Politimann tatt i fotoboks.
|
Re: Politimann tatt i fotoboks.
[Re: GeirK]
07/10/2012 20:58
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eller satt du faktisk på med Rockefoten på den aktuelle turen?
Nei. Det er derfor jeg avslutter setningene med sånne kroker med prikk under.
Ikke alltid. Kan du vise meg noen tolkninger som jeg har krevet skal regnes som "sylskarpe ovbservasjoner og utledninger".
|
|
|
[Re: Dan]
07/10/2012 21:09
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg kan gi full gass uten å tenke på fotobokser eller laserkontroller, samtidig som jeg kan følge med i køens rykk og napp på en måte som ikke funker med fartholder.
Se ikke bort fra at adaptiv fartsholder blir mer og mer vanlig før det til slutt blir standard på de fleste biler.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
07/10/2012 22:39
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Se ikke bort fra at adaptiv fartsholder blir mer og mer vanlig før det til slutt blir standard på de fleste biler. Se heller ikke bort fra at det snart kommer en elektronisk versjon av GeirK, som gjør alle til ufeilbarlige bilister. Det blir stas!
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
08/10/2012 02:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du kan avslutte med så mange kroker og prikker du vil, all den stund du ikke satt i den aktuelle bilen på det aktuelle tidspunktet er enhver spekulasjon om at føreren burde ha fått med seg det aktuelle skiltet gal.
Dessverre ser det slik ut i ditt tilfelle, ja. La meg få opplyse deg om at når en setning avsluttes med et spørsmålstegn, er den ikke en spekuslasjon. Biltrafikk, fotgjengere, syklister, husdyr på beite i veikanten, kryssende elger etc., etc., kan ha vært viktigere å få med seg akkurat der og da.
Viktigheten av å observere et skilt materialiserer seg gjerne senere enn observasjonstidspunktet, så for å være helt sikker, prøver jeg å få med meg informasjonen på trafikkskilt i tillegg til andre detaljer i trafikkbildet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Christian]
08/10/2012 02:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Se heller ikke bort fra at det snart kommer en elektronisk versjon av GeirK, som gjør alle til ufeilbarlige bilister. Det blir stas!
Neppe, siden den biologiske versjonen av meg ikke gjør det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/10/2012 07:55
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Dessverre ser det slik ut i ditt tilfelle, ja. La meg få opplyse deg om at når en setning avsluttes med et spørsmålstegn, er den ikke en spekuslasjon.
I mange tilfeller blir spørsmålstegnet da mistenkelig likt en retrettmulighet fra et bombastisk utsagn som man håper blir uimotsagt...? Viktigheten av å observere et skilt materialiserer seg gjerne senere enn observasjonstidspunktet, så for å være helt sikker, prøver jeg å få med meg informasjonen på trafikkskilt i tillegg til andre detaljer i trafikkbildet.
I likhet med alle andre altså. Det forklarer fortsatt ikke hvordan du kan være sikker nok på at du hadde fått med deg det aktuelle skiltet i den aktuelle situasjonen til at du kan beskylde Rockefoten for å være en uoppmerksom bilist, all den tid vi har konstatert at du ikke var tilstede.
Redigert av Torshov-Simen; 08/10/2012 09:16.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: erling]
08/10/2012 08:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Har sterk mistanke om at du er en av de lovlydige super ordentlige som ligger først i køen og lager kø fordi du bremser ned til 70 før fotoboksen i 80-sonen for å være helt sikker på ikke å bli tatt. Jeg må si at de ganger jeg irriterer meg over folk som bremser ned til 70 foran fotobokser så er det som oftest folk som akkurat har kjørt forbi meg i 85-90 km/h mens jeg ligger i 80. Eller som i Operatunnellen hvor det er 70 og folk passerer meg (som kjører i 70) i venstre felt for så å bremse til 60 forbi fotoboksen, slik at begge feltene er tettet av folk med fotoboksfobi og jeg og de bak meg også må bremse. (Og så har vi de som passerer meg i 90 ut mot Bygdøylokket for så å bremse til 60 gjennom svingen, som er så god å ta i 80. Kan ikke folk bare bli litt flinkere til å kjøre bil før de skal drive og kjøre for fort?)
|
|
|
[Re: ]
08/10/2012 08:30
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det var dagslys, og jeg vet ikke om det blitzer i fotoboksene da.
Det blitzer! Jeg har opplevd dette et par ganger, en gang som sjåfør, og du er ikke i tvil når du blir tatt, selv midt på dagen.
|
|
|
08/10/2012 09:46
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Det blitzer! Jeg har opplevd dette et par ganger, en gang som sjåfør, og du er ikke i tvil når du blir tatt, selv midt på dagen.
Gjelder det disse nye kameraene, hvor en bit av linsa stikker ut av boksen? Nei, der er det infrarød blits, så man ser et bittelite rødt blink i en av objektivene. Ask me how I know...
|
|
|
[Re: skibum]
08/10/2012 16:19
|
erik e
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Denne tråden kom jo helt ut av "kontroll". Nå prøver jo Italia og få litt lov og orden,det er vel ikke noe fremskritt om vårt Politi starter med "dritt".Eier du en bil som tas i fotoboks og du har kjørt selv så lag ikke noe sak ut av det.
|
|
|
08/10/2012 17:58
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo enkelte som vil ha Engelsk system der man bare tar bilde av skiltet. Siden det ikke går frem av bildene hvem som kjørte så er det bileieren som får straffen med mindre eieren kan peke på den skyldige for politiet og denne vedkjenner seg forholdet.
Da er man kvitt de som nekter å oppgi hvem som kjørte og hukomelsen til bileier er vesentlig bedre.
Redigert av sl500; 08/10/2012 18:07.
|
|
|
[Re: erik e]
08/10/2012 18:10
|
erik e
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Men for svart hæ......,da får han si hvem som kjørte. "Sjefen" hans får gi han 1. min. ellers ut døra. Alle skjønner hvem som kjørte.
|
|
|
08/10/2012 18:52
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Det skal være mulig for bileier å vite hvem som disponerer bilen til enhver tid. For leiebiler er det ekstra lett siden disse kvitteres ut/inn. Ser ikke problemet med å innføre en engelsk ordning.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
08/10/2012 20:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nettopp, burde være en smal sak i et land hvor heftelser følger bilen og ikke tidligere eiere.
|
|
|
08/10/2012 20:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Gjelder det disse nye kameraene, hvor en bit av linsa stikker ut av boksen? Nei, der er det infrarød blits, så man ser et bittelite rødt blink i en av objektivene. Ask me how I know... Ser ganske ofte blinking i objektivet uten at jeg har fått bot...... Kan også bekrefte at tyske bokser blinker tydelig.........nei, heller ikke her var det jeg som fikk bot, men han som syntes at jeg kjørte for sakte i et område meg veiarbeid og valgte å kjøre forbi noen hundre meter før boksen. Jeg hold nedsatt fartsgrense. 
|
|
|
08/10/2012 20:56
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det skal være mulig for bileier å vite hvem som disponerer bilen til enhver tid. Jaha? I husstander med fire førere og to biler da? Skal det skrives loggbok? Hvem skal ha nøkkelen til bilnøkkelskapet i familien? Hvem skal skrive loggbok som skal laste opp til myndighetene? Om kona svinekjører og jeg står som eier, skal hun eller jeg miste lappen? For leiebiler er det ekstra lett siden disse kvitteres ut/inn. Ser ikke problemet med å innføre en engelsk ordning. Det er fordi du ikke ser særlig langt tydeligvis. Har du lagt merke til muligheten for å betale for flere førere når du leier en bil? Dette benytter jeg meg flittig av, både privat og i jobb. Hva er det som feiler folk a? Argumenterer _for_ automatisert og situasjonsubetinget straffeforfølgelse? Hva slags samfunn er det som lager lover som åpner for at datamaskiner tiltaler og dømmer folk uten å se på omstendigheten a? Hvis du ikke kan stole på at familiemedlemmer eller kolleger er ærlige nok til å innrømme at de har driti seg ut, er det kanskje like greit å holde bilen sin for seg selv?
|
|
|
08/10/2012 22:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jeg gjorde, var å kjøre forbi bilen med motorstopp, legge meg i 60, kjøre forbi en fotoboks å håpe på det beste. Det var dagslys, og jeg vet ikke om det blitzer i fotoboksene da. Så jeg får bare vente i spenning om jeg får brev i posten.
Om jeg får brev i posten da? Bør jeg betale synes du GeirK? Har jeg gjort noe så galt at jeg bør straffes? Hvis du synes jeg ikke bør straffes, hvordan synes du jeg bør svare på brevet fra politiet?
Jeg hadde gjort det samme. Hvis det ikke er tettbygd strøk, er det minimal sjanse for at fartsgrensen er lavere enn 60. Situasjonen du beskrevet er et spesialtilfelle, og krever selvfølgelig 100% oppmerksomhet. Heldigvis er det ikke slik hele tiden. Da hadde det vært slitsomt å kjøre bil!
|
|
|
09/10/2012 05:02
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke i det hele tatt. Hvorfor skulle jeg kødde med at familiemedlemmer ikke kan stole på hverandre?
|
|
|
09/10/2012 05:47
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjelder det disse nye kameraene, hvor en bit av linsa stikker ut av boksen? Nei, der er det infrarød blits, så man ser et bittelite rødt blink i en av objektivene. Ask me how I know... Slik er det jo også på strekningene der to fotobokser måler gjennomsnittshastighet. Du får et bittelite rødt blink og blir tatt bilde av på vei inn i målesonen, og det samme i den andre fotoboksen på vei ut. Det er kun hvis du får et lyssignal fra den frittstående stolpen etter den siste fotoboksen at du har blitt registrert å ha kjørt for raskt. 22 år som bilist uten å ha blitt tatt i fotoboks, men det var nære på på jobb rundt om i vestlandet for noen uker siden. Kjørte inn i en lang undersjøisk tunnel, og det var skiltet fotoboks. Passerte den nesten i bunn av bakken, så jeg lot bilen trille videre opp i fart (skulle jo snart akselerere opp den bratte bakken).. og akkurat der det flatet ut - heisann! Enda en fotoboks. To på rappen, den var ny for meg. Jeg så den jo, og hadde ikke høy fart, men greit for å få en påminnelse om å være observant hele tiden.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
09/10/2012 06:00
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men greit for å få en påminnelse om å være observant hele tiden. hehe, nei en grei påminnelse om at man uansett skal holde seg til fartsgrensene. Uavhengig av om man vet/tror det er en fotoboks rundt neste sving :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
09/10/2012 06:08
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men greit for å få en påminnelse om å være observant hele tiden. hehe, nei en grei påminnelse om at man uansett skal holde seg til fartsgrensene. Uavhengig av om man vet/tror det er en fotoboks rundt neste sving :-D Jo, sant nok. Jeg bruker GPS-hastighet og cruise control på langturer.. men cruise control-en bremser ikke bilen i unnabakker. Er det ikke lenge igjen før det flater ut eller går oppover, så lar jeg gjerne bilen trille fremfor å bremse hele tiden.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
09/10/2012 06:19
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Pilitimannens BIL ble tatt i fotoboks. Han er ikke pliktig til å oppgi, iallefall ikke om han ikke vet hvem som kjørte. Men han burde kanskje dra kjensel på bildene. Og det er her politimannen får problemer med forklaringen.. har to bokser fra www.cruisecontrol.no i bilene, den passer på gjennomsnitthastigheter slik at man kan kjøre 100% lovlydig. Anbefales. Koster vel en 6-700.- og gjør det "umulig" å passere en boks/atk/gjenommsnittsmåling i for stor fart uten å legge merke til det. Funker selv om boksen ligger under setet, i hanskerommet..
|
|
|
09/10/2012 06:25
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Nå konstruerer du problemene basert på et tydeligvis utdatert system. All den tid det argumenteres med "dobbeltgjengeren min gjorde det" og "husker ikke", så ser jeg at dette kan løses på en mere elegant måte.
Poenget er vel å fjerne de svina som råkjører og utsetter seg selv og andre for fare, ikke sant?
Utfordringene du skisserer er sikkert ikke ukjent der de fører den "engelske modellen", noen som vet hvordan det blir løst i virkeligheten?
|
|
|
09/10/2012 06:56
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Utfordringene du skisserer er sikkert ikke ukjent der de fører den "engelske modellen", noen som vet hvordan det blir løst i virkeligheten? Der får eier boten okkesom. Bildet kan være tatt bakfra, og er som regel det. På motorveien så har du bokser på motorveien (men kun i lavhastighet/nedsatte omeråder). Den tar og om du kjører en kilometer over. Og gir bileieren prikker. Tar og MC. Flyttbare mobile enheter. Det er vel basisen.
|
|
|
09/10/2012 07:04
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Poenget er vel å fjerne de svina som råkjører og utsetter seg selv og andre for fare, ikke sant?
Hvordan definerer du råkjøring da? 64 i 60 sonen? 86 i 80 sonen? 110 i 100 sonen? Jeg skal være den første til å innrømme at jeg bryter fartsgrensene i den størrelsesordenen hver eneste gang jeg er ute med bilen. Er jeg et svin som utsetter meg selv og andre for fare da? Det rimer i så fall dårlig med 15 års kollisjonsfri kjøring. Hadde poenget med automatisk trafikkkontroll vært fartsreduksjon så hadde boksene (som noen har nevnt tidligere) vært mest mulig synlig. I Italia er de fleste boksene jeg har sett oransje, på natten har de blinkende lys på toppen.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: silverwrx]
09/10/2012 07:33
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
På motorveien så har du bokser på motorveien Jau, det... ;D
|
|
|
09/10/2012 09:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg bryter fartsgrensene i den størrelsesordenen hver eneste gang jeg er ute med bilen. Er jeg et svin som utsetter meg selv og andre for fare da? Ikke et svin, men du øker din bremsestrekning betraktelig, sannsynligheten for at du må gjøre forbikjøringer øker og når du sier at du bryter fartsgrensen hver eneste gang du er ute med bilen så tyder det på en holdning som gjerne er beslektet med å gjøre forbikjøringer på andres marginer, kjøre på taxigrønt og la være å blinke fordi du ikke selv ser poenget. Med andre ord, du er ikke nødvendigvis et svin som gjør disse andre tingene, men du innrømmer en adferd som du deler med en god del svin.
|
|
|
10/10/2012 20:17
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Der får eier boten okkesom. Bildet kan være tatt bakfra, og er som regel det. På motorveien så har du bokser på motorveien (men kun i lavhastighet/nedsatte omeråder). Den tar og om du kjører en kilometer over. Og gir bileieren prikker. Tar og MC. Flyttbare mobile enheter. Det er vel basisen. Fett! Så far i huset, som bare er én prikk unna førerkorbeslag, blåser forbi en fotoboks, men tar det ikke så tungt. Han gjør bare som sist; gir sønnen en tusing for å ta en for laget. Det er mest fett for studenter. Det finnes et marked i England for å ta på seg skylden mot penger. Studenter benytter seg av dette og man kan sikkert få noen som ikke trenger førekort på en stund til å ta på seg et førekort beslag for penger. Det er jo stort sett bare i Norge man stiller folk for retten og putter de i fengsel for moderate brudd på fartsgrensen. Sjefen på jobben hadde en skikklig disputt med politiet for de han nektet å komme på politistasojnen for se hvem som hadde kjørt for fort med firmabilen. Han mente det ikke var hans jobb å ta seg fri i fra jobben og betale for parkering for å gjøre politiets jobb. Sende bilde var utelukket og komme med bilde til han var ikke aktuelt. Etter noen trussler om å bli hentet på jobben av en politipatrulje og brakt inn for avhør så ble saken henlagt på bevisets stilling. Han mente bestemt at politipatruljen som skulle hente han heller kunne ta med seg bilde så hadde alle parter spart mye tid. Kan ikke se at jeg er så veldig uenig i hans vurderinger av saken.
Redigert av sl500; 10/10/2012 20:31.
|
|
|
[Re: sl500]
10/10/2012 20:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo stort sett bare i Norge man stiller folk for retten og putter de i fengsel for moderate brudd på fartsgrensen.
Definér moderat.
|
|
|
10/10/2012 20:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er jeg et svin som utsetter meg selv og andre for fare da? Det rimer i så fall dårlig med 15 års kollisjonsfri kjøring.
Den type argumentasjon er akkurat like "god" som når en på 90 år, som har røykt hele livet, konkluderer med at det ikke er farlig å røyke.
|
|
|
|
|