Det var utrolig tøft å se Simon Toplak sykle inn til en 17. plass på en Sandman (fatbike) under Åre Maxi Avalanche i helga. Hyggelig fyr, som jeg mistenker hadde kommet enda høyere opp med en AM-type sykkel. Men sterkt uansett!
ser de har en moonlander demosykkel på cyklecomponents til 13900 Er dette noe som kan anbefales,eller skjer det mye fremover som er verdt å vente på. On.One osv
ser de har en moonlander demosykkel på cyklecomponents til 13900 Er dette noe som kan anbefales,eller skjer det mye fremover som er verdt å vente på. On.One osv
Moonlander har jo litt bredere dekk. Det er den eneste standardramma jeg vet om som kan ta disse dekka. Absolutt spennende for vinterføre.
Skulle jeg kjøpt en fatbike i dag og skulle hatt en standardsykkel, så hadde dette vært en sikkert kjøp. Jeg tror du kan få mye av glede av den. Den holder nok tritt i mange år fremover.
Vurderingen du kanskje bør gjøre er om du vil satse på 45nrth sine piggdekk eller ikke. Da ville jeg nok hatt en aning smalere felger på.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Jeg kjører med MWOD kranken og BLF på Clownshoes. Det går selv på letteste utveksling. Men med en krank som ikke har offset drev sies det at kjedet tar borti dekket. Av ene bildet ser dere klaringen mellom dekk og kjedet på letteste gir. Bildet av syklen ser jeg er uklart men det får duge.
Jeg klarer ennå ikke legge ut bildet slik at det synes i innlegget.
Rohloff, Gates: (men jeg liker å ha variabel setepinne på alt, men pent oppsett var det for det).
Jeg håper forøvrig det kommer noen ordentlige dempere for fatbike neste sesong. Jeg skulle gjerne også testet en fulldemper. Det er enfordel om at mest mulig av underlaget blir tatt opp avdemperne.
Sånn som det ser ut pr. i dag er det da følgende prosusenter av fatbikedekk å velge fra:
Surly (Det står stempla Innova på casingen til Surlydekka, antar at det er den egentlig produsenten. Mener at Innova opprinnlig var er cruiser dekk i 26" x 4")
45NRTH
Vee Rubber (ofte markedsført under navnet Dugast, mulig også andre navn)
On-One (vet ikke hvem som lager disse for On-One)
Av disse er det da Surly som har det største utvalget, og de er så vidt jeg vet også de eneste som tilbyr dekk i 4,5" - 4,8" størrelse.
Det finnes også noen store dekk laga for cruisere, men dette er egentlig lite interessant da slike dekk er for slicks å regne...
Fatbike blir jo bare større og større, så jeg tipper og håper at før eller siden vil en av de store dekkprodusentene hoppe ut i dette markedet også. Det kan gi fatbikedekk et push videre med tanke på bedre gummiblandinger og kanskje løsninger med dual eller triplecompound osv. Tror det kan skje mye spennende framover.
Og ikke glem at 45Nrth er den eneste som produserer en piggdekkvariant.
Jeg har ikke gått til innkjøp av noen 45Nrth-dekk enda, siden jeg har så mange fatbikedekk nå, men jeg blir overrasket over om dette er innova-dekk også. Det virker som om de satser spesielt på kvalitet.
45NRTH Escalator virker også spennende, Dillinger uten pigger og ser ut som det letteste fatbikedekket til nå (selv om Knard i 26 x 3,8" versjon sannsynligvis er lett det også).
Nå kommer "snart" forhåndsbestilling av On-Ones lenge ventede fatbike. Rykter sier 2 varianter: en med karbongaffel og drillede felger + litt ekstra pimp til ~£1450 og en basic med hele felger til £999. Jeg skal ha den billige! SKAL!
og hva er billigste mulig løsning for og få seg en slik fatbike? aner ikke hvor jeg skal leite for og få tak i noe slikt:p gjerne pinne stiv ramme/gaffel(finnes det dempere?)
er igrunn helfrelst på fatbike`s pga denne tråden men har ikke fått fingern mtp opplesning og butikker enda, så plx plx hlp meg på den rette veien:p skal da gjerne være komplett og fungerende sykkel uttav butikk om mulig:p
On-One er nok et fint utgangspunkt. Blir nok tung med heltrukne felger og stålgaffel samt billige komponenter, men man vil nok flyte på sneen til vinteren.
Dempere finnes (custom) bl.a. har noen laget custom-krone til Lefty.
Asfalt dekk = Surly Black Floyd, sjekk ut surlybikes.com.
Men også Larry med litt godt med luft i burde rulle greit på asfalt, og de kan brukes til noe fornuftig i snø eller barmark også.
On-One høres ut som blir tung. Jeg kommer til å ha en hvit Pugsley i 18" til salgs om noen uker (må bare bygge opp den nye fatbiken først), den blir bedre utstyrt enn en On-One og er en sykkel med lang track record som man vet har velfungerende geometri osv.
On-One høres ut som blir tung. Jeg kommer til å ha en hvit Pugsley i 18" til salgs om noen uker (må bare bygge opp den nye fatbiken først), den blir bedre utstyrt enn en On-One og er en sykkel med lang track record som man vet har velfungerende geometri osv.
18" høres for lite ut for en langbeint baron.
On-One har vært med på ganske mye, bl.a. Trans Provence og diverse andre langritt, samt britisk gjørme. Har troen på den.
18" høres for lite ut for en langbeint baron.
On-One har vært med på ganske mye, bl.a. Trans Provence og diverse andre langritt, samt britisk gjørme. Har troen på den.
Kanskje Trillebår er kortere i lortefallet?
Uansett, vil nesten anbefale å ikke kjøpe den rimeligste utgaven av On-One sin fatbike. Eneste grunnen til at jeg kjøpte den rimeligste utgaven av Pugsley i fjor var at det var for lang ventetid på de nye modellene, Pugsley Necromancer og Moonlander. Jeg bytta ut noe deler alt fra starten av, og flere senere. Du vil fort ønske deg lettere dekk og hjul hvis du har noen som er tunge, og man vil også fort ønske å gjøre noe med resten av sykkelen. Dette sier jeg som stort sett driter i vekta på syklene mine, men en fatbike med rimeligste utvalg av komponenter ble for tungt selv for meg.
Jeg endte opp med en sykkel der stort sett alt bortsett fra ramme, gaffel og felgringer er bytta ut, og nå skal de også skiftes - med andre ord er hele sykkelen bytta ut og derfor har jeg snart en til overs. Når jeg selger den blir den likevel endel bedre utstyrt og lettere enn den var originalt.
Redigert av krankdrev; 04/10/201209:41. Rediger grunn: la til litt
joda Joakim jeg har ræser, men det er ikke noe og kjøre unga i barnehagen med, ei heller sykle rundt i feltet sammen med unga:p kan lett klare meg med offroad mønster, men da blir tilbøyeligheten for og melde seg på birken større:p og birken er noe jeg helst ikke vil gjennomføre en gang til for makan til kjedelige greier, men klart om fatter skal sykle så kan jeg jo likesågreit sykle med en slik fatbike for og jevne ut oddsa litt:D, send meg en PM da Krankdrev mtp pris og utstyrs liste på denna fatbiken du snart har tilsalgs:p