Mot 3-sifret oksygenopptak!
|
Re: Mot 3-sifret oksygenopptak!
[Re: rockphotog]
18/09/2012 10:23
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: rockphotog]
18/09/2012 10:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Spørsmålet er vel om Svendsen blir en Cancellara eller Wiggins. Han har bevist at han har kroppen til en temporytter, men har han kroppen til en klatrer også? Det er et par spørsmål igjen før det eneste som gjenstår er om han blir sånn eller sånn verdensstjerne :-P Det var sykt imponerende å bli verdens mester i Junior. Men det er en lang vei fra det til å bli på det nivået folk nå snakker om. La oss bare glede oss over at han ble verdensmester. Så får vi se hva som skjer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Lillosti29]
18/09/2012 11:00
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Wiggins er vel en god kombinasjon, han sykler tempo veldig bra, og klatrer vel også rimelig greit :-)
Er like mange meninger som folk rundt slikt, men jeg for min del synes det hadde vært flott om han fikk tilbud fra Sky, tror nemlig det er et meget bra lag å sykle for.
At han må regne med å gjøre som Edvald og mange andre frem til han evt. er god nok til å bli syklet for selv er noe man må regne med i alle lag.
Redigert av Lurifax; 18/09/2012 11:11.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
18/09/2012 11:02
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er like mange meninger som folk rundt slikt, men jeg for min del synes det hadde vært flott om han fikk tilbud fra Sky, tror nemlig det er et meget bra lag å sykle for.
Sikkert smartere å kjøre en sesong i Joker som førsteårs senior.
|
|
|
[Re: olechr]
18/09/2012 11:12
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det var sykt imponerende å bli verdens mester i Junior. Men det er en lang vei fra det til å bli på det nivået folk nå snakker om. La oss bare glede oss over at han ble verdensmester. Så får vi se hva som skjer.
+1 og Amen to that :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/09/2012 14:12
|
arildb
Entusiast
|
Entusiast
tre uker på tenerife på el teide ,,2300m ,håpe det hjelpe på o2,en er der nå ,fine vere ,,
|
|
|
20/09/2012 16:04
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: traktoregg]
20/09/2012 16:35
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Men Sky har en formidabelevne til å få max ut av syklister. Bare se på folk som Rogers, Froome og Porte som har hatt oppsiktsvekkende fremgang etter å ha kommet til Sky. Forsåvidt Wiggins også.
Ja, Sky har den beste dopinglegen, eks-rabobank dopinglege. Alt det pisset om å bare skulle ansette britiske leger, og så gikk de for en erfaren lege, sikkert fordi han var flinkere til å behandle tett nese.... Og så har de jo ekspertise fra eks-romkamerater med Basso. Ifølge boka til Hamilton, spilte riktig nettverk veldig stor rolle for hva du klarte å få til. Nå som Ferrari er stained, så virker det som det å få fatt i riktig dopinglege og infrastruktur rundt doping det viktigste. Men det er klart, har du en høy Hkt i utgangspkt, så har du ikke like mye forbedringspotensiale med epo.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
20/09/2012 17:45
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Men Sky har en formidabelevne til å få max ut av syklister. Bare se på folk som Rogers, Froome og Porte som har hatt oppsiktsvekkende fremgang etter å ha kommet til Sky. Forsåvidt Wiggins også.
Ja, Sky har den beste dopinglegen, eks-rabobank dopinglege. Alt det pisset om å bare skulle ansette britiske leger, og så gikk de for en erfaren lege, sikkert fordi han var flinkere til å behandle tett nese.... Og så har de jo ekspertise fra eks-romkamerater med Basso. Ifølge boka til Hamilton, spilte riktig nettverk veldig stor rolle for hva du klarte å få til. Nå som Ferrari er stained, så virker det som det å få fatt i riktig dopinglege og infrastruktur rundt doping det viktigste. Men det er klart, har du en høy Hkt i utgangspkt, så har du ikke like mye forbedringspotensiale med epo. "Forsåvidt Wiggins også", skrev jeg, men det er kanskje mest av alle han som har forbedret seg. Han har i løpet av sine TdF-starter gått fra å være en som sleit med å henge med grupettoene til å bli en av de beste klatrerne. Selve "skylder" de på denne australske svømme/ro-treneren sin og at de ellers også har verdens beste støtteapparat. Etter å ha sett litt på Skys dominans i år, og fremgangen ryttere har hatt etter å ha kommet til laget, og hvilke folk de har med på laget, at det er større sjanse for at de er dopet, enn at de ikke er det. Misforstå meg rett: Jeg håper virkelig ikke det, og har til dels vanskeligheter med å faktisk tro at de er det.
|
|
|
[Re: -Jan]
20/09/2012 18:13
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Nå er jo terskel en % av O2 opptak. Jo høyere O2 opptak jo større er sjansen for en høy terskel. Og typisk av Kjærgård å snakke utøvere ned i stedenfor opp.
Redigert av Hekta-MTB; 20/09/2012 18:17.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
20/09/2012 19:19
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jo terskel en % av O2 opptak. Jo høyere O2 opptak jo større er sjansen for en høy terskel. Og typisk av Kjærgård å snakke utøvere ned i stedenfor opp. Leste du hva Kjærgaard sa? "I sykling er produksjonen av watt i tråkket på terskel (grensen for melkesyreproduksjon) beste mål på kroppens motor." Hvordan får du til å sause inn prosent av VO2max inn der? Greit at Kjærgaard sier mye rart, men her er han greit på matta.
|
|
|
[Re: asbjorjo]
20/09/2012 19:24
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Nå er jo terskel en % av O2 opptak. Jo høyere O2 opptak jo større er sjansen for en høy terskel. Og typisk av Kjærgård å snakke utøvere ned i stedenfor opp. Leste du hva Kjærgaard sa? "I sykling er produksjonen av watt i tråkket på terskel (grensen for melkesyreproduksjon) beste mål på kroppens motor." Hvordan får du til å sause inn prosent av VO2max inn der? Greit at Kjærgaard sier mye rart, men her er han greit på matta. Du kan måle intensiteten kroppen har som en prosent av maksimalt oksygenopptak, og effekten kroppen produserer henger sammen med oksygenforbruket til motoren. Det er også en forskjell i utnyttingsgrad/VO2 per effekt målt. Men jeg tror Kjærgaard heller tenker på de som hadde talent uten dop, men ikke talent med dop. Han vet nok mer enn han tilkjennegir. Tror dere han var på det hvite lunsjbokslaget, eller kom han aldri så langt?
|
|
|
[Re: asbjorjo]
20/09/2012 19:29
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Kjærgård sier i praksis at arbeidsøkonomi er like viktig som o2 og Hekta-MTB har helt rett i at terskel intensitet er en % av Vo2 max. Altså har begge rett.
Terskel-WATT er da et produkt av arbeidsøkonomien ved en tersekl-intensitet som igjen er en % av Vo2max.
En på gutt på 18år har antagelig ikke opparbeidet seg maks arbeidsøkonomi, da den ofte utvikles i takt med antall tråkk, eller mil. Og derfor kan de eldre gutta gjerne produsere like mye watt men med lavere Vo2max. Husk også at ryttervekt kommer direkte inn i bildet også. Den andre rytteren han prater om er noen kg tyngre, og derav er også Vo2max lavere. (Vo2max regnes bla ut fra kroppsvekt)
Uansett kan ikke terskel intensitet komme høyere enn Vo2max intensitet, og det er vel dette Hekta-MTB mener. Høyere Vo2max = større mulighet for at terskel også er høyere eller kan trenes høyere.
Redigert av Øystein Rustad; 20/09/2012 19:38.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
20/09/2012 19:36
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Må også legge til at om man er litt vrang kan Kjærgårs kommentar tolkes dit hen at han hentyder at rytteren bør legge på seg, øke i vekt og samtidig produsere mer watt, men med lavere Vo2max-test-tall.
Det hadde vært mer ryddig å forholdt seg til oksygenopptak i l/min enn å blande inn kroppsvekt. Her er det mange som blander korta.
|
|
|
20/09/2012 19:43
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Artig lesning å se at det sitter en gjeng med bedrevitere her hjemme som har klart svar på hvem som er dopet og ikke.
Røyka sokka deres hele gjengen eller?
Ja sykkel har vært plaget av dop i mange år, men følger dere med på opprullingene og at folk faller som fluer om dagen fordi de blir tatt, eller skal dere bare påberope dere å være små orakler hele gjengen.
Det å sitte å beskylde folk for å være dopet uten fnugg av testresultater eller andre bevis er så lavmål og stygt at dere er like ille som de som er tatt for doping.
Folk er uskyldige inntil noe annet er bevist - i sykkel som i annen idrett. Blir de tatt så er fallhøyden stor og de skal falle HARDT. Frem til dette er et faktum så er dere rett og slett en gjeng med suppehuer som setter folk i gapestokk.
Dette er idioti.
|
|
|
20/09/2012 19:45
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Folk er uskyldige inntil noe annet er bevist
Tull, doper du deg, så doper du deg, uansett hvordan omverdenen velger å se på deg.
Redigert av Hvilepuls; 20/09/2012 19:48.
|
|
|
20/09/2012 19:49
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det står bla. at han mener det finnes mange utøvere med monster-O2 som ikke har særlig høy terskel men ikke hvem det er bare en annen som har lav O2 og høy terskel. Ja Kristoff er en god spurter, men neppe en god "gul-trøye TDF rytter". Og verdensmester på tempo indikerer vel også at terskelnivået er OK 
|
|
|
20/09/2012 19:52
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Nå svinger jo O2 med treningstilstand. Når ble Kristoff testet? Sånne utsagn er jo like teite som wikipedias referanse til Lance Armstrongs 80-something O2 opptak. Etter et par poser blod var nok Lance pent over 100.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
21/09/2012 05:37
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Virker som du er ute etter å tolke Steffen i verste mening for enhver pris. Han mener nok ikke noe verre enn at folk ikke skal henge seg opp i et tall som ikke sier så altfor mye, ikke helt ulikt Svendsens egen holdning til det.
|
|
|
21/09/2012 05:46
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Folk er uskyldige inntil noe annet er bevist - i sykkel som i annen idrett.
I idretten er det vel omtrent omvendt, du er nærmest skyldig til det motsatte er bevist. For eksempel dette med brudd på meldeplikten - hvis du ikke klarer å bevise din uskyld så blir du dømt. Mener du at Pharmstrong burde fått gå fri også? Som han sier selv er han verdens mest testa utøver, og har aldri testa positivt. Som du sier selv er sykkelhistorien full av doping, og hvis det er en ting disse dopingavsløringene har lært oss så er det at hvis noen ser for bra ut, så er de sannsynligvis FOR bra.
|
|
|
[Re: traktoregg]
21/09/2012 06:27
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Mener du at Pharmstrong burde fått gå fri også? Som han sier selv er han verdens mest testa utøver, og har aldri testa positivt.
Som du sier selv er sykkelhistorien full av doping, og hvis det er en ting disse dopingavsløringene har lært oss så er det at hvis noen ser for bra ut, så er de sannsynligvis FOR bra.
Så da er den unge Norske rytteren allerede full av dop da? Hele Sky laget - inklusive Edvald og Nordhaug er alle dopere, de herjet i TDF - ergo er de dophuer hele gjengen. Det jeg sier er at testing har blitt intensivert, metodene for å avsløre juksere har blitt ekstremt mye bedre. Se på Contador - HAN ble tatt, selv om det var snakk om mikroskopiske doser som trolig ikke ga han noe annet enn et bitte lite psykisk overtak. Frank Shclek ble tatt i år, de blir tatt hele gjengen, men neida, dette er ikke godt nok, for dere har jo svaret og dommen FØR folk er tatt. Vi kan like gjerne snu på flisa, Norske utøvere som har dominert vinter idrett i alle år - dopa hele gjengen. Samme med utøvere fra Island, dopa hele gjengen. Tror jaggu dere er dopa her inne også jeg. Makan til retorikk skal man faan hakke meg lete lenge etter. Utrolig hvor høye hester/stoler eller hva pokker man skal kalle det enkelte selvhøytidelige folk skal sitte på. I min - etter deres mening illusjonistiske verden så er de rene til de er tatt. Både i sykkel og annen idrett. Hvis ikke så kan man kutte ut ALL idrett her og nå. Tipper alle dere som sykler ned mot tre timer i Birken ikke gjør noe annet enn å smelle i dere DOP hele tiden dere heller. Dere er jo mosjonister og sykler 40 minutter fortere enn meg, ergo MÅ dere være dopet alle sammen. God dag mann økseskaft.
|
|
|
21/09/2012 06:40
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hva gjelder Armstrong, Hamilton og styret som var i internasjonal sykkel i den verste dop perioden så vil jeg ikke påstå at den ene har noe bedre kredibilitet enn den andre.
Ingen av de er sikkert opptatt av å pynte - rettferdigjøre egen oppførsel?
Hamilton som har vært en notorisk løgner helt til han faktisk bare måtte innrømme alt sammen er nå et slags super troverdig vitne som bare prater sant og ikke kan ha noen som helst skjult agenda.
Tror jeg Armstrong var dopet? Det velger jeg å holde for meg selv, siden jeg faktisk ikke stoler på noen av de som uttaler seg i saken. Det har blitt prestisje ++ hele veien.
Når selv legender som Greg Lemond hiver seg på ballen så viser det bare at det finnes en hel gjeng med folk som ønsker PR. Er ikke sikkert hans prøver hadde tålt dagens lys heller, ei heller prøver fra eldre dager som viser tempo tider som er tvilsomme.
Vuelta Espana i år. Se rytterne kommer svimeslått i mål på toppene, beina går så sakte rundt at de hadde GÅTT raskere. Tror jeg disse er dopet? Nei, Tror jeg det henger sammen med faren for å bli tatt siden antidoping har kommet ekstremt langt? JA.
For sykkelsporten sin del så kan historie gjerne være historie for min del, trenger ikke bevis for noe de aller fleste av oss tenker det vi vil om uansett. Se fremover - ikke bakover. Men lær gjerne av historien.
|
|
|
[Re: ]
21/09/2012 06:44
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det er vel mer den idiotiske sammenlikningen han kommer med, som er latterlig. En landslagsjef som benyttet media til å prate han opp, kan være et bidrag til å puffe en protour proffkontakt mot guttungen.
Og skulle han bli proff nå, så er det skummelt fordi han er Norsk eller? 18 år er guttunge i Norge, i andre land blir de sett på som voksne. I Norge så er man guttunge som 18 åring, for gammel til OL satsing som 23 åring, i mellomtiden skal man jammen rekke mye.
|
|
|
[Re: ]
21/09/2012 06:49
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Virker som du er ute etter å tolke Steffen i verste mening for enhver pris. Han mener nok ikke noe verre enn at folk ikke skal henge seg opp i et tall som ikke sier så altfor mye, ikke helt ulikt Svendsens egen holdning til det. Det er vel mer den idiotiske sammenlikningen han kommer med, som er latterlig. En landslagsjef som benyttet media til å prate han opp, kan være et bidrag til å puffe en protour proffkontakt mot guttungen. Når man leser slike intervjuer kan det være greit å ha i bakhodet at han svarer på en masse (tildels dumme) spørsmål. Disse blir oftest utelatt, og flere svar blir satt sammen slik at det fremstår som et sammenhengende utsagn i det som publiseres. Har selv flere ganger erfart at helheten fremstår komisk selv om hvert enkelt svar er gjengitt korrekt. Høye O2-målinger og et par knallsterke temporitt gjør definitivt ikke at du er klar for ProTour. Gutten skal heldigvis ikke ut blant ulvene enda, han har signert kontrakt med laget til Birger slik at han kan bygge seg opp, matches riktig og samle erfaring (akkurat som Edvald & co har gjort). At Steffen prøver å beskytte han ved å bremse ned sensasjonskåte journalister (som gjerne har null peiling idrett uten ball) ser jeg på som bare positivt.
|
|
|
[Re: Oystein L]
21/09/2012 06:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Høye O2-målinger og et par knallsterke temporitt gjør definitivt ikke at du er klar for ProTour. Gutten skal heldigvis ikke ut blant ulvene enda, han har signert kontrakt med laget til Birger slik at han kan bygge seg opp, matches riktig og samle erfaring (akkurat som Edvald & co har gjort).
At Steffen prøver å beskytte han ved å bremse ned sensasjonskåte journalister (som gjerne har null peiling idrett uten ball) ser jeg på som bare positivt.
Hva er det som tilsier at han ikke kan gå i skole i f.eks et lag som Sky? Hva gjør de med unge gode talenter som er så ille? Finnes det noe belegg for å hevde at Norge er det beste stedet å utvikle seg som syklist? Er vi virkelig de eneste som kan ta vare på - og forvalte et talent? De store "stygge" ulvene der ute er bare ute etter å ødelegge et talent utenom de skjeldne? De vil ikke forvalte / utvikle og forberede han gradvis for store oppgaver og evt. gi han muligheter til å nå sitt beste? Seriøst ment dette altså? Hva slags belegg har man for å hevde noe slikt som dette?
|
|
|
21/09/2012 07:17
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Hva er det som tilsier at han ikke kan gå i skole i f.eks et lag som Sky? Har de et lag under ProTour-nivå? Hva gjør de med unge gode talenter som er så ille? Sannsynligvis ingenting, men om de ikke har et utviklingslag er det vel ikke det beste stedet å starte for en som kommer rett fra junior? Finnes det noe belegg for å hevde at Norge er det beste stedet å utvikle seg som syklist? Er vi virkelig de eneste som kan ta vare på - og forvalte et talent? Nei. Ingen har heller sagt det.
|
|
|
21/09/2012 07:31
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Bare stusser over denne "han må holde seg hjemme i Norge" og utvikles før han kastes til "ulvene". Er sånn i andre idretter også. Som ballspill +++ Hvor mange proffer har vi? se på Island i ballspill og håndball, de går oss en høy gang mtp proffer i ballspill osv, lite naturlig siden de vel er knappe 300000 innbyggere. Noe gjør de trolig riktig der oppe på øya.
Jeg sier absolutt ikke at alle skal reise så tidlig som mulig og at det er det eneste "rette" Men se f.eks på Halvar Thoresen, han reiste tidlig, utviklet seg ekstremt og ble vel en av Norges beste spillere gjennom alle tider - etter mitt syn da.
Han ble kastet til "ulvene", hvem er disse ulvene er mitt spørsmål? Tror sjefen i Sky er en ganske ok fyr, som gjerne vil ha noe igjen - dersom han velger å satse på en person. Slik er det vel med de fleste der ute. De ønsker vel å forvalte og gjøre best mulig ut av det de rår over. Så derfor tror jeg han ville blitt matchet og blitt tatt godt vare på - dersom han fikk et slikt tilbud (trolig får han ikke dette)
Stusser og reagerer på at vi alltid hevder å vite best og alltid skal være de som kan få mest ut av talentene. Tror det er mange som kan mer og som kunne fått mer ut av talentene våre enn de her hjemme - jeg for min del.
|
|
|
21/09/2012 07:41
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Se på distansene man sykler i junior, sammenlignet med senior i Norge. Deretter ser du på distansene på de store rittene i ProTour.. Det er dette som er "å bli kastet til ulvene". Fotballkamper varer ikke tre ganger lengre i høyeste divisjon.
Hvor mange juniorer har gått rett til ProTour-lag?
|
|
|
21/09/2012 07:45
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Meg bekjent er det svært få profflag som har et opplegg for juniorene, de oppgavene "delegeres" ofte til samarbeidende lag i lavere divisjoner. Noen har blandede erfaringer med disse, men det er sikkert drøssevis med lag der ute som kan gjøre mist like god jobb som Joker Merida.
Har aldri påstått at vi i Norge vet best, men noe riktig må vi ha gjort når du ser på resultater og utvikling i enkelte idretter. Birger, Gino & co har etter min mening god track record i virereforedling av talenter, og personlig ser jeg fordelen av et norsk lag hvor han kan få god oppfølging, masse matching ute samtidig som han kan få gjort ferdig videregående før han tar neste skritt.
|
|
|
21/09/2012 07:46
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Nja, Andy Schleck er vel EN, er sikkert flere også, men de kjører nå relativt mange andre ritt enn ProTour også. Jeg mener absolutt ikke at han skal kjøre TDF neste år dersom han ikke skulle være klar for en slik oppgave.
|
|
|
|
|