Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

La oss diskutere stemlengde!

La oss diskutere stemlengde! #1502081 10/10/2012 13:31
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har tenkt en del på lengde på stem i det siste, og det er spesielt to ting som jeg lurer på/ synes er interessant:

1. Hvorfor bruker en del produsenter forskjellig lengde på stem på forskjellige str på sykkel? Jeg tenker at lengre stem påvirker sykkelfølelsen i negativ grad. Hadde det ikke vært bedre å beholde samme lengde på alle str, og heller justere lengden på rammen tilsvarende? Lengde på stem har jo veldig mye å si for oppførselen til sykkelen, og en stisykkel med 60mm stem oppleves helt annerledes enn en med 80mm stem. Det må da være det samme selv om man er 1.90! I utfor bruker jo "alle" 50mm stem uavhengig av str på sykkel.

2. Jeg synes det er interessant at Dirt mag nesten konsekvent setter på 50mm stem på de stisyklene de tester, mens i siste Terrengsykkel får Norco Range trekk for at de har utstyrt den med 50mm stem! Jeg synes det poengterer bra at man må lese tester med omhu og velge ut fra egne preferanser hvilke tester man legger til grunn for eget kjøp. Jeg som er mest opptatt av å ha det gøy nedover bør f.eks legge mer vekt på det Dirt skriver, og en som er mer opptatt av klatring og rask bortoversykling bør legge mest vekt på tester fra Terrengsykkel.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502082 10/10/2012 13:34
olechr Offline
More than words
More than words
For min del syntes jeg det er en mellomting. Jeg hater sykler som er lange i overrøret. Jeg vil heller ha litt lengre stem

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502084 10/10/2012 13:37
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Som du selv sier så brukes 50mm stem på utforsykler. Hvis sykkelen skal være morsom å tråkke på kan det være fordel å ha litt lenger. I mine øyne er jo en veldig grov stisykkel i praksis en utforsykkel som kan tråkkes på.

Redigert av Buoyen; 10/10/2012 13:39.
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502089 10/10/2012 13:53
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er vel høyst individuelt og kommer an på hva slags terreng du sykler. Sykler du mest nedover er korte stem og foretrekke, men er det mye flatt og oppover er jo litt lengre ofte bedre.

Stem lengde bør og sees i forhold til bredde på styre.
Kan tenke meg det er skikkelig udigg å sykle oppover på teknisk sti med smalt styre og veldig kort stem.

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502110 10/10/2012 14:51
HNK Offline
Besatt
Besatt
Noe må jo sykkelen komme med også. Norco Range sm det refereres til av trådstarter kommer med det stemet som Norco selv mener er det riktigste valget, og da det også er en grov stisykkel/topptursykkel så får man heller kjøpe et lengre stem om det blir mer tråkking.

Man må regne med å måtte gjøre tilpasninger på sykkelen sin. Men støtter meg til trådstarter og mener at f.eks en sykkel i fire forskjellige størrelser, bør alle ha lik lengde på stemet. Rammestørrelsen er jo forskjellig og mindre stem på mindre ramme, gjør jo sykkelen enda litt mindre i størrelsen, er min mening. Størrelsesmessig mener jeg det er riktigere å la rørene på ramme avgjøre størrelsen, og ikke prøve tilpasse for mye med kortere eller lengre stem. Dette bør kjøper selv finne ut av.

Sykler for det aller meste hardtail selv, og foretrekker heller en kort ramme og langt stem, som olechr, føler jeg får bedre kontroll på tohjulingen da. Er uansett ikke bra med veldig kort stem..

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502121 10/10/2012 15:15
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hva er det i hovedsak lengde på stem gjør med egenskapene?

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502141 10/10/2012 16:03
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som du sier, alt av tester bør leses med blikk på hva som passer best for den enkelte leser.

Litt av poenget med Norco'en er at den sannsynligvis ville vært hakket mer allsidig hvis den hadde hatt f.eks. 70 mm styreframspring. Ikke for kort, ikke for langt, men ville dugd bra til både opp, bort og ned.

Noe jeg imidlertid stusser over, er at enkelte redaksjoner, særlig britiske, smekker på DH-korte framspring på alt av sykler, inkludert reindyrka rittsykler.

Gaute
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: gauter] #1502206 10/10/2012 18:18
P
pilsgard Offline
Medlem
Medlem
P
Personlige preferanser har mye å si i en diskusjon som denne. Og det er heldigvis ingen fasit! ICON_WINK

Selv har jeg 70 mm (720mm styre) på xc/jobb sykkel, 50 mm på DH (780mm styre) og stisykkel (750mm styre). Foretrekker lengre overrør i forhold til lengre stem. Er overhodet ingen rittsyklist og vil kun ha det mest mulig gøy med sykkelen! ICON_SMILE

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: gauter] #1502243 10/10/2012 19:00
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: gauter

Litt av poenget med Norco'en er at den sannsynligvis ville vært hakket mer allsidig hvis den hadde hatt f.eks. 70 mm styreframspring. Ikke for kort, ikke for langt, men ville dugd bra til både opp, bort og ned.

Så er jo da spørsmålet om denne sykkelen skal være mest mulig allsidig!?
Jeg tenker at en grov stisykkel skal være best mulig nedover, og oppover kommer litt i andre rekke! F.eks hvis bruksområdet er enduro, hvor tiden tas nedover, og oppover bare blir et nødvendig onde. Hvis dere derimot mener at den hadde blitt bedre nedover med 10-20mm lengre stem, er det helt ok.

Jeg er heller ingen fan av 50mm stem på alt mulig. Jeg bruker stort sett 60-70mm på stisykkel, men uten å ha prøvd Norco Range vil jeg tro at 50mm stem passer godt til tiltenkt bruksområde.

Er det noen som mener at det er smart å ha lengre stem på større modeller av samme sykkel?

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502312 10/10/2012 20:13
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bjørn B

Hvis dere derimot mener at den hadde blitt bedre nedover med 10-20mm lengre stem, er det helt ok.

Neppe bedre nedover, men neppe særlig mye dårligere heller. Vi tror den ville blitt bedre både opp og bort for den jevne stisyklist. Resultatet er med andre ord en jevnt over bedre sykkel etter vår mening. Det skader jo ikke at en sykkel kan tråkkes til toppen også - uten altfor mye banning og sverting. ICON_WINK
På min egen grove stisykkel (vel... 140 mm bak og 150 mm foran) har jeg ei kort ramme, men gått opp på stemlengde for at den ikke skal bli krampaktig på transport og i klatringer. Den har dugd bra på de to turene den har blitt brukt i år: OsloEnduro og Kongsberg Sykkelenduro...

Gaute
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502320 10/10/2012 20:32
R
Random Hero Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
stem er smak og behag, jeg har byttet fra 70 til 45mm på sti sykkelen, jeg føler jeg får mye mer kontroll, mer respons på svingene blir det også ;D

Commencal meta 55
Commencal suprem Team DH
Commencel uptown 29
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502322 10/10/2012 20:33
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Når produsentene lager sykler er det viktig at de størrelsene de tilbyr favner mer eller mindre flest mulig.

Legger du bare på TT lengde på rammen havner du enklere i en situasjon hvor det ikke er hensiktsmessig å tilpasse stemlengden enten opp eller ned i så stor grad som kreves.

Derfor er det mer hensiktsmessig å fordele lengdeforskjellen i både TT og stem (innenfor et område hvor du fremdeles ivaretar riktig handling).

I tillegg vil f.eks små rammer gjerne kreve en viss TT lengde (for å få plass til alt, hjul mm) og slakkere HT angle for å unngå "toe-overlap" (f.eks mindre racerstykler) noe som gjerne må kompenseres med blant annet kortere stem.

/Are Nicolai
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502338 10/10/2012 20:45
K
Kay Offline
Medlem
Medlem
K
Jeg har 110 mm stem på min sykkel. Jeg forstår det slik at det nesten er litt uvanlig med så langt stem, eller?

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: rudolfsen] #1502339 10/10/2012 20:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: rudolfsen
Hva er det i hovedsak lengde på stem gjør med egenskapene?
Lang = treig styring og bussratt, samt mer tyngde forover
Kort = mer direkte styring og tyngden bakover.

Hadde et innlegg jeg skrev før jeg i vanvare avsluttet Chrome. Skal se om jeg får rekonstruert dette i morgne.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Kay] #1502343 10/10/2012 20:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Kay
Jeg har 110 mm stem på min sykkel. Jeg forstår det slik at det nesten er litt uvanlig med så langt stem, eller?
110 er veldig langt mener nå jeg. Da er du på grensen til for kort sykkel, selv med bratt styrevinkel.

For jeg mener etter litt erfaring og teoretisering at slækkere styrevinkel fordrer kortere stem, mens brattere styrevinkel ikke bør ha for kort stem, men heller ikke for lang.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Kay] #1502350 10/10/2012 20:53
N
nicolai Offline
N
Dette avhenger HELT av type sykkel, egentlig..

/Are Nicolai
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Kay] #1502354 10/10/2012 20:57
olechr Offline
More than words
More than words

110 er ikke uvanlig på rundbane sykler feks. På sti er de derimot litt mer uvanlig. Men vil nok mene at det er flere som sykler "sti" her hjemme med stem nærmere 110 enn 50.

Ola Kjøren feks kjører rundbane med 130 mm stem. Meg bekjent så er det ikke så mange som sykler fortere enn han i konkurranser. Så alt etter bruk. ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: baronKanon] #1502357 10/10/2012 21:02
K
Kay Offline
Medlem
Medlem
K
Sitat: baronKanon
110 er veldig langt mener nå jeg. Da er du på grensen til for kort sykkel, selv med bratt styrevinkel.

For jeg mener etter litt erfaring og teoretisering at slækkere styrevinkel fordrer kortere stem, mens brattere styrevinkel ikke bør ha for kort stem, men heller ikke for lang.

Stemmen er kanskje litt for lang. Jeg får vel fire-fem fingre mellom når jeg legger underarmen mellom setet og styret.

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Kay] #1502360 10/10/2012 21:05
N
nicolai Offline
N
Det trenger ikke ha noen betydning, og er en forenklet/mindre godt utgangspunkt.

/Are Nicolai
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: gauter] #1502361 10/10/2012 21:06
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Bjørn B

Hvis dere derimot mener at den hadde blitt bedre nedover med 10-20mm lengre stem, er det helt ok.

Neppe bedre nedover, men neppe særlig mye dårligere heller. Vi tror den ville blitt bedre både opp og bort for den jevne stisyklist. Resultatet er med andre ord en jevnt over bedre sykkel etter vår mening. Det skader jo ikke at en sykkel kan tråkkes til toppen også - uten altfor mye banning og sverting. ICON_WINK

Det er klart det ikke skader at den er bra oppover også, men jeg mener at hvis målet er å ha en mest mulig allsidig sykkel, bør man velge en sykkel som er tiltenkt nettopp det. Ikke alle sykler er ment å være mest mulig allsidige.
På min egen grove stisykkel (vel... 140 mm bak og 150 mm foran) har jeg ei kort ramme, men gått opp på stemlengde for at den ikke skal bli krampaktig på transport og i klatringer. Den har dugd bra på de to turene den har blitt brukt i år: OsloEnduro og Kongsberg Sykkelenduro...

Grov stisykkel du liksom! ICON_WINK
Det er vel som mange poengterer, stemlengde er høyst individuelt. I samme situasjon hadde nok jeg heller gått opp en str på ramme, og ned ett hakk på stem, fordi jeg liker handlingen med kortere stem.
Bra innsats på enduroen forresten! Håper på å få til ett par ritt neste år! Virker artig!

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502373 10/10/2012 21:26
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Blir spennende å se hva folk mener om Mr Barels stemløsning neste sesong. Det sies at Spagnolo og Macdonald gikk tilbake fra XR til vanlig 50mm stem på utfor syklene.

Så ikke sikkert kortest mulig er best der heller.

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502379 10/10/2012 21:35
B
bixit Offline
Entusiast
Entusiast
B
Er rundbaner sånne løper hvor det vanligvis sykles med hardtail og 100mm gaffel, eller 100mm bak og foran?

Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: bixit] #1502380 10/10/2012 21:36
N
nicolai Offline
N
Begge deler.

/Are Nicolai
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Kay] #1502437 11/10/2012 06:28
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Litt generaliserende og forenkla, men likevel. En typisk XC-sykkel (til ritt og trening, typisk vandring 100-120 mm) har gjerne styreframspring på 80-110 mm. På de stadig vanligere 29erne ser man sjelden 110 mm lange framspring, men oftere 80-90 mm for å kvikke opp styringa med de store hjula.

En sportslig stisykkel (fulldempa, 120-130 mm vandring) bør passe med ca 80-100 mm framspring. Igjen, noe kortere for dem med store hjul, f.eks. ca 70-80 mm.

Grovere stisykler (fulldempa, 140-160 mm vandring) bør passe med framspring på (50-) 60-80 mm. Jo grovere og mer nedoverretta, jo kortere kan/bør framspringet være.

Hvis en sykkel innenfor de nevnte kategoriene ikke passer med anslåtte/foreslåtte lengder på stem, bør en annen rammestørrelse velges, så sant man ikke har klare preferanser og veit hva man driver med.

Selv gikk jeg altså for en nokså kort ramme i str. M for bedre skrittklaring, økte lengden på styreframspringet, men gikk for et bredt styre med masse bakoverbøy ("sweep").

Gaute
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: gauter] #1502444 11/10/2012 06:35
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Selv gikk jeg altså for en nokså kort ramme i str. M for bedre skrittklaring, økte lengden på styreframspringet, men gikk for et bredt styre med masse bakoverbøy ("sweep").

Akkurat dette har jeg selv også gjort nå, og er spent på resultatet.

Stor tro på at det blir bra.

Kan forøvrig legge til at forskjellen mellom feks 9 og 12 backsweep (ca700mm styre) representerer ca 20mm stemlengde.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Espen] #1502446 11/10/2012 06:37
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen
Quote:

Akkurat dette har jeg selv også gjort nå, og er spent på resultatet.
Stor tro på at det blir bra.
Kan forøvrig legge til at forskjellen mellom feks 9 og 12 backsweep (ca700mm styre) representerer ca 20mm stemlengde.
E

Nettopp. Jeg har 12 grader sweep på mitt styre, men er fortsatt usikker på om jeg tør røpe hvor langt framspringet på denne sykkelen faktisk er. ICON_WINK

Gaute
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Bjørn B] #1502450 11/10/2012 06:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jess, jeg hadde ikke mistet det jeg skrev tidligere i går:

Min erfaring er at slækkere sykler har godt av kortere stem. I Dirt har de f.eks. hatt en nekrolog for Lang Stem (R.I.P.) for et par år siden. 90mm er maks ifølge dem (og jeg er helt enig).

Lang stem = bussratt.
Slækk styrevinkel = dorsk styring.

Med slækk styrevinkel blir sykkelen i seg selv noe treg i styringen, slik at man mister noe kvikkhet. Dette kan kompenseres noe med kort stem. Når stem blir kortere, mister man noe stabilitet, og det kan man kompensere med bredere styre.

Så kommer kompromissene inn:
  • Ingen har samme kroppsbygning. I og med at intervallene mellom sykkelstørrelser er som de er, må man justere litt med stemlengde for å få en ok sittestilling.
  • Man kan få for bredt styre også. Ikke bare p.g.a. fysiologiske egenskaper, men også p.g.a. dunking i trær på smale stier. Jeg har prøvd, og tre vinner alltid over styre. Anbefaling av styrebredde for å ha stabilitet og maks styrke er å ha et styre som lar deg ha hendene en pushup-bredde i avstand. For smale styrer gjør at det blir køddent å holde stabilt. For sammenligning: ta pushups med hender helt inntil hverandre og så relativt bredt. Hva er minst slitsomt og hva gir best stabilitet? ICON_WINK
  • Man skal oppover også. For bakoverlent sittestilling gir mindre marktrykk på forhjulet og du "steiler" i oppoverbakker. Med kortere stem, er min erfaring at man kan senke styret en del uten at man føler seg for fremoverlent over forhjulet. Da senker man tyngdepunktet, noe som er godt både for oppoversykling og nedoversykling.

Jeg er enig i Bjørn i at det er sykkelens type som bør bestemme stemlengde heller enn tilpasning. Må man tilpasse mer enn 20mm en eller annen vei, har man mest sannsynlig feil ramme. Effektiv overrørslengde er ofte ikke mer enn 20-30mm forskjellig mellom størrelsene.

Gaute: Det er vel mer naturlig å se på styrevinkel enn dempervandring, da det er styrevinkel sammen med stemlengde som er førende for hvordan sykkelen og styringen oppfører seg. Det finnes jo stadig flere kortbeinte, slække stisykler der kort stem absolutt er på sin plass.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: baronKanon] #1502462 11/10/2012 07:08
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Mondraker sin løsning må inn i debatten. 5 cm stem? Alt for langt. 1 cm er greia. De kompenserer med lengre overrør.

Sjekk det ut her.

Så det på Eurobike og det virka ok.

Redigert av Nils_Arne; 11/10/2012 07:08.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: baronKanon] #1502464 11/10/2012 07:11
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Må man tilpasse mer enn 20mm en eller annen vei, har man mest sannsynlig feil ramme. Effektiv overrørslengde er ofte ikke mer enn 20-30mm forskjellig mellom størrelsene.

Gaute: Det er vel mer naturlig å se på styrevinkel enn dempervandring, da det er styrevinkel sammen med stemlengde som er førende for hvordan sykkelen og styringen oppfører seg. Det finnes jo stadig flere kortbeinte, slække stisykler der kort stem absolutt er på sin plass.

Joda, jeg skal ikke si meg uenig. Mitt innlegg var ment som en pekepinn, men det fins selvsagt diverse varianter innenfor mine grove kategorier.

Gaute
Re: La oss diskutere stemlengde! [Re: Nils_Arne] #1502466 11/10/2012 07:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kitbay
Blir spennende å se hva folk mener om Mr Barels stemløsning neste sesong. Det sies at Spagnolo og Macdonald gikk tilbake fra XR til vanlig 50mm stem på utfor syklene.

Så ikke sikkert kortest mulig er best der heller.
Er nok Cesar Rojo som er hjernen bak Forward Geometry som de kaller det for. Han er vel en av sjefsdesignerne hos Mondraker.

Jeg antar at noe av grunnen til designet er slakkere vinkler og bredere styrer.
Sitat: Nils_Arne
Mondraker sin løsning må inn i debatten. 5 cm stem? Alt for langt. 1 cm er greia. De kompenserer med lengre overrør.

Sjekk det ut her.

Så det på Eurobike og det virka ok.
Absolutt spennende, men er usikker på om det er noe for hvermannsen (faktisk)

En ting jeg er litt skeptisk til med FG og det korte styrefremspringet er at man får en veldig høy front på sykkelen uten mulighet til å sette styret noe særlig ned.

Redigert av baronKanon; 11/10/2012 07:21. Rediger grunn: høyt styre

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support