Holde seg frisk
|
Holde seg frisk
07/09/2012 12:27
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
De siste par årene har jeg mistet mye treningstid seinhøstes på grunn av sykdom, type forkjølelse, en influensa, og generelt litt sjaber form (hark, host, snørr og guff).
Å ta fire dager treningsfri for å bli frisk fra en forkjølelse er forsåvidt ingen krise, men jeg kan jo ikke la være og trene alle dager jeg er litt sjaber og tett i nesa. Da blir det i så fall lite trening.
Derfor har jeg planer om å unngå sykdom denne høsten. Jada, vet det er vanskelig med barnehageunge og alt mulig, men jeg skal prøve. Har allerede pønsket ut noen tiltak, men det kunne vært interessant å høre om noen andre har gjort seg noen erfaringer som det er verdt å lytte til.
Mine tiltak: - Spise sunt (som vanlig), være obs på å ikke gå (mye) i minus i perioder der det hangles - Ikke fryse; bruke buff i halsen, hjelmlue/buff på kalde dager, unngå å bli klissvåt, dunis i sekken for trilletur hjem fra barnehage - God håndhygiene; junior er godt dressert og vasker hendene tvert han kommer inn etter å ha vært i barnehage/butikk/ute. Utfordringen er å være like flink selv. - God nesehygiene; skylle med saltvann tvert det begynner å tetne til, blåse ut i stedet for å snorte gørret inn. - Ta tran
|
|
|
Re: Holde seg frisk
[Re: Øyvind V]
07/09/2012 12:30
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ikke minst - sove godt. Som kanskje er den største utfordringen med små barn.
Ellers har jeg god erfaring etter at jeg sluttet med nesespray og begynte med saltvann. Jeg blir fortere åpen i nesa igjen.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
07/09/2012 12:34
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Søvn og hvile er definitivt viktig ja, takk for påminnelsen. Men som du sier så er dette kanskje den største utfordringen når man har små barn. Jeg tror uansett at jeg har noe å hente på det å bli bedre til å hvile når jeg har muligheten, altså hvile mer effektivt... F.eks. så er det jo mulig å ta en time liggende på yogamatte mens man hører på noe god musikk i stedet for å sitte og se på TV. Hvile begge deler, men den ene typen er kanskje mer effektiv enn den andre.
|
|
|
07/09/2012 13:22
|
Dan
More than words
|
More than words
- God håndhygiene; junior er godt dressert og vasker hendene tvert han kommer inn etter å ha vært i barnehage/butikk/ute. Utfordringen er å være like flink selv. Jeg hadde en periode hvor jeg under ingen omstendigheter måtte bli smittet av forkjølelse eller influense og var da veldig nøye med å vaske hendene før jobblunsj, ikke gni seg i øynene etter å ha tatt i offentlige dørhåndtak osv og det gjorde at jeg klarte en hel lang vinter og vår helt uten å være syk. Hygiene funker!  blåse ut i stedet for å snorte gørret inn. Den der er jeg ikke helt sikker på. Når du snorter så lager du undertrykk i hele hodet, og får gørret ned i svelget. Derfra kan du enten svelge eller spytte ut. Hvis du blåser ut så skaper du overtrykk i svelget og risikerer å presse litt av gørret inn i bihullene, selv om mesteparten finner veien ut av nesen. Derfra er veien kort til bihulebetennelse som jo er noe dritt.
|
|
|
[Re: Dan]
07/09/2012 13:35
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
- God håndhygiene; junior er godt dressert og vasker hendene tvert han kommer inn etter å ha vært i barnehage/butikk/ute. Utfordringen er å være like flink selv. Jeg hadde en periode hvor jeg under ingen omstendigheter måtte bli smittet av forkjølelse eller influense og var da veldig nøye med å vaske hendene før jobblunsj, ikke gni seg i øynene etter å ha tatt i offentlige dørhåndtak osv og det gjorde at jeg klarte en hel lang vinter og vår helt uten å være syk. Hygiene funker!  Godt og høre at det fungerer! blåse ut i stedet for å snorte gørret inn. Den der er jeg ikke helt sikker på. Når du snorter så lager du undertrykk i hele hodet, og får gørret ned i svelget. Derfra kan du enten svelge eller spytte ut. Hvis du blåser ut så skaper du overtrykk i svelget og risikerer å presse litt av gørret inn i bihullene, selv om mesteparten finner veien ut av nesen. Derfra er veien kort til bihulebetennelse som jo er noe dritt. Innbilte meg at det var ukurant å svelge snørret, men det er kanskje værre å dytte det opp i bihulene. Og bihulebetennelse er virkelig kjipt, så det bør unngås.
|
|
|
07/09/2012 14:24
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Det var en doktor på TV en gang som sa at hvis man svelger snørra så blir baseluskene drept av bakteriene og syra i magen. Da får man jo heller ikke snørr på fingrene. Noen (av oss...) putter til og med gørra ned i lomma (les: bruker lommetørkle), og det er iallefall ikke noe bedre.
|
|
|
07/09/2012 15:57
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
- Spise sunt (som vanlig)
Hva er sunt for deg?
|
|
|
07/09/2012 16:50
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har en formening om CuraMed og likesinnede har noen reell forebyggende effekt, eller er det bare stappet med stoffer som i teorien forebygger sår hals/ forkjølelse?
Ellers mange gode råd her, er lei av å være småsyk "hele" vinteren slik det har blitt etter at kidza kom.....
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
[Re: JanM]
07/09/2012 18:29
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Håndhygiene virker veldig bra. I alle barnehager ble det innført nazi-regime på hygiene under svineinfluensa-hysteriet, og i vår avdeling var INGEN barn syke så lenge dette pågikk. Har hørt lignende erfaringer fra andre barnehager. Ambisjonene var jo å holde på de gode rutinene, men det skled raskt ut. Nå er alle syke på rundgang nær sagt hele årer. Som vanlig i barnehagen.
|
|
|
07/09/2012 18:30
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synergy bør du sjekke ut.. Søk det opp og ta kontakt med noen som driver med dette. Vanvittig mye helse i hver dråpe selv om det primært er laget for blodsirkulasjonen vår. Blodet er kroppens renseverk, og økt blodsirkulasjon gir dermed bedre helse på veldig mange måter. Tipper at dette tar helt av om få år.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Frank H]
07/09/2012 19:53
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
- Spise sunt (som vanlig)
Hva er sunt for deg? Rene, ferske råvarer. Mat tilberedt fra bunnen. Masse frukt, grønt, bær og nøtter. Grove kornsorter, lite hvitt hvetemel. Svært lite sukker. Er bevisst på å spise godt balanserte måltider mtp. fett, karb og protein, og prøver å få i meg bra med protein til hvert måltid.
|
|
|
08/09/2012 19:34
|
Ivar k
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil suplere alle de gode poengene med et par til. C-vitamin, når jeg kjenner det krible i halsen eller i nesa tar jeg ca 1000 mg c-vitamin, helst depot tabletter som varer lenger, 1 til 2 ganger om dagen, det funker ofte.
Et annet tips, når man holder på / er tett i nesa så er ibux bra, det er betennelsedempende og får ned hevelse og man får bedre drenering og unngår (kanskje) at en forkjølelse setter seg og evnt. bihulebetennelse.
- Ivar
|
|
|
08/09/2012 19:37
|
Danfea
Avhengig
|
Avhengig
istedenfor å kjøre på med c-vitamin så funker multivitamin bra også.
G-sport Tillertorget. Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger. ____________ Daniel
|
|
|
[Re: Danfea]
09/09/2012 05:47
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Og holde imunforsvaret godt rustet er like viktig som et godt tilpasset treningsopplegg, og er vel i grunn en viktig del av hele opplegget. Her kjører jeg på med møllers tran og Herbalife Multivitamin, hvorfor? Holdt meg så og si frisk gjennom hele vinteren i fjor og da tør jeg ikke noa annet Men hadde 1,5 uke med bihulebetennelse, noe jeg sliter med hver vinter så får håpe slipper det nå. Om noen har super oppskrift mot det så kom med det.... spiser i tillegg mye frukt da vi har stor tilgang på jobben pga bama er plassert i etasjen under. Spiser i tillegg "normalt" selv om jeg erstattet noen kveldsmåltider etter trening og frokoster med herbalife shake pga synes det er enklere og bedre en og droppe måltidet helt. Nok søvn er som det sies viktig, og er et punkt jeg kan bli bedre på. Blir ofte ekstra jobbing etter at vesla har lagt seg og jeg har fått trent. Da har klokka fort nærmet seg 2300-0000. Når man står opp 0530 - 0600 så blir det for lite søvn for meg. Når jeg i perioder får 8 timer om natta merkes høyere energilager. Satt meg som mål å ta på meg mindre jobbing hjemme denne vinteren og samtidlig komme meg i seng til fornuftig tid
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: anerz]
09/09/2012 07:28
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Men hadde 1,5 uke med bihulebetennelse, noe jeg sliter med hver vinter så får håpe slipper det nå. Om noen har super oppskrift mot det så kom med det....
Skylle nesa med saltvannsoppløsning hjelper meg
|
|
|
09/09/2012 09:47
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Ikke at jeg er noe trollmann eller liknende, men jeg har nå litt tro på at når man blir forkjøla/får influensa så er det av en grunn, nettopp fordi kroppen er nedkjørt og trenger litt hvile, stress tror jeg kan være en utløsende faktor. Å forebygge influensa er vel og bra, men det kommer ett par ganger i året uansett;)
|
|
|
09/09/2012 09:58
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Har prøvd alle overnevnte triks uten hell,,,men bestemte meg for 3år siden å kutte ut all alkohol ikke dråpe til i denne ganen,,,Tilfeldigheter eller ikke jeg har på de siste 3år ikke hatt grums i halsen engang,,,helt snørrfri ,,føler at mitt imunforsvar har blitt betydelig styrket ved null alkohol.Hadde før et normalt" forhold til alkohol,rødvin med fruen å selfølgelig litt mere på fest,,.Det som har vært mest slitsomt med totalkutt er faktisk blant venner/fest å sitte å forklare mitt valg.Mitt tips....Husk du får også mere tid til sykkling da lørdag/søndag ikke er på sofaen
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
[Re: allesammen]
09/09/2012 10:04
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Opplevd det samme her.. Hele innlegget. Men jeg har ikke 100% totalstopp på alkohol, men begrenser det veldig til noen få (2-3) utvalgte anledninger i året. (ofte etterfulgt av sår hals).
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
09/09/2012 11:18
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Snedig at dere kommer inn på alkohol... Tenkte å spørre om det i går, men kom aldri så langt.
Jeg er glad i god øl og god vin, og drikker litt av begge deler stort sett hver helg (aldri den helt store beruselsen). Har tidligere vurdert å kutte ut alkohol jeg også, men har så langt vurdert det dit at det er et for stort offer i forhold til den kosen jeg synes det er. Foran neste sesong er jeg derimot litt mer motivert for å kutte det ut.
Redigert av Øyvind V; 09/09/2012 11:19.
|
|
|
09/09/2012 13:04
|
psychlogard
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har tre barn, minstemann er nå to år og går i barnehagen. De to eldste er 6 og går på skole. Jeg jobber fullt, og har hver høst de siste årene slitt med bihulene. Ikke betennelse, men en pågående murring fra september til april. Sist vinter var unntaket, da var jeg nesten ikke syk. Hva som gjorde at jeg forble frisk vet jeg ikke, men jeg kan oppsummere de faktorene som var annerledes denne vinteren.
1. Ny jobb som jeg trives i. 2. Minstemann ferdig med det fryktede første året i bhg. 3. ALL utendørstrening i minusgrader ble gjort med en neoprenmaske for å beskytte bihulene. 4. Nesten all hardtrening i kuldeperioden ble foretatt innendørs på spinning. 5. Økt søvnvolum. Jeg byttet ut en del TV-titting med søvn.
Alkoholkonsumet var forøvrig omtrent som vanlig, dvs 4-7 enheter i uken, jevnlig fordelt. Antall treningstimer var også omtrent som i vanlige friske perioder.
|
|
|
[Re: psychlogard]
09/09/2012 13:45
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Uansett unngår man ikke mage-virusene og flere av forkjølelsene fra barnehagen. Spesielt første året, det har jeg erfart ja. Tror heller ikke en flaske øl, eller et glass vin (sjelden eller ofte) er det som betyr så mye, men det er mer å drikke seg (små)full og være oppe seint og skravle med kjente og ukjente mens de ler, skravler og spruter basilusker på en. Også har jeg en følelse av at det slår positivt ut med et jevnt blodsukker, noe ørti drammer, en sixpack øl og en haug potetgull ikke bidrar til.. Jeg la om til moderat-karbo (uten sukker) og sluttet å drikke så ofte samtidig, og det gjorde at min kroniske halsvondt og gjentagende forkjølelser gav seg. 4-7 helflasker i uka, synes jeg høres drøyt ut 
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
09/09/2012 13:52
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
09/09/2012 14:44
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Er vel en god grunn til at Gunn Rita Dahle tok ungen ut av barnehagen i 1 år før OL. Min erfaring med sykdom og barnehage er at det er vanskelig å unngå. Var konstant gørr og snørr, for ikke å nevne oppkast det første året. Så går det seg til.:)
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
09/09/2012 14:59
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Tja. Jeg er i barnehage over 30 timer i uka i tillegg til å ha barn i en annen barnehage, og har ikke vært forkjøla på de siste vinterene. Hvordan tolker dere det? Kanskje dere burde vurdere å be barnehagene deres vurdere sine hygienerutiner?
|
|
|
[Re: traktoregg]
09/09/2012 15:57
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Tja. Jeg er i barnehage over 30 timer i uka i tillegg til å ha barn i en annen barnehage, og har ikke vært forkjøla på de siste vinterene. Hvordan tolker dere det? Kanskje dere burde vurdere å be barnehagene deres vurdere sine hygienerutiner? Hygiene er viktig, men det er nærmest umulig å holde det helt fritt for bakterier når barn er fra 1-2 år. Det er sånn at når vi voksen har barn som begynner i barnehagen blir det større belastning på imunforsvaret. Det opparbeides. Første året var jeg mye syk. Nå når minste poden er 3 år har jeg ikke vært syk på en stund. Man tilpasser seg. Det er det fine med kroppen. Hører stadig at de som jobber i barnehage er mye syke i starten for så stabilisere dette.
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
09/09/2012 16:19
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Er barna deres veldig mye inne i barnehagen?
|
|
|
09/09/2012 17:02
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Hygiene er viktig, men noen har det også for rent.
Er også skeptisk til nærmest hermetisk tette hjem hvor det overhode ikke luftes for å spare energi. Virker ikke særlig sunt.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
10/09/2012 11:38
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Tja. Jeg er i barnehage over 30 timer i uka i tillegg til å ha barn i en annen barnehage, og har ikke vært forkjøla på de siste vinterene. Hvordan tolker dere det? Kanskje dere burde vurdere å be barnehagene deres vurdere sine hygienerutiner? Naturlig det, du utvikler resistans mot det mest vanlige etterhvert. Slik er det også for de fleste barn etter å ha gått i barnehage et års tid og for foreldrene som de drar med all smitten hjem til.
|
|
|
10/09/2012 11:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja. Jeg er i barnehage over 30 timer i uka i tillegg til å ha barn i en annen barnehage, og har ikke vært forkjøla på de siste vinterene. Hvordan tolker dere det? Kanskje dere burde vurdere å be barnehagene deres vurdere sine hygienerutiner? Er barna deres veldig mye inne i barnehagen? Är barna i din barnehage aldrig eller nestan aldrig sjuka? Det är säkert en del variasjoner mellan olika barnehagar men det är väl endå klart att barn har ett rätt dårligt immunförsvar och att barn som är nära varandra lätt smittar varandra? Sen hur föreldrarna påverkas av barnens sjukdommar beror tex på hur vana de är att komma i kontakt med sjukdommarna som flera redan har sagt.
|
|
|
10/09/2012 13:13
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg tror at denne "smitten som tas med hjem fra barnehagen" som mange snakker om, er sterkt overdrevet. Derfor var jeg litt "tøff i trynet" lenger opp.
Jeg syns det virker som om jo mer barnehagene er inne, jo mer forkjølelse er det.
|
|
|
|
|