Cyclocross, CX...
|
Re: Cyclocross, CX...
[Re: Oystein L]
08/10/2012 17:11
|
NAVN?
Entusiast
|
Entusiast
Nå blir jeg snart skremt fra å stille. Håper arrangøren, i sin hunger etter deltagere, belønner de som stiller opp ved å la alle fullføre...
|
|
|
[Re: NAVN?]
08/10/2012 17:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå blir jeg snart skremt fra å stille. Håper arrangøren, i sin hunger etter deltagere, belønner de som stiller opp ved å la alle fullføre... I menn senior vil jeg tru man blir tatt ut når man blir tatt igjen med en runde.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: NAVN?]
08/10/2012 17:40
|
cannondalist
Ringrev
|
Ringrev
Nå blir jeg snart skremt fra å stille. Håper arrangøren, i sin hunger etter deltagere, belønner de som stiller opp ved å la alle fullføre... Samma her. Mye tid og penger for å bli tatt ut etter 20-30min...
|
|
|
08/10/2012 18:24
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
ALLE kjører full tid (en time for Senior). Når vinneren går i mål, går resten i mål, med +1 runde eller hva det blir. Dette i hvert fall for Svelvik og Ælva.
Redigert av Sykkelbob; 08/10/2012 18:31.
|
|
|
08/10/2012 18:37
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
RobG : Kommer det virkelig mange fler dersom vi setter opp en Vet 30+ CX klasse?
Vi kan sikkert det, men det blir litt glissent dersom vi har ørten klasser og kun 1-2 stykker i hver klasse. Derfor var tanken å gjøre det enkelt i første runden.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
08/10/2012 20:14
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Ja, det tro jeg faktisk. Man trenger ikke ørten klasser, og ikke nødvendigvis aldersklasser. Bare en cx klasse for oss som ikke har lyst til stille på startstreken med Eliten.
Ikke noe som kan gjøres nå, men neste gang eller de rittene som kommer senener på vest, og noe å tenker på neste år?
#Pedalenkrs
|
|
|
08/10/2012 20:41
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Hvorfor egen cx-klasse i tillegg til NC og åpen? Det er vel raskere å sykle cx enn mtb i disse løypene, så jeg ser ikke poenget.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
08/10/2012 21:01
|
cerro
Avhengig
|
Avhengig
Vi får se Tord, kan ju bremse med mtb 
//jonas l cerrol.wordpress.com
|
|
|
[Re: tbh]
08/10/2012 21:21
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
.... Det er vel raskere å sykle cx enn mtb i disse løypene, så jeg ser ikke poenget. Antagelsen om at det er raskere med CX begrunnes med...?
|
|
|
[Re: over the top]
09/10/2012 05:10
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
.... Det er vel raskere å sykle cx enn mtb i disse løypene, så jeg ser ikke poenget. Antagelsen om at det er raskere med CX begrunnes med...? Hvis det er raskere med mtb, kan det jo like gjerne være et terreng-rundbaneritt, og ikke et cx-ritt. Løypa til et cx-ritt bør lages slik at den sykkeltypen får en fordel. Så min påstand er at hvis det er raskere med mtb (gitt like gode ryttere), er løypa komponert feil ;-)
|
|
|
[Re: tbh]
09/10/2012 05:50
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
.... Det er vel raskere å sykle cx enn mtb i disse løypene, så jeg ser ikke poenget. Antagelsen om at det er raskere med CX begrunnes med...? Hvis det er raskere med mtb, kan det jo like gjerne være et terreng-rundbaneritt, og ikke et cx-ritt. Løypa til et cx-ritt bør lages slik at den sykkeltypen får en fordel. Så min påstand er at hvis det er raskere med mtb (gitt like gode ryttere), er løypa komponert feil ;-) Jeg er både enig og uenig. Jeg er enig i at løypa må lages slik at den favoriserer CX-sykler. Spørsmålet er om det går an. Moderne terrengdekk ruller bedre, har bedre volum, myyyyyyye bedre bremseegenskaper, eneste fordelen cx har er aerodynamikken. Jeg får aldri vært med på noe lenger pga unger, jobb, oppussing, nå en skadet finger osv, men jeg tror at man burde holdt terrengsykler unna for å rendyrke dette. En startpulje, seeda startoppstilling, rause dommere som lar folket fullføre og ryttere som villig slipper frem eliten når de blir rundet mange ganger. Øl og pommes frites med majones til publikum!
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
09/10/2012 05:56
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Dette er CX: 
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
09/10/2012 06:38
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
.... Det er vel raskere å sykle cx enn mtb i disse løypene, så jeg ser ikke poenget. Antagelsen om at det er raskere med CX begrunnes med...? Hvis det er raskere med mtb, kan det jo like gjerne være et terreng-rundbaneritt, og ikke et cx-ritt. Løypa til et cx-ritt bør lages slik at den sykkeltypen får en fordel. Så min påstand er at hvis det er raskere med mtb (gitt like gode ryttere), er løypa komponert feil ;-) Jeg er både enig og uenig. Jeg er enig i at løypa må lages slik at den favoriserer CX-sykler. Spørsmålet er om det går an. Moderne terrengdekk ruller bedre, har bedre volum, myyyyyyye bedre bremseegenskaper, eneste fordelen cx har er aerodynamikken. Jeg får aldri vært med på noe lenger pga unger, jobb, oppussing, nå en skadet finger osv, men jeg tror at man burde holdt terrengsykler unna for å rendyrke dette. En startpulje, seeda startoppstilling, rause dommere som lar folket fullføre og ryttere som villig slipper frem eliten når de blir rundet mange ganger. Øl og pommes frites med majones til publikum! Har tenkt de samme tankene; hvordan kan man lage en løype som favoriserer CX? Hvis det er noe som helst terreng involvert, føler jeg med ganske sikker på at jeg ville syklet raskere på HT'en min enn på CX'en. Det kan selvsagt ha alt å gjøre med min manglende teknikk og trening på CX, men jeg ser ikke bort fra at dette gjelde en stor del av potensielle deltakere i "tur"-klassen. For meg vil CX favorisere når vi kommer til laange grus og asfaltstrekk - men det vil vi jo ikke ha.. Nei, jeg er enig i flere talere her - det bør lages egen klasse som starter for seg, slik at man får rendyrket det spesielle, sære og tradisjonsrike ved CX. Ideelt sett burde det ikke være tillatt å stille med mtb - eventuelt burde man iallefall stille krav til maks bredde på dekk (35mm?). Men da blir det kanskje ikke nok deltakere til å få det gjennomført? Forøvrig har jeg desverre brukt opp ego-trip-kvoten for i år, så til helgen blir det familieaktiviteter. Men det er gøy det også 
|
|
|
09/10/2012 06:59
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg oppfattet det litt dithen at man med CX oppsøker litt problemene ved å ta utgangspunkt i sykkelen og deretter lage løyper som er krevende utifra sykkelen. Slik sett er det ikke usannsynlig at man med dagens superoptimale hardtails kan klare seg vel så bra i disse løypene.
Men her vi er nå, handler det om å se om man kan få i gang en CX cup og da får man være litt romslige. Junior og Senior må ha CX. De andre kan velge. Dersom det er interesse tilstede vil nok cuppen utvikle seg.
Så langt er det ikke veldig mange påmeldt, og da kan man liksom ikke lage circus Belgia ut av det, men vi satser på å gjøre det vi kan med det vi har. Dersom flere stiller til start vil trolig fremtiden se lys ut mht arrangører og sponsorer osv.
Jeg vil tro det burde være artig å prøve, enten man stiller med den ene eller andre sykkelen.
|
|
|
09/10/2012 07:27
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Er det så nøye hvilken sykkel som er raskest? Man skal sykle på cyklocross uansett, så det er vel ikke så mye å diskutere.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
09/10/2012 09:52
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Er det så nøye hvilken sykkel som er raskest? Man skal sykle på cyklocross uansett, så det er vel ikke så mye å diskutere. Jepp, det er jo ikke snakk om å komme først til mål....
|
|
|
09/10/2012 18:19
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Å si at det er raskere med HT i et CX-ritt er omtrent like dust som å si at det går raskere å løpe i en kappgangskonkurranse.
|
|
|
09/10/2012 18:28
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Jeg håper det interessen for cx-rittene blir stor nok til at det blir levedyktig. All ros også til klubbene som påtar seg jobben.
Er også positiv til at det åpnes opp for begge sykkeltyper. Det tror jeg er klokt i starten til man når en kritisk masse. Det er nok de færreste som kjøper en cx til 10000 kr+ bare for å prøve seg i noen ritt.
På sikt mener jeg at det er viktig å lage løyper som favoriserer cx-sykkelen. Det er viktig å få en egenart på disse løypene som skiller dem fra rundbaneløyper.
|
|
|
09/10/2012 18:55
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Enig, Tord, men jeg tror ikke det er riktig tankegang at løypa skal favorisere CX. Jeg vil nesten påstå at poenget er motsatte. "En time i helvete" skal stå ved lag. Løypene er leirete, bratte og jævl... Av og til må man av sykkelen og hoppe over hindre. Så regelen om å bruke CX er vel mer for å hindre at folk gjør rittet lettere med bedre egnet utstyr.
Men noen forskjeller skal det være: Løypene skal ikke være teknisk vanskelige (les steiner, dropp og røtter) Men heller være "tekniske" ved at det er mye 180 graders svinger og korte akselerasjonsstrekninger. De skal aller helst gå i sløyfer nære publikum.
Svelvik sin blir litt atypisk i at man ikke blir skikkelig sølete av å sykle den. Men den blir teknisk i form av mye sløyfer og korte akselerasjoner. I Solbergælva blir det nok mer enn nok av søle og gress - så det blir to litt ulike typer løyper den helgen. Det i seg selv tror jeg utgjør en bra start på CX.
Håper det kommer litt folk enten de er gode eller mindre gode og unasett type sykkel. Man skal kanskje ikke forvente all verden på en nyskapning som dette, men håper folk er sporty og stiller opp og prøver denne "nye" grenen.
|
|
|
09/10/2012 20:09
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Vi stiller med en gjeng i yngre aldersbestemte. Hadde vært artig med ungdom utenifra også, men de tør kanskje ikke.. 
|
|
|
09/10/2012 21:31
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Forresten: En ting jeg synes er positivt, er at forbundet stiller med pengepremier i sammendraget i Jun/Sen.
|
|
|
09/10/2012 21:49
|
cerro
Avhengig
|
Avhengig
Enig, Tord, men jeg tror ikke det er riktig tankegang at løypa skal favorisere CX. Jeg vil nesten påstå at poenget er motsatte. "En time i helvete" skal stå ved lag. Løypene er leirete, bratte og jævl... Av og til må man av sykkelen og hoppe over hindre. Så regelen om å bruke CX er vel mer for å hindre at folk gjør rittet lettere med bedre egnet utstyr. Bra sagt. Så de ska va. Ser fram emot Tønsberg då Svelvik og Drammen blev litt før tight.
//jonas l cerrol.wordpress.com
|
|
|
10/10/2012 07:16
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Å si at det er raskere med HT i et CX-ritt er omtrent like dust som å si at det går raskere å løpe i en kappgangskonkurranse. Ja, det ville være litt rart/urettferdig å tillate løping i en kappgangkonkurranse. Hva mener du egentlig?
|
|
|
[Re: thamg]
10/10/2012 07:31
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Å si at det er raskere med HT i et CX-ritt er omtrent like dust som å si at det går raskere å løpe i en kappgangskonkurranse. Ja, det ville være litt rart/urettferdig å tillate løping i en kappgangkonkurranse. Hva mener du egentlig? Det var en diskusjon her om at det ikke var en skikkelig CX-løype om det gikk fortere med en superkvikk hardtail. Det ligger masse CX-ritt på Youtube og jeg klarer ikke se at CX skulle vært noe raskere enn en HT i de rittene de kjører der i WC/VM. Men det spiller ikke noen rolle. Konkurranseformen er cyclocross og da er det ikke noe poeng å argumentere med at det hadde vært raskere med en terrengsykkel, det blir som å si at det er raskere å løpe enn å gå i en kappgangkonkurranse 
|
|
|
10/10/2012 07:52
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Det var en diskusjon her om at det ikke var en skikkelig CX-løype om det gikk fortere med en superkvikk hardtail. Det ligger masse CX-ritt på Youtube og jeg klarer ikke se at CX skulle vært noe raskere enn en HT i de rittene de kjører der i WC/VM. Men det spiller ikke noen rolle. Konkurranseformen er cyclocross og da er det ikke noe poeng å argumentere med at det hadde vært raskere med en terrengsykkel, det blir som å si at det er raskere å løpe enn å gå i en kappgangkonkurranse OK, da skjønner jeg hva du mener - og jeg er helt enig med deg. Problemet/utfordringen med dette arrangementet er at forventet deltakelse er såpass marginal at arrangøren ser seg nødt til å la "våpen" være valgfritt. Nå har jeg desverre ikke anledning til å delta - men om jeg skulle fått sjansen, ville jeg ønske å stille opp med min CX, bare for å prøve hvordan det er å sykle CX-ritt. Men om jeg gjorde det ville jeg synes det var litt rart/urettferdig/uheldig at jeg skulle måles mot konkurrenter som stiller med lett HT med brede dekk, skivebremser og dempegaffel. (Ikke at det hadde spilt noen rolle hva JEG stilte med - tapt ville jeg gjort uansett - men allikevel ville det legge en demper på gleden)
|
|
|
[Re: thamg]
10/10/2012 11:03
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
...men om jeg skulle fått sjansen, ville jeg ønske å stille opp med min CX, bare for å prøve hvordan det er å sykle CX-ritt. Men om jeg gjorde det ville jeg synes det var litt rart/urettferdig/uheldig at jeg skulle måles mot konkurrenter som stiller med lett HT med brede dekk, skivebremser og dempegaffel..... Og nettopp der er poenget; det som mangler er en ren CX klasse som ikke er NC. (Ellers synes jeg det er bra at det OGSÅ er åpne klasser så alle typer sykler kan benyttes....)
|
|
|
10/10/2012 11:09
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Er det mange her på forumet som velger å holde seg borte kun på grunn av manglende CX Sportsklasse ?
Hvis det er mer en en enkelt eller så skal vi jammen ikke la det være noen showstopper.. Men foreløpig så er deltakerantallet såpass at jeg har vanskelig for å se dette som et reelt problem.
|
|
|
10/10/2012 11:32
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Kjør ritt, kjempebra :-) Synes det må være bra at det kommer frem ønsker/innspill slik at man i fremtiden kan ta høyde for at man kan konkurrere i riktig segment både med tanke på alder og sykkelutstyr.. (uten at det er "dustete"..) Jeg kommer nok til å stille med min CX selv om det medfører å bli frakjørt av den yngre garde på sine HT'er/FS'er/SS'er/etc.
Ses på lørdag
|
|
|
10/10/2012 12:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg trur at hvis man skal få dette fungere bra i årene som kommer samt få en del deltagere så må man:
-3 Starter: Elite, Sport CX og Sport terreng. -Terminliste komme tidelig. Dvs da terrenglista kommer. -Løyper som er morsomme.
For CX blir ikke noe konkurranse klasse på høyt nivå. Det er en morsom greie for de som likevel skal ha en hard økt. Litt som rulletouren om vinteren.
Jeg vet om flere som kunne tenkt seg å være med men ikke har mulighet da datoene kom så sent.
Så sykt kult at man kjører i gang i år. Men skal man få deltagere til en såpass sær gren så må det komme tidligere datoer. For da er det garantert flere som kommer til å kjøpe seg CX sykkel for å være med.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
10/10/2012 17:08
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Utrolig kult at det arrangeres cx i Norge. Jeg er stor cx-fan og har de siste vinterene sett alle Superprestige og World Cup-rittene. Tror det må til tre klasser for at det skal funke. For at det skal bli cx, og ikke mtb rundbane, må det på en eller annen måte lønne seg å kjøre på cx-sykkel.
|
|
|
|
|