Hunder som følger etter syklister
|
Re: Hunder som følger etter syklister
[Re: Stein]
02/10/2012 09:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette sier seg da selv, gjør det ikke det? Skjønner at du misliker å bli oppsøkt på den ene eller andre måten av hunder, og da bør du si fra. Du har vel ingen problemer med å si fra om ting.  Men jeg er fremdeles litt perpleks over at dette tydeligvis skjer relativt ofte. Var den til meg eller trådstarter?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Akaly]
02/10/2012 09:36
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
02/10/2012 09:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og jeg synes du gjør en skikkelig rævva jobb med å identifisere seg med dem som har hunder, og hunders behov.
Hvilke behov tenker du på?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: HM1100]
02/10/2012 09:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er feil igjen Geir. Jeg følger hundeloven, men folk blir redde likevel. Kan du fortelle om noen episoder der dette har skjedd slik at jeg skjønner hva du sikter til?
|
|
|
[Re: GeirK]
02/10/2012 09:46
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Og jeg synes du gjør en skikkelig rævva jobb med å identifisere seg med dem som har hunder, og hunders behov.
Hvilke behov tenker du på? behovet for å få utløp for energi, og behovet for psykiske utfordringer. En fuglehund får ikke utløp for noen av disse behovene ved å gå tur med bånd i skogen, men derimot løpe løs og prøve å løse situasjoner med fugl.
|
|
|
02/10/2012 09:49
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er feil igjen Geir. Jeg følger hundeloven, men folk blir redde likevel. Kan du fortelle om noen episoder der dette har skjedd slik at jeg skjønner hva du sikter til? Meget kort: løs hund som ikke viser snev av interesse for folk vi møter som likevel roper at jeg må ha kontroll på bikkja mi. Du skjønner hva jeg sikter til uten at vi trenger å beskylde hverandre for cerebrale sirkulasjonsforstyrrelser. God lunsj!
|
|
|
02/10/2012 09:50
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det er feil igjen Geir. Jeg følger hundeloven, men folk blir redde likevel. Kan du fortelle om noen episoder der dette har skjedd slik at jeg skjønner hva du sikter til? Lett. Jeg kommer snørekjørende rundt en sving i skiløypa. Jeg har dratt meg inn i strikken så nær hunden som mulig, og vet at jeg har 99,9% kontroll. Jeg bremser ned farten, men vet likevel at en hund har bedre løpsfokus når den løper fort. Jeg vet også at folk kan bli redde for skiløper med hund i høy fart, derfor senker jeg farten kraftig. Selv om jeg gjør dette kan folk finne på å trekke helt ut i kanten av skiløypa og viser uttrykk for at de er skeptiske for hunder. Hva kan jeg gjøre annerledes? Kom gjerne med forslag, men å holde meg unna skiløypa er et ikke-tema, da jeg og min hund har all rett til å være der.
|
|
|
02/10/2012 09:50
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilke behov tenker du på? behovet for å få utløp for energi, og behovet for psykiske utfordringer. En fuglehund får ikke utløp for noen av disse behovene ved å gå tur med bånd i skogen, men derimot løpe løs og prøve å løse situasjoner med fugl. I så fall foreslår jeg at du gjør som mange andre hundeeiere, og tar med hunden langt nok utenfor de vanlige turstiene til at du ikke risikerer at den skremmer turgåere med angst for hunder. Du har tross alt ingen universell rett til å eie hund eller dra den med deg over alt hvor du går, men du har en hel rekke plikter i forbindelse med hundeholdet.
|
|
|
[Re: HM1100]
02/10/2012 09:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Meget kort: løs hund som ikke viser snev av interesse for folk vi møter som likevel roper at jeg må ha kontroll på bikkja mi. Du skjønner hva jeg sikter til uten at vi trenger å beskylde hverandre for cerebrale sirkulasjonsforstyrrelser. God lunsj!
Takk. Har allerede spist. Jeg er enig med deg at det er utidig oppførsel.
|
|
|
02/10/2012 09:54
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Problemet er at hundeeiere, i en generalisering, ofte ikke vet at deres hund kan få trigget instinktene.
Nei, "hundeeiere" er jo som alle vet siklende idioter som selvsagt ikke aner det minste om hva de er i besittelse av eller hvordan hunder oppfører seg. I de aller fleste tilfeller går alt bra, og ingen er sure. Prøv å dra på et veterinærkontor å snakk med hundeeiere med hunder som ikke kan oppføre seg. Igjen, de aller fleste kan oppføre seg, og se om eierne legger skylden på hunden, oppdragelsen eller omgivelsene. I 95% av tilfellene vil eieren skylde på fremmede omgivelser istedetfor å ta innover seg at hunden har fått dårlig oppdragelse. Det er tilstrekkelig mange hundeeiere som har store problemer med å ta innover seg at de har ansvaret for å kontrollere dyr som potensielt sett kan drepe et menneske. (Og før du reagerer: Nei, det skjer heldigvis veldig sjeldent. Men du er vel enig i at en voksen schäfer med enkelhet kan drepe et barn dersom den hadde vært trent/desperat?) Men om jeg kunne spolt tilbake til starten av tråden... Vi ser bort fra snille hunder. Snille hunder er ikke noe problem. Problemstillingen er: Du sykler bortover en vei. Bak deg har du en hund som knurrer dypt, legger halen lavt og viser med alle bevegelser at den er aggresiv. Hva gjør man for å ikke bli angrepet?
|
|
|
02/10/2012 09:57
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hva kan jeg gjøre annerledes? Kom gjerne med forslag, men å holde meg unna skiløypa er et ikke-tema, da jeg og min hund har all rett til å være der.
Det er vel det som er greia. Hvis du skremmer andre har du på en måte mistet retten til å være der. Jeg kan heller ikke finne noe lovforbud mot at jeg sammen med fem kompiser kan gå side ved side i krabbefart i den samme skiløypen. Vi liker å gå hånd i hånd. Kom gjerne med forslag, men å holde oss unne skiløypa er et ikke-tema...
|
|
|
02/10/2012 09:58
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Altså, hvis hunden ikke "har for vane" å hoppe på eller forfølge folk, så kan den gå fritt.
Ja, men hundeieren skal likefullt til en hver tid "påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette". Jep, og det er i denne "gråsonen" der det er rom for tolkning, at folk må sette inn sin beste vilje, forståelse, fornuft, folkeskikk og hensyn for at mennesker kan omgås. Jammen er jeg glad for at det finnes såpass slingringsmonn og at ikke alt er naziskarpt. 
|
|
|
[Re: Gråstein]
02/10/2012 09:58
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Problemstillingen er: Du sykler bortover en vei. Bak deg har du en hund som knurrer dypt, legger halen lavt og viser med alle bevegelser at den er aggresiv. Hva gjør man for å ikke bli angrepet?
Sparker den i pannebrasken og lager masse lyd. Hoi og skrik som faen, da dette er selvforsvar. I etterkant anmelder man også eier og krever hunden avlivet. Der har du hundeloven på din side. Madamen er veterinær-student, og de får inn mange svin av noen hunder til vaksinering osv. som ikke burde sett dagens lys pga. useriøs avl av mange raser.
|
|
|
02/10/2012 10:00
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hva kan jeg gjøre annerledes? Kom gjerne med forslag, men å holde meg unna skiløypa er et ikke-tema, da jeg og min hund har all rett til å være der.
Det er vel det som er greia. Hvis du skremmer andre har du på en måte mistet retten til å være der. Jeg kan heller ikke finne noe lovforbud mot at jeg sammen med fem kompiser kan gå side ved side i krabbefart i den samme skiløypen. Vi liker å gå hånd i hånd. Kom gjerne med forslag, men å holde oss unne skiløypa er et ikke-tema... Dere kan gå slik for min del. Jeg finner alltid en vei rundt  Men vær forberedt på mange rare blikk
|
|
|
02/10/2012 10:08
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette sier seg da selv, gjør det ikke det? Skjønner at du misliker å bli oppsøkt på den ene eller andre måten av hunder, og da bør du si fra. Du har vel ingen problemer med å si fra om ting.  Men jeg er fremdeles litt perpleks over at dette tydeligvis skjer relativt ofte. Var den til meg eller trådstarter? Til deg. Jeg mener at det er helt selvsagt og burde være intuitivt, i tillegg til at det er lovfestet, at du skal få være i fred for andres hunder. Og, jeg er overrasket over at det tydeligvis er et så stort problem å oppnå det. For meg er det den naturligste sak i verden at hunden min ikke skal få løpe bort til andre på eget initiativ. I mitt nærmiljø opplever jeg ikke at å bli plaget av/utsatt for nærgående løse hunder. Jeg sier ikke at du lyver, selvsagt. Jeg sier bare at det er overraskende. En del av det kan selvsagt være at jeg som liker hunder ikke legger merke til det, og har høyere terskel for når det blir et problem.
|
|
|
02/10/2012 10:14
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel det som er greia. Hvis du skremmer andre har du på en måte mistet retten til å være der. Jeg kan heller ikke finne noe lovforbud mot at jeg sammen med fem kompiser kan gå side ved side i krabbefart i den samme skiløypen. Vi liker å gå hånd i hånd. Kom gjerne med forslag, men å holde oss unne skiløypa er et ikke-tema... Mener du det som stosu beskrev lengre oppe: Jeg kommer snørekjørende rundt en sving i skiløypa. Jeg har dratt meg inn i strikken så nær hunden som mulig, og vet at jeg har 99,9% kontroll. Jeg bremser ned farten, men vet likevel at en hund har bedre løpsfokus når den løper fort. Jeg vet også at folk kan bli redde for skiløper med hund i høy fart, derfor senker jeg farten kraftig.
Selv om jeg gjør dette kan folk finne på å trekke helt ut i kanten av skiløypa og viser uttrykk for at de er skeptiske for hunder. … gir deg noen spesiell grunn for med loven i hånd å kreve at han og hunden holder seg unna skiløypa? I så fall har du fullstendig mistet gangsynet. Sammenligningen din er, som mange andre sammenligninger i slike diskusjoner, på jordet.
|
|
|
02/10/2012 10:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Problemstillingen er: Du sykler bortover en vei. Bak deg har du en hund som knurrer dypt, legger halen lavt og viser med alle bevegelser at den er aggresiv. Hva gjør man for å ikke bli angrepet?
Sparker den i pannebrasken og lager masse lyd. Hoi og skrik som faen, da dette er selvforsvar. Sparke hunden før den har angrepe deg, men står og knurrer? Det er ikke selvforsvar, men en grunn til at den i alle fall 100% sikkert angriper deg. Jeg ville stoppet og sagt skarpt "nei!", og "gå hjem". "Nei" er en kommando de fleste hunder har inne, og de fleste hunder vet også at de er underdanige mennesker. Hvis ikke dette førte frem ville jeg håpt at eieren rakk å innfinne seg før det skjedde noe, samtidig ville jeg sikkert prøvd å godsnakke med hunden og unngå å se rett på den, og hvis hunden mot formodning faktisk angrep meg likevel, DA ville jeg gjøre det jeg kunne for å forsvare meg.
|
|
|
02/10/2012 10:26
|
stosu
Besatt
|
Besatt
stein: Jeg leste det Gråstein skrev som om hunden var i ferd med å angripe
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
02/10/2012 10:29
|
stosu
Besatt
|
Besatt
I så fall foreslår jeg at du gjør som mange andre hundeeiere, og tar med hunden langt nok utenfor de vanlige turstiene til at du ikke risikerer at den skremmer turgåere med angst for hunder. Du har tross alt ingen universell rett til å eie hund eller dra den med deg over alt hvor du går, men du har en hel rekke plikter i forbindelse med hundeholdet.
Er klar over det, men ute i den virkelige verden er det begrenset plasser det lov/mulig/forsvarlig å parkere. Dette gjør at man i noen tilfeller må gjennom "folkevandringssteder" på vei til eller fra det området man ønsker å befinne seg i, enten man liker det eller ikke.
|
|
|
02/10/2012 10:31
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[…] ute i den virkelige verden er det begrenset plasser det lov/mulig/forsvarlig å parkere. Dette gjør at man i noen tilfeller må gjennom "folkevandringssteder" på vei til eller fra det området man ønsker å befinne seg i, enten man liker det eller ikke.
Det har du helt rett i. Da går du ganske enkelt med dyret i bånd gjennom områder med mye folk og slipper den når du er ute i det fri. Det er i hvert fall det jeg pleier å gjøre selv, og det funker fint.
|
|
|
02/10/2012 10:39
|
Akaly
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg kan ikke egentlig skjønne hva som er problemet med å ha hunden i bånd når man møter mennesker. Da slipper man at det den går bort til folk, og jeg tror samtidig at det får de fleste som ikke liker hunder til å føle seg vesentlig tryggere. Hvis argumentet er at hunden trenger mosjon og tid til egenutvikling og stimulanse så lever du nok ikke i et miljø hvor det er ideelt å ha hund uansett. Jeg synes ikke lufting skal foregå på hundens premisser, men miljøet og menneskene rundt.
|
|
|
02/10/2012 10:45
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg kan ikke egentlig skjønne hva som er problemet med å ha hunden i bånd når man møter mennesker. Neida. Møter man folk på en grusvei eller en sti, så er det enkelt å klipse på båndet til de er forbi. Det er sant. Sånt vurderer man jo fra gang til gang. Der det er hensiktsmessig, er det fort gjort. Hvis argumentet er at hunden trenger mosjon og tid til egenutvikling og stimulanse så lever du nok ikke i et miljø hvor det er ideelt å ha hund uansett. Jeg synes ikke lufting skal foregå på hundens premisser, men miljøet og menneskene rundt.
Eh, hva? Hvis jeg går med hunden i marka, bor jeg ikke i et miljø der det passer å ha hund? Er det noen som har sagt at luftingen foregår på hundens premisser? Når hunden ikke sjenerer noen kan den vel fint få snuse og springe rundt i skogen innen en 15-20 meters radius fra eieren? Nå er du bare fastlåst i dine egne forutinntatte meninger, ser det ut som.
|
|
|
02/10/2012 10:48
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Dessuten er det mange hysteriske mennesker der ute som er redd for både det ene og det andre. Det er bortenfor all logikk å være redd for dyr som er intellektuelt underlegne oss mennesker, og de fleste fobier kan jobbes med slik at de blir bedre. I de aller fleste bittsituasjoner er det et menneske som har misforstått en intellektuell underlegen hund, og hunden har prøvd å løse situsjonen etter beste evne. Madamen er veterinær-student, og de får inn mange svin av noen hunder til vaksinering osv. som ikke burde sett dagens lys pga. useriøs avl av mange raser.
Hmmm ... Martin
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
02/10/2012 11:01
|
stosu
Besatt
|
Besatt
[…] ute i den virkelige verden er det begrenset plasser det lov/mulig/forsvarlig å parkere. Dette gjør at man i noen tilfeller må gjennom "folkevandringssteder" på vei til eller fra det området man ønsker å befinne seg i, enten man liker det eller ikke.
Det har du helt rett i. Da går du ganske enkelt med dyret i bånd gjennom områder med mye folk og slipper den når du er ute i det fri. Det er i hvert fall det jeg pleier å gjøre selv, og det funker fint. Jeg har utmerket erfaring med det selv, men likevel hender det man møter folk som er skeptiske til hunder, og trekker seg unna.
|
|
|
02/10/2012 11:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men spelar det någon roll för dig om de trekker sig undan?
|
|
|
02/10/2012 11:07
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Ikke når jeg holder så langt inne på båndet som overhodet mulig, og hunden går/løper pent ved siden av meg.
Tror jeg har hatt en slik situasjon på 15 år
|
|
|
02/10/2012 11:07
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Vanskelig å vite når angrepet er i gang, og når hunden bare forbereder seg, ja.
Skarpe rop er et poeng. Å rope "Gå hjem" har ingen mening i forhold til å rope "Cadel Evans". Det vil nok være lyden den reagerer på. (For å trekke det litt videre: Hva skriker du om du blir truet av en østeuropeisk hund om bor på Sognsvann?)
|
|
|
02/10/2012 11:11
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hunder som knurrer vil ikke nødvendigvis angripe dersom du forholder deg rolig og kroppsspråket ditt ikke oppfattes som truende av hunden. (Ikke len deg mot/over den og ikke se rett på den.)
Det siste avsnittet ditt mistenker jeg at du skrev utelukkende for å kunne krangle litt videre, så det svarer jeg ikke på.
|
|
|
02/10/2012 11:24
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har du helt rett i. Da går du ganske enkelt med dyret i bånd gjennom områder med mye folk og slipper den når du er ute i det fri. Det er i hvert fall det jeg pleier å gjøre selv, og det funker fint. Jeg har utmerket erfaring med det selv, men likevel hender det man møter folk som er skeptiske til hunder, og trekker seg unna. At folk trekker seg unna kun fordi de ser en hund og ikke evner å analysere situasjonen i det hele tatt får stå for deres regning. Her om dagen kjørte vi opp til Skistua og gikk en runde i Bymarka. Da vi kom tilbake til parkeringsplassen gikk bikkja fastbundet til meg, men med fire meters aksjonsradius. Det var nesten tomt for biler, men noen titalles meter unna oss sto en bil med mor og barn utenfor. Moren så på oss og hunden med mord i blikket og skysset toåringen sin inn i bilen i turbofart. At folk reagerer på denne måten når de ser en hund kan verken jeg eller andre gjøre noe med. Heller ikke reaksjonen til skiløperne du nevnte lengre oppe. Det er et hav av forskjell på GeirK sin redsel når han ser en løshund og reaksjonen beskrevet over når folk ser hunder i bånd.
|
|
|
02/10/2012 11:44
|
Akaly
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg kan ikke egentlig skjønne hva som er problemet med å ha hunden i bånd når man møter mennesker. Neida. Møter man folk på en grusvei eller en sti, så er det enkelt å klipse på båndet til de er forbi. Det er sant. Sånt vurderer man jo fra gang til gang. Der det er hensiktsmessig, er det fort gjort. Hvis argumentet er at hunden trenger mosjon og tid til egenutvikling og stimulanse så lever du nok ikke i et miljø hvor det er ideelt å ha hund uansett. Jeg synes ikke lufting skal foregå på hundens premisser, men miljøet og menneskene rundt.
Eh, hva? Hvis jeg går med hunden i marka, bor jeg ikke i et miljø der det passer å ha hund? Er det noen som har sagt at luftingen foregår på hundens premisser? Når hunden ikke sjenerer noen kan den vel fint få snuse og springe rundt i skogen innen en 15-20 meters radius fra eieren? Nå er du bare fastlåst i dine egne forutinntatte meninger, ser det ut som. Poenget var at det er folk som slipper hunden fri med en gang de kommer til et område med skog, slik at bikkja kan få løpt fra seg, som de sier. Når den eneste måten de klarer å gi bikkja nok mosjon på er ved å la den springe fritt rundt så burde man nok vurdere hundetype og hva slags miljø man har den i.
|
|
|
|
|