Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kart over Østmarka

Kart over Østmarka #1491360 23/09/2012 13:19
Jamis_One Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hvor finner jeg noe dugelige kart over østmarka? Har et jeg kjøpte på bokhandelen, men der var ikke stiene merket opp. Hvis jeg må ha o-kart hvilke områder bør jeg se etter? Tenker jeg skal sykle mest rundt østmarks setra.

Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1491367 23/09/2012 13:34
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1491427 23/09/2012 16:17
Sprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vil heller anbefale å kontakte Oppsal orientering.

Du finner oversikt over o-kartene i Østmarka via denne siden.

Skal du sykle rundt Østmarksetra, så vil jeg anbefale Lutvannkartet og Ulsrudvannkartet. Ta også med deg Skullerudåsenkartet i slengen, der oppe er det mange fine singletracks.

Give me a map, and I'm magic!
Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1491440 23/09/2012 16:42
Michal Offline
Fersking
Fersking
Stikk innom o-kontoret (http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=396459) til Oppsal Orientering og skaff deg Puttåsen, Lutvann, Ulsrudvann, Haukåsen, Slettfjell, Skullerudåsen og Spinnern kartene. Da har du Østmarka fra Sandbakken til Ellingsrudåsen øst for Elvåga.

Hvis o-kontoret er stengt så kan jeg sikkert skaffe noen kart siden jeg har en nøkkel :-)

Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1491449 23/09/2012 16:53
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
sandbakken og de andra markastuene har det til ca 100 kr + frakt og er vel i 1:25000 over østmarka?
Men finnes jo garmin 800 edge med www.frikart.no også med alle blåstier ICON_WINK
Kommer an på hvordan du skal bruke det. I forkant eller underveis

se ellers her
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=745643

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Kart over Østmarka [Re: thomasengen] #1491605 23/09/2012 20:24
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Det kartet som gjelder i Østmarka er Oppsal IFs kart i 1:25.000.
Eksistert siden 60-tallet, og siste rev er fra 2010. Blå front med fargebilde av Sandbakken på denne versjonen.

Kartet får du i bokhandler som ikke ligger i Drammen, på alle sportsstuene i Østmarka og på Østmarkskapellet.

Kartet representerer flere tiår med kunnskap om Østmarka som du ikke finner på andre kart, verken digitale eller tradisjonelle. Og det er ETT kart for sommer og vinter. 2010-modellen har et enda klarere og bedre trykk. De færreste andre kartleverandører klarer å få til dette så bra.

Når kartene mine er nye legger jeg dem forøvrig flatt på stuegulvet og spanderer en hel rull med klar og gjennomsiktig teip over alle bretter. Et skikkelig rutenett av teip altså.
Da tåler kartet noen år i turtjeneste.

Harald

NOTS
Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1491607 23/09/2012 20:27
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jamis_One
Hvor finner jeg noe dugelige kart over østmarka? Har et jeg kjøpte på bokhandelen, men der var ikke stiene merket opp. Hvis jeg må ha o-kart hvilke områder bør jeg se etter? Tenker jeg skal sykle mest rundt østmarks setra.

Og til trådstarter. Jeg orker ikke o-kart til sykling. De blir rett og slett FOR detaljerte.

NOTS
Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1491659 24/09/2012 05:05
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg kan i all beskjedenhet fortelle at vi har et nytt turkart over Østmarka i 1:25000 inne til trykk akkurat nå. Burde begynne å dukke opp i hyllene i løpet av neste uke. Dette kartet inneholder N50-data fra 2012 kombinert med den hittil mest ambisiøse stirevisjonen vi har gjort, med god hjelp fra DNT og en herværende kartentusiast. Håper at det skal være godt nok selv for kresne stisyklister, selv om ikke hvert eneste dyretråkk er inntegnet. ICON_SMILE

Re: Kart over Østmarka [Re: Dan] #1491730 24/09/2012 07:57
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan
Jeg kan i all beskjedenhet fortelle at vi har et nytt turkart over Østmarka i 1:25000 inne til trykk akkurat nå. Burde begynne å dukke opp i hyllene i løpet av neste uke. Dette kartet inneholder N50-data fra 2012 kombinert med den hittil mest ambisiøse stirevisjonen vi har gjort, med god hjelp fra DNT og en herværende kartentusiast. Håper at det skal være godt nok selv for kresne stisyklister, selv om ikke hvert eneste dyretråkk er inntegnet. ICON_SMILE

Tøft!

Re: Kart over Østmarka [Re: Dan] #1491737 24/09/2012 08:01
HaraldW Offline
Besatt
Besatt

Veldig tøft!

Kan du ikke, om det går an rettighetsmessig, ta et bilde og gi oss storbrukere av slike kart en sniktitt?
Jeg må innrømme at det skal mye til før jeg bytter ut kartet jeg har vokst opp med, men jeg er ikke helt fremmed for nye ting..

H

NOTS
Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1491883 24/09/2012 11:24
bronx Offline
Veteran
Veteran
Jeg har sett en tidlig utgave av kartet som Dan nevner. Det har pen kartografi. Det skiller seg fra Østmarkakartet fra Oppsal IL ved at det dekker et større område: Der sistnevnte slutter ved Bysetermosen, fortsetter Nordeca kartet til Enebakk og dekker større deler av Sørmarka, samt at det strekker seg lenger mot Lillestrøm slik at feks Marikollen og Rælingsåsen er med. Kartdata er basert på N50 med korrigerte data for DNT sine blåmerkede stier, mens "Oppsalkartet" tar utgangspunkt i o-kart.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Kart over Østmarka [Re: HaraldW] #1491914 24/09/2012 12:06
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: HaraldW
Det kartet som gjelder i Østmarka er Oppsal IFs kart i 1:25.000.
Eksistert siden 60-tallet, og siste rev er fra 2010. Blå front med fargebilde av Sandbakken på denne versjonen.

Kartet får du i bokhandler som ikke ligger i Drammen, på alle sportsstuene i Østmarka og på Østmarkskapellet.

Kartet representerer flere tiår med kunnskap om Østmarka som du ikke finner på andre kart, verken digitale eller tradisjonelle. Og det er ETT kart for sommer og vinter. 2010-modellen har et enda klarere og bedre trykk. De færreste andre kartleverandører klarer å få til dette så bra.

Når kartene mine er nye legger jeg dem forøvrig flatt på stuegulvet og spanderer en hel rull med klar og gjennomsiktig teip over alle bretter. Et skikkelig rutenett av teip altså.
Da tåler kartet noen år i turtjeneste.

Harald

Enig at dette er et veldig bra kart. Jeg gjorde en sak som min bedre halvdel er veldig glad for: Kjøpte to stk. Laminere med kontaktpapir slik at det a) tåler å bli med i sekken da brette ut kart i en del tilfeller er bedre enn myse-på-liten-gps-skjerm når man er i skogen, og b) tusjer inn planlagt rute med whiteboard tusj får jeg drar ut på solo-tur slik at hun kan se hvor jeg er dersom uhellet skulle være ute. En fattigmanns alternativ til gps-tracking, på et vis.

Men ser ut som jeg skal vurdere en oppgradering nå som det kommer en ny versjon ut.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Kart over Østmarka [Re: Jamis_One] #1492032 24/09/2012 15:31
jme Offline
Fersking
Fersking
Hei.

I tilegg til turkart over Østmarka (2010) skriver jeg ut Oslo kommunes håndmalte kart som jeg har i baklomma på skogtur.
Skriver bare ut nye når de er slitt.
Har også gitt bort disse kartene til andre stisyklister jeg har møtt i skogen.
De håndmalte kartene er de samme som er hengt opp på kommunens infotavler og finnes for Lillomarka og Nordmarka også.

http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/friluftsomrader/marka/kart/ostmarka_handmalte/

Mvh jme

Det er uungåelig å bli eldre,
men man trenger ikke bli gammel.
Re: Kart over Østmarka [Re: knuthaug] #1492261 24/09/2012 20:30
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: knuthaug
Laminere med kontaktpapir

Her kommer et tips som jeg ikke selv har testet, men som en kamerat sverget til (og som jeg sikkert har nevnt tidligere her på forumet):
1. Ta kontaktpapir over hele trykksiden på kartet.
2. Gå i dusjen med kartet og dynk det i vann.
3. Kleb fast kartet med kontaktpapirsiden mot veggflisene (med vannet som lim).
4. Gnikk vekk papirfibrene med fingertuppene og spyl etter hvert.
5. Fortsett til omtrent bare trykkfargen sitter igjen i kontaktpapiret mens det meste av papiret er gnikket vekk.

Resultatet blir et kart som tåler vann, som er mykt og brettbart og som ikke får slitehull med det første. Eller kjøp et kart på Tyvek. ICON_SMILE

Re: Kart over Østmarka [Re: Dan] #1492765 25/09/2012 13:18
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knuthaug
Laminere med kontaktpapir

Her kommer et tips som jeg ikke selv har testet, men som en kamerat sverget til (og som jeg sikkert har nevnt tidligere her på forumet):
1. Ta kontaktpapir over hele trykksiden på kartet.
2. Gå i dusjen med kartet og dynk det i vann.
3. Kleb fast kartet med kontaktpapirsiden mot veggflisene (med vannet som lim).
4. Gnikk vekk papirfibrene med fingertuppene og spyl etter hvert.
5. Fortsett til omtrent bare trykkfargen sitter igjen i kontaktpapiret mens det meste av papiret er gnikket vekk.

Resultatet blir et kart som tåler vann, som er mykt og brettbart og som ikke får slitehull med det første. Eller kjøp et kart på Tyvek. ICON_SMILE

Oj.. Jeg som hadde tenkt å gå i dusjen med et brukt hjulsett jeg kjøpte i går, slik at det ser så nytt ut at ingen i husstanden klager på prisen (og det nyinnkjøpte knekkebrødet som skal holde ut måneden).
Å ta en dusj med et kart på denne måten høres så skummelt ut at jeg tror jeg prøver med et o-kart først. Resultatet høres jo helt sykt bra ut. Og med kontaktpapir på den andre siden når papirfibrene er pellet av gir jo et 100% plastkart.

Har også Tyvek-kart; fordelen er at de tåler en regnskur, ulempen er at de fort blir så tjukke sammenbrettet at de blir svært slitt i brettekantene. Altså, hvis Tyvek er de «nesten-plast-kartene».

Harald

NOTS
Re: Kart over Østmarka [Re: HaraldW] #1492815 25/09/2012 14:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HaraldW
Har også Tyvek-kart; fordelen er at de tåler en regnskur, ulempen er at de fort blir så tjukke sammenbrettet at de blir svært slitt i brettekantene. Altså, hvis Tyvek er de «nesten-plast-kartene».

Vi bruker Tyvek for Norge-serien og det er jo tynt og fint og helt i plastfiber. Cappellens turkart bruker derimot Pretex, som føles som våtromstapet. ICON_SMILE

Re: Kart over Østmarka [Re: Dan] #1493434 26/09/2012 11:39
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Cappellens turkart bruker derimot Pretex, som føles som våtromstapet. ICON_SMILE

Aha.. Det er våtromstapetet jeg sliter med. Ligger i beredskapssekken jeg bruker i Norsk Folkehjelp, men blir aldri med på sykkeltur.
Jeg får lete etter dine kart.

H

NOTS

Moderator  support