Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 12 1 2 8 9 10 11 12

Hunder som følger etter syklister

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497481 02/10/2012 11:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Akaly
Når den eneste måten de klarer å gi bikkja nok mosjon på er ved å la den springe fritt rundt så burde man nok vurdere hundetype og hva slags miljø man har den i.

Eller bare gjøre det i et område der det ikke sjenerer noen. Gitt at "springe fritt rundt" fremdeles betyr at hunden har kontakt med føreren. Det er IKKE noe galt i å basere seg på å gå i skogen med løs hund for å gi hunden mosjon og aktivisering, så lenge du har kontroll.

Er du ikke enig, får det være din egen sak.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Stein] #1497485 02/10/2012 11:56
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje problemet med frittløpene hunder løser seg av seg selv:

http://www.osloby.no/nyheter/Ulven-tilbake-i-Ostmarka-7006273.html

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497489 02/10/2012 12:00
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, kanskje det, du. roll

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497501 02/10/2012 12:17
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
http://www.osloby.no/nyheter/Ble-angrepet-av-lose-hunder-ved-Akerselva-7004164.html

Jeg sykler ofte der langs Akerselva og noen ganger er det et kaos av frittløpende hunder og eiere som bruker lange hundebånd som snubletrå for andre som ferdes der.

Det er vel normalt samfunnsvett at hunder skal holdes i kort bånd på steder der det ferdes mange mennesker.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Stein] #1497532 02/10/2012 13:05
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Stein
Hunder som knurrer vil ikke nødvendigvis angripe dersom du forholder deg rolig og kroppsspråket ditt ikke oppfattes som truende av hunden. (Ikke len deg mot/over den og ikke se rett på den.)

Det siste avsnittet ditt mistenker jeg at du skrev utelukkende for å kunne krangle litt videre, så det svarer jeg ikke på.

Siste først: Faktisk ikke, da jeg opplevde det å bli truet av hund i Frankrike i sommer. Eksempelet med at det kan skje i Nordmarka er kanskje søkt, men ikke helt feil. En hund reagerer ikke på ord den ikke er trent til å lystre. "Gå hjem" i seg selv gir ikke noe mening for en hund. De hundene som har størst potensiale for å angripe er kanskje de som ikke har trent inn særlig mange kommandoer? ("Nei" antar jeg kan være mer universelt, siden det blir en kort, skarp lyd)

Og det første: Nei, det trenger ikke bety angrep. Like lite som at en kniv i lommen min gjennom sikkerhetskontrollen gjør meg til en terrorist. Uansett er det nok til å heve alarmnivået et par hakk. Så hva gjør jeg, på en avsidesliggende vei på landsbygda, når hunden står knurrende foran meg. Det er jo ikke særlig aktuelt å sette seg ned og være rolig en halvtime og se hva som skjer?

Tidligere råd i tråen var at jeg skulle la den forstå at jeg var sjefen. Å unngå øyekontakt er vel det motsatte?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Gråstein] #1497535 02/10/2012 13:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Gråstein

Tidligere råd i tråen var at jeg skulle la den forstå at jeg var sjefen. Å unngå øyekontakt er vel det motsatte?

Stirring er oppfordring til bråk/provoserende og truende oppførsel hos hunder.

"La den forstå du er sjefen", ja? Hvordan gjør du det, da. Tror det beste er å fortelle hunden at du ikke er noen trussel og at han ikke trenger å bry seg om deg.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497541 02/10/2012 13:25
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Nå tror jeg vi har diskusjonen på riktig vei :-) Vanskelig tema, og spesielt vanskelig om man må tenke ut respons mens situasjonen oppstår.

Å ikke stirre osv. Det vil jo være å la den tro at det er DEN som er sjefen og at du ikke vil utfordre den. Forsåvidt også en strategi jeg kan kjøpe. Men vil ikke det, kombinert med skriking, være veldig miksete signaler?

På en måte vil jo det å sykle videre også være en måte å fortelle at du ikke vil kødde med den, bare komme deg unna. Men det oppfatter mange hunder som en invitasjon til angrep?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Gråstein] #1497551 02/10/2012 13:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nå tror jeg vi har diskusjonen på riktig vei :-) Vanskelig tema, og spesielt vanskelig om man må tenke ut respons mens situasjonen oppstår.

Sant. Det er ikke alle som er spesielt gode på å lese hundens kroppsspråk og signaler, og spesielt ikke de som i utgangspunktet ikke liker hunder. Hunders kroppspråk er veldig lite intuitivt for mennesker, og omvendt.

Quote:

Å ikke stirre osv. Det vil jo være å la den tro at det er DEN som er sjefen og at du ikke vil utfordre den.

Det betyr rett og slett at du ikke er farlig, og at du ikke vil sloss med den. I en hundeflokk kan like gjerne flokklederen demonstrere sin overlegenhet ved å ignorere utfordreren, så dette har ikke noe med rang å gjøre. Å stirre på hunden derimot, er bokstavelig talt en utfordring og en provokasjon.

Quote:

Forsåvidt også en strategi jeg kan kjøpe. Men vil ikke det, kombinert med skriking, være veldig miksete signaler?

Hvorfor vil du skrike?

Quote:

På en måte vil jo det å sykle videre også være en måte å fortelle at du ikke vil kødde med den, bare komme deg unna. Men det oppfatter mange hunder som en invitasjon til angrep?

Når den er ute av jaktmodus, burde du kunne sykle videre, eller du kan gå med sykkelen ved siden av deg til den er ute av syne.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Stein] #1497559 02/10/2012 13:55
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Hvorfor vil du skrike?

Fordi det føles veldig naturlig for å vise styrke, tror jeg. Men du skrev jo også:

Jeg ville stoppet og sagt skarpt "nei!", og "gå hjem".

Skrik eller skarp snakking er en hårfin balansegang.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497567 02/10/2012 14:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nei. Å brøle og skrike, er ikke det samme som å si "nei". Sannsynligheten er stor for at hunden vet hva "nei" betyr. (Gjerne "slutt med det du holder på med nå!"), og videre er hunder usikre til folk de ikke kjenner og ikke vet hvor befinner seg på rangstigen, og vil derfor gjerne adlyde hvis den får en overraskende, dominant kommando fra en ukjent. ("Oi! Best å høre etter!") Når hunden forhåpentligvis har stoppet, bør du få den til å forstå at du er helt ufarlig, og at den ikke trenger å angripe/forsvare seg mot/whatever deg.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497573 02/10/2012 14:30
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det beste i og med at det jeg skrev tidligere ikke falt i smak, er nok å pisse på bikkja. Det er svært dominerende.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Gråstein] #1497605 02/10/2012 16:24
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis hunden skremmer folk har du som hundeeier feilet. Punktum!

Nei! Punktum.

Min mor er redd alle hunder som kommer innenfor en radius av 10 meter. Uansett om hunden er halt og lytt, ligger og sover, går i bånd eller løper fritt. Hundeeieren feiler ikke. Det er moren min som er irrasjonell.

eva
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Stein] #1497683 02/10/2012 19:03
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Nei. Å brøle og skrike, er ikke det samme som å si "nei". Sannsynligheten er stor for at hunden vet hva "nei" betyr. (Gjerne "slutt med det du holder på med nå!")

Hvis du for alvor tror at en hund reagerer anneledes på "Slutt med det du holder på med nå" og "Din feige hund, du tør ikke angripe meg" eller en hvilken som helst setning tror jeg vi lar diskusjonen ligge.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497689 02/10/2012 19:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Kan du lese? Kommandoen "nei" er oftest lært inn hos hunden i betydningen "slutt med det du holder på med". Det er det hunden har lært at den skal gjøre nåe den hører "nei!".

Ja, jeg tror også vi lar diskusjonen ligge. Cheezus! roll

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497724 02/10/2012 19:56
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sorry, da misforsto jeg innlegget.

Så da er konklusjonen at man skal si "Nei" skarpt til hunden? ikke skrike det, ikke brøle det, men si det skarpt?

Hvis jeg treffer en hund i England skal jeg si skarpt No, og Non hvis jeg treffer den i Frankrike?

Og hva gjør jeg hvis hunden ikke reagerer på den kommandoen?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497744 02/10/2012 20:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har ikke fasiten, men selv ville jeg stilt meg bak sykkelen og sett ufarlig ut, kanskje snakket til hunden med begeistret og lys stemme og håpt på at den fant ut at du var morsom i stedet. Stå rolig, ikke stirr, etc.

Hvis hunden mot all formodning faktisk angriper deg, må du jo bare forsvare deg så godt du kan.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497749 02/10/2012 20:19
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hvis det er seriøse råd du er ute etter, skal jeg prøve å gi deg det:
1. Ignorer hunden. Vis med kroppsspråk, ganglag, blikk, at du overhodet ikke bryr deg om at den er der. Som om den ikke er der.
2. Blir den likevel for nærgående, et tydelig og kontant "nei". Uansett hvilket land du befinner deg i, kort og kontant er poenget, kan gjentas. Gå videre samme vei, eller vekk, fra hunden.
3. Kommer bikkja til tross for dette innenfor din intimsone eller i berøring med deg, spark/tupp passelig hardt så bikkja flyttes en meter eller to vekk fra deg.
4. Prøver bikkja å bite deg, eller worst case, blir du bitt så spark/slå/skyt/hva som helst med den hensikt å immobilisere hunden. Om den dauer er det greit.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: tais] #1497752 02/10/2012 20:22
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: tais

Nei! Punktum.

Min mor er redd alle hunder som kommer innenfor en radius av 10 meter. Uansett om hunden er halt og lytt, ligger og sover, går i bånd eller løper fritt. Hundeeieren feiler ikke. Det er moren min som er irrasjonell.

Tror du virkelig det var en sånn sær situasjon han mente, eller en situasjon hvor noen som ikke har irrasjonell frykt for hunder blir skremt?

Redigert av Tor Arne; 02/10/2012 20:25.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Tor Arne] #1497807 02/10/2012 21:30
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er omkvedet her på terrengsykkel igjen?
Jo: Les hva som blir skrevet; ikke svar på hva du tror er tanken bak det som blir skrevet.

Tidligere i diskusjonen har tre konkrete situasjoner blitt nevnt. I alle tre situasjonene er det folk med irrasjonell frykt/irrasjonelt hat som ser et problem med hunder som både er under full kontroll av eieren og fullstendig ufarlige for dem det gjelder.

Det skulle vel vise tydelig nok at det ikke alltid er hundeeieren som svikter dersom noen blir skremt, skulle det ikke?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Tor Arne] #1497840 03/10/2012 05:07
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tor Arne
Sitat: tais

Nei! Punktum.

Tror du virkelig det var en sånn sær situasjon han mente, eller en situasjon hvor noen som ikke har irrasjonell frykt for hunder blir skremt?

Jeg svarte på det han skrev, så ja, dette må da være en av de tusener av mulige situasjoner han mente. Jeg burde kanskje ha inkludert hele innlegget hans slik at du så at jeg ikke laget et sitat som passet min argumentasjon gjennom å kun inkludere deler av det han skrev, men hvis du går tilbake til side 7 eller noe sånt så kan du lese hele innlegget selv. Det finnes ingenting i det som indikerer at mitt eksempel skulle være feil.

eva
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Vanilla Ninja] #1497857 03/10/2012 06:12
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Vanilla Ninja
Tidligere i diskusjonen har tre konkrete situasjoner blitt nevnt. I alle tre situasjonene er det folk med irrasjonell frykt/irrasjonelt hat som ser et problem med hunder som både er under full kontroll av eieren og fullstendig ufarlige for dem det gjelder.

Omtrent som bilister som ber syklister ha seg vekk fra veien, altså?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: HM1100] #1497877 03/10/2012 06:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100

2. Blir den likevel for nærgående, et tydelig og kontant "nei".

Skal man fremdeles ikke se på hunden når man sier "nei"?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1497901 03/10/2012 07:22
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK

2. Blir den likevel for nærgående, et tydelig og kontant "nei".

Skal man fremdeles ikke se på hunden når man sier "nei"?

Personlig ville jeg snudd meg litt mot hunden. På en måte vist med kroppsspråk at det var den jeg snakket til, men fortsatt vekk fra eller på min opprinnelig retn. Slikt avh. selvf. av situasjonen.
Jeg kan jo nevne, at selvom jeg nærmest "vasser" i hunder, er det svært sjelden jeg trenger å bevege meg til pkt 2 i min liste over.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1498009 03/10/2012 09:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Konklusjonen er vel at hunder er vanskelig? Ikke rart jeg blir forvirret:

1. Ignorer hunden. Vis med kroppsspråk, ganglag, blikk, at du overhodet ikke bryr deg om at den er der. Som om den ikke er der.
2. [...] Gå videre samme vei, eller vekk, fra hunden.

men...

Jeg har ikke fasiten, men selv ville jeg stilt meg bak sykkelen og sett ufarlig ut, kanskje snakket til hunden med begeistret og lys stemme og håpt på at den fant ut at du var morsom i stedet. Stå rolig, ikke stirr, etc.

men...

Jeg ville stoppet og sagt skarpt "nei!", og "gå hjem".

3. Kommer bikkja til tross for dette innenfor din intimsone eller i berøring med deg, spark/tupp passelig hardt så bikkja flyttes en meter eller to vekk fra deg.

men..

Sitat: Walter E. Kurtz
En klassisk nybegynnerfeil er å prøve å skremme hunder med å lange ut et spark; for det første er det ubehøvlet, og for det andre resulterer det garantert i usparket hund og en tanngard i leggen.

Så langt er vel spruting fra vannflaska det eneste jeg ikke har sett argumenter MOT å bruke som forsvarsmekanisme?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1498036 03/10/2012 10:13
olechr Offline
More than words
More than words
Er virkelig problemet med løsehunder så stort?

Jeg sykler en del men har vel opplevd en hund truende 1 gang. Stort sett ser jeg verken folk eller hunder når jeg er ute å sykle. Noe sier meg at en del av de som møter så mye hunder også sykler der det går mye folk. Der det går mye folk er også vi syklister ganske så upopulære så hvorfor ikke bare komme seg litt lengre ut i skogen?

Da er ikke vi i veien for de som hater oss, dere som hater hunder møter ikke så mange. Alt i alt alle får en bedre tur.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: olechr] #1498050 03/10/2012 10:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: olechr

Jeg sykler en del men har vel opplevd en hund truende 1 gang.

Jeg sykler langt mindre enn deg, men opplever 3-4 ganger i året at løse hunder springer etter sykkelen min. Ikke gjør den feilen å tro at hva du opplever gjelder alle.

Stort sett ser jeg verken folk eller hunder når jeg er ute å sykle. Noe sier meg at en del av de som møter så mye hunder også sykler der det går mye folk. Der det går mye folk er også vi syklister ganske så upopulære så hvorfor ikke bare komme seg litt lengre ut i skogen?

Hvordan kommer du deg lengre ut i skogen uten å passere gjennom områder med mye folk?

Områder med mye folk er uansett ikke et problem fordi a) hundene har så mye annet som distraherer dem og fordi b) de fleste hundeeiere har god kontroll på bikkja si i slike områder.

Da er ikke vi i veien for de som hater oss, dere som hater hunder møter ikke så mange. Alt i alt alle får en bedre tur.

Jeg hater ikke hunder. Det kunne ikke falt meg inn å ha en selv, men jeg synes at det er helt OK å omgås veloppdragne hunder der jeg stoler på både hund og eier.

Jeg liker derimot ikke å møte løse hunder hvor det enten er helt klart at eieren har kontroll, eller det er tvil - foreksempel fordi eieren ikke er å se.

Forstår du forskjellen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: olechr] #1498228 03/10/2012 15:50
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8345342

Her står det at det er 5000 hundebitt. Andre steder står det at det er 5000 hundebitt som er så alvorlige at man må ha medisinsk behandling. Jeg lurer på hvor mange ganger folk har følt seg truet i forhold til antall bitt her, samt mørketallet. Jeg tipper de er ganske store.

Saken ble aktuell fordi en hund følte at skrittet til en Osloborger skulle bli dagens godbit.

Hundeloven er alt for mild. Dessuten burde man ha en sertifiseringsordning også her.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: supernalle] #1498290 03/10/2012 17:59
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
En skal selvfølgelig ikke generalisere utifra egne, begrensede erfaringer, men denne tråden minner meg på at jeg ikke bor i Oslo.

Veldig mange bikkjer får ikke adekvat trening av å gå i bånd. Ergo må de løpe fritt. Stort sett forstår folk dette. Det er en selvfølge at bikkja da er "under kontroll".

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: supernalle] #1498314 03/10/2012 18:51
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: supernalle

Hundeloven er alt for mild.

Hvilke sider av hundeloven er for mild, mener du?
Min mening er at hundeloven er tilstrekkelig, men at håndhevelsen av den er for dårlig og at respekten for den, blant enkelte hundeeiere, ikke alle, er for lav. Litt sånn som trafikkreglene og mange andre lover og forskrifter...

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: tron] #1498326 03/10/2012 19:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tron
Sitat: supernalle

Hundeloven er alt for mild.

Hvilke sider av hundeloven er for mild, mener du?
Min mening er at hundeloven er tilstrekkelig, men at håndhevelsen av den er for dårlig og at respekten for den, blant enkelte hundeeiere, ikke alle, er for lav. Litt sånn som trafikkreglene og mange andre lover og forskrifter...

+1 for dette. Det er mange som ikke skulle ha hatt hund, og det er få kontrollmekanismer som hindrer uskikkede folk i å skaffe seg hund.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 10 av 12 1 2 8 9 10 11 12

Moderator  support