|
|
Slemme Feriekåte Foreldre
|
Slemme Feriekåte Foreldre
27/09/2012 22:51
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Slemme foreldre ber om skolefri for barna, så de skal få billigere ferie , og det er selvfølgelig forferdelig. Her maner rektor ved Grind-whatever-bakken skole til [insert whatever floskel appråpriate] Gjeeesp. Noen tanker. 1. Rektor ser gammal ut. Snart er drittkjerringa pensjonert. 2. Hadde jeg vært privatskolerektor på en stor skole, så hadde jeg innført "soner." Det skulle være perioder av året hvor foreldrene forhåndsannonserte når de ønsket fri, og så puslet en sekretær fram friuker i disse sonene. Så sørget man for at det var mange nok unger tilstede så man kunne hatt et par grupper med undervisning, og kjørt samme undervisningsopplegget på repeat for neste batch med unger som hadde fri. Med vektlegging i disse fasene på undervisning som er mer basert på øvelse, selvstendig jobbing og individualisering, ville ikke den totale progresjonen for klassen lide sånn. Men det er jo sant, offentlig skole, my way or the highway, alltid de slemme ressurssterke foreldrene, ikke sant. Har en onkel på snobbesiden av hovedstaden. Foreslo statistiske brukerundersøkelser av barna. Lærerene steilet. Nei, uff. Her må vi få en løsning. La meg se.. [Per Inge Lønning modus] Mer disiplin inn i skolen!!!!!!
|
|
|
Re: Slemme Feriekåte Foreldre
[Re: Hvilepuls]
27/09/2012 23:12
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Gjeeesp. Noen tanker.---->> Legge seg, Hvile? Ikke tenke så mye nå! Du har jo allerede tidligere i kveld kommet til stadiet hvor det er blitt klart at ingen er snille eller slemme, dessuten har vi ikke noe valg og gjør bare det molekylprogrammerne har satt oss til. Nå strømmer søvnbehovet inn i organismen... G´natta! ;-)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
28/09/2012 06:23
|
Raskall
More than words
|
More than words
Som far med barn i skolen må jeg si meg enig i skolenes frustrasjon over ferier utenom ferier. Når eleven er tilbake må læreren bruke ekstra tid og ressurser på å få eleven opp på samme faglige nivå som klassen. Slippes dette fritt vil det til en hver tid være flere elever som stjeler av lærerens allerede knapt tilmålte tid fordi de har vært på ferie utenom skolens ferie.
I min datters klasse er det 27 elever og én lærer. Det blir galt om 26 får dårligere undervisning fordi noen har vært på ferie i september.
|
|
|
28/09/2012 06:39
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det er skolene selv som er problemet. Ingen som tvinger en skole til å innvilge en permisjon! Hvis skolen ikke innvilger (nei, det trengs ingen grunn, det er SKOLEPLIKT i Norge), kan foresatte bli holdt ansvarlig. I Osloskolen i fjor(?) ble 99 foresatte straffet for 121 forhold hvor de ikke fikk barna sine på skolen. Straffen er for øvrig bøter.
Hvis skolen har et problem med dette, kan de takke seg selv!
Mvh Hæ? skoleansatt
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
28/09/2012 07:05
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Synes faktisk forslaget til Hvilepuls var genialt. Hvorfor må alle barna på en skole ha høstferie samme uken?
Har selv tatt barn ut av skolen pga ferie, men har da fått med lekseplan, og kjørt en time eller to med "skole" om kvelden. Ellers så håper jeg læreren gjør en vurdering av hvor barna står faglig før de sier ja til ekstra ferie.
|
|
|
28/09/2012 07:10
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Dette burde vært mye strengere. Da blir det billigere og barnefritt for oss som vil reise uten skoleunger, og veldig forutsigbart hvilke uker man bør holde seg hjemme.
|
|
|
[Re: Hæ?]
28/09/2012 07:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er skolene selv som er problemet. Ingen som tvinger en skole til å innvilge en permisjon! Hvis skolen ikke innvilger (nei, det trengs ingen grunn, det er SKOLEPLIKT i Norge), kan foresatte bli holdt ansvarlig. I Osloskolen i fjor(?) ble 99 foresatte straffet for 121 forhold hvor de ikke fikk barna sine på skolen. Straffen er for øvrig bøter.
Mvh Hæ? skoleansatt 
|
|
|
28/09/2012 07:12
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Forslag : Hva med å være litt mer opptatt av ungenes utdannelse og holdninger til arbeid enn rabattene på Saga Solreiser?
Ta den ferien man har råd til. Det virker som om folk i Norge innbiller seg at det er nedfelt i menneskerettighetene at alle skal på minst en sydentur i året.
|
|
|
[Re: Dexter]
28/09/2012 07:15
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Mvh Hæ? skoleansatt Det er ikke skolen, men rektorene som er problemet. For en gjeng... Knut også skoleansatt... . Ellers så håper jeg læreren gjør en vurdering av hvor barna står faglig før de sier ja til ekstra ferie. Det er rektor som innvilger permisjon og de har mange hatter.
No added style
|
|
|
[Re: Hæ?]
28/09/2012 07:22
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mvh Hæ? skoleansatt Det er ikke skoleplikt i Norge. Men derimot opplæringsplikt.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
28/09/2012 07:26
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Forslag : Hva med å være litt mer opptatt av ungenes utdannelse og holdninger til arbeid enn rabattene på Saga Solreiser?
Ta den ferien man har råd til. Det virker som om folk i Norge innbiller seg at det er nedfelt i menneskerettighetene at alle skal på minst en sydentur i året. + 3,14
Anonym5
|
|
|
[Re: erling]
28/09/2012 07:53
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Mvh Hæ? skoleansatt Det er ikke skoleplikt i Norge. Men derimot opplæringsplikt. Tja. Sjekk ordvalget i linken. Jeg siterer: "Grunnskoleloven § 13 nr. 2 og 3 slår fast at skoleplikten inntrer det året barnet fyller 7 år, og varer til eleven har gått 9. skoleåret. (Ved lovvedtak av 09.09.1994 nr. 58 er gsl. § 13 endret slik at skoleplikten inntrer ved 6 års alder og varer til eleven har gått 10. skoleåret. Ved kgl. res. 23.06.95 ble det bestemt at endringen trer ikraft 01.07.97) Det er imidlertid åpnet for at skoleplikten kan utsettes ett år eller påbegynnes ett år tidligere etter foreldrenes søknad og for at eleven kan bli fritatt for skoleplikt det siste skoleåret (etter 8. klasse). Grunnskoleforskriften § 2-1 nr. 1 og nr. 2 har mer detaljerte regler om framgangsmåten i disse sakene - blant annet med krav om at det i visse tilfeller skal foreligge uttalelse fra PP-tjenesten eller andre sakkyndige. I tillegg gir gsl. § 13 nr. 3 annet ledd en generell adgang til å frita elever fra opplæringsplikt dersom de ut fra en sakkyndig vurdering har så alvorlige funksjonshemninger at opplæringsplikten virker urimelig, se nærmere om dette i kap. 19." http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/1995/nou-1995-18/20/2.html?id=337031
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: KnutAa]
28/09/2012 07:56
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Mvh Hæ? skoleansatt Det er ikke skolen, men rektorene som er problemet. For en gjeng... Knut også skoleansatt... . Ellers så håper jeg læreren gjør en vurdering av hvor barna står faglig før de sier ja til ekstra ferie. Det er rektor som innvilger permisjon og de har mange hatter. Er det rektor som gjør det, eller blir dette i praksis delegert ned til kontaktlærer? Hos oss er det en grense på en skoleuke før rektor vil bestemme. Andre skoler i kommunen har tre dager før rektor trer inn. Jeg har innvilget og avslått gudene vet hvor mange permisjoner.
|
|
|
28/09/2012 08:08
|
Espen
More than words
|
More than words
Min eldste datter går på en skole med minimalt med barn med flerkulturell bakgrunn. Derimot er det stadig oppe til debatt hvorvidt elevene skal fritas for undervisniong pga. shoppingturer til London, ferieturer til varmere strøk om vinteren osv.
Rektor hevder økningen i disse søknadene har vært formidabel de senere år.
På denne skolen, som forøvrig er Oslos største ungdomskole, har kontaklærer anledning til å innvilge en dag, mens søknader over, går til rektor.
Nylig fikk alle et brev om at det på generell basis ikke gis fritak for undervisning til ferieturer eller ovale helger.
Uten å vite for mye om bakgrunnen, tror jeg rektor på påpakk fra både stat og kommune om å holde igjen så mye som mulig, for å opprettholde eller øke elevenes timeantall på skolen.
e
|
|
|
[Re: ingeplinge]
28/09/2012 08:44
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Legge seg, Hvile? Ikke tenke så mye nå!
Du har jo allerede tidligere i kveld kommet til stadiet hvor det er blitt klart at ingen er snille eller slemme, dessuten har vi ikke noe valg og gjør bare det molekylprogrammerne har satt oss til. Nå strømmer søvnbehovet inn i organismen... G´natta! ;-)
Ta den ferien man har råd til. Det virker som om folk i Norge innbiller seg at det er nedfelt i menneskerettighetene at alle skal på minst en sydentur i året. For en lame excuse på å la være å tilrettelegge når man kan. Syns jeg ser en sykkelbutikk som sier: "snork, hvorfor kan du ikke bare ta sykkelen for full pris, hvorfor må du vente til det er salg med å kjøpe hos oss? Du er jo idiot. Det virker som om alle tror det er nedfelt i menneskerettighetene at det må være salg." Da drar du et annet sted. Det er dessverre ikke like lett å shoppe skole i Norge. Alle skal ha det like lite brukervennlig, like autoritært, alle må satse på å krangle med noen som bestemmer. En annen ting er; hva med de som jobber turnus, og er nødt til å være på jobb i feriene? OK, ikke alle er som den klassiske nevrokir-joken (for at nevrokirurgen aldri skal finne en 100$ seddel, lim den i panna på ungen hans), men det er jo like fullt et problem. Hvorfor må alltid systemer utformes slik i Norge at problemer skyves på brukerene, og så må man tigge ørten politiske instanser om forandring?
Redigert av Hvilepuls; 28/09/2012 08:47.
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
28/09/2012 08:49
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dette burde vært mye strengere. Da blir det billigere og barnefritt for oss som vil reise uten skoleunger, og veldig forutsigbart hvilke uker man bør holde seg hjemme. Ja. OK. Du har rett, jeg var dum (igjen). Jeg tar tilbake alt jeg skrev. *Snufs.
|
|
|
28/09/2012 10:31
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Jeg syns det er mye mas om utdanning her. Er det nødvendig for alle å få en god utdannelse? AS Norge trenger også de som kan jobbene som ikke krever noe utdannelse. Er det lurt at de kun besettes av utlendinger og de som ikke er flinke på skolen? Hva med å toppe den skaren opp med de fra familier som prioriterer billige ferier? Det er heller ikke gitt at man ødelegger mulighetene for fremtiden ved å droppe deler av skolen, ser man på en familie her i Norge som har valgt en slik løsning: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7366450De går jo foran som en lysfontene og viser hvordan man kan gifte seg rik, arve en stilling eller grunde et selskap for de som vil prate med hester og engler. Slutt å mas sier nå jeg! Og til foreldre som vil ta barna ut, husk å skriv i søknaden at det er en "dannelsesreise for hele familien". 
|
|
|
28/09/2012 10:35
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hvorfor gidder folk å svare denne Hvilepuls? Dette er mannen som har brukt en lang tråd på å få hjelp til NAVing fordi han ikke gidder å jobbe + diverse andre innlegg som åpenbart er skrevet bare for å provosere.
|
|
|
[Re: Gråstein]
28/09/2012 10:42
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor gidder folk å svare denne Hvilepuls? Les litt mellomlinjene så finner du mye fornuft skal du se... Eller ta deg jobb innenfor det offentlige, da helst noe helsefaglig. Still deg selv kritisk spørsmål. Les Hvilepuls sine innlegg en gang til og se om du har forandret mening... Selv synes jeg han har mange gode poenger, men satt syrlig på spissen. Rett og slett en fornøyelse og lese spør du meg.
Redigert av paalbn; 28/09/2012 11:02.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
28/09/2012 10:49
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Synes heller ikke noe om at ungene skal møte til faste tider på skolen. det er bedre plass på skolebussen senere på dagen og det er godt å sove lenge om morran
samme greiene med å komme tidsnok til timen, det er bedre tilgang på lekeapparatene når de andre elevene er i klasserommet
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
28/09/2012 10:49
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Kjedlig hvis alle er enig hele tiden.
Btw så gjald vel ikke NAV tråden om Naving (dvs ta et år på NAV fordi jeg ikke gidder å jobbe), men det å gå på NAV fordi han trengte penger til å leve mens han fikk seg jobb.
|
|
|
[Re: Dexter]
28/09/2012 12:26
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det en stund siden jeg har vært lærer selv (lektor), men jeg mener å huske da vi gikk igjennom reglene at det er en forskjell på skolens/lærerens ansvar når eleven har vært syk og når man ber om ekstra fri. Forskjellen ligger i at skolen/læreren har ansvar for å ta igjen kunnskapen og eller gi informasjon og til å gi opplæring når eleven er syk (i det minste sende planer), men man ikke er ansvarlig når eleven tar fri utenom vanlige ferier. I praksis handler man likt ovenfor disse gruppene. Det medfører forøvrig et (overraskende) mye merarbeid for disse elevene (fra lærerens side). Men man kunne jo tenke seg at hvis ikke eleven og foreldrene ikke tok ansvar for opplæringen i den delen man mistet, og når eleven kommer tilbake og læreren bare sier "sorry, det er ikke mitt problem" og alt annet som bygger på det du skulle ha lært vil du få problemer med. Dette er faktisk også rimelig.
Men læreren har mer samvittighet enn som så og man er også sårbar for enhver kritikk, og må bite i gresset. Med andre ord, det blir uriktig lærerens problem. Men selv om læreren tar ansvar, så taper eleven (vgs) nesten alltid på en slik ferie, siden det er veldig vanskelig å ta igjen en tapt uke med læring.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
28/09/2012 12:42
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg ser at noen synes det er skolens plikt å ta ansvar for å legge til rette for en dynamisk læreplan som tilpasser seg elevenes sydenønsker. Bortsett fra at jeg er kraftig uenig i en slik prioritering og synes det smaker av for mye "meg"-mentalitet, så er det andre vesentlige faktorer i spill her.
Hvis man ser på hvilke faktorer som har størst påvirkning på elevens læring, så er det samspillet i klasserommet, diskusjoner og tilbakemeldinger. Ren oppgaveløsning (lekser) er ikke det mest effektive middelet for å lære, men kun egnet som repetisjon. (ref feks. John Hattie undersøkelsen). Mye av det samspillet man snakker om da går mellom lærer og elev en til en - men omfatter også gruppe-interaksjon, diskusjon om et tema, kritisk debatt (i de fagene det passer) osv.
De elever som er fraværende får ikke deltatt i slik verdifull gruppeundervisning og det hjelper ikke da å komme uken etter og begynne og catch-up, for resten av klassen har allerede behandlet temaet og gått videre. Dette er gjeldende i både samfunnsfag, RLE, språk og norsk. Matte og naturfag er vel blant unntakene som man kan komme langt med å kun lære seg på egenhånd.
Skal klasseromsundervisning overhodet ha noen verdi, må denne dynamikken som foregår i klassen mens faget behandles, være det sentrale og da må gruppen følge samme takt og ikke jobbe med helt ulike ting på en gang. Elevene må altså være tilstede når toget går, så og si.
Sykdom er det vanskelig å gjøre noe med, og en ukes sykdom kan gi mange elever utfordring med å ta igjen, da viktige diskusjoner i klassen har gått dem hus forbi og de vet ikke hva som ble kommunisert rundt emnet. Læreren kan gjøre en innsats for å hjelpe eleven opp igjen, men merarbeidet med dette vil bli alt for stort dersom læreren til stadighet må gjøre dette for ferielystne unger også.
|
|
|
28/09/2012 12:50
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ser at noen synes det er skolens plikt å ta ansvar for å legge til rette for en dynamisk læreplan som tilpasser seg elevenes sydenønsker.
En løsning kan være at foreldrene betaler overtidsbetaling for merarbeidet det medfører.
- Voltaire
|
|
|
28/09/2012 12:56
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Har selv 7åring og 14åring.
Det kalles skole, men de har utrolig korte dager, og når man korrigerer for antall faktiske skoledager (feriedager og planleggingsdager), så er antall skoletimer å året latterlig lite. Så om man er en uke borte så er det prosentvis stort fravær på barnet. Det burde jo gå å ta ferie de ukene man har fri.
Men arbeidsmarkedet er bra, man jobber overtid, må ta ut ferie. Ovale helger. Det som kalles å leve. Gi ungene et pust i hverdagen. Føle at man lever. Lever med kidsa. Ha det gøy med de. Både i ferier og utenom.
I tillegg har skolen et ansvar for læring, og ved over en ukes ikke godkjent fravær, så meldes elever automatisk UT av skolen. Dersom de kommer tilbake etter 14dager så er det ikke sikkert de får begynne i samme klasse. Det er 40% etnisk norske i klassen.
Skolen skal kunne følge opp elever, og dersom de er borte kan ikke skolen garantere for utviklingen. Det er store sprik i kunnskapsnivået, men jeg synes skolen er bra, og tilrettelegger bra.
Skolen er tross alt gratis. Og man får alltid det man betaler for.
|
|
|
[Re: silverwrx]
28/09/2012 13:16
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så du tror at lærerne bare går og slapper av rundt i gangen når elevene ikke er tilstede? Selvfølgelig har man ansatt akkurat så mange som kan gjøre jobben med de elevene som er, uten ekstra ferier for elevene.
Det at lærerne skal jobbe gratis når man får ekstra jobbing er en tvilsom praksis, spesielt når de tjener så lite som de gjør i forhold til utdanningen. Hvis ikke andre aksepterer å jobbe gratis ekstra med en i utgangspunktet "drittlønn", så er det vel ingen grunn til at lærere skal gjøre det heller. Så enten får staten spytte inn flere midler, eller så får foreldrene betale. Den mest elegante løsningen ville vært at foreldrene betaler for det. Da vil slike ferier reduseres kraftig. Og det er nettopp poenget. Elevene har mer enn nok ferier i løpet av året (175 fridager), og finner man på slike krumspring så er det rimelig at man betaler for det. Faktisk så er det et misbruk og en utnyttelse av en regel. Bare fordi det er lov er det ikke nødvendigvis moralsk. Det skulle være mulig å ta seg fri hvis det var absolutt nødvendig. Og nei, det er ikke nødvendig for alle dem som tar ferier i dag. Jeg gikk på skole på 70 og 80 tallet og da var det så og si ingen i min klasse som tok seg fri for slikt. Faktisk var det sett på som et vestkantfenomen. Men selv der var det radikalt mindre enn det er noe sted i Oslo i dag. Det er ingen andre behov i dag enn det var den gangen, men bare ignorant arroganse, og ønske om å spare noen penger, uten å ta hensyn til barnas læring. Det hadde rett og slett vært til pass for dem.....
- Voltaire
|
|
|
[Re: paalbn]
28/09/2012 13:21
|
progres
Besatt
|
Besatt
Rett og slett en fornøyelse og lese spør du meg. tiltredes ( stort sett )!
|
|
|
[Re: ]
28/09/2012 13:38
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Elevene har mer enn nok ferier i løpet av året (175 fridager) Og lærerne har 150 fridager, men tar seg allikevel fri i undervisningsuker for å få billigere ferieturer. Hvorfor skal ikke ungene få denne muligheten? Jeg synes ikke man skal overdrive mengden innhold man går glipp av i løpet av en skoleuke på grunnskolen, og jeg synes ikke man skal overdrive småbarnsforeldres økonomi og si at folk bare kan betale litt mer for å dra på ferie. Det er mye som sikkert andre gidder å kommentere i dette innlegget, men jeg vil bare spørre hva du tror skjer/bør skje når en lærer har permisjon uten lønn, og hva du tror skjer når en elev har fri utenom skolens ordinære fridager? Jeg synes det er en helt irrelevant sammenligning. Hint: vikarer 
|
|
|
28/09/2012 13:46
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
De elever som er fraværende får ikke deltatt i slik verdifull gruppeundervisning og det hjelper ikke da å komme uken etter og begynne og catch-up, for resten av klassen har allerede behandlet temaet og gått videre. Dette er gjeldende i både samfunnsfag, RLE, språk og norsk. Matte og naturfag er vel blant unntakene som man kan komme langt med å kun lære seg på egenhånd.
Så det du sier at det er ingen viktige fag de går glipp av?
|
|
|
|
|