Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Passer Topo Premium til min GPS?

Passer Topo Premium til min GPS? #1321406 11/01/2012 11:01
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er så uendelig fornøyd med min tilårskomne Garmin 60 CSx GPS, tross klønete sykkelmontering (har laget min egen av to ødelagte holdere til plassering på stem) og litt størrelse.

Det er flott med alle dugnadskartene, men jeg merker at jeg ikke har tid til så mye fikling med slikt.
Ikke har jeg så lyst til å dumpe en dings jeg er fornøyd med heller, bare for å få noe nyere. Jeg har da nok jordisk gods.
Derfor tenkte jeg å oppgradere og kjøpe Topo Premium på SD-kort i stedet.

• Hvordan er detaljrikdommen i forhold til Topo Pro?
• Er røde og blå stier merket nettopp rødt og blått?
• Er detaljene på min 60CSx like gode som på en sprell ny Oregon med Topo Premium?
• Er det hastigheten på SD-kortet som bestemmer for fort kartene tegnes opp? Har SD-kort fra 2005 på min, lastet med tre Topo Pro. Det oppdateres raskt nok til selv når bilen kjører, men kan være treg på manuell scrolling.

Har du erfaringer, så syng ut!

Harald

NOTS
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321419 11/01/2012 11:22
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Prøv og se. Har hørt noen rykter om at Topo Premium ligger ut på en kjent piratbukt. Ikke at jeg selv har sjekket dette, men det er noen rykter som sier det. Så hvis du vil prøv det før du kjøper det er det en mulighet der ICON_WINK

Redigert av Amou; 11/01/2012 11:23.

Flyt & Nyt
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321459 11/01/2012 12:10
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Det ligger en demoversjon av Premium her: http://geoinsight.no/Produkter/Premium/

Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321496 11/01/2012 12:49
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for tips. Ser nå at de eneste spørsmålene jeg stort sitter igjen med er om 60 CSx har støtte for 3D-visning og om den klarer å tegne opp raskt nok.

H

NOTS
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321562 11/01/2012 15:15
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HaraldW

Det er flott med alle dugnadskartene, men jeg merker at jeg ikke har tid til så mye fikling med slikt.

Harald

Det er ingen fikling med å bruke OpenStreetMap-varianter. I tillegg er ser jeg at den har en detaljrikdom som er langt bedre enn kjøpekartene, så det er feil!

Vil du bruke det likt Topo Premium gjør du følgende:

1. Gå inn på frikart.no
2. Last ned den kartfila du vil ha og kopier den direkte inn på GPS'en
3. Bruk det på akkurat samme måte som Topo Premium
4. Du har nå fått hele Norge og trenger ikke irritere deg over manglende kartdata
5. Du er ferdig, det hele tok maks 15 minutter, inklusive nedlasting av 300 MB og du trenger ikke gjøre noe mer "ever".

I tillegg kan du:
- Regelmessig kopiere inn ny fil, dersom du vil ha mere oppdaterte kart - den muligheten får du ikke på Topo Premium
- Installere kartet i BaseCamp på PC, det ligger en ferdig installasjonsprogram på frikart som fungerer. Da trenger du ikke ha dingsen tilkoblet for å lage ruter etc på PC.

Eller dersom du vil "fikle":
- Har du funnet en sti som ikke står på kartet, så kan du legge den inn selv via verktøy som f.eks JOSM

Lars-Erik
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: Ugla] #1321578 11/01/2012 15:57
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Er enig med Ugla. Jeg har nå testet Topo Premium og er ikke like fornøyd med denne som med osm kart fra frikart.no. Flere stier på osm kart en på premium og det ikke noe stress å legge det inn på gpsenheter.

Flyt & Nyt
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321839 12/01/2012 08:52
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
OK, Lars-Erik, jeg skal sette meg ned en kveld og gi frikart en sjanse. Skulle svært gjerne hatt det opp i BaseCamp på Mac eller annet tilsvarende Macprogram. Men kan klare meg med Topo Pro på Macen og legge sporloggene oppå.

Det eneste jeg tror jeg skal gjøre er å kjøpe et SD-kort som er raskere enn det jeg har.

Er stiene merket blått og rødt og er hytter, hus og veier merket på noe vis på frikart?
DNT-opplysninger?

Harald

NOTS
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321871 12/01/2012 09:52
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvilke av kartene til GPS fra frikart synes dere er best?
Topo sommer/ vinter eller Topo sommer/ vinter med kartverkets skjermkartografi?

Harald

NOTS
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321943 12/01/2012 12:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Hvilke av kartene til GPS fra frikart synes dere er best?
Topo sommer/ vinter eller Topo sommer/ vinter med kartverkets skjermkartografi?

Harald

Vintervarianten av Topo tar jo med seg skiløyper også til denne delen av året, men personlig holder jeg med til sommervarianten som er basert på spek fra kartverket. Ulempen med den er fargekodingen av stiene som er bedre på Topo, men jeg synes kontrasten er best på denne.

Dingsen min klarer også "overlay", dvs. kun stier på toppen av kjøpekart, men det har jeg ikke brukt siste år. Faktisk har jeg ikke aktivert kjøpekartene mine i det hele tatt siden sommeren 2010 fordi OSM har en detaljrikdom som er helt enorm i forhold til kjøpekartene i de områdene jeg oppholder meg (Østmarka/Sørmarka rundt Oslo og Fredrikstad/Sarpsborg)

Lars-Erik
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1321946 12/01/2012 12:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Skulle svært gjerne hatt det opp i BaseCamp på Mac eller annet tilsvarende Macprogram. Men kan klare meg med Topo Pro på Macen og legge sporloggene oppå.

Det eneste jeg tror jeg skal gjøre er å kjøpe et SD-kort som er raskere enn det jeg har.

Harald

BaseCamp på PC leser OSM kartene fra dingsen på samme måte som kjøpekartene dersom man vil det, så jeg vil anta at du får den muligheten også på Mac.

Lars-Erik
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: Ugla] #1321957 12/01/2012 13:03
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Ugla
Skulle svært gjerne hatt det opp i BaseCamp på Mac eller annet tilsvarende Macprogram. Men kan klare meg med Topo Pro på Macen og legge sporloggene oppå.

Harald

BaseCamp på PC leser OSM kartene fra dingsen på samme måte som kjøpekartene dersom man vil det, så jeg vil anta at du får den muligheten også på Mac.

Jepp, jeg spurte før jeg prøvde. Har nå alle fire topokartene inne i Basecamp; sommer og vinter med OSM kartografi og sommer og vinter med Kartverkets.
Får se hvilke av kartene jeg laster over på GPSen, har inntrykk av at det varierer endel fra enhet til enhet hvilket som er best. Har jeg plass på minnekortet dumper jeg over alle.

Når jeg ser på skjermdumpene på Premium og OSM, ser Premium mye finere ut. Det er selvsagt viktigst at stiene er der (gitt at de faktisk er der og en noenlunde kvalitetssikret), men det skader ikke at det ser skikkelig ut med skyggeeffekter etc.

H

NOTS
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1322043 12/01/2012 15:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Når jeg ser på skjermdumpene på Premium og OSM, ser Premium mye finere ut. Det er selvsagt viktigst at stiene er der (gitt at de faktisk er der og en noenlunde kvalitetssikret), men det skader ikke at det ser skikkelig ut med skyggeeffekter etc.

H

Jepp, Premium ser lekkert ut, men det tviler jeg på at du ser på din 60-serie GPS, men stiene mangler ift. OSM, så der er min prioritering enkel....for ikke å snakke om prisen da ICON_WINK

Lars-Erik
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1322590 13/01/2012 21:32
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
OK.

Nå har jeg gjort endel smarte erfaringer. Det inkluderer å la være å bruke Garmins glimrende Macprogramvare i den tro at gutta på Frikart sikkert gjør det bedre.
Tips: Don´t

Feil metode:
• Jeg lastet ned alle aktuelle kart i Basecamp.
• Jeg lastet i tillegg ned alle «kart for GPS»
• Jeg koblet MicroSD-kortet i Garminen til en kortleser, endret navn på fila jeg lastet ned slik at den ikke skulle slette mine to Topo Pro-kart, og kopierte den over på GPSen.
• Jeg føkka opp alt, og GPSen frøs allerede i oppstart.

• Jeg tok en øl og furtet.

Rett metode:
• Jeg drakk opp ølen og fant en til.
• Så kom jeg på at jeg hadde lastet ned masse Garmin Macprogramvare.
• Jeg satte SD-kortet i kortleseren (siden GPSen ikke villle starte med kortet i) og fyrte opp programmet Garmin MapInstall.
• Dermed kom alle kartene jeg hadde lastet ned til Basecamp opp! Markerte Topo-kartet jeg hadde fra før, dro markøren over alle ruter av kartet jeg ville ha med, og vips, så var det installert.
• Man må gå ut og inn av programmet for å legge inn et nytt kart, men du ser hvilke kart som allerede er installert.
• Jeg installerte mine kjøpte Topo Pro, samt både veikart, Topo Sommer og Topo Vinter fra Open Street Map.
• Tok til slutt brikken ut av kortleseren, satte den tilbake i GPSen, og nå har jeg jammen så mye kart på min trofaste 60 CSx som jeg aldri har hatt før!

Garmin liker ikke at du kødder med brikken på egenhånd. Årsaken er at den bygger EN synlig fil i en mappe på kortet.
Selvsagt burde jeg tenkt at Garmin ikke slipper Macprogramvare for tull. Men at OSM-kartene ikke trengte å lastes inn både i Basecamp OG som GPS-fil (noe det vitterlig gir inntrykk av på frikart), var ikke så lett for meg å vite.
Heldigvis lar MapInstall deg velge et kort i en kortleser, kortet MÅ ikke stå i en GPS.
Og tipset er altså (i alle fall for Macbrukere): Bare last inn kartet i Basecamp. Det holder for visning der og til installasjon på GPS via MapInstall.

Genialt!

Harald

NOTS
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1350482 13/03/2012 08:53
bronx Offline
Veteran
Veteran
Jeg er så uendelig fornøyd med min tilårskomne Garmin 60 CSx GPS,
Ikke har jeg så lyst til å dumpe en dings jeg er fornøyd med heller, bare for å få noe nyere.

Jeg så ikke denne tråden før nå, men har lyst til å føye til kommentarer.
Du trenger ikke bytte ut 60CSx. Den har skjerm med god kontrast og er veldig nøyaktig (som er en fordel om du skulle få lyst til å donere sporlogger til å forbedre OSM med) og som du har lært er det enkelt å laste ned kart og kopiere over til minnekortet i GPS'en. 60CSx mangler to ting sammenlignet med de nyere Garminene: Støtter kun en kartfil og har 256 fargers skjerm. 3D skygge fører bare til at du mister kontrast.

Dekningsgrad i kartdataene fra OSM er et tema, og bærer preg av god dekning der man har ivrige bidragsytere og dårlig dekning andre steder. I Oslomarka har vi:

- Komplett blåstinett.
- Komplett skiløypenett (mer komplett enn Skiforeningens egne løypedata).
- Alle veier og trillestier som Skiforeningen har benyttet i sine sykkelturforslag er med, men ikke anmerket spesielt fordi Skiforeningen ikke vil slippe fri egne data. (Send dem en epost og si at dere vil ha sykkelrutene inn på OSM!)
- Traseene til de kjente terrengsykkelrittene.
- Oslo kommunes turveier, hovedsykkelveier og veier med sykkelfelt.
- De fleste veiene i Oslomarka er med, sammen med informasjon om hvorvidt de brøytes om vinteren (det spørres mye om slike muligheter her i forumet).
- Stier kjent under spesielle navn her i forumet, lik som Trulsrunden, er inne slik at man ser dem med navn i kartet.
- Verneområder/naturreservater og ferdselsrestriksjoner
- DNT har donert koordinater for alle hyttene.
- Flere markastuer, ulåste koier, gapahuker og bålplasser.
- Sjøer og vann i Nordmarka er komplett, og det finnes høyoppløselige satelittfoto et godt stykke inn i Nordmarka slik at det er fort gjort å supplere med detaljer som f.eks. hytter, plasser, myrområder, eller kjørespor etter hogstmaskiner.
- Jeg kan også nevne: Bussholdeplasser fra Trafikanten. Ladestasjoner for elbil.

Har du ønsker om spesielle visninger på GPS skjermen, er det egentlig ganske enkelt å lage sitt eget kart, eller sende ønsker til frikart.no. Jeg har feks laget et kart hvor bakgrunnen (dvs skog) er hvit for best mulig kontrast.

Oppfordring: Finner du stier som ikke er med i OSM, send sporlogg til noen av oss som bidrar på epost eller last opp på osm.org/traces.

Redigert av bronx; 13/03/2012 17:44. Rediger grunn: Sortere lista, supplere terrengritt, ferdselsrestriksjoner.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: HaraldW] #1485036 12/09/2012 20:42
V
Vikagutt Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
V
Mange interessante svar. Det eneste jeg lurer på fremdeles, er hva slags hastighet det bør være på mini-SD-kortet?

Re: Passer Topo Premium til min GPS? [Re: Vikagutt] #1486022 14/09/2012 10:01
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Vikagutt
Mange interessante svar. Det eneste jeg lurer på fremdeles, er hva slags hastighet det bør være på mini-SD-kortet?

Jeg kjøpte et forholdsvis rimelig kort på Gubbdagis (Clas Ohlsson), og jeg tror dagens kort er så raske at det heller er GPSens evne til å lese det står på.
Den største ulempen med min 60CSx er at manuell scrolling av kartene tar litt tid i opptegning. Men det er ikke verre enn at jeg kan leve med det, jeg er jo på tur når jeg bruker den.

Harald

NOTS

Moderator  support