Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Vi sykklister må jo følge loven !

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Dan] #1488079 18/09/2012 09:40
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan

Det tror jeg er en rasjonalisering som noen syklister bruker for å sykle over hele krysset på rødt. Hvis de virkelig var redde for bilen som står og venter ved siden av dem så er det jo bare å trille frem slik at de står litt foran bilen.

Det er nettopp den oppførselen jeg sikter til. De aller fleste jeg ser som sykler på rødt triller bare forbi stopplinjen og stopper ved buen i krysset. Noen oppdager at de ikke kan/vil stå der og triller så over når det er klart. Men de fleste venter der til det blir grønt.

Jeg foretrekker å legge meg inn i den alminnelige filen eventuellt plassere meg slik at jeg er i hovedsak mellom to biiler (Og aldri på høyre side av busser/lastebiler)

Redigert av sverreb; 18/09/2012 09:41.
Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: P_Dalen] #1488088 18/09/2012 09:53
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: P_Dalen

1. Er en vei f.eks. skiltet "forbudt for alle motorkjøretøyer", er det ikke uvanlig at kryssende vei er skiltet med svingforbud eller svingpåbud. Det kan da ikke være så nøye? Slik lemfeldig skilting etterlater et inntrykk av at det ikke er så nøye om syklister følger trafikkskiltene.

En variant av dette finner man i krysset Hausmannsgt. og Torggt. Hvis man kjører mot nord i hausmannsgt. og vil inn i "sykkelveien" i torggt. må man fortsette langs hausmannsgt. til man kan gjøre en u-sving siden venstre kjørefelt her er skiltet med påbudt kjøreretning rett frem. At biler må rett frem her er åpenbart (Torggt. er stengt for biler i den retningen), men det burde vært unntak for sykler.

Jeg har også merket meg at en del av veiarbeidene i Oslo har skiltet med forbudt for motorkjøretøy når de egentlig mener innkjøring forbudt (Trikk/buss untatt). Ser man forbudt for motorkjøretøy antar man jo at he kan man sykle. Når man så kommer til et provisorisk lyskryss som er radiostyrt fra buss og trikk synker nok respekten en del.

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: sverreb] #1488107 18/09/2012 10:20
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Oslo sentrum er full av skilting som viser at syklistene er ignorert.

Er det for eksempel meningen at det skal være forbudt å sykle over Stortorget når man kommer nedover Grensen?

Er det tilsiktet at syklister som kommer nedover Osterhaus gate ikke har lov å svinge til venstre i Storgata?

Er det noen grunn til at syklister i Storgata ikke skal ha lov å svinge oppover Kirkeristen?

Redigert av P_Dalen; 18/09/2012 10:20.
Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Oekern] #1488119 18/09/2012 10:41
sverreb Offline
Besatt
Besatt
I den grad en del regler blir ignorert mer av syklister enn andre kjørende, tror jeg nok at du ser grunnen til her. En den skilting og strukturer som gir mening for bilister gjør det ikke for syklister. Så må man bryte noen regler her og der (F.eks kjøre mot skiltet påbudt kjøreretning for å komme inn på sykkelvei), og da blir det kanskje lettere å bryte regler andre steder også.

Dette var det jeg siktet til tidligere når jeg spurte om hva trådstarter trodde grunnen var til oppførselen han så.

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: sverreb] #1488159 18/09/2012 11:20
Dan Offline
More than words
More than words
Hva gjelder egentlig ved fortaussykling mot enveiskjørt? Hvis man prøver å følge Gamle Drammensveien fra Sandvika til Stabekk så må man ut i Stasjonsveien noen hundre meter før man igjen kan fortsette på Gamle Drammensveien. Her er det et stort fint fortau langs Stasjonsveien som svinger inn langs Gamle Drammensveien. Dessverre er Gamle Drammensveien fra Stasjonsveien til Kirkeveien enveiskjørt motsatt vei, noe som ikke minst vises av høyresvingsforbudskiltet her:
https://maps.google.no/?ll=59.899356,10....=12,50,,0,-5.73
Men når bryter man mot enveiskjøringen? I det man svinger til høyre på fortauet eller i det man fortsetter ute i gaten når fortauet ender litt inn i Gamle Drammensveien?

Akkurat her mener jeg det er ganske opplagt at de bare ikke har giddet å skilte opp tillatelse for syklister å sykle begge veier, siden det er lite trafikk og brei nok gata til at til og med to biler egentlig kan møtes. Så akkurat her bryter jeg gledelig mot enveiskjøringen. ICON_SMILE

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Oekern] #1488165 18/09/2012 11:28
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Enveiskjøring gjelder bare i kjørebanen. Så lenge du er på fortau bryter du ikke påbudt kjøreretning. Når du er på den lave siden av kantsteinen (I.e. kjørebanen) må du følge påbudet.

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: P_Dalen] #1488180 18/09/2012 11:46
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: P_Dalen
Oslo sentrum er full av skilting som viser at syklistene er ignorert.

Er det for eksempel meningen at det skal være forbudt å sykle over Stortorget når man kommer nedover Grensen?

Er det tilsiktet at syklister som kommer nedover Osterhaus gate ikke har lov å svinge til venstre i Storgata?

Er det noen grunn til at syklister i Storgata ikke skal ha lov å svinge oppover Kirkeristen?

SLF Oslo jobber med å rette opp i ting som dette: https://oslosyklistene.wordpress.com/2012/08/22/blindvei-ikke-for-syklister/

Bra om alle hjelper til med å melde fra.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Vanilla Ninja] #1488291 18/09/2012 14:05
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Vanilla Ninja
Enig med siste taler, bortsett fra at jeg vil skrive om den siste setningen:

Følg regler der vi skal, og så kjører vi bajas der vi kan.

Høres bedre ut det der ja.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Oekern] #1488428 18/09/2012 17:36
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg er enig med hvilepuls. Kanskje indoktrinert likt?
Jeg er tom for empati og gidder ikke prøve lenger. Jeg sykler som jeg føler for, står på retten når jeg kjører bil. Kjører forbi syklister når det passer meg og har bikkja løs når jeg selv har lyst. Det er topp å være hakket mere ego enn alle andre, litt vanskelig til å begynne med, men definitivt bra for selvfølelsen.

Redigert av HM1100; 18/09/2012 17:37.
Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: HM1100] #1488446 18/09/2012 17:58
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HM1100
Jeg er tom for empati og gidder ikke prøve lenger.

Uff, da. Hva med å slutte på jobben? Kan anbefale både dagpenger, pasientfri og kollegapause på det varmeste.

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Hvilepuls] #1488455 18/09/2012 18:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har ikke du akkurat fått deg ny jobb, eller er det så pass langt fra sivilisasjonen at det toppen kan bli tilfeldige møter mellom deg og pasienter cq. kolleger (det er det vel strengt tatt ikke behov for så langt utenfor allfarvei)?

Bjørnøya?

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Oekern] #1488458 18/09/2012 18:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Trur forøvrigt at folk kjører (sykler) på rødt fordi det er lite risiko knyttet til dette annet enn å provosere noen medtrafikanter.

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Tange] #1488466 18/09/2012 18:19
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Sitat: Tange
Trur forøvrigt at folk kjører (sykler) på rødt fordi det er lite risiko knyttet til dette annet enn å provosere noen medtrafikanter.

Helt til du plutselig driter deg ut og ligger der ubevisst..
Syklister er jo så sjukt sårbare i trafikken.

Kanskje det bare er jeg som er ung nok til og tenke fremover ICON_WINK

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Oekern] #1488476 18/09/2012 18:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Oekern
Sitat: Tange

Helt til du plutselig driter deg ut og ligger der ubevisst..
Syklister er jo så sjukt sårbare i trafikken.

Kanskje det bare er jeg som er ung nok til og tenke fremover ICON_WINK

Jeg skrev ikke 'uten risiko' men 'lite risiko'.

Slik som jeg oppfatter det av visse trafikantgrupper og en del folk herinne så sykler alle syklister på rødt til enhver tid. Det skjer sikkert en ulykke i nye og ne, men jeg kan ikke huske mange alvorlige ulykker med syklister som har syklet på rødt; ergo, med så mange som sykler 'på rødt' og så få ulykker er det tydeligvis lite risiko forbundet med å sykle på rødt.

Re: Vi sykklister må jo følge loven ! [Re: Oekern] #1488493 18/09/2012 18:48
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Jeg syns bare at signalementet er så totalt feil !
De satte jo ikke opp lysregulering for morroskyld heller. På lik linje med at bil er utstyrt med bilbelte, det henger der ikke til pynt. (Ja okei. Litt væl dårlig samenliknig, dog. You get my point))

De få sekundene (og i aller værstefall minuttet) man taper på og vente får man ikke noe igjen for senere den dagen uansett. Ja okei da, selvfølgelig. Glemte jo 1 minutt ekstra i soffan ! Det er jo priceless. Ja eller. Kanskje et minutt ekstra på ramma !

Etter som denne tråden har utviklet seg, virker det jo nesten som at jeg er veldig rar og snodig, for ikke og glemme all ledig dødtid jeg har i hverdagen. Jeg MÅ jo bare gå på NAV, siden jeg har tid til og stoppe på rødt lys.

Redigert av Oekern; 18/09/2012 18:50.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support