Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

manuell gir eller automat på bil

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: krisosn] #1484975 12/09/2012 19:55
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: krisosn

Hvordan er det med automatgir dersom det blir behov for å taue bilen? Og er det mulig å trille i gang en bil som har automatgir?

Hvordan oppfører en automatkasse seg i en vanskelig bakkestart og lignende på vinteren? En har vel ikke samme kontroll over hvilket moment som overføres til drivhjulene i forhold til ed manuell kasse og kløtsj?

Du kan taue en en bil med automat i moderat hastighet over kort strekning. Men med et medlemskap hos ett av bilbergerselskapene vil det være unødvendig å taue. Noen kasser lar seg trille i gang, men om de som leveres i dag kan det vet jeg ikke.

På vinterføre er det en glede, mye enklere å komme i gang der det er glatt likeså synes jeg jeg tar meg bedre frem på vanskelig føre. Kommer enklere frem der andre står, enklere å holde drivet når det blir mye snø.

Tiptronic'en som jeg kjørte i 8 - 9 år kunne jeg stå helt stille i hvilken som helst bakke uten å bruke brems eller brekk, ørlite pådrag så trillet den i vei. En Chrysler som gubben hadde kunne en velge å låse i 3. gir når det var glatt, det rusla i vei der mange andre stod og spant.

DSG kassa som jeg nå har har ikke samme funksjon som en med momentomformer. Men den har i stede hill-holder, stopper en i en bratt bakke er det bare å trykke på knappen og slippe bremsen. Trå på gassen og hill-holder slipper og du er i gang.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Espen] #1484980 12/09/2012 19:56
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Espen
Kan moderne biler trilles i gang uten strøm da?

e

He he, nei ikke de jeg har hatt. Får ikke elektronikken nok strøm så skal du pinadø taue langt og lenge.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Side 8 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support