Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor stort vaskerom trenger jeg?

Hvor stort vaskerom trenger jeg? #1502221 10/10/2012 18:34
K
KjetilS Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Vi skal bygge på huset, et tilbygg på 9x9 meter. Av dette er det i første etasje 6x9 meter bundet opp i garasje, garderobe og gang. Jeg har til disposisjon 9x3 meter til vaskerom og sykkelbod/lager.
Er det noen som har formening om hvordan jeg skal disponere dette arealet best mulig?

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: KjetilS] #1502391 10/10/2012 22:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vaskerom - er det et dedikert rom for vask av sykkel eller kun klær? Dersom det er klær må du nesten si noe om det blir behov for å henge opp klær til tørk, eller om det bare skal være maskiner der inne. Jeg ville sørget for å installere vifte med RF-sensor, så har du en enkel sikring mot høy luftfuktighet der inne. Videre ville jeg kanskje brukt en langvegg til vaske/skyllekum for møkkete klær, men en form for sandutskiller/grovfilter som enkelt kan tømmes. I tillegg til det, litt god plass til evt bretting av tøy, og selvfølgelig plass til vaskemaskin/tørketrommel. På gulvet ville jeg lagt vinylmembran og et solid sluk, gjerne i rustfritt/syrefast dersom det havner midt i gangsonen. Veggene kan forsåvidt være hva som helst, så lenge fuktsperre og høyde opp fra gulvet blir ivaretatt.Tørkestativ kan f.eks være ett du kan heise opp/ned rett oppunder taket, for å spare plass.

Om du skal ha vaskebod for sykkel så har GeirK gjort alt riktig etter hva jeg har sett av bilder tidligere. Søk det opp i forumet.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: KjetilS] #1502418 11/10/2012 05:07
K
KjetilS Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Tenkte på vanlig vaskerom. Sykkelen vasker jeg ute.
Har tenkt å ha en avfukter der inne for å ta ut fuktigheten.

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: KjetilS] #1502447 11/10/2012 06:38
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
kjøp vaskemaskin med størst mulig åpning og kilo kapasitet
også kjøper du gjerne så stor som mulig tørke trommel med kondens samler.

setta inn av fukter vil vel bli noe brutalt, bare sett inn en vifte som føler %luftfuktighet og vips har du en kurant løsning, gjerne en Ventil itillegg til vifta slik att du får tilluft når vifta suger(og da helst litt unna hverandre så den ikke suger lufta som akkurat har kommet inn:p) gjerne om du har to yttervegger hjørneveis på det rommet så ha de diagonalt så langt unna som mulig.

og husk sluk (selvfølge) gjerne høy terskel pga forsikringa som krever det (min gjør det hvertfall)

og slike tørkestativ som henges i taket og kan trekkes opp når det ikke brukes er veldig lurt, fordi da kan man tørke i 2 etasjer om man bruker det klassiske folde stativet i tillegg.

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: KjetilS] #1502474 11/10/2012 07:33
K
KjetilS Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Har både vaskemaskin og tørketrommel fra før. Med to små gutter går både vaskemaskin og tørketrommel mellom en og to ganger pr. dag i snitt. Så og si alt vi vasker tørker vi i tørketrommelen.
Bare unntaksvis henger vi opp ting på tørkestativet. Tørketrommelen er av den dyreste sorten med varmepumpeteknologi, dvs. innebygget avfukter. Den er vi veldig fornøyd med. Den tørker bra, og bruker lite strøm, Den har brukt strøm for ca, 700-800 kr. på to og et halvt år.
Vaskerommet vi har i dag er et annet sted i huset, og er på 1,8 ganger 1,8 meter.
Jeg ser for meg at rommet også blir brukt til å henge opp og tørke vinterklær.

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: KjetilS] #1502527 11/10/2012 09:08
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et vaskerom kan aldri bli FOR stort.

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: ] #1502538 11/10/2012 09:20
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: pedaIglipp
.

* Ventilasjon. Å holde fuktnivået nede sparer både bygg og maskiner for unødvendig belastning. Dessuten vil klær som henges opp tørke mye fortere.

Jeg holder også på med en vaskerom i kjeller (i gammelt hus).
hva er en fornuftig fuktnivå/% man bør holde seg under?
Skal sette inn fuktstyrt vifte.
Sommerstid blir det noe høy luftfuktighet i kjelleren.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: erling] #1502557 11/10/2012 09:50
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: erling
Et vaskerom kan aldri bli FOR stort.
Men det kan ikke en sykkelbod heller.

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: Trillebår] #1502568 11/10/2012 10:03
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Trillebår
kjøp vaskemaskin med størst mulig åpning og kilo kapasitet
også kjøper du gjerne så stor som mulig tørke trommel med kondens samler.

setta inn av fukter vil vel bli noe brutalt, bare sett inn en vifte som føler %luftfuktighet og vips har du en kurant løsning, gjerne en Ventil itillegg til vifta slik att du får tilluft når vifta suger(og da helst litt unna hverandre så den ikke suger lufta som akkurat har kommet inn:p) gjerne om du har to yttervegger hjørneveis på det rommet så ha de diagonalt så langt unna som mulig.

Hvorfor er en avfukter brutalt? Jeg har akkurat satt inn en avfukter i vårt vaskerom. Det har blitt mindre kondens i rommet, tøy som henges opp til tørk tørker merkbart raskere, og den tilfører litt ekstra varme.

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: KjetilS] #1502607 11/10/2012 11:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det er et eller annet veldig symbolsk over denne problemstillingen.

Vaskerom vs sykkelbod
Kvinne vs mann
Famile vs hobby
Fellesskap vs individet
Mykt vs hardt

osv, osv

Selv så aner jeg ikke hvor jeg hadde landet....

Re: Hvor stort vaskerom trenger jeg? [Re: KjetilS] #1502694 11/10/2012 14:03
k11 Offline
Fersking
Fersking
Må du lage noe skille her?

Et rom på 3x9 meter som begynner som sykkelbod i den ene enden og ender opp som vaskerom i den andre høres ut som en herlig kombo, med plass til en liten restitusjonsavdeling sånn ca. midt på....

Kanskje blir det en god dag likevel....

Moderator  support