Hunder som følger etter syklister
|
Re: Hunder som følger etter syklister
[Re: Akaly]
30/09/2012 19:12
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes man skal anmelde alle løse hunder som løper rundt i skogen. I hvert fall etter 20 aug. Og før 1 april. Ta seg bryet, bruke en halv dag på å troppe opp på politihuset og anmelde en lovlig aktivitet. Så kan man, selvom det sannsynligvis aldri blir mulighet for det, for politiet har ingen ressurser til overs, sette seg ned med hundeeier og komme med sine meninger om hva som er truende eller ikke. Hva tror dere det fører til? Avhengig av hvor stort problemet er, kan man vurdere om man skal tilegne seg litt mere kunnskap om hunder, i og med at man velger å ferdes i områder hvor sannsynligheten for å møte løse hunder, lovlig løse til og med, er stor. Den dagen man evt skulle være så uheldig å møte en aggresiv og ukontrollert hund som biter hull i leggen, så bør og skal man kreve at hunden avlives. Vi har måttet gjøre det en gang, med vellykket resultat (ikke for hunden). Anser man alle løse hunder som truende får man finne seg et nytt sted å leke fra høst til sommer.
|
|
|
30/09/2012 19:42
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg går med løs hund 365 dager i året og ser virkelig ikke problemet med løs hund.
Så lenge hunden ikke jager vilt og den kan rope den inn når en møter folk kan det umulig være noe stort problem for noen med en løs hund. Hvis det allikevel er til så stor plage at en vil anmelde meg og evt andre hundeiere med kustus på hunden sin vil jeg anbefale vedkommende å spise mye Sobril for å roe nervene.
|
|
|
[Re: Livestrong]
30/09/2012 19:59
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Vis du er veldig ekstremt allergisk eller veldig redd hund mener jeg at de burde ferdes andre steder. Akkurat som at du flytter ikke inn i et studenthybelhus om du ikke tåler litt støy etter kl 23:00, selv om det skal være stille etter 23:00.
så du mener at en som er allergisk mot hund helst bare skal holde seg vekke fra stisykling og heller være på bilveien å sykle???? Jeg mener at du bør velge et sti/området der du har mindre sjangs for å møte løse hunder. Synes bare at det allergiker argumentet er skikkelig dårlig. Skal vi sperre marka på visse tider slik at folk med sosial-angst skal få syklet sti og kanskje ? Uansett så tviler jeg sterkt på at dette løs-hund problemet er veldig stort.
|
|
|
[Re: kitbay]
30/09/2012 20:03
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Vis du er veldig ekstremt allergisk eller veldig redd hund mener jeg at de burde ferdes andre steder. Akkurat som at du flytter ikke inn i et studenthybelhus om du ikke tåler litt støy etter kl 23:00, selv om det skal være stille etter 23:00.
så du mener at en som er allergisk mot hund helst bare skal holde seg vekke fra stisykling og heller være på bilveien å sykle???? Jeg mener at du bør velge et sti/området der du har mindre sjangs for å møte løse hunder. Synes bare at det allergiker argumentet er skikkelig dårlig. Skal vi sperre marka på visse tider slik at folk med sosial-angst skal få syklet sti og kanskje ? Uansett så tviler jeg sterkt på at dette løs-hund problemet er veldig stort. det virket på deg at allergikere helst ikke skulle sykler der de kunne treffe hunder osv. derfor jeg spurte. Løs hunder er det over alt i Norge. Selv på gangstier..
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
30/09/2012 20:13
|
stosu
Besatt
|
Besatt
virker som om mange driter litt i egen salat her. Terrengsyklister har ikke som vane å bli vel omtalt i media av fotfolket pga. hjulspor på stiene, og nå ønsker de samme terrengsyklistene som lager hjulspor på stiene å fjerne hunder fra stiene? Livet er enkelt; dersom man er litt redd for hunder, så la være å sykle til tider sjansen for å møte hunder er høy. Eller er man litt redd for å møte hester, sykle på steder man ikke møter så mange hester. Og er man litt redd for å møte digre flokker med hjernedøde kuer, så holder man seg unna fjellet. Jeg tror jaggu Ola Nordmann blir dummere og dummere her, altså 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Syklist1]
30/09/2012 20:15
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg går med løs hund 365 dager i året og ser virkelig ikke problemet med løs hund.
Så lenge hunden ikke jager vilt og den kan rope den inn når en møter folk kan det umulig være noe stort problem for noen med en løs hund. Hvis det allikevel er til så stor plage at en vil anmelde meg og evt andre hundeiere med kustus på hunden sin vil jeg anbefale vedkommende å spise mye Sobril for å roe nervene. Problemet er at 80% av de som tror de har kontroll på hunden sin i virkeligheten ikke har det hvis det oppstår en situasjon der hundens naturlige instinkter blir trigget til det ekstreme. Situasjoner du ikke klarer å trene inn før de oppstår.
|
|
|
30/09/2012 20:19
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hehehe!! Hvis man får allerisk reaksjon av å sykle forbi en hund i skauen anbefaler jeg på det sterkeste at man meget raskt krever å bli henvist til spesialist i allergi, fyller lommene med adrenalinpenner, tar prednisolon forebyggende på fast basis til tross for bivirkninger. Dette er nærmest en umulighet i vårt samfunn og ville vært absolutt invalidiserende.
|
|
|
[Re: HM1100]
30/09/2012 20:32
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Hehehe!! Hvis man får allerisk reaksjon av å sykle forbi en hund i skauen anbefaler jeg på det sterkeste at man meget raskt krever å bli henvist til spesialist i allergi, fyller lommene med adrenalinpenner, tar prednisolon forebyggende på fast basis til tross for bivirkninger. Dette er nærmest en umulighet i vårt samfunn og ville vært absolutt invalidiserende. det går faktisk ann å bli kvitt allergien mot hund / katt ved å bli vaksinert i ca 3-5 år. men da må enn ha en veldig god grunn. de fleste får avslag med svar om at det går ann å unngå slike dyr. er jo ikke så enkelt å unngå hund og katt når ca hver 5. person har enten hund eller katt eller begge deler.
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
[Re: stosu]
30/09/2012 20:37
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
For å være litt seriøs om temaet. Det er overfokusert. Enkelte løse hunder kan være problematiske. Jeg vasser i bikkjer hver eneste dag. Det er hovedaktiviteten min. Jeg skjønner at noen synes løse hunder kan være ugreit å forholde seg til. Min datter på tre år blir redd når det dundrer terrengsyklister ned på grusveiene forbi huset vårt. Bikkja også. Jeg til og med, enkelte ganger. Det er vårt problem. Vi jobber med det. Jeg synes det er ugreit at noen slår skistaven i barnepulken fordi vi er på feil sted i skiløypa også. Selvfølgelig kan jeg anmelde det. Gjør ikke det. Det vi faktisk gjør er å velge de minst traffikerte stiene. Lufte bikkja på de mest ugunstige tidspunktene. Det bor masse meget seriøse bikkjefolk rundt her, samtlige trener trekkhundene sine på natta for å slippe konfrontasjoner. Drite i egen salat er inner-tier!
|
|
|
30/09/2012 21:56
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
For å være litt seriøs om temaet. Det er overfokusert. Enkelte løse hunder kan være problematiske. Jeg vasser i bikkjer hver eneste dag. Det er hovedaktiviteten min. Jeg skjønner at noen synes løse hunder kan være ugreit å forholde seg til. Min datter på tre år blir redd når det dundrer terrengsyklister ned på grusveiene forbi huset vårt. Bikkja også. Jeg til og med, enkelte ganger. Det er vårt problem. Vi jobber med det. Jeg synes det er ugreit at noen slår skistaven i barnepulken fordi vi er på feil sted i skiløypa også. Selvfølgelig kan jeg anmelde det. Gjør ikke det. Det vi faktisk gjør er å velge de minst traffikerte stiene. Lufte bikkja på de mest ugunstige tidspunktene. Det bor masse meget seriøse bikkjefolk rundt her, samtlige trener trekkhundene sine på natta for å slippe konfrontasjoner. Drite i egen salat er inner-tier! +1
|
|
|
30/09/2012 22:42
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
... og nå ønsker de samme terrengsyklistene som lager hjulspor på stiene å fjerne hunder fra stiene? Hvor har du lest dette? Dette handler vel ganske enkelt om at man ønsker at eierne har kontroll på hunden sin der de med rimelig kan ventes å treffe på andre folk (og en sti er et slikt sted), og den klart letteste måten å ha denne kontrollen, og å markere at man har den, må da være å ha bikkja i bånd? Jeg skjønner egentlig ikke at dette skal være så vanskelig; er det en gedigen ulempe med bånd som jeg ikke forstår, eller er det bare trass?
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
01/10/2012 04:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
totte: les over. Folk skal anmelde og pepperspraye over en lav sko. Virker som om alle som om alle har mistet alle hemninger og hjerneceller. Det er ganske meningsløst å gå med hund i bånd i skogen, så sant man har kontroll på den. Akkurat like meningsløst som å sykle med terrengsykkel på asfalt 
|
|
|
01/10/2012 06:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
totte: les over. Folk skal anmelde og pepperspraye over en lav sko. Virker som om alle som om alle har mistet alle hemninger og hjerneceller. Jeg tror denne diskusjonen vil gå mye bedre for deg dersom du holder deg til hva folk skriver og ikke hva du tror de tenker når de skriver.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/10/2012 06:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
t Det er ganske meningsløst å gå med hund i bånd i skogen, så sant man har kontroll på den. Men i det man mister kontrollen, er det plutselig ikke så meningsløst, tror jeg. Hvilke andre lover i samfunnet er det du så arrogant hever deg over?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/10/2012 06:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Livet er enkelt; dersom man er litt redd for hunder, så la være å sykle til tider sjansen for å møte hunder er høy.
Jeg må konsekvent sykle etter mørkets frembrudd fordi det finnes en mengde mennesker som driter i hundeloven? JEG skal innrette meg etter dem som ikke følger loven og så skal de som ignorerer den bare få holde på? I stedet for fartskontroller kan vi jo oppfordre folk til å kjøre når det er mindre sjanse for å treffe råkjørere.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/10/2012 06:16
|
stosu
Besatt
|
Besatt
t Det er ganske meningsløst å gå med hund i bånd i skogen, så sant man har kontroll på den. Men i det man mister kontrollen, er det plutselig ikke så meningsløst, tror jeg. Dette med løs hund er som å sykle; noen tror de har kontroll på sykkelen, men tryner og drar med seg andre i alle mulige fall. I hundeverdenen er det noen som tror de har kontroll, mens hunden drar utover alle vidder  Dessuten: skal man få kontroll over hund må hunden få mulighet til å gjøre det den ikke får lov til, for deretter å få korreks slik at den ikke gjør det igjen. Pinsippet er latterlig enkelt 
|
|
|
01/10/2012 06:50
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykla opp til Snøheim på fredag kveld. traff på en løs elghund på veien. Med 400 meter stigning på kort tid var det ikke aktuelt å sykle fra hunden :-D
Men den var heldigvis snill d. Men vi pisket eieren verbalt på pungen når vi kom fram sammen med hunden.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
01/10/2012 07:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Denne tråden nå igjen?
Uff! Les heller den forrige.
|
|
|
[Re: Stein]
01/10/2012 07:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Denne tråden nå igjen?
Uff! Les heller den forrige. 
Per B.
|
|
|
01/10/2012 07:16
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
 Har syklister på Svalbard problemer med løse seler som løper etter seg, forresten? 
|
|
|
[Re: Stein]
01/10/2012 07:23
|
perbl
More than words
|
More than words
Hørte det var noe problem med folk som satte stygge spor i snøen etter et ritt der oppe.
Per B.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/10/2012 07:35
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Sykla opp til Snøheim på fredag kveld. traff på en løs elghund på veien. Med 400 meter stigning på kort tid var det ikke aktuelt å sykle fra hunden :-D
Men den var heldigvis snill d. Men vi pisket eieren verbalt på pungen når vi kom fram sammen med hunden.
Saft suse! Møtte dere virkelig en løs elghund? Nå midt i elgjakta? Jeg hadde blitt utrolig overrasket hvis jeg hadde møtt en løs elghund i oktober. Flaks bikkja var snill og at eieren ikke hadde børse og var sur. Jeg må konsekvent sykle etter mørkets frembrudd fordi det finnes en mengde mennesker som driter i hundeloven? JEG skal innrette meg etter dem som ikke følger loven og så skal de som ignorerer den bare få holde på?
I stedet for fartskontroller kan vi jo oppfordre folk til å kjøre når det er mindre sjanse for å treffe råkjørere. I all elendigheten er det i hvert fall fint du ikke er mørkredd.
|
|
|
01/10/2012 07:38
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Ut i fra egne erfaringer så tror jeg det er ganske sjeldent man havner i en situasjon der man har hunder løpende etter sykkelen. Selv har jeg hatt hund etter meg en gang og jeg har syklet i en årrekke. Den ene gangen jeg hadde en hund på hjul så hadde jeg rotet meg helt opp og inn på eiendommen til noen. De løste problemet med uønskede gjester ved å åpne døra og slippe ut bikkja. Ble litt panisk sykling i hundre meter og så hadde bikkja funnet noe annet å drive med. Strengt tatt min skyld. Jeg syns det virker som om mange er så redd for hunder at de overdriver dette med at hunden løper etter de. Det at hunden retter oppmerksomheten mot en som kommer syklende er veldig naturlig. Det at den kanskje tar et skritt eller to mot syklisten og må man nesten forvente, men jeg vil ikkesi at det er det samme som at hunden jager deg. Det virker som om folk har ganske forskjellig oppfatning av naturlig adferd hos hunder. Selv er jeg langt mer skeptisk til folk og kanskje spesielt andre syklister når jeg er ute og sykler. Jeg møter flere av dem enn jeg møter hunder og det virker som om færre av dem har kontroll over seg selv, egen kropp og sykkel enn det er hundeeiere som ikke har kontroll på hunden. Følgende av møte med en syklist er often mye mer skadelig enn møte med hund og hundeeiere.
Redigert av Fossi; 01/10/2012 07:40.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Gråstein]
01/10/2012 07:39
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
2) Aggresiv hund følger etter.
Dette er et mye større problem, og ender fort med en hund som sitter i leggen. Problemet er større nedover i Europa og generelt på bygda der hunder går fritt og du passerer reviret deres.
Det var dette åpningsinnlegget dreide seg om. Opplevde dette i år tredje uka i juli. Jeg ble stående, lagde lyd, eieren kom. Ethvert forsøk på å tråkke avgårde, resulterte i at snoopy-ene bjeffende slo følge. Det var også oppoverbakke framover. Til slutt klarte han å bære vekk den ene, og jeg kom meg løs. Jeg lurte på å whip-daske dem med bakhjulet når de syklet ved siden av meg, og jeg hadde bare camelbak. Hvis jeg skjønner dette riktig, så er altså den beste strategien: A - bruk sykkelflaske, B - ha med pepperspray?
|
|
|
[Re: perbl]
01/10/2012 07:41
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Denne tråden nå igjen?
Uff! Les heller den forrige. Ahh, det minner meg om da Steinar Bastesen var i fjernsynsdebatt en gang på nittitallet, da sel-fangst var tema. Motstander var ei litt snerpete, middelaldrende dame fra Dyrebeskyttelsen. Bastesen legger ut om hakapikens fortreffelighet når det kommer til ihjelklubbing av selunger, og ikke uventet får han motstand fra Dyrebeskyttelsens representant. Det kommer som vanlig til munnhuggeri, og dama sier noe slikt som "Har du lyst til å prøve den selv, kanskje?" Bastesen svarer "Ja, på deg."
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
01/10/2012 07:41
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Saft suse! Møtte dere virkelig en løs elghund? Nå midt i elgjakta? Jeg hadde blitt utrolig overrasket hvis jeg hadde møtt en løs elghund i oktober. Flaks bikkja var snill og at eieren ikke hadde børse og var sur.
Du leser teksten som en klage, men den var, hvis du leser nøye, en opplysning. Jeg liker hunder, har ikke noe problem med de, men det endrer ikke at de i en nasjonalpark burde knytes fast i noe. Dette var dessuten nærmere midnatt, og det var nok ikke en jeger som bedrev jakt i bekmørket. Og i tilleg var det ved Snøheim. Snøheim er på toppen av Dovre og du er en over gjennomsnittet ivrig jeger om du jager elg i et område befolket av stort sett moskus og blindgjengere etter forsvaret.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
01/10/2012 08:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Uten å ta stilling i debatten så kan jeg jo komme med en enkel faktaopplysning og et bilde fra i vår i reprise. Faktaopplysningen er at hunder noen ganger biter og at det er noe herk. Dette såret tok over fire måneder på seg for å gro nok til at det ikke innimellom gikk hull på nytt, med blodspill som resultat. 
|
|
|
[Re: Fossi]
01/10/2012 08:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ut i fra egne erfaringer så tror jeg det er ganske sjeldent man havner i en situasjon der man har hunder løpende etter sykkelen. S Da tror du feil i mitt tilfelle. Jeg syns det virker som om mange er så redd for hunder at de overdriver dette med at hunden løper etter de. Det at hunden retter oppmerksomheten mot en som kommer syklende er veldig naturlig. Det at den kanskje tar et skritt eller to mot syklisten og må man nesten forvente, men jeg vil ikkesi at det er det samme som at hunden jager deg. Hvordan konkluderer du slik?
|
|
|
[Re: Knirkekne]
01/10/2012 08:12
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er helt supert det Knirkekne. Jeg leste ikke innlegget som en klage. Ingen må bli overrasket hvis de møter løse hunder i skauen eller på Dovre på denne tiden av året. I hvert fall ikke nå på høsten når det pågår jakt på lavland, i skog, på fjell. En løs hund er oftest løs fordi den har fått lov til å være løs, og det har dermed ingenting med kontroll å gjøre. En jakthund skal være løs og de fleste av dem skal løpe halsende rundt i skauen med sikkel rundt kjeften og blod på tann. Gjerne mange kilometer fra eier. Prøv å pisk en elgjeger på pungen fordi han har løs bikkje i skauen. Da er jeg redd man må sykle fort som f**n for å unngå hendelser mye værre enn en puddel i leggen. De gutta er ofte ikke blide når de blir forstyrra. Til orientering: Elgjakta starter i Oslomarka om noen dager. Småviltjakta har pågått en stund. Regn med å møte masse løse bikkjer i marka. Skarpe jakthunder, og småsure eiere som ikke vil bli forstyrra fordi de har betalt uforholdsmessig mye penger til Løvenskjold og co for terreng med høyere tetthet av syklister enn av elg 
|
|
|
01/10/2012 08:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dessuten: skal man få kontroll over hund må hunden få mulighet til å gjøre det den ikke får lov til, for deretter å få korreks slik at den ikke gjør det igjen. Pinsippet er latterlig enkelt Ja. For et par måneder siden hadde jeg ei gneldrebikkje etter meg. Den var ikke større en at jeg turte å gå av sykkelen og ta denne og slå etter den, noe eieren reagerte veldig på. Konfrontert med at det var båndtvang, svarte han at han var nødt til å la hunden gå løs slik at han kunne lære den å gå blant folk. Uhhh - jeg oppfordrer 18-åringer med ferskt førerkort å kjøre over evne slik at de lærer konsekvensene av en kollisjon.
|
|
|
|
|