Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Birkenseeding 2013 - allerede NÅ

Birkenseeding 2013 - allerede NÅ #1479979 05/09/2012 15:05
T
thorgeir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Folkens!
Jeg sjekka litt rundt Skarverittet førstkommende helg (8. september), som er seedingritt for Birken 2013.

I og med at eliteklassen i dette rittet ikke sykler samme trasee som de vanlige turrytterne, betyr det i praksis at de beste syklistene ikke er å finne på den offisielle seedinglista. Det er altså ikke vinnertida i eliteklassen som setter standarden for seedingen ...

I praksis betyr det at vi vanlige syklister kan få et bedre seedingsgrunnlag i Skarverittet enn mange av de øvrige ritta der også eliteklassen er med i seedingen.

Når vi i tillegg tar høyde for at de fleste birkensyklistene nå fremdeles er i toppform etter å ha forberedt seg til Birken 2012 - ja da bør Skarverittet være et naturlig valg for å sikre neste års seeding allerede nå ...

Thorgeir

Re: Birkenseeding 2013 - allerede NÅ [Re: thorgeir] #1480040 05/09/2012 17:15
K
KriF Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Seeding til Birken har jeg gitt opp. Min tommelfingerregel er at jeg sykler/går på ski 30min. raskere enn det Birken har seedet meg inn på. Slår aldri feil. Blir ganske god puljeplassering av det, men en ensom tur.

Re: Birkenseeding 2013 - allerede NÅ [Re: thorgeir] #1482561 09/09/2012 14:38
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: thorgeir
I og med at eliteklassen i dette rittet ikke sykler samme trasee som de vanlige turrytterne, betyr det i praksis at de beste syklistene ikke er å finne på den offisielle seedinglista. Det er altså ikke vinnertida i eliteklassen som setter standarden for seedingen ...

Stemmer det. Vinnertida i eliteklassen har heller aldri satt standarden i noen andre seedingsritt siden starten i 2006 heller så noe stor NYHET er det ikke.
Kjør Skarverittet fordi det er et flott ritt og ikke narr deg selv til å tro at det gir god pulje i Birken 2013 på "billigsalg" for det gjør det ikke!

Sitat: KriF
Seeding til Birken har jeg gitt opp. Min tommelfingerregel er at jeg sykler/går på ski 30min. raskere enn det Birken har seedet meg inn på. Slår aldri feil. Blir ganske god puljeplassering av det, men en ensom tur.

Da vil jeg anbefale deg å delta noen år til så vinner du hele greia. Om det du sier stemmer seedes du 30 minutter frem hvert år.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Birkenseeding 2013 - allerede NÅ [Re: brede] #1484380 11/09/2012 21:42
K
KriF Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: brede

Stemmer det. Vinnertida i eliteklassen har heller aldri satt standarden i noen andre seedingsritt siden starten i 2006 heller så noe stor NYHET er det ikke.
Kjør Skarverittet fordi det er et flott ritt og ikke narr deg selv til å tro at det gir god pulje i Birken 2013 på "billigsalg" for det gjør det ikke!

Da vil jeg anbefale deg å delta noen år til så vinner du hele greia. Om det du sier stemmer seedes du 30 minutter frem hvert år.

Ja, hadde enda vært så vel - men av en eller annen grunn ble jeg i år seedet inn på 8minutter dårligere enn i fjor, så det spørs om jeg rekker å vinne hele greia. Blir vel uansett ikke seedet over pulje 19...

Re: Birkenseeding 2013 - allerede NÅ [Re: brede] #1484773 12/09/2012 13:31
O
oct Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: brede

"KriF" har et poeng når han sier han får dårlig betalt for seedingsritt i form av startpulje i Birken.
Jeg har hatt samme mistanke, og gjorde en sjekk på resultatene for 2010 Birken. Tok for meg puljene 20-25 og de syklistene med best gj.snittstid i disse puljene var de som var seedet inn via seedingsritt. Best tid hadde de som var seedet via Grenserittet. Jeg mener å huske at snittiden for GR syklisten var 2-5 min bedre enn syklistene som var seedet inn via tidligere resultat i Birken. Jo eldre Birkenseeding en hadde, jo dårligere snittid.

Re: Birkenseeding 2013 - allerede NÅ [Re: ] #1485345 13/09/2012 11:21
O
oct Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: pedaIglipp
Sitat: oct
Jeg mener å huske at snittiden for GR syklisten var 2-5 min bedre enn syklistene som var seedet inn via tidligere resultat i Birken. Jo eldre Birkenseeding en hadde, jo dårligere snittid.

Det er jo ikke noe rart i det hele tatt.

De som er så dårlige i år at de ikke får forbedret seeding fra ritt i år, bruker tidligere års Birken.

Disse folka drar jo ned snitt-tidene for de som er seedet fra tidligere Birken. Mens de som har forbedret seg i løpet av sesongen som regel har kjørt andre ritt de har seeding fra.

Det blir derfor feil å sammenlikne snitttider basert på seedingritt vs. gamle birkenseedinger.

Enig i ditt resonnement, men poenget her var at man fikk dårlig betalt for seedingsresultat, og det føler jeg min analyse viser.
Selv sykler jeg ikke så mange ritt, men har sett av andre bekjente som sykler en del seedingsritt at de sjelden klarer å matche seedingen tidligere Birken resultat gir.
Sjekket kjapt hva GR syklistene i pulje 20 syklet på i år. I snitt har disse syklet på 3.26. Det var 15-20 stk. Vet ikke hva snittidene per pulje var i år, men skal jeg tippe ligger snittidene for puljeene 9-12 rundt disse tidene? Hva viser da dette?

Re: Birkenseeding 2013 - allerede NÅ [Re: oct] #1485350 13/09/2012 11:28
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg mener å huske at snittiden for GR syklisten var 2-5 min bedre enn syklistene som var seedet inn via tidligere resultat i Birken. Jo eldre Birkenseeding en hadde, jo dårligere snittid.

De som er så dårlige i år at de ikke får forbedret seeding fra ritt i år, bruker tidligere års Birken.

Disse folka drar jo ned snitt-tidene for de som er seedet fra tidligere Birken. Mens de som har forbedret seg i løpet av sesongen som regel har kjørt andre ritt de har seeding fra.

Det blir derfor feil å sammenlikne snitttider basert på seedingritt vs. gamle birkenseedinger.

Enig i ditt resonnement, men poenget her var at man fikk dårlig betalt for seedingsresultat, og det føler jeg min analyse viser.
Selv sykler jeg ikke så mange ritt, men har sett av andre bekjente som sykler en del seedingsritt at de sjelden klarer å matche seedingen tidligere Birken resultat gir.
Sjekket kjapt hva GR syklistene i pulje 20 syklet på i år. I snitt har disse syklet på 3.26. Det var 15-20 stk. Vet ikke hva snittidene per pulje var i år, men skal jeg tippe ligger snittidene for puljeene 9-12 rundt disse tidene? Hva viser da dette?

Syns det virker som seedingen funker bra.

Her ser du hva de 100 raskeste i pule 9 kjørte på, ingen over 3.22.

keo
Re: Birkenseeding 2013 - allerede NÅ [Re: keo] #1485388 13/09/2012 11:56
O
oct Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: keo

Syns det virker som seedingen funker bra.

Her ser du hva de 100 raskeste i pule 9 kjørte på, ingen over 3.22.

Medianen (plass 80) i pulje 12 syklet på 3.25.37. Dvs omtrent det samme som snitt/median GR syklistene i pulje 20. Syns du da at disse syklistene er riktig seedet?

Moderator  support