Bussjåføren ser syklister som ikke overholder vikeplikten, og det er jo ikke bra. Det minner faktisk litt om det vi som sykler, opplever hver bidige dag: Bilister og bussjåfører som ikke overholder vikeplikten fordi det "bare er en syklist".
Quote:
Bussjåføren innrømmer at han har vært inne på tanken om å la være å bråbremse, i situasjoner hvor han klart har forkjørsrett i forhold til syklister.
Med den innstillingen burde han kanskje heller være inne på tanken om å levere inn førerkortet og finne seg en annen jobb?
Quote:
Bussjåføren forteller at han mener at mange sykler med livet som innsats.
– Jeg kaller det kamikazeryttere, mange sykler med stor risiko for å miste livet, sier bussjåføren.
Kamikaze, du. Nei, så originalt! Den har jeg aldri hørt før.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: P_Dalen]
#149011621/09/201208:17
Slitsom bilist i USA (han holdt visst på i fem minutter, men syklisten hadde ikke plass nok til å filme mer enn to)
Det er riktignok heltrukken dobbel sperrelinje på hele strekningen som filmes. Betyr dette det samme i USA som i Norge? Uansett er veien såpass oversiktlig at det ville vært langt bedre å krysse linjene og kjøre forbi enn å holde på slik han gjorde.
Vel, de KUNNE ha sluppet han forbi da. Sånn for fredens skyld.
Enda mer enn hva de gjorde? De kjører da så vidt jeg kan se ekstremt langt ute, helt på hvitstripa. Bilen har plass til å komme forbi uten å krysse midtstripa. Det er ikke snakk om en som ikke kommer forbi, dette er en som ikke VIL forbi.
Kansje ikke helt heldig med illustrasjonsbildet ? En syklist i "motgående" sykkelfelt som skal til å krysse veien. Eller tar jeg feil? Er det lov å sykle på feil side av veien når du er i sykkelfeltet?
- Stefan
[Re: Stefan77]
#149029721/09/201211:54
Kansje ikke helt heldig med illustrasjonsbildet ? En syklist i "motgående" sykkelfelt som skal til å krysse veien. Eller tar jeg feil? Er det lov å sykle på feil side av veien når du er i sykkelfeltet?
Nei. Sykkelfelt har en kjøreretning på samme måte som bilfeltene.
Men, strengt tatt er vel syklisten du sikter til i busslomma, og ikke i sykkelfeltet. Ikke så godt å si om han har syklet mot kjøreretningen i sykkelfeltet, eller om han kom fra fortauet, før bildet ble tatt.
[Re: Stefan77]
#149029921/09/201211:55
Nei. Sykkelfeltene er som vei å regne, og man skal følge trafikkretningen. I Trondheim er det full texsas på dette. Spesielt over broa til Samfunnet.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Er det noe jeg misliker sterkt så er det dobble sperre linjer Det kan virke som om man har for mye marlig på lager oss Statens Veivesen så man har brukt mya av det i de senere år. Det blir ikke stort bedre av at mange UP yngel tolker trafikk reglene som fanden leser bibelen.
Endelig en lederartikkel som tør å imøtegå vulgærbilismen. Expressen tar til orde for 30 km/t som basisfartsgrense i tettbebygd strøk.
Sitat: Expressen
Bilens särställning i stadstrafiken är ohållbar. Det är inte rimligt att bilar färdas i hastigheter som utsätter andra trafikanter för livsfara. Bilisterna måste lära sig att samspela med den växande skaran gående och cyklister och det samspelet kräver låg hastighet.
30 kilometer i timmen som regel där det finns människor tydliggör för bilisterna att de alltid måste ta hänsyn. Att de inte äger vägarna och att den potentiellt livsfarliga bilen alltid måste framföras med stor varsamhet
Det måste vara viktigare att rädda liv än att försvara vissa bilisters uppfattning om körglädje.
Det er gledelig at en folkelig blekke som Expressen tør å ta et så upopulært standpunkt!
Tja, kan man forvente at syklister vil overholde disse fartsgrensene, da?
Fartsgrenser blir jo sjelden overholdt 100%. Men hvis syklistene overholder fartsgrensen i samme grad som bilistene, er vel ikke det så aller verst?
Her er forresten pressemeldingen fra forskerne ved Lunds Universitet. Jeg synes de kommer med gode argumenter for å innføre 30 km/t som basisfartsgrense i tettbygd strøk.
Sitat: fredriks
Att köra i 50 km/h i tätorter tror jag har väldigt lite att göra med körglädje.
I så fall ett argument mindre for å beholde 50 km/t som generell fartsgrense.
beklager, men det er noe av den mest ensidige argumentasjonen jeg har lest.
Olav Torvund skriver en blogg hvor han tar opp problemer mellom syklister og andre trafikanter. Samtidig tar han for seg problemer som at politiet i stor grad er en sykkelfiendtlig etat og i mange tilfeller tilsidesetter både regler og statistikk for å fremme sine egne fordommer.
Er du overrasket over at et slikt foredrag blir ensidig?
Arguemntasjonen er selvfølgelig ensidig. Presentasjonen er et innlegg i en konferanse. Formål er å skape oppmerksomhet og debatt rundt temaet. Så får det være opp til Politiet å ta til motmæle dersom de mener at generaliseringen er litt drøy og basert på enkelttilfeller i media. Men problemet er vel egentlig det: At media framstiller politiet som sykkelfiendtlig.
Nå er presentasjonen hans veldig faktabasert og det gjør presentasjonen hans giftig. Eneste jeg ser man kan "ta" ham på, er at han bruker eksemplene til å generalisere om politiets holdninger.
Jeg mener det ikke er til å unngå, at folk som Torvund tar seg bryet med å bruke litt skarp skyts når det er reelle tilfeller av at man forsøker å hindre syklister fra å gjøre noe som setter norsk lov er fullstendig tillatt. Dette er ganske unikt i Norge.
Man kan god synse om hvorvidt mer hensyn kan tas (også fra syklsitenes side) og hvorvidt man "burde" velge "gang og sykkelveg" oftere. Men hele debatten starter helt skeivt ut så lenge de fleste som debatterer bilistenes sak ikke er villige til å erkjenne norsk lov og syklistenes faktiske lovmessige rett til å ferdes i veien i henhold til norske trafikkregler.
Stor honnør til Torvunds innsats for å sette dette på agendaen og tørre å kalle en spade for en spade på en konferanse arrangert av kommunene og vegmyndighetene, med nettop sykling i trafikk som tema.
#149861604/10/201210:50
NRK: "Bilen hadde ikke sjans til å stanse, sier politibetjent Øystein Sagen." ... "Vi tar ikke beslag i førerkortet til bilisten, fordi han kan ikke klandres, sier Sagen."
Kan man stole på politiets fremstilling?
Fra bildet på adressa.no ser det ut til at det er tillatt å svinge til venstre på stedet (ikke sperrelinje).
"- Gutten skal ha syklet i samme retning og parallelt med bilen, før han la seg ut i vegbanen for å svinge til venstre. "
Det er sykkelfelt der. Gutten har antakelig lagt seg fra sykkelfeltet og ut i det vanlige kjørefeltet for å svinge. Om han ga tegn, vet vi ikke. Men det vi vet, er at syklist utenfor sykkelfeltet er lim for en del bilister. Det lever en sterk vrangforestilling hos noen bilister som går ut på at det skal være forbudt å sykle utenfor sykkelfeltet (selv om syklisten har helt legitim grunn til det, f.eks. når han/hun skal svinge til venstre).
Jeg synes dette virker suspekt. Har bilisten holdt tilstrekkelig avstand? Har han begynt å kjøre forbi etter at guttungen la seg ut for å svinge til venstre?
Husk at du alltid har vikeplikt når du skifter felt. Ettersom sykkel er kjøretøy, gjelder samme regler for sykkel som for bil.
Dersom han har ligget i sykkelfeltet til høyre og legger seg ut til venstre, så skifter han felt. Å vise tegn med hånda tilsvarer å bruke blinklys. Det betyr ikke at alle andre har vikeplikt for deg. Du har fortsatt vikeplikt.
Jeg aner forøvrig ingenting om de faktiske forholdene i denne ulykken.
Husk at du alltid har vikeplikt når du skifter felt. Ettersom sykkel er kjøretøy, gjelder samme regler for sykkel som for bil.
Selvfølgelig. Hvis gutten virkelig har vrengt plutselig over til venstre rett foran bilen, er jo saken nokså klar. Men kan vi stole på at det var sånn?
Sitat: Sykkelbob
Jeg aner forøvrig ingenting om de faktiske forholdene i denne ulykken.
Ikke jeg heller, dette er ren spekulasjon.
#149913205/10/201207:17
Det som er sikkert, uansett hendelsesforløp, er at Øystein Sagen har lest seg opp på politiets retningslinjer for uttalelser til pressen i forbindelse med bil-sykkel-ulykke: Bilføreren skal frikjennes såfremt det lar seg gjøre, i så sikre og sterke ordelag som mulig.
For øvrig ser jeg nå at bildet i adressa-artikkelen er tatt et godt stykke, kanskje hundre meter, ovenfor rundkjøringen som nevnes. Det betyr at det som står i artikkelen er feil, eventuelt at både biler og sykkel har blitt flyttet langt oppover Kong Øysteins vei for å bli fotografert. Det er heller ingen mulighet til å svinge til venstre før man kommer ned til rundkjøringen, så det er flere ting som skurrer i denne saken.
Edit: utsnitt fra google maps. Den lange boligblokka til venstre for Kong Øysteins vei er den vi ser til venstre i bildet på adressa.no. Det ser ut til at ulykken skjedde et sted ved den øverste enden av blokka (nederst til venstre på bildet).
Redigert av Vanilla Ninja; 05/10/201207:21. Rediger grunn: Kart.