Skadestatistikken min er ganske god. På de 20 årene jeg har sykla i skogen har jeg aldri skadet meg nevneverdig, og ikke ødelagt noe særlig med stæsj heller. Min omfattende førstehjelpspute spm alltid er i sekken har jeg stort sett brukt på andre.
Men nå tiden inne. På et crux nord på E6 i Nordmarka endte det tredje forsøket galt. Sklei i innkjøringen på en usannsynlig glatt rot og ble slått i bakken. Min flinke og terrengsyklende frue, som selvsagt ikke falt en eneste gang denne turen, plukket frem Paralgin Forte og laget fatle av ekstraklær. Jeg så for meg en spektakulær redningsaksjon med mine "kolleger" i Norsk Folkehjelp, men klarte å trille sykkelen ut på grusveien og sykle ned til Sognsvann med en arm i fatle.
Så: • Legen mente det kunne være brudd i albuen. Jeg var usikker, og fant heller ikke merker på klærne som tydet på slag mot noe. Røntgen viste ingen brudd, men jeg har helt ekstremt vondt i musklene, spesielt biceps. Armen er bortimot kraftløs, og jeg lurer på hva det kan være og hva jeg bør gjøre. Mistenker en voldsom "forstuelse" og at armen er bendt kraftig bakover. Armen er naturlig nok svært hoven. Skal jeg bare ta det med ro og avvente, eller er det lurt å dra til fastlegen mandag?
• Bakramma på min særdeles trofaste Intense 5.5 fra 2007 har fått seg en solid bulk i venstre kjedestag. Ingen sprekk i metallet, og bremseskiva går klar. La ikke merke til noe spesielt da jeg i tung pillerus trillet ned til bilen, annet enn litt hyl fra bremsene bak. Jeg håper min hoffleverandør Ole hos Dogstar kan bistå, men lurer på om det går an å sykle på noe slikt. Eventuelle skjevheter rundt bremsene kan vel utlignes med ny justering av kaliper.
Shit, det er vrient å skrive med en hånd. Journalisten i Tanta er altså sykmeldt til onsdag. Fint jeg fikk sykla masse samt rydda bod, garasje og loft på yrkeskarrierens aller første høstferie. Takk til fru Turid som heldigvis er utdannet sykepleier og bisto i redningsaksjonen..
Harald
NOTS
Re: KABLÆM! Rett på legevakta og bulk i ramma
[Re: HaraldW]
#149980706/10/201210:44
Trøsten er at det har blitt endel turer i det siste, og at jeg har fått satt noen crux. Så jeg koser meg med tanken på fullført varm-på-30-sekunder-bakken på klissvått føre sist søndag. Som et eksempel.
Nå blir det spasertur til Vangen med Paralgin Forte innabords for mannen som lider av sofaallergi.
H
NOTS
#149980906/10/201210:51
Det verste for ett aktivt friluftsmenneske er å miste muligheten til å få rørt seg... Er vel inne i uke 5 som ufrivillig sykkel innaktiv selv...Og er lei.
Har du full beveglighet i albuen? Det er mulig å dra albuen delvis ut av ledd. Det er kanskje vanskelig å strekke albueleddet helt ut pga smerter, men forsøk å bøye begge albuene så mye som mulig og se om det er forskjell på høyre og venstre.
#149989906/10/201215:39
(...)Skal jeg bare ta det med ro og avvente, eller er det lurt å dra til fastlegen mandag?(...)
Siden du lurer, så drar du til fastlegen. Er det ingen ting får du det bekreftet. Er det derimot noe får du kommet i behandling så fort som mulig, og er tilbake på sykkelen før du rekker å lese biblen og koranan.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#149994706/10/201218:06
Hvis du mistenker at det er noe galt i albueleddet ville jeg vurdert å gå til en spesialist med en gang. Jeg har stor respekt for leger men min erfaring er at legevakta og fastleger ikke har nok kompetanse på slike skader.
De overså røket korsbånd pluss rift i mitt kne, og det kostet vesentlig lengre rehabilitering...
...samma det vel, med det drittværet som er nå om dan:)
Det står faktisk akkurat nå et ferdig bakhjul her. Fremhjulet er tredd opp, jobber med saken. Men har også en øl i glasset, så ikke godt å si hvordan det ender.
#150001906/10/201219:56
Thænks folks! Ole har selvsagt allerede satt meg på skumle tanker, og jeg mistenker at det nettopp er zalotrollet som roper fra kjelleren der narkotikumet Dogstar holder hus. Så får vi se, og fortsette litt med 5.5 mens vi er i tenkeboksen.
Når det gjelder armen; det er vondt i selve musklene. Tok nettopp av fatlet og strakk armen ut. Kommer et stykke ned, men ikke helt. Det vondeste er å løfte armen til en L slik det ligger i fatlet, eller slippe armen ned. Men nå klarer jeg det i det minste, i motsetning til i går. Og det føltes faktisk digg å få strukket ut litt. Likevel, tar en tur til legen for å sjekke tenker jeg.
H
NOTS
#150038107/10/201218:35
Jeg tryna og måtte sy i albuen i mai/juni. Legen som sydde mente at det var bare å ta det easy og la det gro (det ble tatt røntgen). I dag har jeg vondt når jeg strekker armen helt ut og det er ganske utenkelig å prøve seg på skrå-benk f.eks. Det er senen i armen jeg sliter med. Skal komme meg til legen å se hva som kan gjøres. Altså: Kom deg til legen
Synd å se en ødelagt Intense, men da kommer det nok en ny etterhvert Jeg har nettopp kommet hjem fra Gaustablikk/Rjukan og syklet på min helt nye Carbine, veldig kapable greier! Både opp, ned og stupbratte switchbacks gikk bedre enn sist gang.
Redigert av cht; 07/10/201218:37.
[Re: cht]
#150050907/10/201222:06
Snakket med en overlege i privat sammenheng i dag, og han klemte og kjente litt på det. Jeg har full førlighet, men smerter spesielt når jeg hever armen til en L. Men det ar seg gjøre. Blir legetime i morgen, og han anbefalte å få en ortoped til å se på det. Kan være rift i sene, forhåpentligvis uten varige men. Er mye bedre i dag, og det er et godt tegn.
Sitter selvsagt og vurderer noe moteriktig som både kan være 26" og 27,5" Aldri så galt..
H
NOTS
#150055508/10/201207:09
Helse-Norge fungerer faktisk! Hadde mitt første møte med ny fastlege i dag, jeg ante jo ikke navnet på ham en gang, og han sendte meg rett til ortopedisk poliklinikk i Ski. Der ble armen strukket og dratt i av en ung lege som tydeligvis har skikkelig peiling. Alle sener, muskler og fester sitter der de skal, og det er bare å kaste fatlet. Armen skal ikke stivne, men heller brukes.
Fortsatt ganske vondt, men skal bare se an en drøy uke. Blir det ikke bedre, er neste steg MR, men om noe skulle være skadet, er det ingenting som haster.
Tenkte på møtet, Øyvind, men tenker jeg holder meg hjemme. Måtte ta noen smertestillende etter den brutale sjekken på sykehuset.
Carbine er fristende, men det er også en Tracer 2 klargjort for 27,5. Billigere er den også, og aluminium er vel noe mer beredt for skraping fra stein og fjell, og kanskje en velt til. Noe mer traust og kjedelig sikkert, og tyngre, men time vil show.
H
NOTS
#150101208/10/201219:48
Men det er jo forsåvidt Carbine også, og hvis hovedfokus er blå Oslostier, ville jeg nok valgt Carbine, ramma er tross alt rundt en kg lettere enn Tracer 2. Carbine er visstnok ganske lik Tracer vp (men lettere og stivere), som jeg syns er en ypperlig sykkel til blåstisykling (og forsåvidt topptursykling på nordvestlandet også, men til det bruket er nok T2 enda mer brutal. ).
btm
[Re: btm]
#150112408/10/201222:06
Men det er jo forsåvidt Carbine også, og hvis hovedfokus er blå Oslostier, ville jeg nok valgt Carbine, ramma er tross alt rundt en kg lettere enn Tracer 2. Carbine er visstnok ganske lik Tracer vp (men lettere og stivere), som jeg syns er en ypperlig sykkel til blåstisykling (og forsåvidt topptursykling på nordvestlandet også, men til det bruket er nok T2 enda mer brutal. ).
Men jeg trenger ikke være bekymret for slitasje og bruksmerker på en Carbine i forhold til T2?
NOTS
#150112708/10/201222:12
Men jeg trenger ikke være bekymret for slitasje og bruksmerker på en Carbine i forhold til T2?
Med Biketape på underrøret og Framewrap på kjedestag er du relativt godt sikret. Er jo ganske mange andre som kjører rundt på karbonsykler som har fått litt juling. Den smellen du fikk nå ville tatt livet av hva som helst.
Men en karbonsykkel kunne mest sannsynligvis Otto Jæger tatt seg av, alurammen er toast når den har fått en bulk. Jeg sier gå for karbon om lommeboka tillater det.