Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Hunder som følger etter syklister

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497220 02/10/2012 07:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er det greit å gi sjokolade og sukkerbiter til hunder som kommer bort for å "hilse" på?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497223 02/10/2012 07:35
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
I denne debatten holder jeg med stosu, ikke bare fordi jeg kjenner ham IRL, men fordi han har en fornuftig og løsningsorientert holdning til problemstillingen. Kanskje det er fordi han klarer å identifisere seg med begge grupper, siden han både er hundeeier og terrengsyklist.

Debatten minner om lignende debatter om konflikter mellom gående og syklende. Javel, det er mange gående som gjør rare ting som irriterer oss syklister når de er ute og går, f.eks. går 3 i bredden, vingler, går på feil side e.l., men som syklist er jeg bare nødt til å ta hensyn til det. "Sånn er verden".

Etter å ha lest innleggene, er jeg overbevist om at reglene for båndtvang er helt bra, og jeg håper ikke at hensynet til et fåtall traumatiserte personer skal føre til innstramminger eller økte straffer.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Stein] #1497226 02/10/2012 07:39
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stein
Skjer dette så ofte i Trondheim og Oslo?

Jeg kan bare svare for "min del" av Oslo, men mitt inntrykk etter snart 20 år med hundelufting er at det ikke skjer så veldig ofte.

Jeg kjenner slett ikke igjen disse problemstillingene, og håper nesten det er en del svartmaling med i bildet her.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen, og jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor folk ikke er så glad i ulv.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Stein] #1497229 02/10/2012 07:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Skjer dette så ofte i Trondheim og Oslo? Jeg antar det er mye større trafikk av hundeluftere i sentrumsnære områder av marka der enn her, så derfor spørsmålet?

Jag kommer på 6-7 gånger de senaste åren när hundar har följt efter mig, hoppat opp på mig, sprunget runt mina ben och liknande. Om det är mycket eller lite vet jag inte men det medför ju också att jag alltid är på vakt när jag möter lösa hundar eftersom jag inte gillar närkontakt med okända hundar.

Min erfaring är iallafall att mina möten med lösa hundar resulterar i närkontakt mycket oftare än 1 på 1000 som du tog opp i en tidigare tråd.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Gråstein] #1497238 02/10/2012 07:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Gråstein

Problemet er at hundeeiere, i en generalisering, ofte ikke vet at deres hund kan få trigget instinktene.

Nei, "hundeeiere" er jo som alle vet siklende idioter som selvsagt ikke aner det minste om hva de er i besittelse av eller hvordan hunder oppfører seg.

(Det finnes selvsagt idioter med hund også. Jeg vil anta at andelen idioter blant hundeeiere er ganske lik som blant ikke-hundeeiere, med de ulemper det måtte medføre for deres mer intelligente medmennesker.)

Sitat: Gråstein

Det vil si at den hunden som går i grøften og eieren tror aldri vil reagere på sykkel, plutselig kan gjøre det. Da er det for sent å gjøre noe, den farlige episoden har skjedd. Den som blir angrepet har sekunder på å avgjøre fight or flight. Velger man å flykte har man tapt, og kan regne med at hunden gjør et utfall. At riktig valg er å gå mot hunden er ikke lett dersom man ikke har reflektert over det på forhånd, og mange vil heller prøve å sykle unna (vekk fra det hunden beskytter?). Da er sjansen for et angrep stor.

Dette skjer _mange_ ganger hvert år. På samme måte som at et stort antall både sau og vilt blir sprengt av nysgjerrig hund som jager dem i døde. I de situasjonene er også standardsvaret til hundeeiere ofte at "han ville jo bare leke".

Den eneste måten å forsikre seg mot dette er å ha hunden i bånd. Og eneste grunn til å ikke ha hunden i bånd er at du vet du har 100% kontroll på den. Er hunden så ivrig/nysgjerrig at den oppsøker mennesker for å hilse har du ikke det.

Du misliker tydeligvis hunder, og da har jeg ikke annet å si til deg enn at å gå tur med løs hund er fullstendig lovlig, så forhold deg til det, og slutt å syte.

Ja. Hundeeiere skal ha kontroll på hunden og sørge for atd en ikke er til sjenanse for andre, men dette pjattet om å aldri ha 100% kontroll så bånd er det eneste som duger begynner å bli fryktelig slitsomt. Det handler om tolkninger av lovteksten og å bruke et minstemål av skjønn. SELVSAGT kan man ikke være 100% sikker (noe man ikke kan om noenting, egentlig) på at hunden ikke plutselig etter mange år med god oppførsel bestemmer seg for å løpe etter en sykkel eller et dyr, men hvis man har en godt trent hund man kommuniserer godt med, kan man ha god NOK kontroll på den til at slike ting er forsvinnende usannsynlige.

Har du et problem med det, får du heller begynne å anmelde alle som ikke går med bånd fordi de jo beviselig ikke har 100% kontroll og dermed bryter loven, eller evt. jobbe for å få endret loven.

Frem til dagen da du får til det, må du heller dessverre slite med det!

roll

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Øyvind V] #1497242 02/10/2012 07:50
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Øyvind V
Er det greit å gi sjokolade og sukkerbiter til hunder som kommer bort for å "hilse" på?

Sjokolade er gift for hunder, så det er ikke greit, men noe annet er vel OK hvis det hjelper deg å være trygg på hunder. En bonus kan være at eieren vil holde hunden unna deg deretter. Evt. synes han også det er flott, så han hilser på deg hver gang han ser deg.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: fredriks] #1497244 02/10/2012 07:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: fredriks

Jag kommer på 6-7 gånger de senaste åren när hundar har följt efter mig, hoppat opp på mig, sprunget runt mina ben och liknande. Om det är mycket eller lite vet jag inte men det medför ju också att jag alltid är på vakt när jag möter lösa hundar eftersom jag inte gillar närkontakt med okända hundar.

Ja, det må man kunne kalle ofte. Sånn er det ikke her, men det har vel noe med folketettheten og mengden utmark man har tilgang til å gjøre. Pussig.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497268 02/10/2012 08:13
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Enig med Stein. Mildt sagt dritt-lei folk som skal fortelle meg hvordan jeg skal gjennomføre mitt hundehold, og som ikke har den fjerneste ide om hvordan det gjennomføres i utgangspunktet. Forbaska sutre-folk som ikke forholder seg til at også de må tilpasse seg andre interessegrupper som bedriver en absolutt lovlig, sunn og for svært mange veldig viktig aktivitet.
Det er flott at man innrømmer å ikke like hunder eller at man er redd for hunder. Jeg skal gjøre mitt beste, jeg gjør alltid mitt beste, for å unngå å utsette folk for ubehagelige opplevelser. Men hvis problemet er så stort at bare synet av en løs hund gir gåsehud og angstreaksjoner, så ser jeg ingen annen mulighet enn at de får holde seg vekk fra mitt nærområde. Jeg har også loven på min side, min hund har for tiden lov til å løpe fritt rundt i marka. Noe den gjør og kommer til å fortsette å gjøre hver eneste dag fremover. Vi plager ikke folk mer enn folk plager oss.

Redigert av HM1100; 02/10/2012 08:15.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: ØyNe] #1497272 02/10/2012 08:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØyNe
I denne debatten holder jeg med stosu, ikke bare fordi jeg kjenner ham IRL, men fordi han har en fornuftig og løsningsorientert holdning til problemstillingen. Kanskje det er fordi han klarer å identifisere seg med begge grupper, siden han både er hundeeier og terrengsyklist.

Jeg synes han gjør en skikkelig rævva jobb med å identifisere seg med dem som er redde for hunder.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: HM1100] #1497273 02/10/2012 08:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100
Mildt sagt dritt-lei folk som skal fortelle meg hvordan jeg skal gjennomføre mitt hundehold, og som ikke har den fjerneste ide om hvordan det gjennomføres i utgangspunktet.

Hvem er disse folkene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Vanilla Ninja] #1497278 02/10/2012 08:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Vanilla Ninja

Det at hunden din går litt ut av hånd eller blir overivrig vil jeg sammenligne med om GeirK bomber ned favorittstien sin, ikke følger med rundt en sving og ender med å passere en turgåer med minimal klaring i full fart.

Og da ville jeg følt meg som en dårlig, dårlig, dårlig person.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1497282 02/10/2012 08:27
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK

Jeg synes han gjør en skikkelig rævva jobb med å identifisere seg med dem som er redde for hunder.

Heldigvis for disse folkene har de talspersoner som både er utholdende og skriveføre, så jeg synes de er vel ivaretatt. ICON_WINK Ellers mener jeg at problemer bør løses på det planet de eksisterer på, i dette tilfellet på det personlige.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: ØyNe] #1497283 02/10/2012 08:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ellers mener jeg at problemer bør løses på det planet de eksisterer på, i dette tilfellet på det personlige.

Kan du utdype?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1497292 02/10/2012 08:37
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Ellers mener jeg at problemer bør løses på det planet de eksisterer på, i dette tilfellet på det personlige.

Kan du utdype?

Hundeskrekk er et problem som sitter i hodet på enkeltpersoner og kan best løses, som påpekt tidligere i tråden, av den som har denne skrekken.
Man kan velge om man vil gjøre noe med problemet sitt eller om man vil la det blusse opp hver gang man setter seg i en situasjon da man eksponeres for det man er redd for.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1497295 02/10/2012 08:39
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Mildt sagt dritt-lei folk som skal fortelle meg hvordan jeg skal gjennomføre mitt hundehold, og som ikke har den fjerneste ide om hvordan det gjennomføres i utgangspunktet.

Hvem er disse folkene?

Folk som pjatter om at dersom man ikke alltid har 100% kontroll så er bånd det eneste som duger. Du vet bedre hvem det er, jeg skygger unna så mye jeg kan.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: HM1100] #1497297 02/10/2012 08:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg spurte ikke hvem det var som sa "dersom man ikke har 100% kontroll, så er det bare bånd som duger".

Jeg spurte hvem det er som forteller deg hvordan du skal gjennomføre ditt hundehold.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: ØyNe] #1497303 02/10/2012 08:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Man kan velge om man vil gjøre noe med problemet sitt eller om man vil la det blusse opp hver gang man setter seg i en situasjon da man eksponeres for det man er redd for.

Greia her er at dersom alle følger hundeloven, slipper jeg å bruke masse tid og penger på å gå i terapi fordi problemet forsvinner.

Det går sikkert an å lære seg å tolerere hundedritt i plenen, men dersom det skulle bli et problem, vil jeg også i det tilfelle heller konfrontere hundeeierne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497309 02/10/2012 08:51
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det er feil igjen Geir. Jeg følger hundeloven, men folk blir redde likevel. Hvem er folk? Kanskje det er deg, ikke veit jeg?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: HM1100] #1497310 02/10/2012 08:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du er drittlei noen folk som du ikke vet hvem er?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1497316 02/10/2012 08:55
ØyNe Offline
Veteran
Veteran

Greia her er at dersom alle følger hundeloven, slipper jeg å bruke masse tid og penger på å gå i terapi fordi problemet forsvinner.

Det går sikkert an å lære seg å tolerere hundedritt i plenen, men dersom det skulle bli et problem, vil jeg også i det tilfelle heller konfrontere hundeeierne.

Hvilken løsning tror du vil gå raskest:

Konfrontere/bearbeide alle hundeeiere helt til du er 100 % sikker på at du aldri støter på en løs hund aldri nærmer seg deg, eller bli kvitt hundskrekken?
Slik jeg leser bestemmelsene i hundeloven er det heldigvis et visst skjønn som hundeeieren kan forholde seg til, og som gjør at ingen noensinne vil være 100 % sikker på at en ukjent løs hund noensinne "ever" kommer bort til dem uten at de ønsker det.

F.eks. i Kapittel 2 " [...] Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. "

Altså, hvis hunden ikke "har for vane" å hoppe på eller forfølge folk, så kan den gå fritt.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: HM1100] #1497325 02/10/2012 08:59
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Folk som pjatter om at dersom man ikke alltid har 100% kontroll så er bånd det eneste som duger. Du vet bedre hvem det er, jeg skygger unna så mye jeg kan.

La oss for argumentets skyld si at jeg er en slik person: Hva er det egentlig som er problemet med å ha hunden i bånd? Blir det for slitsomt å gi hunden den mosjonen den skal ha? Er det et overgrep mot hunden? Eller er det bare godt, gammeldags trass fra eier sin side?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497334 02/10/2012 09:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hovedsaklig mosjon og aktivisering av hunden, og det å la den snuse og gjøre det hunder liker å gjøre i naturen. "Lese hundeavisen" og slikt.

Det blir ikke det samme å gå/jogge/sykle i bånd. ja, du kan gjøre hunden fysisk sliten, men den bruker hodet og sansene på en helt annen måte når den får jobbe i skogen.

Med en litt sprek hund skal du gå/jogge jævlig langt for å gjøre den sliten, forresten. Når den bruker hodet på å snuse og undersøke i skogen, blir den fortere sliten, og på en helt annen måte. Den får aktivere seg seg på en mye mer naturlig måte. For enkelte hunderaser vil jeg mene det grenser til dyreplageri å aldri la dem gå løse i skogen/utmark. ...Noe som er problemfritt å gjøre, også uten at hunden plager andre folk/hunder.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Totte] #1497337 02/10/2012 09:08
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Totte
Hva er det egentlig som er problemet med å ha hunden i bånd? Blir det for slitsomt å gi hunden den mosjonen den skal ha? Er det et overgrep mot hunden? Eller er det bare godt, gammeldags trass fra eier sin side?

Det er det skrevet ganske mange hyllemetere om.
Å alltid gå med hunden i bånd kan kanskje sammenliknes med å ha en katt som aldri er ute, eller å ha en undulat sittende i et lite bur?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Totte] #1497338 02/10/2012 09:09
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg skjønner du ikke har noe særlig greie på jakthunder. Min hund brukes til jakt og jakttrening nesten hver eneste dag i sesong. Hvorfor kan ikke du bare sykle på ergometersykkel/rulle hele året?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: ØyNe] #1497339 02/10/2012 09:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Altså, hvis hunden ikke "har for vane" å hoppe på eller forfølge folk, så kan den gå fritt.

Ja, men hundeieren skal likefullt til en hver tid "påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette".

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497342 02/10/2012 09:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Dette sier seg da selv, gjør det ikke det? Skjønner at du misliker å bli oppsøkt på den ene eller andre måten av hunder, og da bør du si fra. Du har vel ingen problemer med å si fra om ting. ICON_WINK

Men jeg er fremdeles litt perpleks over at dette tydeligvis skjer relativt ofte.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1497345 02/10/2012 09:21
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Blir vanskelig dette her. Når man sier fra er det vel ofte for seint. Hvis man skal hyle ut hver gang man ser en løs hund, så fremstår man kanskje som litt hysterisk? Orange topplue til alle som er redd hunder vil også se litt snålt ut, men gjerne for meg.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1497346 02/10/2012 09:24
stosu Offline
Besatt
Besatt

Ja, men hundeieren skal likefullt til en hver tid "påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette".

Står du på repeat?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1497348 02/10/2012 09:29
stosu Offline
Besatt
Besatt

Og jeg synes du gjør en skikkelig rævva jobb med å identifisere seg med dem som har hunder, og hunders behov.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: stosu] #1497354 02/10/2012 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu

Står du på repeat?

Nei, jeg sitter på en stol.

- Robert Green Ingersoll
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå