Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med kjedebytte

Problemer med kjedebytte #1493935 27/09/2012 06:39
S
skarv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hoi,

Bytta i går kjede på min canyon nerve AM etter at det gamle KMC kjedet har ryki to ganger i løpet av sesongen.

Måten jeg gjorde det på var ved å komprimere bakdemperen til full vandring, og så legge det nye kjedet over det største tannhjulet forran og bak. Stramma kjedet, og gjorde kuttet 3,5 links fra der kjedeendene møtes (Shimano kjede uten quick link). Dette fungerete greit for enkelte gir, men når den står i det minste hjulet forran og bak er derailleur'en fullstendig slapp (ved ingen kompresjon av bakdemperen) og kjedet gnisser inntil kjedet etter at det har vært gjennom den nederste trinsehjulet.

https://www.dropbox.com/s/ybexmty90ujv86r/IMG_20120927_075929.jpg

Bakgiret hopper også over noen gir når det står i det lille tannhjulet forran og de 1-4 minste bak. Dette har sykkel sliti litt med før, så kanskje girene også bør stilles?

Burde jeg stramme kjede og ta ut 1-2 ekstra links, eller bare unngå å gire til minste/minste tannhjul? Dette er vel uansett en uønskelig girkombinasjon?

Re: Problemer med kjedebytte [Re: skarv] #1493949 27/09/2012 06:59
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: skarv
Burde jeg stramme kjede og ta ut 1-2 ekstra links, eller bare unngå å gire til minste/minste tannhjul? Dette er vel uansett en uønskelig girkombinasjon?

Det kritiske er å fortsatt kunne bruke største/største, så så lenge kjedet fortsatt er langt nok til det, ville jeg tatt av et ledd eller to.

Det er imidlertid ikke sikkert du vil kunne få kjedet kort nok til at det passer i begge 'ytterposisjonene'. Da ville jeg prioritert å ha det langt nok slik at du ikke river av bakgiret hvis du girer til største/største.

With light parts come great responsibility
Re: Problemer med kjedebytte [Re: skarv] #1494021 27/09/2012 07:59
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ikke meningen at du skal bruke minste-minste eller største-største, kjedelinjen blir helt feil. Kjedelengden er i tilfelle du gjør det ved en feiltagelse. Hvis du tør å si at du garantert aldri kommer til å bruke største-største så kan du med fordel kappe kjedet enda kortere, men da sliter du hvis det skjer ved et uhell.

mvh
Nils
Re: Problemer med kjedebytte [Re: skarv] #1494065 27/09/2012 08:34
T
titanlars Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hvis du kjører to-delt krank foran bør det være slik at du kan kjøre største-største. Minste-minste derimot ville jeg aldri brukt, både pga kjedelinje, og fordi kjedet blir ekstremt slapt og slår i ramma. Dessuten er sannsynligheten stor for at kjedet hopper av hvis du kjører litt hardt.

Mvh Lars

Re: Problemer med kjedebytte [Re: skarv] #1494887 28/09/2012 10:07
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Løsningen er å korte kjedet, og aldri bruke de største bak når du har på storeklinga foran.

Høres ut som om du har for kort cage (bakgirene kommer med forskjellig lengder på cage.. jo lenger lengde, jo mer forskjell mellom liten-liten og stor-stor tåler kjedet.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Problemer med kjedebytte [Re: skarv] #1495046 28/09/2012 13:37
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Største-største, må du kunne bruke. Alt skal kunne kjøres på storeklinga. Til rent sti-bruk, er det vel ok å kunne unngå størst-størst. Men i rittsammenheng, må du kunne bruke størst-størst. Bakgir-skifter skal du kunne gjøre med fullt trøkk stående. Kan garantere at du taper oppgjør i kneikene, hvis du er mer avhengig av å gire fremme, enn de andre i feltet.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS

Moderator  support