Hvordan er det med automatgir dersom det blir behov for å taue bilen? Og er det mulig å trille i gang en bil som har automatgir?
Hvordan oppfører en automatkasse seg i en vanskelig bakkestart og lignende på vinteren? En har vel ikke samme kontroll over hvilket moment som overføres til drivhjulene i forhold til ed manuell kasse og kløtsj?
Du kan taue en en bil med automat i moderat hastighet over kort strekning. Men med et medlemskap hos ett av bilbergerselskapene vil det være unødvendig å taue. Noen kasser lar seg trille i gang, men om de som leveres i dag kan det vet jeg ikke.
På vinterføre er det en glede, mye enklere å komme i gang der det er glatt likeså synes jeg jeg tar meg bedre frem på vanskelig føre. Kommer enklere frem der andre står, enklere å holde drivet når det blir mye snø.
Tiptronic'en som jeg kjørte i 8 - 9 år kunne jeg stå helt stille i hvilken som helst bakke uten å bruke brems eller brekk, ørlite pådrag så trillet den i vei. En Chrysler som gubben hadde kunne en velge å låse i 3. gir når det var glatt, det rusla i vei der mange andre stod og spant.
DSG kassa som jeg nå har har ikke samme funksjon som en med momentomformer. Men den har i stede hill-holder, stopper en i en bratt bakke er det bare å trykke på knappen og slippe bremsen. Trå på gassen og hill-holder slipper og du er i gang.