Hunder som følger etter syklister
|
Hunder som følger etter syklister
29/09/2012 17:31
|
Akaly
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg var ute og syklet i skogen tidligere i dag, og vanligvis er den relativt fri for hunder, men akkurat i dag var det uvanlig mange hundeiere som var ute og luftet hundene sine uten bånd. En av eierne hadde også svært mange hunder, og noen av disse bestemte seg for å løpe etter meg når jeg syklet forbi dem, mens eierne stod og ropte etter hundene uten effekt. De ga opp jakten noen titalls meter lengre fremme, men jeg synes fortsatt det er ubehagelig å ha hunder løpende etter meg når jeg er ute og sykler.
Senere møtte jeg en annen hund som var uten eier, og som løp fritt rundt etter eget forgodtbefinnende. Denne fattet også interesse for meg, og kom mot meg, men fulgte ikke etter da jeg syklet videre. Siden dette var den andre hunden jeg traff på som var uten bånd fikk det meg til å tenke på hva man skal gjøre hvis hundene fatter interesse for deg mens man er ute og sykler, og hvordan man kan få dem til å gå vekk igjen og la en være i fred. Jeg får inntrykket av at mange hunder synes syklister er veldig spennende å løpe etter, men den gleden er overhodet ikke gjensidig. Det er vel også et brudd på hundeloven når hunden ikke lenger er i eiernes kontroll, men løper etter meg som sykler? Kan jeg anmelde disse hundeierne for brudd på hundeloven? Jeg skulle gjerne sett at flere hundeierne var litt mer ansvarlige når det kom til å passe på dyrene sine, mange av disse er tross alt vesner som kan skade og ta livet av et menneske.
(Og før alle hundentusiaster tar til motmæle så traff jeg også veldig hyggelige mennesker som hadde med seg fine og trivelige hunder uten bånd, men hvor det var tydelig at de fortsatt hadde kontroll på dyret.)
|
|
|
Re: Hunder som følger etter syklister
[Re: Akaly]
29/09/2012 17:39
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Er en hund uten bånd og borte fra sin eier og på vei mot deg så stopper du. Se hva hunden gjør. Blir den værende kos men, prat me´n gjør hva du føler. Kommer ikke eier fort prøver du og sykle videre. Følger den fortsatt etter så kjør på eller vent litt til.
Når eier kommer så sier du på en pen og alminnlig måte at det er en fordel og ha hund i bånd.
Du vil ikke anmelde dette da det kommer ingen til gode. Forhold mellom de til fots og de på sykkel blir bare ENDA værre..
Dette er hvertfall hva jeg ville gjort
Redigert av Oekern; 29/09/2012 17:40.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
29/09/2012 17:43
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Hei
Søk på lovdata, står en del der. Jeg er hundeeier selv og sykler ofte i skog med hunden løs ved siden av meg, MEN jeg stopper alltid å tar på bånd når jeg møter andre. skal sies at jeg har en svært godt dressert og lydig hund.
Fra lovdata : Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette.
Og til sist så må jeg si meg enig med deg, har skjedd meg også.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
29/09/2012 17:46
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sannsynigvis skjer det nok ingenting etter en anmeldelse så spørsmålet er hva det er verdt å bruke tid og krefter på.
Det er kjedelig at du opplever skremmende oppførsel fra hunder og hundeiere men stort sett er problemet den andre veien.
|
|
|
[Re: Oekern]
29/09/2012 17:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er en hund uten bånd og borte fra sin eier og på vei mot deg så stopper du. Se hva hunden gjør. Blir den værende kos men, prat me´n gjør hva du føler. Kommer ikke eier fort prøver du og sykle videre. Følger den fortsatt etter så kjør på eller vent litt til.
Når eier kommer så sier du på en pen og alminnlig måte at det er en fordel og ha hund i bånd.
Du vil ikke anmelde dette da det kommer ingen til gode. Forhold mellom de til fots og de på sykkel blir bare ENDA værre..
Dette er hvertfall hva jeg ville gjort Kose med en fremmed hund? Mener du det? Skal jeg unngå å anmelde truende bilførere fordi det forsterker konflikten mellom bilister og syklister?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/09/2012 17:51
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Dette er hvertfall hva jeg ville gjort Kose med en fremmed hund? Mener du det? Skal jeg unngå å anmelde truende bilførere fordi det forsterker konflikten mellom bilister og syklister? Det var bare et forslag, jeg skreiv også; gjør hva du føler for. Man må jo se ann hunden. Hunder reagerer utrolig forskjellig på folk, så man vet jo aldri. Edit; Tar tilbake at jeg sa ikke anmeld saken. Så det ikke i stort nok perspektiv !
Redigert av Oekern; 29/09/2012 17:57.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
29/09/2012 17:56
|
Arve Hanssen
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje bikkjene har lyst til å bli med på tur som går i litt kjappere tempo enn en vanlig gåtur?
Sykkeln00b GT Fury Team
|
|
|
29/09/2012 18:00
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Dette er hvertfall hva jeg ville gjort Kose med en fremmed hund? Mener du det? Skal jeg unngå å anmelde truende bilførere fordi det forsterker konflikten mellom bilister og syklister? Det var ingen som nevnte at hunden var truende, du sa den kom etter deg. Har du noen gang sett film opptak av hunder som er opplært til å være truende??? Det betyr i praksis at de hopper å glefser etter enten armen eller halsen på mennesker. Alle hunder er nyskjerrige, 99,99% er ikke truende eller skumle selvom enkelte kan tro det pga hundens utseende
Redigert av olavjoergensen; 29/09/2012 18:01.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
29/09/2012 18:03
|
Raskall
More than words
|
More than words
Alle hunder er nyskjerrige, 99,99% er ikke truende eller skumle selvom enkelte kan tro det pga hundens utseende
Men hunder har ikke forståelse for hvordan en sykkel fungerer og hvilken skade den kan gjøre både på hund og sykkelrytter. Derfor bør hundeeiere sørge for at hundene ikke løper etter syklister. Jeg nekter å tro at en hundeeier er oppriktig overrasket når hunden løper etter en syklist. Det er neppe noe nytt.
|
|
|
[Re: Raskall]
29/09/2012 18:05
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Alle hunder er nyskjerrige, 99,99% er ikke truende eller skumle selvom enkelte kan tro det pga hundens utseende
Men hunder har ikke forståelse for hvordan en sykkel fungerer og hvilken skade den kan gjøre både på hund og sykkelrytter. Derfor bør hundeeiere sørge for at hundene ikke løper etter syklister. Jeg nekter å tro at en hundeeier er oppriktig overrasket når hunden løper etter en syklist. Det er neppe noe nytt. Helt enig, det bør definitivt alle som eier hund vite
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
29/09/2012 18:11
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hvordan reagerer en hund om jeg gasser på? Er det vanlig at den bare løper etter, eller vil den da glefse, eller hoppe på meg så jeg tryner i stor fart?
|
|
|
29/09/2012 18:29
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Problemet i nær alle tilfeller er enten: - Syklist som ikke bremser i det hele tatt i møte med hundeier og løs hund. - Syklist som tror han skal sykle mellom hund og eier når hunden går i band.
Jeg har forsøkt å stoppe idiotsyklistene ved å gi tegn samtidig som jeg roper stopp men det gjør de aldri. Det er ikke noe problem å forstå hvorfor enkelte ikke liker syklister.
Redigert av Syklist1; 29/09/2012 18:37.
|
|
|
29/09/2012 18:33
|
Arve Hanssen
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man sykler så fort at den ikke får hengt på i noen meter så går den nok bare tilbake til eier, hunder kan sammenlignes med en 3-åring mentalt og er nok bare mest intr. i å leke. Det er noe med dyr, hvis man får ryggen imot de og på vei bort så har de som instinkt i å følge etter (dette gjelder faktisk ikke bare hunder). Selv om en hund får en kanin eller katt på sprang, så betyr ikke dette at hunden er ute etter å bite/drepe dyret det følger etter. Det samme gjelder med to hunder som løper etter hverandre, det er på lek.
Sykkeln00b GT Fury Team
|
|
|
[Re: Syklist1]
29/09/2012 19:33
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
...jeg er ikke mye firkanta, men jeg har har vanskeilg for å ta hundeeieres kjeft om (rå)sykling alvorlig når de er ute med hunden sin uten bånd i skauen på våren f.eks.
Det heter seg vel det at om du ikke har 100% kontroll på hunden din, skal den være i bånd. Og hvem har vel egentlig 100% koll på hunden sin? Ingen har det. Jeg tror mange hunder løper etter en stund om de først har begynt å løpe etter deg. Ivertfall min erfaring.
Jeg flytter på landet om ikke lenge og da blir det hund. Forandrer standpunkt da kanskje?
|
|
|
[Re: Jokis]
29/09/2012 19:36
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
...jeg er ikke mye firkanta, men jeg har har vanskeilg for å ta hundeeieres kjeft om (rå)sykling alvorlig når de er ute med hunden sin uten bånd i skauen på våren f.eks.
Så du mener at det er greit å passere mennesker og dyr i høy hastighet som syklist? Hva om det er en turgåer med f. eks en unge på 3-4 år som går ved siden av, fortsatt like greit?
|
|
|
29/09/2012 19:48
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Neida, klart villmannsykling er like ille som dårlige hundeeiere. Selv om jeg kommer mot en fyr på en sti i 35kmt og vet jeg kan stoppe på etpar meter, gjør jeg selvfølgelig ikke det. Han som kommer imot har trolig ikke kunnskapen som skal til for å forstå at det ikke er farlig, og tror hans siste time er kommet. Men det er ikke greit å skite i båndtvang eller. Det er noe annet med en hund som svketter ut på en sti uten forvarsel og som tar vekk all form for forutsigbarhet. Særlig om vårenog de andre tidene på året det er båndtvang. Det er ofte med syklister/hundeeiere som med andre grupper; det er noen rasshøl som ødelegger for de andre. Når det er sagt, om folk hadde passa bikkjene sine like godt som ungene sine i skauen, tror jeg ikke problemet hadde vært særlig stort.
Når det er sagt klikker jeg over de karene som leker TdF i Maridalen, tre i bredden, når de ikke greier å holde 25kmt engang. Trodde man skulle ligge etter hverandre å bytte på å draaaaaaaa jeg. De ryker før kjipe hundeeiere i min bok;)
Redigert av Jokis; 29/09/2012 19:50. Rediger grunn: Heiv på en smiley jeg.
|
|
|
29/09/2012 20:28
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvis hunden er like i nærheten av hundeieren bør det ikke være noe probem at den plutselig skvetter ut, syklisten bør jo ha tilpasset farten sin.
|
|
|
29/09/2012 20:37
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Selvsagt. Jeg mener ikke de tilfellene, men de jeg selv nevnte. Jeg tror min likeinæhetenradius ligger på ca 2m fra eieren.
|
|
|
29/09/2012 20:50
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Det er to veldig forskjellige caser: 1) Nysgjerrig hund følger etter, viser ingen tegn til aggresivitet. I dette tilfellet er problemet at hunden kanskje kan følge etter så lenge at den mister eieren. En hund vil som oftest være så knyttet til eier at den selv passer på dette. Uansett er det ikke ditt problem. 2) Aggresiv hund følger etter. Dette er et mye større problem, og ender fort med en hund som sitter i leggen. Problemet er større nedover i Europa og generelt på bygda der hunder går fritt og du passerer reviret deres. Å sykle fra den er selvfølgelig fint, men en hund løper fort. Hvis du først satser på å rykke fra den trigger du et jaktinstinkt, og da bør du helst klare å komme deg unna. Erfaring med å sprute vann etter bikkjene er ganske god. Generelt å vise at DU er sjefen, både med kroppsspråk, vannspruting, kasting av småstein osv vil gjøre at den oppfatter deg som den dominerende og skygger unna. Worst case har jeg lest anbefalinger om å gå av syklen og sørge for at du holder den mellom deg og hunden som et forsvar/angrepsvåpen. Treffer du på en flokk med aggresive hunder tror jeg dette vil være en dårlig løsning. Et godt eksempel på hvordan man kan "lure" dyr: http://www.side3.no/article3434037.ece
|
|
|
29/09/2012 23:11
|
Walter E. Kurtz
Entusiast
|
Entusiast
Sist helg kom jeg over et hus langt fandenivold inni skauen en plass, og kåken hadde tre digre morderbikkjer som holdt vakt. Utenfor gjerdet, uten bånd, illsinte. Oppoverbakke begge veier, så umulig å fyke forbi. En liten sprut med vannflaska var nok til å få dem til å stoppe opp og analysere hendelsen lenge nok til at jeg kom meg ut av interesseområdet deres. Vannflaska er en sikker vinner, funker alltid. En klassisk nybegynnerfeil er å prøve å skremme hunder med å lange ut et spark; for det første er det ubehøvlet, og for det andre resulterer det garantert i usparket hund og en tanngard i leggen. Ellers er vel trikset å ikke se en sinna hund i øynene, da klikker det. Om alt er prøvd, og bikkja fortsatt er like gretten, ta bilde av den og send til Sigrasenteret, så gir Sissel deg svar på hva som er årsaken til at hunden bærer slik nag til deg slik at dere kan snakke ut om det.
|
|
|
30/09/2012 02:12
|
Arve Hanssen
Entusiast
|
Entusiast
Sykkeln00b GT Fury Team
|
|
|
[Re: Jokis]
30/09/2012 04:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det heter seg vel det at om du ikke har 100% kontroll på hunden din, skal den være i bånd.
Uansett kontroll eller ikke, skal hunden være i bånd fra 1. april til 20. august.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/09/2012 06:40
|
Scottscale29
Fersking
|
Fersking
|
|
|
30/09/2012 08:05
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
I spesielt hundeutsatte områder kunne jeg tenkt meg å være utstyrt med noe bedre enn vannflaska. Kjipt å akkurat ha tømt flaske når hundene kommer..
Funker pepperspray mot hunder?
|
|
|
[Re: Gråstein]
30/09/2012 12:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Funker som fjell:
http://m.youtube.com/#/watch?v=tDUC7oFVYB4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DtDUC7oFVYB4
|
|
|
30/09/2012 13:56
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Funker som fjell:
http://m.youtube.com/#/watch?v=tDUC7oFVYB4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DtDUC7oFVYB4 Pepperspray er nydelig effektivt på dyr. Polfarere bruker blandt annet pepperspray på nærgående isbjørn. Selv har jeg god erfaring med å stoppe sykling, sette med på huk og la hunden komme bort til meg. Med mindre hunden ser rabiat og vill ut kommer de rolig bort for å hilse på deg. Er hunden sinna kan du fint ta sykkelen mellom deg og bikkja til eieren kommer. Når eieren kommer kan du si til han at du synes bikkja var skummel og at du syns han bør ha den i bånd fordi du ikke er vant med hunder som lager så mye lyd. Jeg har gjort dette og opplevd noen ganske flaue hundeeiere.
|
|
|
[Re: engekri]
30/09/2012 14:56
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Stort sett mindre bekymret for hunder som er på tur (med en eier som man kan vente på) enn hunder som holder til der jeg passerer.
|
|
|
[Re: engekri]
30/09/2012 18:00
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Selv har jeg god erfaring med å stoppe sykling, sette med på huk og la hunden komme bort til meg. Med mindre hunden ser rabiat og vill ut kommer de rolig bort for å hilse på deg. Er hunden sinna kan du fint ta sykkelen mellom deg og bikkja til eieren kommer.
men hva skal enn da gjøre vist enn er allergisk mot hunder??? blir ofte fulgt av hunder når jeg er ute å sykler. og ikke funnet noe fornuftig måte å bli kvitt de på.
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
30/09/2012 18:49
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Har ingen hund, men jeg synes det er helt greit og skjønner godt at folk slipper løs sine hunder som løper etter ved sykling i marka. De gangene jeg har møtt på hunder uten bånd i marka har vært 0 stress og heller positivt.
Vis du er veldig ekstremt allergisk eller veldig redd hund mener jeg at de burde ferdes andre steder. Akkurat som at du flytter ikke inn i et studenthybelhus om du ikke tåler litt støy etter kl 23:00, selv om det skal være stille etter 23:00.
|
|
|
[Re: kitbay]
30/09/2012 19:09
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Vis du er veldig ekstremt allergisk eller veldig redd hund mener jeg at de burde ferdes andre steder. Akkurat som at du flytter ikke inn i et studenthybelhus om du ikke tåler litt støy etter kl 23:00, selv om det skal være stille etter 23:00.
så du mener at en som er allergisk mot hund helst bare skal holde seg vekke fra stisykling og heller være på bilveien å sykle????
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
|
|