manuell gir eller automat på bil
|
Re: manuell gir eller automat på bil
[Re: Stein]
10/09/2012 14:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
I en bil som skal være litt morsom å kjøre (Siden jeg bare har én bil, tar dette prioritet over den ekstra komforten jeg ville fått med automat, selv om jeg noen ganger ønsker meg det når jeg sitter og stanger i kø eller kjører timelange etapper på kjedelige motorveier.) føler jeg meg mer involvert i kontrollen av bilen når jeg kan gire selv. Jeg skifter gir i rett øyeblikk. Jeg mellomgasser og girer ned før en sving. Jeg setter tannhjulene i inngrep med hverandre og slipper clutchen slik at motoren igjen gir kraft til drivhjulene. Jeg synes det er morsomt å kontrollere alt dette og prøve å kjøre så effektivt og med så mye eleganse og flyt, og i noen tilfeller fart, som mulig. Jeg får ikke denne opplevelsen med automatgir. Hadde jeg hatt muligheten til å ha to biler, hadde jeg hatt én stor og trygg stasjonsvogn med bunnsterk dieselmotor, automatgir og firehjulstrekk, og én liten og sporty coupé med heftige kjøreegenskaper, bakhjulstrekk og motor med uforskammet høy effekt.  Det har jeg ikke, så jeg fortsetter å gjøre mer eller mindre vellykkede kompromisser med én bil. Dette betyr at jeg kjører med manuelt gir, selv om automatgir subjektivt sett er "best" for de fleste andre. La folk velge det de vil ha! Amen til alt over.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Espen]
10/09/2012 14:46
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
= insinuerer at folk er uvitende?
Du glemte en kategori:
Manuell og Bensin/Diesel: er for folk som ikke skjønner hvordan en automat fungerer.
Hvis man ikke liker kjørefølelsen med automat, ville man da ha likt den bedre om man forstod hvordan automatkassa virket?
Redigert av Torshov-Simen; 10/09/2012 14:47.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: bixit]
10/09/2012 15:29
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvis man ikke liker kjøreføleslsen til en girkasse er det greit nok. Diskusjonene vedvarer når man begynner å overdrive ulempene ved det man ikke liker, godt underbygget av middels gode tekniske forklaringer. Hvis man ikke liker kjørefølelsen med automat, ville man da ha likt den bedre om man forstod hvordan automatkassa virket? Ja, eller hvordan man bruker den effektivt. E
|
|
|
10/09/2012 15:37
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvis man ikke liker kjøreføleslsen til en girkasse er det greit nok.
Men da er vi jo enige da ;-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
10/09/2012 15:38
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Ofte skulle jeg ønske at jeg hadde automat, men det er mest fordi vi har ca. 400.000 fartsdumper her i byen.. (LITT overdrevet)
.......MEN, jeg syns det er mye bedre å kjøre langturer og generelt kjøre manuell. Automat bruker litt mer drivstoff også. Det ser jeg på som en ulempe..
|
|
|
10/09/2012 17:25
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjører automat og er strålende fornøyd med det. Men det er utvilsomt tilfeller også ved vanlig kjøring der det er bedre med manuell. F.eks dersom man har kjørt seg fast i snøen og må "rugge" seg løs. Dersom man kjører mye med henger kan det ofte også oppleves som masete å kjøre automat. Da går også forbruket opp på en tradisjonell automat (ikke dobbeltcluch).
Som andre har nevnt så ville jeg også ha valgt manuell dersom jeg hadde en "mannebil" som skulle brukes til inspirert kjøring.
Redigert av chippo; 10/09/2012 17:26. Rediger grunn: stavefeil
|
|
|
10/09/2012 17:46
|
StigB
Señor
|
Señor
manuell gir eller automat på bil Før forum som dette kom var det egen erfaring ved prøving som var saken. Legger man sånne spørsmål inn på denne type forum vil jeg tippe på at du mest sansynlig sitter igjen som Norges største spørsmålstegn. Dette handler mer om smak og behag enn direkte fordeler og ulemper i det daglige. Fra tiden med tretrinns automatkasser med momentomformere og til dagens DSG kasser er det skjedd mye, utrulig mye. På samme måte ble jeg positivt overrasket over en ny golf med 6 trinns manuell godt avstemt kasse. Der har det også skjedd mye. Så det er egentlig hva du selv ønsker og føler for som gjelder. Ikke tenk så mye på hva vi andre synes fordi det vil alltid være hva hver enkelt har valgt som gjelder, og da igjen ut fra smak og behag. Om tvilen er stor får du sikkert tak i demo biler med begge typer kasse du kan ha noe dager. Vedr. service er det vel girkasse som har skapt det minste problemet i mitt bilhold opp igjennom. Det blir spennende å se om det fortsetter med DSG kassa jeg valgte. Lykke til det blir bra serru. 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: GeirK]
10/09/2012 18:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette spørsmålet (som i Espens forsvar manglet et spørsmålstegn) ønsker jeg å få svar på, ikke fordi jeg ønsker å krangle men fordi dette var den største irritasjonen i de fem årene jeg kjørte automatgiret bil.
Opplever du aldri at girkassen din girer ned akkurat i det du når en bakketopp fordi den ikke vet at du har nådd bakketoppen, mens du - hvis du styrte dette selv, ville holdt samme giret fordi du vet at nå blir det øyeblikkelig mindre belastning så det er ikke noen vits å gire?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/09/2012 19:02
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uten å mene for mye om dette vil jeg påpeke at det er SVÆRT stor forskjell på hvordan de enkelte biler med automatgir girer. Det kommer an på motor og girkasse.
Jeg tror svært få som kjører BMW eller Mercedes med en kraftig dieselmotor og ny moderne 7 trinns girkasse ønsker seg manuelt gir.
|
|
|
[Re: erling]
10/09/2012 19:08
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Uten å mene for mye om dette vil jeg påpeke at det er SVÆRT stor forskjell på hvordan de enkelte biler med automatgir girer. Det kommer an på motor og girkasse.
Jeg tror svært få som kjører BMW eller Mercedes med en kraftig dieselmotor og ny moderne 7 trinns girkasse ønsker seg manuelt gir. Eller vi som kjører de samme bilene med Bensin V8 savner skjeldent røre pinnen. Ikke savner vi dieselmotor heller men det er en annen diskusjon jeg ikke skal begi meg inn på i denne tråden.
Redigert av sl500; 10/09/2012 19:29.
|
|
|
10/09/2012 19:16
|
Espen
More than words
|
More than words
Dette spørsmålet (som i Espens forsvar manglet et spørsmålstegn) ønsker jeg å få svar på, ikke fordi jeg ønsker å krangle men fordi dette var den største irritasjonen i de fem årene jeg kjørte automatgiret bil.
Opplever du aldri at girkassen din girer ned akkurat i det du når en bakketopp fordi den ikke vet at du har nådd bakketoppen, mens du - hvis du styrte dette selv, ville holdt samme giret fordi du vet at nå blir det øyeblikkelig mindre belastning så det er ikke noen vits å gire?
Jepp, dette skal jeg svare på, men først etter at du forteller hva du mente med at utvekslingen endres uten at kassa girer. E
|
|
|
10/09/2012 19:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jepp, dette skal jeg svare på, men først etter at du forteller hva du mente med at utvekslingen endres uten at kassa girer.
E
Her er det muligens jeg som rører litt. Jeg trodde at forholdet mellom omdreiningshastighet på motor og hjul endret seg uten at kassa giret, men det er ikke usannsynlig at min minimale kunnskap til hvordan automatkasser virker har ført meg ut på viddene her.
|
|
|
[Re: sl500]
10/09/2012 19:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke savner vi dieselmotor heller men det er en annen diskusjon jeg ikke skal begi meg inn på i denne tråden.
Jeg vil inn på den diskusjonen  Du savner ikke diesel når du ser på drivstoffbudsjettet ditt heller?
|
|
|
10/09/2012 20:02
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Kan jeg spørre hvorfor dette irriterte?
|
|
|
[Re: Stein]
10/09/2012 20:03
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg liker svært godt 6-trinns manuelle girkasser, og jeg liker også svært godt dobbeltclutch-kasser. Jeg har ingen klar vinner - hvor syk er jeg?
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
10/09/2012 20:09
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvis man ikke liker kjørefølelsen med automat, ville man da ha likt den bedre om man forstod hvordan automatkassa virket? Ja, eller hvordan man bruker den effektivt. E Hoho, tror det er forsvinnende få som bryr seg en pøkk om hvordan en automatkasse fungerer, selv om de liker de aldri så godt.
Redigert av tmork; 10/09/2012 20:10.
|
|
|
[Re: tmork]
10/09/2012 20:13
|
StigB
Señor
|
Señor
Nei Terje dette er ikke bra, jeg er også der, det plager meg ikke en skjelden gang å kjøre manuelt. Men siden tråbiler nå ikke finnes må en ta et valg og for en tilårskommen som stort sett ikke har kjørt annet enn automat de siste årene ble det automat igjen.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
10/09/2012 20:17
|
Espen
More than words
|
More than words
Si at man kjører i oppoverbakke i 3 gir, så kommer man til toppen, og kassa girer til 4.
Den girer jo til 4 fordi belastningen reduseres, og lavere turtall er ønskelig.
Hva er problemet her?
...og hvis man gjerne vil kjøre i tredje, er det bare å vippe spaken bakover og kjøre/låse i tredje.
Man kan kjøre rundt i andre gir hele tia også, men hva er poenget?
Kan legge til at jeg har mest erfaring med gamle og nye Mercer samt div DSGer fra VAG. Har kjørt en 3-4 år gammel BMW litt også, med stor Dieselsekser.
Mulig disse kassene ikke er representative, men jeg kjenner ikke igjen noen av problemene som det snakkes om her.
E
|
|
|
10/09/2012 20:18
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Bilen vil jo ikke se bakketoppen (vel, nå gjør de det kanskje), og er bakken bratt og stadig brattere vil girkassen stort sett alltid gire ned på et eller annet tidspunkt - hvis da ikke motoren ikke er sterk nok. Trolig vil du med tilsvarende motor/bil også gire ned med manuell girkasse (hvis da automatkassen var av type DSG™, og da er mer direkte sammenlignbar med en manuell girkasse)...
|
|
|
10/09/2012 20:21
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jepp, dette skal jeg svare på, men først etter at du forteller hva du mente med at utvekslingen endres uten at kassa girer.
E
Her er det muligens jeg som rører litt. Jeg trodde at forholdet mellom omdreiningshastighet på motor og hjul endret seg uten at kassa giret, men det er ikke usannsynlig at min minimale kunnskap til hvordan automatkasser virker har ført meg ut på viddene her. Jepp, høres ut som god gammeldags røring. Et gir er et gir, manuelt eller automat.
|
|
|
10/09/2012 20:21
|
StigB
Señor
|
Señor
E
Her er det muligens jeg som rører litt. Jeg trodde at forholdet mellom omdreiningshastighet på motor og hjul endret seg uten at kassa giret, men det er ikke usannsynlig at min minimale kunnskap til hvordan automatkasser virker har ført meg ut på viddene her. Her tror jeg nok momentomformeren har forvirret deg. Man kan med enkelte automatkasser med momentomformer oppleve at turtallet er det samme men hastigheten øker. Dette fenomenet ligger i koblingen mellom girkasse og motor og kalles momentomformer. At du opplever at den girer ned på toppen av bakke er noe jeg ikke har opplevd. Men jeg har hørt fagfolk snakke om at det finnes temperaturfølere som registrerer økt tempratur og således girer den ned for at motor og ikke minst girkasse og momentomformer skal jobbe lettere. Mulig jeg har missforstått men det ble sagt så.
|
|
|
10/09/2012 20:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Si at man kjører i oppoverbakke i 3 gir, så kommer man til toppen, og kassa girer til 4.
Hva er problemet her?
...og hvis man gjerne vil kjøre i tredje, er det bare å vippe spaken bakover og kjøre/låse i tredje.
Kan legge til at jeg har mest erfaring med gamle og nye Mercer samt div DSGer fra VAG. Har kjørt en 3-4 år gammel BMW litt også, med stor Dieselsekser.
Mulig disse kassene ikke er representative, men jeg kjenner ikke igjen noen av problemene som det snakkes om her.
E Jeg sa girer ned, ikke opp.
|
|
|
[Re: sverreb]
10/09/2012 20:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan jeg spørre hvorfor dette irriterte?
Det er irriterende, fordi det betyr at kassa øyeblikkelig girer opp igjen fordi belastningen om kort tid minker. Du får med andre ord en kort nedgiring som er helt unødvendig.
|
|
|
[Re: tmork]
10/09/2012 20:26
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trolig vil du med tilsvarende motor/bil også gire ned med manuell girkasse Nei, det er jo nettopp det du ikkje vil, fordi du veit at bakken om få sekund er ferdig.
|
|
|
10/09/2012 20:27
|
Espen
More than words
|
More than words
Hva er problemet her?
E Jeg sa girer ned, ikke opp. Du mener kassa girer fra tredje til andre på toppen? E
|
|
|
10/09/2012 20:29
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Slik jeg forstår deg GK så mener du at belastningen på motoren er økende mot toppen av bakken, og motorens dreiemoment er ikke høyt nok til å ta bilen over toppen av bakken uten at den girer ned? Hadde du derimot kunnet bestemme (manuell kasse), så vil du se at det er bare få meter igjen av bakken og du kan da droppe å gire ned fordi du vet at bakken straks begynner å flate ut.
Blir det samme som at du sykler i god fart inn i en bakke, men hvis bakken er for lang så må du gire ned før eller senere...
|
|
|
[Re: -Jan]
10/09/2012 20:31
|
StigB
Señor
|
Señor
Ja vel å så. når det eneste man merker til giringen på bakketoppen er at turtelleren en liten stund går litt opp for så å gå ned. Sømløst, hva er problemet, det merkes ikke om man ikke sitter å ser direkte på turtellern.
Med mindre en snakker om en gammel tre trins automatkasse seig som sirup.
|
|
|
[Re: -Jan]
10/09/2012 20:32
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Trolig vil du med tilsvarende motor/bil også gire ned med manuell girkasse Nei, det er jo nettopp det du ikkje vil, fordi du veit at bakken om få sekund er ferdig. Jo det vil du, for jeg skriver også at "motoren ikke er sterk nok". Implisitt at du ikke kommer over bakketoppen uten å tape for mye dreiemoment på grunn av for lavt turtall og tap av fart. Med andre ord, i den situasjonen jeg beskriver så vil du gire :-) *jeg, den fødte kverulant!*
|
|
|
10/09/2012 20:34
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Ikke savner vi dieselmotor heller men det er en annen diskusjon jeg ikke skal begi meg inn på i denne tråden.
Jeg vil inn på den diskusjonen  Du savner ikke diesel når du ser på drivstoffbudsjettet ditt heller? På ingen måte. Jeg har ca 500 kr i bensinutgifter i uka på bilen noe som er aksetabelt.
|
|
|
10/09/2012 20:36
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Godt eksempel, Oslofjordtunellen. Med min (forhenværende) svært momentsterke bensinturbo Peugeot med manuell lå jeg lett på 5 gir og seigdro opp bakken der. Min kompis sin minst like momentsterke Audi A6 2.5 TDI automat girte gjerne ned både ett og to hakk selv om den fint kunne dratt seg opp på femte gir (mener den er femtrinns). Hva som faktisk er mest økonomisk skal jeg ikke synse noe om, men så lenge motoren drar sterkt og ubesværlig er det i mine øyne ønskelig å ha så lavt turtall som mulig.
For ordens skyld, dette var før det ble 70 km/t nedi hølet der.
Det har forøvrig skjedd MYE gjeldende utviklingen på automatkasser de siste 10-15 årene. De som kun har erfaring fra gamle Chevrolet 350 kasser, japsebiler fra 80-90tallet med automat og lignende burde prøve en nyere bil.
Og Geirk, det er helt riktig at automatkasser med converter/momentomvandler kan variere turtall til en viss grad uten å gire. Isteden for clutch sitter det her som nevnt en converter mellom motor og girkasse. Den skaper ikke mekanisk forbindelse mellom motor og gir, går kun i olje som pumpes rundt. En enkel måte å tenke på en converter er to vifter som står mot hverandre. Den ene festet på motoren, blåser på den andre som så driver girkasse rundt. Derav den slurende følelsen når man kjører avgårde.
Redigert av RaymondJ; 10/09/2012 20:45.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
|
|