Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

manuell gir eller automat på bil

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: StigB] #1483618 10/09/2012 20:37
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: StigB

Ja vel å så. når det eneste man merker til giringen på bakketoppen er at turtelleren en liten stund går litt opp for så å gå ned. Sømløst, hva er problemet, det merkes ikke om man ikke sitter å ser direkte på turtellern.

Med mindre en snakker om en gammel tre trins automatkasse seig som sirup.

Vil tro at det ikke er snakk om dobbeltclutch-kasse i dette tilfellet. Inntrykket etter å ha testet foreldrenes spøtt nye Tiguan med DSG er at girkassen nettopp ikke gjør noen unødige giringer, og da på grunna av at de har en motor med mer enn nok dreiemoment - 320 NM.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: ] #1483624 10/09/2012 20:43
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: pedaIglipp
Sitat: tmork
Jepp, høres ut som god gammeldags røring. Et gir er et gir, manuelt eller automat.

Nåh, det ligger ofte en væskebasert momentomformer mellom kasse og motor som spiller med her. Denne endrer/kan endre utvekslingen selv om girene i kassa (som egentlig også er en momentomformer) girer.

Så GeirK har ikke helt feil her gett.

Du tenker på automatkasser med converter, eller gjelder dette flere typer?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483649 10/09/2012 21:13
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg kan godt nevne verste opplevelsen jeg har hatt med en bil pga. giring, dette var en gammel holk av en mercedes 300d og på vinterføre (som ikke var min)..
Ikke så langt ifra der jeg kommer ifra så er det en brukbart bratt bakke med sving som åler seg oppover. Jeg hadde to valg oppover der, enten så lå den i 2.giret og døde nesten på seg pga. lavt dreiemoment nede i bunnen, når man trykkte ned gasspedalen 1mm til så gira den seg ned til 1.giret og da kom jo såklart rumpa ut og alt for fort, så der lå jeg og ratta og veksla imellom nesten ikke komme meg opp til at rumpa kom ut på den, som sagt så var det 1mm forskjell på gassen imellom at den veksla frem og tilbake.. Hadde denne vært manuell så kunne man bare satt den i 1.giret og heller holdt den på litt annet turtall og kommet seg finfint opp uten noen dramatikk akkurat eller bare seindratt den på 2.giret (som ikke går på automat)..

Alle de forrige bilene mine har vært manuell, den jeg har akkurat nå er automat kun fordi de er vanskelige å finne med manuell.. Jeg er ganske glad i å kjøre bil og syns det er morro å ha svinger man kan gi på litt utav, med automat så skal den typisk gire seg ned et hakk før ladetrykket kommer og dette ødelegger mye av kjøregleden.. Samme bil med manuell er en fryd å kjøre og masse moment fra langt nede i registeret selv med samme motor.
Gjett hva jeg ser etter neste gang jeg skal ha bil..? ICON_SMILE

Redigert av Arve Hanssen; 10/09/2012 21:15.

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: ] #1483653 10/09/2012 21:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: tmork
Jepp, høres ut som god gammeldags røring. Et gir er et gir, manuelt eller automat.

Nåh, det ligger ofte en væskebasert momentomformer mellom kasse og motor som spiller med her. Denne endrer/kan endre utvekslingen uten at kassa (som egentlig også er en momentomformer) girer.

Så GeirK har ikke helt feil her gett.

Men vi etablerte jo for flere sider siden at alle moderne automatkasser har lockup-funksjon, så det ikke er noe tema.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483679 10/09/2012 22:08
asap Offline
Avhengig
Avhengig
Automat til hverdags og fest! Manuell til alt annet..

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Arve Hanssen] #1483688 10/09/2012 22:33
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Arve Hanssen
Jeg kan godt nevne verste opplevelsen jeg har hatt med en bil pga. giring, dette var en gammel holk av en mercedes 300d og på vinterføre (som ikke var min)..
Ikke så langt ifra der jeg kommer ifra så er det en brukbart bratt bakke med sving som åler seg oppover. Jeg hadde to valg oppover der, enten så lå den i 2.giret og døde nesten på seg pga. lavt dreiemoment nede i bunnen, når man trykkte ned gasspedalen 1mm til så gira den seg ned til 1.giret og da kom jo såklart rumpa ut og alt for fort, så der lå jeg og ratta og veksla imellom nesten ikke komme meg opp til at rumpa kom ut på den, som sagt så var det 1mm forskjell på gassen imellom at den veksla frem og tilbake.

Hvilket automatgir var det du brukte som ikke hadde en mulighet til å låse giret i 1.?

Den første automatgirede bilen jeg kjørte var en ford consul import fra USA ca 1973 årgang. Selv i den var det bare å dytte girspaken ett hakk så kunne den låses i 1. eller 2. gir.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: GeirK] #1483689 10/09/2012 22:39
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Sitat: sverreb

Kan jeg spørre hvorfor dette irriterte?

Det er irriterende, fordi det betyr at kassa øyeblikkelig girer opp igjen fordi belastningen om kort tid minker. Du får med andre ord en kort nedgiring som er helt unødvendig.

Jo, men giringen går av seg selv og burde ikke ta oppmerksomhet. Det jeg lurte på var hvorfor noen unødvendige giringer var så irriterende. (Ikke for å krangle, og det er ingen feil svar)

Hvis det er turtallsskifte eller rykket i bilen som er irriterende vil jeg ha tipset deg til å se etter biler med CVT neste gang.

Redigert av sverreb; 10/09/2012 22:50.
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483695 10/09/2012 23:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det tar vel i så fall ikke mye lengre tid enn det man bruker på å slure på clutchen med manuell, og uansett: Dobbelclutch. ICON_WINK

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483790 11/09/2012 07:39
Espen Offline
More than words
More than words
Converteren endrer kun utvekslingen ved start. Altså når det er stor forskjell mellom inn og utgående aksel.

Funksjonen for føreren likner sluringen man gjør med clutchen for å sette bilen i bevegelse. Man øker turtallet på motoren til et nivå der den har mer moment, og så legges lasten gradvis på.

Sluringen/progressiv trykkøkning er ikke en del av den generelle utvekslingen i en automatkasse.

Sjekk bildet jeg postet i starten av tråden.

Viktigste med denne funksjonen er å skape rask økning av hastigheten/trykket på utgående turbin.

Jo større forskjellen mellom inn og utgående er, jo høyere blir trykket, som igjen fører til at oljestrømmen virker lengre ut i periferien på utgående.
Mer areal er i inngrep og høyere moment kan overføres.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483882 11/09/2012 09:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det skjer jo bare NÅR kassa girer, så det er vel helt uinteressant å avgjøre?

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483894 11/09/2012 09:18
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Mye bastant synsing og mening her nå. Kjør på en flat vei, hold jevnt f.eks 80. Gi så lett gass, hva skjer? Turtallet øker vesentlig kjappere enn hastighetsøkningen skulle tilsi (uten å gire), såsant lock-up`en ikke ligger inne. DA vil du isåfall kjenne at turtall og fart økes "likt", du kjenner at du har en mer mekanisk kobling mellom motor og gir.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: RaymondJ] #1483898 11/09/2012 09:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RaymondJ
Mye bastant synsing og mening her nå. Kjør på en flat vei, hold jevnt f.eks 80. Gi så lett gass, hva skjer? Turtallet øker vesentlig kjappere enn hastighetsøkningen skulle tilsi (uten å gire), såsant lock-up`en ikke ligger inne. DA vil du isåfall kjenne at turtall og fart økes "likt", du kjenner at du har en mer mekanisk kobling mellom motor og gir.

Men når "alle" automatkasser i dag har lockup, så vil det ikke slure i viskosekoplingen før kassa vil gire og lockup-en slipper. Da slurer det litt i det kassa girer. Dete er fort overstått. Stemmer det ikke likevel at moderne automatkasser har lockup, alle sammen?

Dette gjelder jo som sagt heller ikke for dobbeltclutch-kasser som vel snart har tatt over størstedelen av markedet for automatiske girkasser. (???)

Forresten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter#Operational_phases

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: ] #1483903 11/09/2012 09:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Stein
Det skjer jo bare NÅR kassa girer, så det er vel helt uinteressant å avgjøre?

Nå er ikke det en momentan hendelse, selv om det sikkert er diger forskjell fra en 525 fra '90-tallet og dagens kasser.
Hvis du trykka inn gassen, men gikk litt av av gassen rett før den skulle gire, var det en lang slureperiode på sikkert et par sekunder.

Med sluring i to sekunder er det likevel ikke å mye uforutsigbar utveksling ute og går. Hvis du "lurer" kassa til å ikke helt vite hvilket gir den skal ende opp i, er det ikke så galt med to sekunder likevel, synes jeg, fra en defekt automatkasse fra nesten 20 år siden.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: ] #1483910 11/09/2012 09:34
Espen Offline
More than words
More than words
Dette gjør man jo med manuelt gir/clutch også, av samme årsak. Hensikten er å lage jevne skift.

Automatkasser kan lures, selvsagt. Det er null problem å lage problemer for seg selv med manuell også, men det er vel ikke hensikten?

E

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483978 11/09/2012 11:04
Espen Offline
More than words
More than words
Du girer ikke opp og ned når du ønsker fordi det skjer konstante endringer i utveksling som du ikke har kontroll over.

Konstante endringer i utvekslingsforholdet er det ikke.

Det blir det samme som å si at det er konstant sluring med manuell fordi man slurer litt ved start og girskift.

E

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Espen] #1483981 11/09/2012 11:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når jeg kjører automatgir, som jeg gjør noen uker i året, så høres det i allefall ut som turtallsvariasjonene ofte ikke følger endringene i hastighet - selv innenfor samme gir. Det er etter min definisjon en endring i utveksling.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1483991 11/09/2012 11:15
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg sjekket dette litt ekstra i går, og jeg kan ikke under noen omstendighet kjøre på to forskjellige turtall i samme gir og i samme hastighet.

E

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: GeirK] #1484007 11/09/2012 11:35
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Når jeg kjører automatgir, som jeg gjør noen uker i året, så høres det i allefall ut som turtallsvariasjonene ofte ikke følger endringene i hastighet - selv innenfor samme gir. Det er etter min definisjon en endring i utveksling.

Det er i mitt hode litt søkt å kalle sluring i converteren mens girkassen og drivakselen "tar igjen" motoren etter en giring for endret utveksling. I så tilfelle kan du endre utvekslingen ved å slure på clutchen i en bil med manuelt gir også. (Jeg er enig i at du kan endre belastningen på motoren og endre turtallet ved en gitt hastighet på denne måten, men den mekaniske parameteren som er utvekslingen, blir den samme.)

Men at det går an å ikke sette pris på f.eks. amerikanske (antar jeg, siden jeg antar du snakker om leiebiler på jobbreiser til USA?) trege kasser som bruker mye tid på dette, har jeg forståelse for. (Nå vet jeg at bilutleiebyråer i USA ikke kun har amserikanske bilder, selvsagt.)

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Stein] #1484036 11/09/2012 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da skjønner jeg.

Den mest hysteriske opplevelsen med amerikansk leiebil var en kliss ny Chrysler Sebring eller noe med 12 miles på odometeret. Jeg kjørte den 8 miles fra flyplassen i San Jose til hotellet. Etter å ha stoppet på rødt i et lyskryss rett før jeg kom frem, reagerte jeg på at jeg måtte ha veldig høyt turtall for å komme i gang. Vel fremme var dørhåndtaket skikkelig seigt og jammen var hele venstresiden seig av automatolje. Under bilen vokste det en dam av samme væske, så det var bare å ringe leiebilselskapet som kom med kranbil med nye leiebil og tok den første i retur.

- Robert Green Ingersoll
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484040 11/09/2012 12:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
ICON_LAUGH

Jeg ser at Hertz ved flyplassen i San Jose har Mercedes C-klasse, til neste gang. ICON_SMILE

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Stein] #1484060 11/09/2012 12:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein
ICON_LAUGH

Jeg ser at Hertz ved flyplassen i San Jose har Mercedes C-klasse, til neste gang. ICON_SMILE

He he. Den oppgraderingen må jeg nok dekke selv ...

- Robert Green Ingersoll
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484081 11/09/2012 13:45
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Har ikke lest hele tråden. Har manuelt gir på de 3 bilene våre. Innrømmer at det hadde vært kjekt med automat på pendle/familiebilen.

Men. Det er lite bil- og kjøremessig som slår følelsen jeg får i min -75 mod BMW 3.0 si, liggende i den merkelige køen som oppstår hver søndag opp Klettbakkene. Når jeg smeller den korte girspaken fra 4. til 3.trinn i overgangen fra en til to filer, og lar de seks sylindrene slurpe 98oktan og synge i perfekt balanse, turtallet går opp 2000rpm og bakjulene skyver bilen forbi dieseldyrene i høyre fil. Jeg er en enkel fyr, og smiler hver gang.

Big wheels keep on turning
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484219 11/09/2012 18:38
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Det er noe eget med en bensinsekser som jobber seg gjennom turtallregisteret sitt mens du kjenner at hastigheten følger turtallet jevnt oppover. Og du lar et øvet motorøre avgjøre når det er på tide å putte på neste gir. Musikk for sjelen. Lar bremsene mykt men bestemt redusere hastigheten inn mot svingen som nærmer seg, kjenne den gode mekaniske følelsen når et lavere gir smekker inn. Turtallet øker en 1000 omdreininger, og du kjenner at motoren ligger klar i sitt optimale turtallsområde når svingen åpner seg.

Go out for a pintless drive!

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: GeirK] #1484344 11/09/2012 20:56
StigB Offline
Señor
Señor

Når du kjører automatgir som du gjør noen ganger i året er det sikkert med en kasse som har en momentomformer, torque converter. Den har ingen direkte forbindelse med girkassa. Det er oljen i momentomformeren som overfører krafta ved at (enkelt sagt)den presser olje fra et skovelhjul til et annet, det ene sitter på motorsiden det andre på girkasse siden. Derfor får du denne variasjonen av turtall i forhold til hastighet, noen har mer noen har mindre "vandring". På en DSG kasse eller en kasse som låser overgangen fra motor til kasse får du ikke dette du beskriver.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484830 12/09/2012 16:15
K
krisosn Offline
Medlem
Medlem
K
Jeg har kun forsøkt automatgir på leiebil et par ganger, men tenkte å binge et par elementer til inn i debatten.

Hvordan er det med automatgir dersom det blir behov for å taue bilen? Og er det mulig å trille i gang en bil som har automatgir?

Hvordan oppfører en automatkasse seg i en vanskelig bakkestart og lignende på vinteren? En har vel ikke samme kontroll over hvilket moment som overføres til drivhjulene i forhold til ed manuell kasse og kløtsj?

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484856 12/09/2012 17:11
sverreb Offline
Besatt
Besatt
En automatgiret bil skal ikke sige bakover i en bakke så lenge den står i D. Det er bare å flytte foten fra brems til gass og starte normalt.

Tauing kan være et problem. Det kan være problematisk å taue en automatgiret bil på drivhjulene uten at motoren er i gang. Sjekk manualen.

Redigert av sverreb; 12/09/2012 17:13.
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484860 12/09/2012 17:23
Tex Offline
Besatt
Besatt
Du kan heller ikke trille i gang en bil med automatgir.

Står du på fjellet med flatt batteri og automatgir, har du et problem du kanskje ikke ville hatt med manuelt.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484871 12/09/2012 17:50
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Dette var faktisk veldig gode poeng, men har du råd til en bmw med 8-trinnskasse har du vel råd til litt hjelp fra falck og :-)

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Tex] #1484925 12/09/2012 19:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Tex
Du kan heller ikke trille i gang en bil med automatgir.

Står du på fjellet med flatt batteri og automatgir, har du et problem du kanskje ikke ville hatt med manuelt.

Tja. Med dobbeltclutchkasse som ikke har noen gammeldags viskosekopling, men en (to) vanlig clutch, går det kanskje. Gitt at man har strøm til å få satt bilen i gir, da.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1484972 12/09/2012 19:54
Espen Offline
More than words
More than words
Kan moderne biler trilles i gang uten strøm da?

e

post@espenwettre.no
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support