Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Enduro

Enduro #1490712 21/09/2012 22:17
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Kongsberg inviterer til enduro skriver Aas på forsida, og jeg klikker meg igjennom deltakerlista.

Bare avdanka syklister.

Er enduro konkurransen for de som ikke har kondis til å hevde seg i rundbane/maraton, og de som ikke har skills nok/guts nok til å hevde seg i utfor? Men akkurat nok til å hevde seg i kombinasjonen, eller?

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1490734 22/09/2012 00:01
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Det går sikkert an å synse seg fram til negative konklusjoner, men hadde du tatt turen til noen av de forrige konkurransene ville du erfart at det er en SÆRS trivelig konkurranseform for folk som hverken er avdanket, i dårlig form, eller for dårlig til å hevde seg i utfor.

Konkurranser er ikke alt, men slik endurokonkurranser har vært i Norge hittil er det akkurat passe lowkey og uformelt.

For min egen del stemmer det du sier forøvrig ganske bra, jeg har overhodet ikke kondis til å hevde meg i GRUSomme ritt og heller ikke XXX nok (fyll inn det du måtte ønske) til å hevde meg i utfor.

Men det var fantastisk gøy å være med på EndurOslo og forhåpentligvis får jeg med meg Kongsberg og/eller Nesbyen også.

Du synes kanskje at de som kjører freeridekonkurranser på ski også er avdanket og kun deltar fordi de ikke kan vinne slalom- eller utforkonkurranser?

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1490764 22/09/2012 06:47
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Sitat: Hvilepuls
Kongsberg inviterer til enduro skriver Aas på forsida, og jeg klikker meg igjennom deltakerlista.

Bare avdanka syklister.

Er enduro konkurransen for de som ikke har kondis til å hevde seg i rundbane/maraton, og de som ikke har skills nok/guts nok til å hevde seg i utfor? Men akkurat nok til å hevde seg i kombinasjonen, eller?

En av arrangørene har ligget top 10 i verden utfor, og topp 10 i birkern, offroad finnmark. Her må man har utfor skills, med stålkondis.

Jeg har lyst til å melde meg på som listefyl.

Redigert av RobG; 22/09/2012 06:49.

#Pedalenkrs
Re: Enduro [Re: RobG] #1490766 22/09/2012 06:52
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R

Redigert av RobG; 22/09/2012 06:57.

#Pedalenkrs
Re: Enduro [Re: Tallak] #1490902 22/09/2012 12:31
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Tallak
Det går sikkert an å synse seg fram til negative konklusjoner, men hadde du tatt turen til noen av de forrige konkurransene ville du erfart at det er en SÆRS trivelig konkurranseform for folk som hverken er avdanket, i dårlig form, eller for dårlig til å hevde seg i utfor.

Konkurranser er ikke alt, men slik endurokonkurranser har vært i Norge hittil er det akkurat passe lowkey og uformelt.

For min egen del stemmer det du sier forøvrig ganske bra, jeg har overhodet ikke kondis til å hevde meg i GRUSomme ritt og heller ikke XXX nok (fyll inn det du måtte ønske) til å hevde meg i utfor.

Men det var fantastisk gøy å være med på EndurOslo og forhåpentligvis får jeg med meg Kongsberg og/eller Nesbyen også.

Du synes kanskje at de som kjører freeridekonkurranser på ski også er avdanket og kun deltar fordi de ikke kan vinne slalom- eller utforkonkurranser?

Det er greit at det er low-key og uformelt. Sportsklassene i scott/nissan/bolle-cupen har vel heller aldri vært superformelt, men de beste kjører ikke der. Det er nye folk og gamle som ikke er gode nok til å vinne i andre klasser.
På startlista så er det has-beens. Det er ikke de råeste, de supertalenterte i XC eller DH. Det er de som har blitt gamle, eller de som ikke har gjort det bra. Følgelig en konkurranse for folk som ikke har nok ekstremtalent eller er avdanka.

Jeg kan godt tenke meg at det ville passe på deg. Finslepen teknikk, god nok kondis til å sykle sti og tunge bakker om igjen og om igjen, men ikke rå nok til å vinne NM i XC og DH - dette bare av videoinntrykk, har jo ikke sett deg "live."

Ski har jeg ikke noen formening om, for jeg har ikke noe peiling på ski. Men nå er ikke Enduro Kongsberg et alternativ slik som "The Collective" kjørerene er alternativ til WC DH.

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1490933 22/09/2012 14:02
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Je Je, whatever.

Jeg gidder ikke bruke energi på å forsvare meg overfor negativister.

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1490962 22/09/2012 15:25
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvilepuls

Bare avdanka syklister.

Stemmer nok relativt bra dette ja, selv om man f.eks har toppfolk slik som Zakka, som var med i Oslo.

Litt av cluet er også at Enduro er veldig nytt i Norge, og vi har ingen som har valgt å satse skikkelig på denne konkurranseformen.

Selv en topptrent utforsyklist må nok trene litt anerledes for å kjøre optimalt i Enduro, og en topp xc-syklist må nok trene teknikk i årevis for å bli skikkelig god, så du trenger nok ikke å være bekymret selv om du ikke ser så mange toppnavn!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1490977 22/09/2012 16:04
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg synes Enduro virker spennende. Jeg kunne godt tenke meg å delta på det. Nå er jeg hverken lovende eller avdanka (har aldri vært spesielt god), men hvorfor ikke? Applauderer initiativet og engasjementet til de som legger ned timer for å arrangere det. Stå på, håper det blir mer av det.

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1490979 22/09/2012 16:09
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Umiddelbart lurer jeg på følgende: Hvor vil du hen med dette spørsmålet?
Konkurranseformen krever stor allsidighet, ingen tvil, og alle topp tre i Oslo sykler eller har sykla utfor i verdenscup og/eller internasjonale mesterskap.
Samtidig berører du - på litt klossete vis? - et tema som er verdt å ta opp: Allsidige, spreke stisyklister vokser ikke på trær lenger blant dagens ungdom. Jeg høres kanskje gammeldags og generaliserende ut, men de som nå er best nedover, er kanskje blitt vant til å sitte i heis til toppen. Haukom, Jemtegaard og Carlson er ikke det, og de sykler fletta av de fleste på en vanlig stitur.

Konkurranseformen tiltaler dermed kanskje oss litt voksne mest - foreløpig. Utenlands fins det reine proffer i egne enduroserier/-cuper.

Før var rundbane og utfor del i samme norgescup. Nå spesialiserer de seg mer og tidligere. Men det er liten tvil om at de beste utforsyklistene også er veldig godt trent!

Hva med å bli med selv, så har du litt mer peiling på hva dette innebærer, og hva som kreves? Det er gøy. Og overraskende slitsomt.

Og: Med tida kommer det til å utvikle seg noen klare enere også i enduro her i landet også. Men det er uansett bare plass til én vinner på toppen av pallen, uansett om det dreier seg om enduro, utfor eller rundbane. Det fins mange "has beens" (din betegnelse) som fortsatt er helt i norgestoppen, kanskje særlig i maraton.

Gaute
Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1491113 22/09/2012 19:49
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Etter å ha vært med på Utflukt, en del grusritt, TSR og Ultra'n synes jeg dette ser utrolig morsomt ut. Her får man altså en kombinasjon av alt i tillegg til at man slipper grusen. Det noen imidlertid (ink meg selv) kan være usikker på er det hvor store krav dette setter til guts og teknikk. Jeg tror absolutt denne konkurranseformen vil appelere til mange. Håper jeg får anledning til å være med :-)

Truls Veslum
Asker
Re: Enduro [Re: Bjørn B] #1492442 25/09/2012 07:55
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Bjørn B

Litt av cluet er også at Enduro er veldig nytt i Norge, og vi har ingen som har valgt å satse skikkelig på denne konkurranseformen.

Det kommer neste år. Jeg vet om 2 som kommer til å satse litt på dette neste år. Begge kommer fra XCO. Og særlig en kjenner jeg veldig veldig godt ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1492444 25/09/2012 07:59
olechr Offline
More than words
More than words
Hvilepuls er mer aktiv på forumet enn på lenge. Nå er vel sykkel i Norge stort sett "has beens"? Men man har det da jævlig moro for det. :-)

Om noen år kommer vi som sykler best nå til å være "has beens". Osv osv.

Det er jo ikke mange som virkelig satser på å bli gode som i gode i utlandet her uansett hvem klasse man ser på. Mange som sier det men få som prøver. Men man trenger da ikke være så god på sykkel for å ha det gøy. Jeg trur Enduro kommer til å bli en forholdsvis stor gren i løpet av noen år.

Ambassadør for Scott.
Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1495583 29/09/2012 13:55
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jaja, da var jeg hjemme fra KSE.
Enduro er topp, blir en ny vår på meg, her blir det mye moro men også mange utfordringer.
Feeeete stier og masse moro i stor fart, langt fra Birkenunderlag gir STORE utfordringer mtp. merking av løype.
gamle guder rider høyt igjen etter det jeg har sett i år, blir spennende å se hva vi får til neste år (...og på Nesbyen i år)

Stort hint til Nesbyen: KJØP MYE MERKEBÅND og få det ut like før start så turgåerne ikke rekker å fjerne de. Lykke til1

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1495616 29/09/2012 16:07
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde det ikke vært for en standhaftig luftveisinfeksjon hadde jeg også vært i kongsberg i dag fåsds.

Enduro må jo være det mest spennende som har skjedd terrengsykkelsporten på årevis. For meg virker det rett og slett som den mest fornuftige måten å kåre den beste terrengsykkelisten. DH, XCO og XCM appelerer ikke til konkuranseinsstinktet i meg siden det ikke er det jeg har lyst til å trene på. Enduro derimot er jo nesten akkurat det vi driver med på en vanlig stitur.
I tillegg setter rittformen mindre krav til spesialiserte anlegg og utstyr enn de øvrige grenene, noe som kun kan være positivt.
At det er mange "hasbeens" som gjør det godt reflekterer vel bare at konkuranseformen er ny (fins jo ingen WC engang) og at mange "hasbeens" besitter de egenskapene som trengs. Med høyere nivå kommer spesialistene også til å vokse fram.

Potensialet i norge bør være stort! denne konkuranseformen kan jo funke både i øst og vest. hva med en fjørå enduro feks?

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1495645 29/09/2012 16:45
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Var en gjeng ildsjeler som fiksa til noe i Sogndal også
http://sykling.no/nyheter/arkivnyheterfrautfor/Sider/Enduroritt%20i%20Sogndal.aspx

Vil tro det passer skikkelig godt på Vestlandet generelt. Har også veldig trua på denne formen for terrengsykling derfor er vi en liten kvistfraksjon i Grenutvalg utfor som har det på agendaen ICON_SMILE Vi sysler jo med gravitasjonsassistert sykling så passer fint inn i vår nisje!

Det som jeg syntes er mest spennende med enduro nå er at det skjer på grasrotnivå nå, entusiaster som vil gjøre noe gjør det de føler er riktig for dem, det er ingen definert standard enda, det er noe litt villt og utemmet over enduro. Tror det også er viktig at det er det nå, at det vokser til og finner sin form.

Vi er en gjeng i Drammen som har lyst til å få til noe neste år, ingenting er spikret men vi skal ihvertfall prøve å se hva vi kan få til.

Re: Enduro [Re: SiljeKH] #1495739 29/09/2012 19:46
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Passe sliten. Godt med øl nå! ICON_WINK
Veldig, veldig moro på Kongsberg i dag. Morsomme og krevende løyper, samt til tider temmelig slitsomme transporter til ny start. Men det er sånn ekte enduroritt skal være! Ser glatt mellom fingrene på den noe mangelfulle merkinga på FP1, siden resten var så proft og bra gjennomført av hyggelige folk. God stemning på skistua, dessuten. Mer av dette!

Gaute
Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1495748 29/09/2012 19:58
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vinnerne på KSE er på ingen måte avdanka, de sykler veldig fort og veldig bra. Å kalle Aslak Mørstad avdanka er i beste fall Klønete.

Polkadot og jeg (som arrangerte OsloEnduro) satser på to ritt neste år, hvem som melder seg på kan vi ikke styre, men vi oppfordrer alle som er nysgjerrige på enduro til å melde seg på, det gjelder altså deg også herr Hvilepuls.
Prøv, det er gøy! Og slitsomt...

Og man må melde seg på rittene i Drammen, Nesbyen, Konsgberg Sogndal, Traktor Bike Park osv også, hjelp oss til å få sporten til å vokse!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Enduro [Re: Ripen] #1495789 29/09/2012 20:54
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Fikk min første smak på Enduro i dag. Kongsbergutta hadde lagt en utrolig variert og morsom løype som inbød til finslepen teknikk men samtidig ikke så hårete at ikke det ble en opplevelse for alle. Jeg tror også de fleste var langt opp i rød sone.

Enduro som konkurransform er jo en veldig sosial form der man er inn og ut av konkurransemodus. Ganske kult å snakke med de du sykler med på transportetappene der man snakker om løypevalg, utstyr og damer og alt annet fjas..

De som savner sti og som synes det går for sakte i terrengpartiene i TSR, VMR etc bør jo absolutt prøve dette. Her får man sti og kruks i bøttevis - og man slipper å stå i kø.

All kudos til arrangørene! Håper dette blir en tradisjon!

Truls

Redigert av ikke lett; 29/09/2012 20:55.

Truls Veslum
Asker
Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1495956 30/09/2012 12:05
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Ja, Drammen er nok Enduro-arrangør neste år. Enduro er vel den mest inkluderende grenen av sykkel, og sosialt som få!

Proff gjennomføring av KSE som forventet av de erfarne gutta:-). Lista er lagt!

Gleder meg til 2013-sesongen!

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Re: Enduro [Re: holejos] #1496627 01/10/2012 11:51
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sak med plenty med bilder kommer på forsida i løpet av ettermiddagen/kvelden!

Gaute
Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1496729 01/10/2012 13:50
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Blir bra med mer Enduro til neste år! Kommer helt klart å prioritere det:)

Re: Enduro [Re: OlaA] #1496739 01/10/2012 14:04
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
...og nå om dagen blir det testet og diskutert mulig etapper i Drammenduro 2013. :-)

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Enduro [Re: gauter] #1497286 02/10/2012 08:30
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Gaute
Re: Enduro [Re: gauter] #1497546 02/10/2012 13:36
T
trettito Offline
Fersking
Fersking
T
På vegne av KSECrew. Takk for gode tilbakemeldinger. Deltakere, Støtteapparat, Samarbeidspartnere og Sponsorer gjorde dette til en fantastisk dag.
Enduro er en egen gren, jovial i formen, åpent for alle.

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1504391 14/10/2012 16:14
Natier Offline
Veteran
Veteran

Noen som har gps spor til etappene i OsloEnduro? Hadde vært morsomt å ta en tur for å sjekke ut hvor tøffe løyper det er snakk om.

Er det feks på nivå som utforprisen i Terrengsykkelrittet? eller tøffere eller "slappere"?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Enduro [Re: Natier] #1507210 19/10/2012 09:26
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Natier

Noen som har gps spor til etappene i OsloEnduro? Hadde vært morsomt å ta en tur for å sjekke ut hvor tøffe løyper det er snakk om.

Er det feks på nivå som utforprisen i Terrengsykkelrittet? eller tøffere eller "slappere"?

Tja, omtrent likt, kanskje, men de ulike etappene var litt forskjellige. Det fantes vel noen kart over fartsetappene et sted her...?

Gaute
Re: Enduro [Re: OlaA] #1507212 19/10/2012 09:29
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: OlaA
Blir bra med mer Enduro til neste år! Kommer helt klart å prioritere det:)

Håper på det samme her.
Ingen som har greid å spikre noen datoer for enduroarrangementer neste år ennå, vel..?

Gaute
Re: Enduro [Re: gauter] #1507599 19/10/2012 20:13
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi satser på to OsloEnduro ritt i 2013, men har ikke spikret dateoene ennå, vi må tilpasse oss terminlister for Norgescup utfor og større terrengritt.
Tanken så langt er å forsøke å skvise inn ritt i mai og august.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Enduro [Re: Hvilepuls] #1507602 19/10/2012 20:15
olechr Offline
More than words
More than words
12 mai?? :-D :-D

Ambassadør for Scott.
Re: Enduro [Re: olechr] #1507609 19/10/2012 20:24
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om det ikke kolliderer med noe annet som endurosyklistene skal på så kan det bli en aktuell dato. ICON_SMILE

Roy

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support