Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Hunder som følger etter syklister

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: larsb] #1496653 01/10/2012 12:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: larsb
Likevel er det hensiktsmessig for deg å lære deg hvordan du bør te deg. Dette siden vi VET at ikke alle hundeeiere har kontroll til enhver tid.

Du kan la være, men det er større sjanse for grillkos etter turen din om du bruker noen kalorier på å lære å te deg blant hunder. Det er ikke sånn at du dermed lar bøllene ta makta.

LarsB
yes

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: larsb] #1496655 01/10/2012 12:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du kan la være, men det er større sjanse for grillkos etter turen din om du bruker noen kalorier på å lære å te deg blant hunder.

Dette hører jeg stadig vekk, men så langt er det ingen som har forklart meg hvordan jeg skal sykle for at hundene ikke skal løpe etter sykkelen min.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496657 01/10/2012 12:36
klean Offline
Besatt
Besatt
Ja helt klart. Jeg trives med hunder, men det er uvesentlig. Hundeeiere har ingenting med å overføre så mye som en tøddel av ansvar på andre. Er man ikke forberedt på det fulle og hele ansvaret, så bør man la være å ha hund.

Andreas.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496658 01/10/2012 12:37
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Når du sender hunden på egentrening, husk å feste en GPS-dings til den, så du kan laste opp turen til hundens Strava-profil og sjekke om den har vært i kontakt med mange syklister underveis.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1496660 01/10/2012 12:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det folk har sagt i den här tråden är väl att du ska stanna, hoppa av sykkeln och kanske kosa lite med hunden.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: baronKanon] #1496666 01/10/2012 12:47
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
At hundeiere som har hunder som er like høye som 5-8 åringer ikke skjønner at det kan oppleves ubehaglig for unger syns jeg er rart. De vil jo bare leke, ikke alle setter like stor pris på å bli slikket i ansiktet av en hund!

Spurte for noen år siden hvor mange hunder naboen hadde, for å prøve å føre en hyggelig samtale over gjerde (høy tuja nå), de hadde akkurat da 13 hunder. Mista helt tråden, når telefonen ringte tok jeg den og gikk. Fikk ikke akkurat skryt av kona etterpå, hun ble stående igjen med hundepraten.

keo
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1496668 01/10/2012 12:48
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Du kan la være, men det er større sjanse for grillkos etter turen din om du bruker noen kalorier på å lære å te deg blant hunder.

Dette hører jeg stadig vekk, men så langt er det ingen som har forklart meg hvordan jeg skal sykle for at hundene ikke skal løpe etter sykkelen min.

Sykler like sakte forbi som om det var en liten toåring på to bein du sykler forbi. Du vil da virke ganke kjedelig for hunden.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: fredriks] #1496670 01/10/2012 12:51
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Det folk har sagt i den här tråden är väl att du ska stanna, hoppa av sykkeln och kanske kosa lite med hunden.

Å stoppe opp og evt hoppe av er vel et greit alternativ, å kose med hunden vil jeg kanskje ikke anbefale hvis man ikke kjenner noen grunnregler i hvordan hunder tolker ruvende oppreiste personer som strekker hånda ut for å klappe toppen av hodet.

Men det vil nok være en stor fordel for begge parter om man unngår å slå etter en hund som ikke oppfører seg aggressivt utover å være fascinert av rullende dekk, for en person med GeirKs retoriske ferdigheter vil det nok være betydelig enklere å få gjennomslag for kritikken til en hundeeier som føler seg dum framfor en hundeeier som er fly forbanna etter å ha sett ham slå etter bikkja.

Per B.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: stosu] #1496671 01/10/2012 12:53
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu
Sykler like sakte forbi som om det var en liten toåring på to bein du sykler forbi. Du vil da virke ganke kjedelig for hunden.

Tja, enkelte hunder er fantastisk fascinerte av ting som ruller, og jeg har vært borti hunder som angriper hjulet på en trillebår. Om man stopper er det som regel full stopp på bjeffingen. Miks dette inn i hunderedsel, og man har en dårlig oppskrift hvis man sykler på for å komme unna.

Per B.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: perbl] #1496674 01/10/2012 12:56
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl

Tja, enkelte hunder er fantastisk fascinerte av ting som ruller, og jeg har vært borti hunder som angriper hjulet på en trillebår. Om man stopper er det som regel full stopp på bjeffingen. Miks dette inn i hunderedsel, og man har en dårlig oppskrift hvis man sykler på for å komme unna.

stopp helt opp, gå litt til side med sykkelen mellom deg og hunden, og la hunden passere, da vel ICON_WINK

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496677 01/10/2012 13:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tänk vad mycket enklare det skulle vara om hundägarna kunde fölga loven.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1496679 01/10/2012 13:03
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Hvis hunden løper etter sykkelen din er slutter den med det om du stopper. Dette er selvsagt ikke lett om man er usikker på hunden. Om den jager sykkel eller menneske blir liksom en gambling om man ikke er litt vant til hund. Jeg skjønner det.

Du ble tipset om å ta kontakt med hundemiljø i Tronheim. Men du opplyser oss om at det medfører for mye ulemper til at du finner det hensiktsmessig. Da har ikke jeg flere råd til deg enn det enkle.

Stopp å sykle. Gå av sykkelen. Snakk med eier når han/hun kommer. Pass på at ikke eier føler seg truet av din oppførsel. Det merker hunden og vil beskytte eier. Vent i alle fall til eier har hunden i bånd før du herjer dem med retoriske spørsmål.

God tur
LarsB

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496681 01/10/2012 13:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Stopp, i alle fall. Hunden tar deg igjen uansett (YMMV), og hvis du står ved siden av sykkelen så han skjønner at det bare er et menneske han løp etter, er det stor sjanse for at jaktinstinktet slukner. Da er det også større sjanse for at eieren tar igjen hunden.

Jeg tror nemlig, tydeligvis i motsetning til mange andre, at det finnes svært få løse hunder som er aggressive nok til å faktisk angripe folk de møter i skogen under rolige forhold. (Ja, jeg vet at når man først er redd hunder, så er det vanskelig å stole på dette. Er man redd, får man også et litt rart kroppsspråk, som hunden kanskje synes er skummelt. Noe som dessverre ikke hjelper.)

Ikke stirr rett på hunden heller. Se gjerne vekk. ...Eller se i alle fall ut som du ser vekk. Det betyr "jeg er ikke farlig" på hunde-kroppsspråk.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496682 01/10/2012 13:05
knut77 Offline
Besatt
Besatt
For å sitere Cesar Milan: No touch, no talk, no eye contact.

Nærmer du deg en hund så sykler/går man ikke rett i mot den men passerer med avstand, man unngår da å utfordre hunden. Møter man en hund sammen med eier så passerer man slik at eier er i mellom deg og hunden. Om man skulle møte på en pågående hund så er sykkelen et fint verktøy å skjerme seg med mens man står i ro og venter på at eieren dukker opp.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Dan] #1496701 01/10/2012 13:22
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Uten å ta stilling i debatten så kan jeg jo komme med en enkel faktaopplysning og et bilde fra i vår i reprise. Faktaopplysningen er at hunder noen ganger biter og at det er noe herk. Dette såret tok over fire måneder på seg for å gro nok til at det ikke innimellom gikk hull på nytt, med blodspill som resultat.

Det tolker jeg som at de ikke tok sjansen på å sy, du fikk dalacin, og lot det gro sekundært?

Skumle greier. Dette vil jeg gjerne unngå. Har gjort som sist taler, gått av, hatt sykkel imellom. Tok en stund før eier kom. Han ville at jeg skulle sykle avgårde men de små beaglene han hadde, ga seg ikke så lett.
Pepperspray hørtes ut som et godt og harmløst alternativ, hvis jeg sykler med stor camelbak og får anledning til å trekke den ut. Hvis en stor og utrent schæfer kommer byksende, så får jeg håpe at jeg rekker alien-settet, og får stabbet dyret til helvete, tarzan-style. (likely)

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Stein] #1496710 01/10/2012 13:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein
Stopp, i alle fall. Hunden tar deg igjen uansett (YMMV), og hvis du står ved siden av sykkelen så han skjønner at det bare er et menneske han løp etter, er det stor sjanse for at jaktinstinktet slukner.

Sist gang dette skjedde, var hunden så liten at jeg gjorde nettop det. Bikkja fortsatte med gneldringa si, og det var da jeg prøvde å bruke sykkelen til å skremme den bort.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: stosu] #1496711 01/10/2012 13:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ofte har jeg ikke sett hunden før den kommer halsende.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Hvilepuls] #1496713 01/10/2012 13:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Hvilepuls
Det tolker jeg som at de ikke tok sjansen på å sy, du fikk dalacin, og lot det gro sekundært?

Joda, fikk seks sting, men siden såret gikk i vinkel og med stygge sårkanter så endte det med at den løsrevne hudfliken døde og ble til en stor og tjukk rur isteden. Dermed tok det lang tid før såret sluttet seg ordentlig. Jeg trodde det skulle gro fra bunn og opp mot overflaten, men slik funker det tydeligvis ikke. Her var det bare å være tålmodig og vente på at sårkantene skulle møtes på midten.

Så en lite fleksibel rur kombinert med at såret var litt dypt akkurat i "hjørnet" gjorde at det tok plagsomt lang tid. Smerten der og da plaget meg ikke særlig, og stingene holdt meg ikke unna sykkelen i mer enn en dag eller to, og arret gjør meg ingenting. Det som var en plage var å måtte passe seg hele tiden så ikke man blør på klær, sofa, laken osv. I fire måneder.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496714 01/10/2012 13:39
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med nærgående huggorm og sint sau...
Burde mattilsynet ta grep?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: kitbay] #1496718 01/10/2012 13:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: kitbay

Huggormen hører meg bekjent til i naturen og sint sau har jeg aldri møtt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496720 01/10/2012 13:42
knut77 Offline
Besatt
Besatt
F.eks saue/gjeterhunder kan være vanskelig å komme klar av. De kan få det for seg at de bestemmer hvor du skal ferdes. De kan håndheve dette med mye lyd og kanskje litt dytting/glefsing/biting etter bein eller sykkel. De er gjerne ikke agressive selv om det virker slik. Om man ikke mener det er forsvarlig å utfordre slike hunder så er det tryggest å holde seg i ro og vente på eier.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1496722 01/10/2012 13:43
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kitbay

Huggormen hører meg bekjent til i naturen og sint sau har jeg aldri møtt.

Ville heller møtt en hund enn denne sauen.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: knut77] #1496724 01/10/2012 13:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: knut77
F.eks saue/gjeterhunder kan være vanskelig å komme klar av. De kan få det for seg at de bestemmer hvor du skal ferdes. De kan håndheve dette med mye lyd og kanskje litt dytting/glefsing/biting etter bein eller sykkel. De er gjerne ikke agressive selv om det virker slik. Om man ikke mener det er forsvarlig å utfordre slike hunder så er det tryggest å holde seg i ro og vente på eier.

Jeg har ikke hørt om gjeterhunder som operer på egen hånd. Gjeteren er aldri langt unna om det er en Border Collie som vil ha deg inn i en innhegning. Uansett en søkt problemstilling.

LarsB

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496728 01/10/2012 13:50
Espen Offline
More than words
More than words
Sauer for er dumme til å kunne være sinte.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496737 01/10/2012 14:02
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Denne tråden gir meg assosiasjoner til en annen "debatt" som starter hver vår, går varmt utover sommeren og dabber av ut på høsten. Her er det bare hunden som hates/hetses i stedet for syklisten.

Jeg kan nevne fire konkrete hendelser jeg har hatt i møte med hund:

1. På vei fra Fagernes til Tonsåsen. 6-7% stigning og en kroppsvekt på 120 kilo innbød ikke til en sprint. Når så en snerrende, bjeffende hund kom løpende etter meg stoppet jeg opp og brølte til den. Først da jeg stod klar til å sparke den og brølte samtidig snudde den og løp hjem.

2. På vei hjem fra jobb på Glommastien (skogsvei) forrige uke. Jeg ser en Bordercollie løpe og kose seg uten bånd. Brått setter den seg ned og stirrer intenst i motsatt retning fra meg. Eieren har gitt en kommando og holder hånda i været. Hunden sitter stille og enser meg ikke da jeg passerer.

3. Igjen på vei hjem fra jobb på Glommastien. Rottweiler i flexi-bånd. Eieren ser meg men gir ingen tegn til å kontrollere hunden sin. Dermed antar jeg at hunden er vant til syklister. Det var den ikke og gjorde utfall mot meg. "Han vil bare kose" sier eieren i det fleksi-båndet kryser alle mulige utveier for meg. Jeg stopper og koser med hunden og sier til eieren at kanskje ikke alle har tid til å stoppe og kose og at han kanskje bør korte inn lina når han møter andre både fotgjengere og syklister. Tviler på at han tar det til etteretning.

4. Igjen Glommastien hjem fra jobb. Chihuahua i flexi-bånd. Eieren ser meg, korter inn lina og løfter opp hunden. Jeg stikker tommelen i været ved passering og sier "tusen takk" i det jeg blid og fornøyd sykler videre.

Hensikten med denne listen? Vet egentlig ikke, men det viser at hunder/hunde-eiere er like uforutsigbare som unger. Man må ta utgangspunkt i at man ikke aner hva hunden kommer til å gjøre og handle deretter.

Jeg tviler på at man kommer til å oppleve annet enn logrende, siklende kosebamser.

Til hunde-eieres forsvar så møter man for tiden syklister på steder vanlige mennesker overhodet ikke forventer å møte syklister og det er litt vanskelig å ta hensyn til faktorer man ikke evner å forutse.

Og til GeirK: Ekstremt få hunder har ondt i sinne. Sannsynligheten for at du møter et drapsmonster av en hund i skogen i resten av ditt liv er liten. Et par små huskregler for å ikke provosere hunden:

1. Ignorer vesenet (snakk kun med eieren)
2. Ikke smil (vise tenner. Det tar hunden som en trussel)
3. Spør eieren om du kan klappe hunden og gjør det da kun når hunden er rolig og ikke har fullt fokus på deg. Da plasserer du deg over hunden i rang fordi det er du som velger når det skal koses og ikke hunden.

Jeg holdt forøvrig på å kræsje med en elg i skumring tidligere i høst. Det var skummelt. Holdt på å kjøre på en Grevling også. Det var nesten enda mer skummelt.

Redigert av Raskall; 01/10/2012 14:02.
Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Akaly] #1496740 01/10/2012 14:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvilken effekt har en hundefløyte om man blåser hardt i en sånn?

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1496744 01/10/2012 14:07
stosu Offline
Besatt
Besatt

Ofte har jeg ikke sett hunden før den kommer halsende.

Da tror jeg hunden anser deg og sykkelen din som noe merkelig, og den er nok like skeptisk på deg og sykkelen din som du er på den. Dersom du stopper og tar av deg hjelm og briller vil nok hunden i de fleste tilfeller snu, da den ser at du bare er et vanlig menneske. Noen unntak finnes (for det meste små skurefiller), som f.eks. den du møtte for litt siden.

Du virker som en fornuftig fyr, så prøv å la fornuften ta overhånd fremfor frykten neste gang du møter løse hunder som løper etter deg og sykkelen din (lettere sagt enn gjort). Større hunder vil ofte ha bedre "sosiale antenner" enn små hunder og lar deg være i fred, da en stor vanskelig hund er vanskelig å håndtere. Små fillebikkjer er bare å holde i båndet, og blir av noen skrullete hoder ansett som søte.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: Øyvind V] #1496745 01/10/2012 14:08
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Øyvind V
Hvilken effekt har en hundefløyte om man blåser hardt i en sånn?

En hundefløyte brukes vel til å lokke hunden til deg. Så det er vel ingen god ide? Men fløyta brukes vel også som positiv forsterking på lik linje med klikker, så man vet jo aldri hva hundeeieren eventuelt har brukt hundefløyta til. Dermed vil utfallet av bruk av hundefløyta gjøre situasjonen enda mer uforutsigbar.

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: GeirK] #1496754 01/10/2012 14:38
progres Offline
Besatt
Besatt
... ingen som har forklart meg hvordan jeg skal sykle for at hundene ikke skal løpe etter sykkelen min.

Enkelt. Det gjelder å opprette en god dialog!

Re: Hunder som følger etter syklister [Re: larsb] #1496756 01/10/2012 14:41
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Jeg har ikke hørt om gjeterhunder som operer på egen hånd. Gjeteren er aldri langt unna om det er en Border Collie som vil ha deg inn i en innhegning. Uansett en søkt problemstilling.

LarsB

Gjeterhunder som opererer på egenhånd, skjer hver dag, garantert! Noen gjeterhundraser, og kanskje Border Collie spesielt, kan ha et nesten absurd jaktinstinkt (nei, det er ikke gjeterinstinkt. Den driver det den jakter på mot lederen, slik at den kan drepe byttet). Hvis en Border Collie kjeder seg, har jeg sett de har jaktet alt fra barn til lastebiler og hus.

Mvh
JayTe, bonden, som har hatt Border Collie

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå