eller kløvhest, tråsykkel, kjelke eller liknende, med unntak av organisert aktivitet som sykkelløp og rideklubbaktivitet,
er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.
Kommunen kan, etter samtykke fra eier eller bruker av eiendommen, gi forskrift om å forby ferdsel som er tillatt etter første ledd. Forskriften må stadfestes av fylkesmannen.
Eier eller bruker kan forby ferdsel som er tillatt etter første ledd, hvis ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.
der har de jo faktisk driti seg ut på navnet i mine øyne,§3a er jo feil(eller er sykkelen ubrukelig i terreng?)
Sitat: soon sin egen beskrivelse av §3
Ferdsel i innmark som fører til utmark,
a) Til fots på vei eller sti
b) På vei eller opparbeidet sti med ride- eller kløvhest, tråsykkel, kjelke eller liknende, med unntak av organisert aktivitet som sykkelløp og rideklubbaktivitet,
er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.
Kommunen kan, etter samtykke fra eier eller bruker av eiendommen, gi forskrift om å forby ferdsel som er tillatt etter første ledd. Forskriften må stadfestes av fylkesmannen.
Eier eller bruker kan forby ferdsel som er tillatt etter første ledd, hvis ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.
burde jo het §3b
Er ikke noe som heter §3b, det er §3 (Ferdsel i innmark) og §3a (Ferdsel på vei eller sti i innmark). Så er det punkt a og b under §3a.
Hvis du leser står det §3a på sidene til Soon Sports.
kikka på stand til soon i håkonshall og de ser ut til og ha en god sans for design og funksjon:) likte spess den lille springe sykkelen(med integret flaske holder) eller var det ikke springe sykkel? kanskje var det vanlig barne sykkel, men uannsett var den feet:p
Har nå så mye deler til overs, blant annet en hel ny Record-gruppe, at jeg lurer på om jeg skal sette sammen en ny sykkel, selv om den to sesonger gamle kinaramma med Chorus fortsatt funker bra. Jeg må ha en ramme med disse egenskapene: - innvendig kabelføring - må passe 35mm forgirsklemme - må komme i matt svart
Spørsmålet blir: Ville man kommet billigere i havn ved å bestille ramme fra Kina? Sons bud virker gunstig i forhold til pris
Mvh
Jeg har kjøpt og bygget ferdig en slik 29er fulldemper fra Kina, og som du nevner så synes det som samme ramma som Soonsports bruker. Jeg ser hvertfall ingen forskjeller.
Forøvrig var det ikke ille pris på den sykkelen fra Soonsports, men jeg fikk vel bygget min til en pris på ca 10000 kr under det, men da med litt gjenbruk av noen få komponenter samt et par gode ebay-kjøp på bla. bremser og krank. Min sykkel veier 10,9 kg ink pedaler, da er nok komponentene stort sett litt lettere (og dyrere) enn de Soonsports bruker.
En av de viktigste grunnenefor meg med å kjøpe ramma var for å lære å skru sykkel og bygge selv, ikke bare for å spare penger. Hadde Soonsports hatt ferdig sykkel tilsalgs noen måneder tidligere så hadde jeg nok seriøst vurdert den også.
Jeg regnet på hva det ville kostet å bygge opp en sykkel med tilsvarende spekk som en Soonsports 29 med XT til 28500 kr, ved kjøp av deler på nettbutikker som crc og bikeshop osv, og endte da på ca 21000 - 22000 kr litt avhengig av tilbud osv. Så det er litt å spare, men ikke veldig mye.
Jeg synes ellers prisen fra Soonsports er veldig bra, husk og at de skal ha betalt for tiden det tar å bygge, de er med på utvikling hos leverandør av rammer og de har gjort flere endringer til det bedre fra opprinnelig utgangspunkt, det tar tid med bestillinger osv, de skal dekke kost av lagerføring av deler, husleie, forsikringer, lønn osv... Personlig liker jeg jo å bygge for da har jeg noe å gjøre på vinteren, men jeg holder meg unna Soonsport ramma, til det kjenner jeg Arild og Atle i Soonsports litt for godt og vil ikke rote meg borti konseptet deres. Jeg vil heller vurdere å kjøpe sykkel av de, da jeg synes slike nisjebutikker med høyt kunnskapsnivå og super service fortjener å leve, også slik at vi slipper å kun ha butikker av type XXL og G-sport osv og forholde oss til.
jos123 og Ocoee: Dere har begge noen poenger. Det er ulike grunner til å velge både det ene og det andre. Tror nok sporten vår kan nyte veldig godtav nisjebutikker som Soon, Nor og Skørn, så har man råd og mulighet er det tipp topp. Men det skulle vært artig å bygd noe opp fra grunnen selv. Da kanskje noe litt mindre komplisert og kostbart enn en 29" fulldemper. Funderer litt på å slakte T-3en min, kjøpe en 26" ramme og bygge en grusracer. Så får jeg heller bruke spesialbutikkene om muligheten til noe stort og gyngende skulle dukke opp
Til info designes nesten alle Soon-sykler i Norge. Samme greia er at en Diamant har brukt samme formen som Intense Hard Eddie, mens det fortsatt er forskjeller i karbonlegging og endestykker.
Da er byggeprosjektet mitt i gang, planen var egentlig bare å bytte ramme og hjul. Men endte opp med helt ny sykkel. Ramme, setepinne, styre og stem er kina karbon. Skal kjøpe stiv gaffel og sete etterhvert bare for å se hvor lett jeg kan få den. Nå er det bare å montere på hele sram xx gruppen som jeg fikk kjøpt billig
Dette blir gøy!!
Re: Karbonrammer fra Kina/ebay - Samletråd
[Re: larsb]
#150280811/10/201218:15
Nei det gjorde du ikke. Det er ikke toll på sykkeldeler. Du betalte fortollingsgebyr. Etter hvert kommer det en regning på moms også om speditøren gjør jobben sin riktig.
LarsB
fikk 190 jeg å blir ikke noe mer.
Tipper du betalte moms på verdien selgeren hadde satt på pakka.
Her er resultatet så langt. Har nå fått testet den litt på stiene langs Lysakerelva. Jeg synes den funker overraskende bra til å være helstiv. Sykkelen endte på 9,4kg sånn som den er nå. Ikke veldig lett, men så har jeg fokusert mer på funksjon enn vekt. Jeg kan nok gjøre noe ved å sette opp slangeløst, for nå er det ganske tunge slanger. I tillegg så kan sette på lettere pedaler. Jeg har også 180 skive foran.