Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gode løpssko for overpronasjon.

Gode løpssko for overpronasjon. #1493544 26/09/2012 14:27
Andrehua Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Er det noen som har tips til gode løpssko?
Eventuelt en butikk som selger billig..

Jeg overpronerer visst, fant jeg ut idag. Så de må være til det.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493607 26/09/2012 16:29
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Acics kyano 18.

Kjøp på Amazon.co.uk.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493608 26/09/2012 16:29
Fluefisker Offline
Entusiast
Entusiast
Anbefaler å ta en tur til Løplabbet. Der filmer de hvordan foten treffer bakken mens du løper på tredemølle, og så anbefaler de sko ut fra dette. Overpronerer ganske mye selv og har kastet bort en del penger på feil sko i andre butikker. Er veldig fornøyde med de Nike skoene som LL anbefalte.

Hilsen Roar
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493610 26/09/2012 16:30
perbl Offline
More than words
More than words
Mange klager vel på litt manglende løpsfølelse, men er helt enig i at Kayano er en kongesko. Jeg husker ikke helt hvilken versjon jeg har, men er noen generasjoner gammel. Jeg har dog et par barfotsko jeg tenkte å teste ut som alternativ, det er vel stort sett så langt unna hverandre man kan komme i skoverdenen ICON_SMILE

Per B.
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493617 26/09/2012 16:36
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Skal du ha maks pronasjonstøtte er vel Kayano 18 tingen. Men da blir det "null" løpsfølelse. Jeg overpronerer ganske kraftig, men bruker stort sett bare lettvektssko/konkurransesko og bytter mellom 4-5 par. Prøver også stort sett å løpe på forfot og da trenger man ikke så mye støtte.

Men, enig med Flufisker, ta turen til Løplabbet. Hvis du løper i skog/sti er pronasjonsstøtte unødvendig.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: perbl] #1493618 26/09/2012 16:36
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: perbl
Mange klager vel på litt manglende løpsfølelse, men er helt enig i at Kayano er en kongesko. Jeg husker ikke helt hvilken versjon jeg har, men er noen generasjoner gammel. Jeg har dog et par barfotsko jeg tenkte å teste ut som alternativ, det er vel stort sett så langt unna hverandre man kan komme i skoverdenen ICON_SMILE

Kayano har i mange år vært det, men jeg synes ikke de siste modellene har vært det. De er blitt for stive i hælkappen for meg og jeg synes heller ikke løpsfølelsen er så god lenger (men det kan ha en sammenheng med at jeg og mange andre stadig bruker lettere sko).

Jeg vil anbefale deg følgende:
1. Gå til et sted hvor de garantert kan løpesko og løping og kjøp et par der. Drit i at de koster 300,- mer, rette sko varer lenger og du slipper unødige skader.
2. Hvis du ikke overpronerer veldig mye heller ville jeg heller kjøpt f.eks. Asics 2170 (eller 2160 om du finner det billig i din størrelse). Dette altså om du ikke går for nummer 1.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Boas] #1493620 26/09/2012 16:37
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Tillegg: Løplabbet er et sånt sted, men det er ikke det eneste. Jeg er Kondis-medlem og får 15% rabatt på Løplabbet og handler gjerne der.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: perbl] #1493623 26/09/2012 16:38
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Mange klager vel på litt manglende løpsfølelse, men er helt enig i at Kayano er en kongesko.

Det har du nok rett i. Derfor har Acics kommet 33-serien. Men ingen av disse skoene tar unna for overproneringen slik Kayano gjør.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493758 26/09/2012 19:25
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Nike Lunar glide er jeg veldig fornøyd med.

God hjelp i butikken er bra, men det viktige er at du tester MANGE sko på føttene før du kjøper. Prøv alle skoene de har for overpronasjon.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493812 26/09/2012 20:08
Andrehua Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har nå vært i butikken og prøvd Asics kayano 18, men der syns jeg hælen ble så høy? prøvde noen Mizuno-sko som føltes gode ut, men de hadde de såklart ikke i min str.

Har en kar som løper maraton som driver der. Så han har peiling. De analyserte med en slags maskin hvordan vinkling jeg hadde på alt mulig og hvordan føttene har kontakt med bakken. Stod på ei plate med noe rart lys ICON_SMILE

Mulig jeg er kjip, men jeg har tenkt å prøve og finne sko/str i butikk. For så å handle enten på nett eller i Sverige for å spare noen kroner. Sånn må man bare når man ikke har jobb om dagen... frown

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493925 27/09/2012 06:20
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Lærte forresten noe her om dagen. For å skille sko for overpronasjon fra nøytrale, kan dere se på kanten av sålen på den siden hvor fotbuen er. Sko for overpronasjon har gjerne et mørkere felt der.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493960 27/09/2012 07:10
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Andrehua
Eventuelt en butikk som selger billig..

www.wiggle.co.uk

Ekstremt god utvalg, inov8 etc til ekstremt gode priser sammelignet med Norge fullpris iallafall. Priseksempel er Adizero XT4 for 60GBP. XXL salg 1000.- og villledende 1600.-ish.

Jeg liker personlig mange av Asics skoene, men Kayanoene 16 og 18 er som comfy, vide, dyre tøfler. Behagelige, men ikke riktig løpesko for min vekt/løpestil. Har andre asics som er mye bedre, og de koster 50%..(og er "runners world editors choice"

Se denne (og velg en "editors choice" sko):
http://www.runnersworld.com/shoeadvisor

Sko oppgis i millimeter, og det er som regel mulig å bestemme skostørrelsen ut fra denne. Men får man testet den først er jo det best. Jeg har en hælbein som er 0,5cm lenger enn den andre, og setter krav til myk/formbar hælkappe.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1493975 27/09/2012 07:23
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke la deg lure av dyre sko og slow-motion analyser av løpestilen din. Les http://www.amazon.com/Born-Run-Hidden-Superathletes-Greatest/dp/0307279189 så skjønner du hva som må gjøres ICON_SMILE

Jeg slet mye med beinhinnebetennelse og ifølge LL kom dette av at jeg overpronerer og har lav fotbue. Brukte en formue på timer til anbefalt fysio og kjøpte de dyreste skoene de anbefalte + en drøss med støttesåler for overpronering til fotballsko osv.
Etter 2 år til uten resultat, selv med flere måneder uten ballspill og løping så ga jeg opp.
Fikk tips om forfotløping. Så en video på youtube om hvordan man skulle legge over og kjøpte de billigste tynneste Nike-skoene jeg fant. Nå 2 år etter har jeg ikke hatt noe problemer og løper de samme rundene mye fortere enn før.

LL og dyre sko funker sikkert for mange, men om du har tid så les boken. Ganske mye interessant der ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: BeefCake] #1493981 27/09/2012 07:28
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Fotisettet er viktig!

Når jeg trente friidrett trente vi jo 80% teknikk i perioder. Terpet teknikk er vel mer riktig. Ekstremt mye løpsteknikk. Og der er det MYE å hente. Klart man får beinhinnebetennelse med alle typer sko om man har feil isett (extreme strike og strike)!

Du kan bruke så mye betennelsesdempende du vil og, varme ullsokker på sommeren, varmekremer, riktig sko. Blir bortkastet om man har strike. Med treningsbelastning vil man da få det tilbake.

Sykkel derimot, så er tråkkteknikk helt ukjent? snodig

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: BeefCake] #1494537 27/09/2012 19:41
thoddler Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: BeefCake

Fikk tips om forfotløping. Så en video på youtube om hvordan man skulle legge over og kjøpte de billigste tynneste Nike-skoene jeg fant. Nå 2 år etter har jeg ikke hatt noe problemer og løper de samme rundene mye fortere enn før.

Husker du hva du søkte på på youtube? Jeg har selv slitt med beinhinnebetennelse av og på i 15 år og mistenker feil løpeteknikk.
Overpronerer for øvrig ikke (heter vel egentlig supinerer?), så bruker pdd. Asics Gel Nimbus.

Beklager off-topic.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: thoddler] #1494823 28/09/2012 08:46
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: thoddler
Sitat: BeefCake

Husker du hva du søkte på på youtube? Jeg har selv slitt med beinhinnebetennelse av og på i 15 år og mistenker feil løpeteknikk.
Overpronerer for øvrig ikke (heter vel egentlig supinerer?), så bruker pdd. Asics Gel Nimbus.

Beklager off-topic.

Var gjennom en drøss ulike, men husker denne http://www.youtube.com/watch?v=b3Nt4WgQed8
(rimelig elendig bakgrunnsmusikk, men øvelsene han viser er gull verd!).

Kjøp noen billige sko uten mye demping i helen og prøv ut selv. Blir overrasket om du ikke blir kvitt beinhinnebetennelsen om du legger om. Slet litt med leggkramper i starten, men etter en til to uker med korte turer 2-3 ganger i uken så gikk det fint.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1495135 28/09/2012 16:09
thoddler Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Takk skal du ha! Dette må jeg prøve.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1495608 29/09/2012 15:44
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg overpronerer også litt. Som mengdetreningssko liker jeg Asics 2140-50-60-70. Bedre løpsfølelse enn Kayano. Kjøpte et par Kayano, men gav dem bort etter to turer, da det ble vel mye oppbygning i hælen for min smak. Klart, veier du 100kg, så er kanskje Kayano et bedre valg enn 2170.

Var på Løplabbet og vi kom fram til at Adidas Tempo 4 kunne passe meg som et lettere alternativ enn 2170. Har vært fornøyd med dem. "Raskere" sko med noe mindre demping, samt litt overpronasjonsstøtte.

http://www.oslosportslager.no/produkt/adizero-tempo-4-lopesko-herre-25754.aspx

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1495829 29/09/2012 22:48
KnutB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Løp før på Nike Vomero, var helt ødelagt etter turer på +15km, smerter i knær og korsrygg. Knapt gangfør på tre dager. Fikk testet på tredemølle og video. Kom da frem til at jeg overpronerte. Gikk over til Adidas Salvation 3. Ble som natt og dag. samme 15km runde og like god etterpå.
Skifter løpesko en gang i året. Nå i høst kom jeg over et kanontilbud på Kayano 18. Kjøpte disse og må si at de har bragt min løpeopplevelse opp på et nytt plan. Har fått 160km på de (inkl. Oslo Maraton-halv). Ser meg aldri mer tilbake.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1496382 01/10/2012 07:32
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Jeg kjøpte noen sko på løplabbet etter videofilming av løpestil. Jeg er helt plattfot, kjøpte da noen sko som skulle 'bedre' dette og passe meg perfekt. Det resulterte i tidenes verste løpetur med gnagsår i gigantklassen på rekordtid. Siden den tid har jeg kjøpt sko som har vært så nøytrale som mulig uten at de er helt barfot.
Løplabbet får altså ikke meg som kunde igjen. ( kjøpte skoene mens jeg var på reisefot og fikk selvfølgelig ikke byttet de på en annen butikk i kjeden )

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1497463 02/10/2012 11:26
Andrehua Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har funnet meg sko som passer veldig bra meg og min løpestil. Det ble Mizuno Wave Inspire 8. For folk med lett overpronasjon. ICON_SMILE

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1497473 02/10/2012 11:46
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Her diskuteres to forskjellige forhold.

Om man lander på helen når man løper trenger man en sko som eventuellt støtter opp pronasjon og andre problemer med steget. Da kan det være vanskelig å finne en god sko, og en sko som ikke passer kan føre til en rekke problemer.

Om man går for en minimalistsko blir man tvunget til å lande på forfoten. Lander man på forfoten pronerer man per definisjon ikke og man kan være kvitt et stort problem. Andre problemer med demping, vonde knær, legghinnebetennelse og lignende blir da nesten umiddelbart borte. Man må påregne litt tid til å tilpasse leggmuskulaturen til å løpe på forfoten.

Jeg tror mange hadde blitt kvitt mange problemer med å gå for en sko med lavere hel og mindre oppbygging.

PS. Ja jeg har lest Born to run og begynt å løpe på forfoten selv.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1497483 02/10/2012 11:54
Andrehua Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg varierer litt mens jeg løper. Prøver å løpe på forfot litt innimellom for å venne meg mer og mer til det.

Problemet med å begynne rett på det, er vel sjansen for skader øker heftig. All vekten skal uansett dempes, om det gjøres via sko, hel, akilles eller legger... Så man må vel venne seg til det uansett.

Kan nevne at jeg har totalt 5-6 turer i år, men har vært overraskende kjapp i Motbakkeløpene jeg har meldt meg på hittil. ICON_SMILE Derfor har jeg begynt å titte på dette med gode sko.

Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: yoeddy] #1497506 02/10/2012 12:23
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: yoeddy
Lander man på forfoten pronerer man per definisjon ikke og man kan være kvitt et stort problem. Andre problemer med demping, vonde knær, legghinnebetennelse og lignende blir da nesten umiddelbart borte. Man må påregne litt tid til å tilpasse leggmuskulaturen til å løpe på forfoten.

Jeg tror mange hadde blitt kvitt mange problemer med å gå for en sko med lavere hel og mindre oppbygging.

Forfotløping sparer knær og beinhinner ja, men øker samtidig belastningen på akillessenen og planarfascien, og de aller fleste som (brått) øker treningsmengde med løping (på forfot på hardt underlag) vil over tid utvikle betennelse og i verste fall ruptur i en av eller begge disse stedene, i ett av eller begge beina. En av treningskameratene mine fikk årets sesong ødelagt av planarfascieruptur, mens jeg tror omtrent samtlige av de jeg løper med har vært innom akillesproblemer, hvorav en har hatt det i fem år, tross iherdig innsats for å bli kvitt det.

Tretthetsbrudd i foten er også en reell risiko og se opp for, men den er mindre utbredt enn de to førstnevnte skadene (men ikke mindre utbredt enn at jeg kjenner i hvertfall tre stykker som har hatt det bare i år).

Gradvis tilvenning til økt treningsmengde, minst mulig løping på hardt underlag (bruk skogen!), brems løpetreningen og tren alternativt (sykkel?) når det gjør vondt og aller helst bruk av hjelpeøvelser som eksentrisk tåhev, skråbrett og jevnlig massasje av planarfascien er gode retningslinjer for skadefri løping over lang tid.

Hilsen en som løper en del (på forfot, med sko med både mye og lite demping), og har/har hatt plager i begge akilleser og venstre planarfascie, men har unngått langvarige skadeavbrudd ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Gode løpssko for overpronasjon. [Re: Andrehua] #1497556 02/10/2012 13:53
Andrehua Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk til google for info om hva planarfascie er. ICON_WINK

Moderator  support