Holde seg frisk
|
Re: Holde seg frisk
[Re: Øyvind V]
12/09/2012 10:09
|
tron
Besatt
|
Besatt
Kantina på jobb er jeg skeptisk til. Folk grafser jo rundt i salatbaren og i brødkurven uansett hvor snørrete de er. Matpakke tror jeg på, evt. kun gå for matvarene i kantina som er plastpakket. Vi har håndspritdispensere stående i kantina som folk er flinke til å bruke, men det hjelper jo ikke når folk nyser i salaten.
|
|
|
13/09/2012 08:39
|
Fidelio
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ikke vært syk på tre år, og jeg liker å tro det er på grunn av to ting: For det første vasker jeg hendene mye, som andre har nevnt er viktig. Hjemme er det ikke så viktig, men når jeg har vært ute blandt andre lar jeg aldri fingrene komme nært ansiktet hvis jeg ikke har vasket meg først. Jeg tar heller aldri trikken/bussen, eller Baktusvognene som de også kalles.
På den annen side tror jeg ikke man skal være for hygienisk, kroppen trenger vel litt å bryne seg på fra tid til annen.
Det andre jeg gjør, og dette hjelper virkelig selv om det lyder som et kjærringråd, er å spise rå hvitløk (og av og til chili). Ikke hver dag, men hvis jeg kjenner den minste antydning til rusk i halsen eller nesen, knasker jeg tre-fire fedd. Husk å tygge godt, da frigjøres allicilin. Det hjelper å holde for nesen. Tror effekten blir best på tom mave, men da kan det være vanskelig å holde det nede i starten. Hvitløk er svært antiseptisk, og det er påviselig at det dreper bakterier i kroppen. Ulempen er selvsagt at ens bedre halvdel ikke har så meget til overs for mirakelkuren, men hvis jeg begrenser meg til feddknasking utelukkende hvis jeg føler meg ruskete godtar hun det i og med at hun slipper å være sykesøster og høre på klaging.
|
|
|
[Re: Fidelio]
13/09/2012 08:46
|
sneivo
Fersking
|
Fersking
Jeg har tro på mer D vitamin,spesielt nå som det er lite sol om sommeren.Google: D vitamin for immunforsvar og les div.forskning/artikler om D vitamin.
|
|
|
13/09/2012 19:34
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Det er mange råd her for å styrke imunforsvaret,,,,prøv fokuser på ikke å svekke det,dropp alko! prøv 12 uker uten så kan du svare på efekten her!
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
21/09/2012 11:05
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kommer i høst/vinter til å teste Udo's Choice Omega 3-6-9. Mikser den med smoothieblanding fra frysedisken, firkorn/havregryn og eventuelt en dæsj proteinpulver. Tar en slik styrkedrikk etter de hardeste øktene og satser på at det vil hjelpe meg gjennom vinteren både med tanke på restistusjon og å holde meg frisk. Tips: Jeg bestiller Udo's Choice (og annen helsekost/te) fra iherb.com, og får den da til under halv pris av hva den koster i Norge. Bruk gjerne min rabattkode UDU674, og få 5 dollar i rabatt. Da ender man på rundt 100-lappen, mot nærmere 300 her i landet:-)
|
|
|
[Re: Mastodon]
21/09/2012 12:47
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Udos har jeg også prøvd, og gud bedre for en grusom smak. Mulig det er et vidundermiddel, men jeg har ikke sjangs til å få det ned.
|
|
|
21/09/2012 12:54
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Bruker kapslene, morgen og kveld. Smaker ingen ting.
|
|
|
21/09/2012 12:57
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Burper du ikke Udos utover dagen heller?
|
|
|
21/09/2012 13:01
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Udos har jeg også prøvd, og gud bedre for en grusom smak. Mulig det er et vidundermiddel, men jeg har ikke sjangs til å få det ned. Udos og annen linfrøolje skal ikke smake så veldig vondt. Smakker den bittert er oljen harsk og har ingen bra effekt på kroppen. Oljen er litt utsatt for harskning når den kommer i kontakt med oksygen og blir utsatt for sollys. Ha oljen i pappesken, og oppbevar den i kjøleskap. Når den er bitter bør du kaste den.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
21/09/2012 15:08
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Nei, merker ingen ting ut over dagen heller! Oppstøt eller lignende.. Har også prøvd flytende, men synes det blir for mye styr og søl å ordne med om morgenen..
|
|
|
22/09/2012 20:05
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Burper du ikke Udos utover dagen heller? Du gulper fordi oljen er harsk. Prøv fersk god olje fra helsekost som har stått i kjøleskap med noen måneder igjen til utløpsdato, så skal du se at gulpingen forsvinner.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: allesammen]
24/09/2012 16:58
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Det er mange råd her for å styrke imunforsvaret,,,,prøv fokuser på ikke å svekke det,dropp alko! prøv 12 uker uten så kan du svare på efekten her! Jeg er 1000% sikker på at å droppe alkohol er det lureste du kan gjøre hvis du er småsjuk i hytt og pine. Har prøvd det ut selv og det funker. Det er dritkjiipt, men sikkert derfor det funker også  Jeg sleit med at jeg var sjuk i hytt og gevær sjøl for et par år siden, og jeg la om kosten helt. Sluttet (så og si) helt med rødt kjøtt, og spiste masse salat og grønnsaker til hvert måltid. Lot proteinene stort sett komme fra fisk.. Jeg leste også boken ph-mirakelet og fulgte et par tips der. Mange bra ting der, som kan gi deg gode vaner som holder deg frisk. I tillegg til en frokostshake full av ph-riktige ting i. Spirulina har også er ganske bra effekt på imunforsvaret, selv om mange kommer til å si at det er bullshit. Det er bare fordi de ikke orker sjøl... Jeg var skikkelig nazi på kosten i et par år, men jeg har utrolig mye igjen for det. Har blitt litt slappere på det nå nå, men er nok ganske nazi i forhold til mange andre "pølsespisere" uansett. Prøver å ikke lage noe fuzz rundt det, for en del folk hater at andre avstår fra enkelte matvarer Nå blir jeg kun småforkjølet hvis jeg drikker alkohol. Snakker ikke om et glass vin da, men en skikkelig fest eller to. Det er MIN erfaring 
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
24/09/2012 17:16
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Bruker kapslene, morgen og kveld. Smaker ingen ting. Udo's er ikke mye godt nei! Tran er jo gotteri i forhold... Men kapsler er jo null stress. Den eneste ulempen må vel være at man lukter / smaker det ikke hvis oljen er harsk. Harsk olje er visstnok skikkelig skadelig for kroppen har jeg hørt. Men kjøper man kvalitet tror jeg man er ganske sikker. Jeg bruker kapsler og vanlig som jeg bytter på etter som hvordan det passer. Hvis jeg lager shake går den oppi der. Ellers så blir det kapsler. Man kan nok også fint sløyfe Udo's på dager hvor man spiser nok av fet fisk, Avocado, nøtter/frø osv.. Tenk variert kost 
|
|
|
28/09/2012 10:23
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Mmm, tran, mange uker/måneder gammel kokt fiskelever. Stoler ikke på garantier på at det ikke er oksidert akkurat.
Spis heller fisk, f.eks. som er frosset rett etter fangst.
|
|
|
28/09/2012 10:40
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Snedig at dere kommer inn på alkohol... Tenkte å spørre om det i går, men kom aldri så langt.
Jeg er glad i god øl og god vin, og drikker litt av begge deler stort sett hver helg (aldri den helt store beruselsen). Har tidligere vurdert å kutte ut alkohol jeg også, men har så langt vurdert det dit at det er et for stort offer i forhold til den kosen jeg synes det er. Foran neste sesong er jeg derimot litt mer motivert for å kutte det ut. Du gjør lurt i å ikke kutte det helt ut. Det er registrert høyere dødlighet i grupper som rapporteret totalt avhold fra alkohol enn de som drikker moderat jevnlig. Det er klart at det kan være andre ting enn akkurat alkoholinntaket, men en ting er sikkert. Det er viktig å slappe av å kose seg innimelom. Ikke pålegg deg noe du ikke vil eller gi slipp på noe du vil savne.
|
|
|
[Re: Ottoturbo]
28/09/2012 10:50
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Snedig at dere kommer inn på alkohol... Tenkte å spørre om det i går, men kom aldri så langt.
Jeg er glad i god øl og god vin, og drikker litt av begge deler stort sett hver helg (aldri den helt store beruselsen). Har tidligere vurdert å kutte ut alkohol jeg også, men har så langt vurdert det dit at det er et for stort offer i forhold til den kosen jeg synes det er. Foran neste sesong er jeg derimot litt mer motivert for å kutte det ut. Du gjør lurt i å ikke kutte det helt ut. Det er registrert høyere dødlighet i grupper som rapporteret totalt avhold fra alkohol enn de som drikker moderat jevnlig. Det er klart at det kan være andre ting enn akkurat alkoholinntaket, men en ting er sikkert. Det er viktig å slappe av å kose seg innimelom. Ikke pålegg deg noe du ikke vil eller gi slipp på noe du vil savne. Godt poeng det der. Jeg er klar for å redusere inntaket, men å kutte det helt ut blir en ganske stor forsakelse. Et glass god rødvin til maten er så mye verdt i kos at det blir litt for brutalt å droppe det. Jeg er jo ikke akkurat Petter Northug heller.
|
|
|
28/09/2012 11:07
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Har alltid lært at alkohol dreper bakterier, jeg 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
28/09/2012 13:48
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Ja... bakterier som imunforsvar feks. :-)
|
|
|
[Re: Ottoturbo]
29/09/2012 08:47
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Mmm, tran, mange uker/måneder gammel kokt fiskelever. Stoler ikke på garantier på at det ikke er oksidert akkurat.
Spis heller fisk, f.eks. som er frosset rett etter fangst. Jeg er egentlig helt enig i det. Men tar Tran allikevel.
|
|
|
29/09/2012 09:29
|
Ragnus
Medlem
|
Medlem
Angående alkohol, så slet jeg veldig med halsbetennelser tidligere (type 2-3 ganger i året). Samtidig var jeg glad i å ta meg et glass rødvin på kveldene...
Kuttet rødvin helt en periode og tar en øl eller to istedet, og halsbetennelsene forsvant nesten helt! Legen min mente at syren i rødvinen irriterte slimhinnene i halsen slik at jeg lettere fikk infeksjonene. Det var altså ikke alkoholen som gjorde meg syk, men rødvinen.
|
|
|
29/09/2012 16:19
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Fint at det funket med å kutte rødvin for deg,,,,ps det er jo mere alko i rødvin da...
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
20/11/2012 11:41
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Da er sesongens første sykdomsperiode i avslutningsfasen. Synes selv jeg har vært flink med alle de punktene jeg har på "hvordan unngå å bli syk"-lista mi, men man kan sannsynligvis ikke unngå alt.
Forrige søndag trente jeg hardt, og ble helt ødelagt etterpå. Økta satt i unormalt lenge, med sure bein og krampe i lårene om natta. Det ante meg at noe var på gang, men trente likevel dagen etter (men rolig), og onsdagen (prøvde hardt, men holdt ut bare halvparten av et 40-minuttersdrag). Torsdag lå jeg flatt ut i senga med feber og verkende ledd og muskler. Fortsatt ikke helt 100 %, men det kommer seg.
Lite trening siste uka altså, men heldigvis har matlysten vært så dårlig at jeg har prestert å gå ned en del i vekt underveis og kunne i dag notere laveste antall kilo siden 1995...
|
|
|
|
|