Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

manuell gir eller automat på bil

manuell gir eller automat på bil #1481043 06/09/2012 21:30
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Er det mindre service på biler med automatgir, fordi det ikke er nødvendig å bytte clutchen?

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481046 06/09/2012 21:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Man bytter strengt tatt ikke clutch så ofte, og en del moderne automatkasser er ganske dyre å ta service på, så jeg vil bestemt mene nei.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481048 06/09/2012 21:40
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg skal aldri ha bil med manuellt gir.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Stein] #1481076 06/09/2012 22:45
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Man bytter strengt tatt ikke clutch så ofte, og en del moderne automatkasser er ganske dyre å ta service på, så jeg vil bestemt mene nei.

En automatkasse av den tradisjonelle typen inneholder vel en hel rekke clutcher.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481085 06/09/2012 23:58
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Manuelle girkasser holder som regel bedre enn automatkasser. Da automatkasser har flere clutcher som nevnt før, så er det flere svakheter og de slurer gjerne på girene..
Jeg foretrekker manuell, da får man ned drivstoff-forbruket, bedre til litt mer sportsligere kjøring i sving også slipper man tullegiring på automaten når man skal kjøre forbi, det holder å gire ned et hakk, man trenger ikke å gire ned 2-3 som automaten gjør..
Automat er kun fint nede i sentrum i kø-kjøring, men ellers så dreper det mye av kjøregleden.

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Arve Hanssen] #1481106 07/09/2012 05:40
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: Arve Hanssen
Manuelle girkasser holder som regel bedre enn automatkasser. Da automatkasser har flere clutcher som nevnt før, så er det flere svakheter og de slurer gjerne på girene..
Jeg foretrekker manuell, da får man ned drivstoff-forbruket, bedre til litt mer sportsligere kjøring i sving også slipper man tullegiring på automaten når man skal kjøre forbi, det holder å gire ned et hakk, man trenger ikke å gire ned 2-3 som automaten gjør..
Automat er kun fint nede i sentrum i kø-kjøring, men ellers så dreper det mye av kjøregleden.

Seriøst, her er det mmange dårlig dokumenterte påstander.

Mange moderne automatkasser girer raskere og bruker mindre enn manuell.

Hvor har du det fra at en automatkasse girer ned 2-3 gir av gangen?

Sluring?

Høres ikke ut som om du har testet en bil med automat.

E

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481107 07/09/2012 05:47
Tex Offline
Besatt
Besatt
Manuelt gir er på vei ut.

Manuelt gir mer "sportslig"? BMW faser ut manuelt gir på M-modellene, bare 15% av kundene etterspør det:
http://bil.aftenposten.no/bil/Bort-med-manuelt-gir_-sier-BMW-22274.html

Selv gikk jeg over til automat for fire år siden og går aldri tilbake til manuelt.
Den økte kostnaden ligger nok heller i økt slitasje på bremser. Tung bil og automat betyr større forbruk av bremseklosser, i hvert fall hos meg.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481128 07/09/2012 06:24
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Litt eldre automatkasser girer jo ned både 2 og 3 ganger når du trykker gassen i bånn.
Men nyere kasser er utrolig mye bedre.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481134 07/09/2012 06:33
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er på min fjerde bil med automat nå (fem hvis vi regner tjenestebilen også). Har aldri vært nødvendig med annet enn oljeskift på dem i henhold til serviceboka.
Skal aldri ha bil uten automat igjen (med mindre en Triumph noen gang finner veien til garasjen min).

Trenden er vel, som Tex bl.a. nevner, at "alle" er på vei over til automat nå. Kjøper man en ny familiebil uten automat i dag så bommer man vel litt med tanke på videresalg.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481149 07/09/2012 06:47
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Det er generelt lite service som trengs på både automat- og manuellkasse. Men er du uheldig og automatkassen ryker - da blir det dyyyyrt!

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481152 07/09/2012 06:51
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
må se litt på hvilken kjøring du skal ha. Bor du i nærheten av stor by. og det er mye lyskryss der du kjører til vanlig. Så er Automat det jeg villa ha foretrukket. Kjører du mest landevei så er manuell lik så bra. Samt kanskje bedre hvis du liker å ligge med høyt turtall. ICON_TONGUE

at automaten girer mye kan være for at noen biler som har fått automat har kanskje en veldig liten motor. og da må automaten jobbe ekstra mye. Har selv automat på en sterk 3.1 l diesel. Og den girer skjelden ned når jeg gir på litt.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481157 07/09/2012 06:53
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
De nyere dobbelt-clutch girkassene kan på ingen måte sammenlignes med gammeldagse automatkasser. Girer kjappere enn du klarer selv, og argumentet fra tidligere om at automat var det samme som høyere forbruk og tregere akselerasjon er ikke-eksisterende.

Når det gjelder oljeskift så vet jeg at VAG sier man ikke trenger å skifte olje på sine eldre automatkasser. Det er vrøvl. Girkassene er produsert av ZF og sjekker du med de så er intervallene på oljeskift 60.000km.

Byttet selv på en noe tilårskommen Passat med 280.000km på telleren, og olja var som svart sirup iblandet metallspon.

På S-tronic og DSG (VAG) som jeg kjenner best til var det litt trøbbel i starten, og skal du kjøpe brukt fra rundt 2006-2007 ville jeg sjekket at girkassen er overhalt - bytte av mecatronic (styringselektronikk) og svinghjul bør være utført på disse. Som forøvrig har intervall på oljeskift = 60.000km

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Espen] #1481159 07/09/2012 06:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Tex

Manuelt gir mer "sportslig"? BMW faser ut manuelt gir på M-modellene, bare 15% av kundene etterspør det:
Kanskje fordi det er bare 15% som kan/liker å kjøre bil, mens resten bare vil ha en dyr bil som går fort?
Sitat: Espen
Jeg skal aldri ha bil med manuellt gir.
Jeg skal aldri mer ha automatkasse (med mindre det blir hybridbil en gang, og da har jeg vel ikke noe valg). Dørgende kjedelig å kjøre med.

Mange moderne automatkasser girer raskere og bruker mindre enn manuell.
Men likevel oppgis tilsvarende motor på flere moderne biler å ha høyere forbruk med automatkasse enn med manuell kasse.

Og får du start-stopp på automatkasser? Setter automatkasser bilen i fri når du stopper helt opp? Nei på hvert av disse spørsmålene er med på å dra opp forbruket.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Cervin] #1481160 07/09/2012 06:56
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: Cervin
Litt eldre automatkasser girer jo ned både 2 og 3 ganger når du trykker gassen i bånn.

Jeg har en 20 år/300 000km gammel girkasse i bilen min. Mulig disse (MB)kassene er bedre enn gjennomsnittet, men den girer akkurat slik jeg ber om.

Har aldri opplevet at den girer ned to gir uprovosert.

Funksjonen og flesibiliteten er utmerket.

e

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Cervin] #1481171 07/09/2012 07:07
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B

Merkelig det da, jeg hadde bil med automat fra 79-98 og de gira ned en gang, hvis jeg ikke tok en real kick-down da men da var det for å kjenne draget, det var aldri behov ved forbikjøring.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Arve Hanssen] #1481172 07/09/2012 07:11
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B

Jeg har skifta clutch på bil med manuell men hadde aldri behov for noe ekstra service på automatkassene.
Hva gir så mye bedre kjøreglede av å røske i den sleiva som stikker opp foran setene?,- det blir nesten som å si at fjernkontroll på tv tar vekk en del av seer-opplevelsen. ICON_SMILE

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: baronKanon] #1481173 07/09/2012 07:15
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Og får du start-stopp på automatkasser? Setter automatkasser bilen i fri når du stopper helt opp? Nei på hvert av disse spørsmålene er med på å dra opp forbruket.

Start/stop er en tullefunksjon, som i praksis ikke reduserer forbruk, men ja mange biler leveres start/stop og automat.

Quote:
Setter automatkasser bilen i fri når du stopper helt opp?

En automatkasse "setter" ikke bilen i fri. Les deg opp på hvordan automatkasser fungerer, så skjønner du at spørsmålet ikke er relevant.

Quote:
Kanskje fordi det er bare 15% som kan/liker å kjøre bil, mens resten bare vil ha en dyr bil som går fort?

...eller at automatkasse girer raskere og gjør kjøringen mer komfortabel?

Forbruket varierer med modeller og motorer, men det er mange eksempler på at moderne kasser reduserer forbruket.

Den altoverskyggende forbruksfaktoren er uansett hvordan man kjører.

Anbefaler deg å teste en ny VW med 7 trinns DSG.

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Arve Hanssen] #1481178 07/09/2012 07:19
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Da automatkasser har flere clutcher som nevnt før, så er det flere svakheter og de slurer gjerne på girene..

Sluring får man hvis man ikke kan kjøre bil, i en automatkasse er det ett visst overlap på girene, dvs. at 2 gir ligger inne samtidig for å få mykere giringer, for å få en sportsligere kasse reduserer man overlappet i kassa slik at den skifter hardere, dette var det som tidligere var en merkabar forskjell på europeiske/japanske biler og amerikanske, de amerikanske var laget for komfort, altså ett langt overlap, de andre var laget mer for økonomi og man ramla nesten i baksetet når de gira.

En ting til, sluring unngår man lettest ved å øke eller redusere hastigheten en km eller to, jeg bor i en 30-sone hvor de fleste kjører alt for fort, det er 7-8 biler som passerer ofte som ofte girer opp og ned hele tiden, de ligger i akkurat det området hvor kassa girer, altså førerfeil (alle er forøvrig Volvo,er). ICON_SMILE

Redigert av bvp; 07/09/2012 07:29.

T.C. Lemmons
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Espen] #1481185 07/09/2012 07:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Jeg har en 20 år/300 000km gammel girkasse i bilen min. Mulig disse (MB)kassene er bedre enn gjennomsnittet, men den girer akkurat slik jeg ber om.

Har aldri opplevet at den girer ned to gir uprovosert.

Funksjonen og flesibiliteten er utmerket.

e

Eldre MB kasse er en tålmodighetsprøve.

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481186 07/09/2012 07:29
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Manuell = gøy
Automat = enkelt

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481188 07/09/2012 07:30
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Den automaten jeg snakker om som girer ned 2 og 3 er på en 90 talls chevy. Stor motor (tror det er 2xxhk). Når du skal gjøre en forbikjøring girer den ned først en gang, så en til, og hvis du er heldig en gang til. Så du må planlegge forbikjøringene godt.

Men jeg ser at til bykjøring så er automat deilig. Køkjøring er mitt største mareritt og noe av det fordi jeg har en litt slitt clutch som ikke er så glad i at jeg slurer. Her hadde det vært deilig å hatt automat. Men jeg kjører heldigvis lite i kø.

Jeg liker å kunne velge gir før sving og å bestemme girskiftet selv, men har forstått det som at du kan bruke automatkassene i M modellene som en manuelkasse, bare uten at du clutcher da. Men at du kan låse girene, men mulig jeg har misforstått. Men da er det jo forstsatt en automatkasse.

Hvis forbruket er oppgitt høyere med automat kommer det nok ofte av ekstra vekt, men det holder på å snu seg.

Sakset fra en test på klikk.no:
I testbilen er motoren koblet til sportsutgaven av BMWs åttetrinnsautomat. Den koster 23.700 kroner ekstra, men vi anbefaler at du koster på deg den.
Den velger nemlig alltid rett gir, og du merker knapt at den girer. Dessuten skal den ifølge BMW til og med gi lavere forbruk enn med manuelt gir.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Syklist1] #1481193 07/09/2012 07:32
Espen Offline
More than words
More than words
Gamle MB-kasser girer ikke raskt, men jeg har det ikke så travelt heller. Enkle belastningstyrte kasser med god funksjon.
Bil og kasse er godt tilpasset hverandre. Det er fokus på komfort her.
Slitesterke saker som girer mykt og fint.

Greit å huske at dette er 30 år gamle konstruksjoner, som alderen tatt i betrakning, er meget gode må jeg si.

e

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Espen] #1481205 07/09/2012 07:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Anbefaler deg å teste en ny VW med 7 trinns DSG.

Har prøvd Skoda med 7-trinns DSG, og det var skikkelig dritt å kjøre med. Og det skal være samme kassa.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481207 07/09/2012 07:47
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Har Manuell gir på begge bilene å syntest det er helt ok å kjøre med. Men automat hade jeg valgt vist det var i bilen jeg var på jakt etter med skikkelig motor også.

Men hvordan er egentlig automat kjøring på vinteren for dere som har det?? tenker da opp bratte bakker osv. er det ikke best da med manuell så enn kan styre giren selv?? Vet jo at enkelte har triptronic som nesten er manuell giring. så det finnes jo alltid en mellomting.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481208 07/09/2012 07:47
Espen Offline
More than words
More than words
Hva er det som er "skikkelig dritt"?

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Tex] #1481217 07/09/2012 07:52
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Tex

Kundene etterspør dieselmotor framfor bensin også, uforståelig for meg det også...

Dette koker ned til at smaken er som baken og at hvilket forhold du har til bil og bilkjøring avgjør hva som er "riktig" for den enkelte.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: bixit] #1481220 07/09/2012 07:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Moderne "dobbeltclutch-kasser" er strengt tatt manuelle kasser med elektronisk (automat-)styring, vel, og alle slike kan vel også gires manuelt? Ikke at det egentlig er noe behov for det, da.

Jeg tror at det kan sies såpass enkelt som at på nye biler med moderne girkasser, er automat enklere å bruke, mer komfortabelt og girer raskere, men koster mer. Både i innkjøp og vedlikehold.

Manuelle girkasser er som sagt billigere, og foretrekkes ofte når man har lyst til å være litt mer "involvert" i kjøringen når man kjører litt "inspirert".

Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Livestrong] #1481221 07/09/2012 07:55
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Men hvordan er egentlig automat kjøring på vinteren for dere som har det?

Jeg kjører gammel stasjonsvogn bakhjulstrekker med automat. Har riktignok automatisk diffsperre, men har aldri sittet fast, eller hatt store problemer.

Eneste er hvis det er ekstremt dårlig grep. Vann på is. Da kan det være et problem at bilen går framover uten at man gir gass. Spinner når man ikke gjør noe, og sklir hvis man bremser. Dette er uansett ved helt spesielle forhold, hvor det kan være utfordringer med manuellt gir også.

Jeg vil si at det er vel så enkelt å finfordele kraft i lav fart.

Det er jo mulig å låse i 2 eller 3, med det har jeg kun brukt et par ganger i nedoverbakker.

Det er ikke alltid det er bilens feil når folk har problemer om vinteren.

e

post@espenwettre.no
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Espen] #1481224 07/09/2012 08:01
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Nei er ganske ofte den som sitter bak rattet som ikke kan kjøre bil også på vinterstid.

Vet bare at opp bakken til huset mitt er det folk med automat som har problemer på vinteren mens jeg med manuell ikke har det. Er sikkert da noe med automat kassen de ikke har forstått. det finnes jo vinterprogram på automat kasser (værtfall noen)

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: manuell gir eller automat på bil [Re: Espen] #1481230 07/09/2012 08:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Quote:
Men hvordan er egentlig automat kjøring på vinteren for dere som har det?

Jeg kjører gammel stasjonsvogn bakhjulstrekker med automat. Har riktignok automatisk diffsperre, men har aldri sittet fast, eller hatt store problemer.

Eneste er hvis det er ekstremt dårlig grep. Vann på is. Da kan det være et problem at bilen går framover uten at man gir gass. Spinner når man ikke gjør noe, og sklir hvis man bremser. Dette er uansett ved helt spesielle forhold, hvor det kan være utfordringer med manuellt gir også.

Jeg vil si at det er vel så enkelt å finfordele kraft i lav fart.

Det er jo mulig å låse i 2 eller 3, med det har jeg kun brukt et par ganger i nedoverbakker.

Det er ikke alltid det er bilens feil når folk har problemer om vinteren.

e

Jeg har aldri kjørt automat før jeg fikk nye BMW med 8-trinns girkasse.

Det er ikke kjedelig, det kan jeg love. Har "bare" 163 hester, men dytter du den kassa i Sport har du nok moro.

Den er faktisk raskere i akselerasjon en manuell versjon OG den bruker mindre drivstoff. JA, den girer ned 3-4 gir hvis du drar klampen i bånn, men den er designet for å gjøre det.

Det er enorm forskjell på automatkasser, antall gir er en av dem. BMW sin har imponert meg enormt som newbie til automat.

Å sammenligne en ny automat med den som står i gamle amerikanere er feige lag for begge parter og hører ikke hjemme i denne verden, det er jo nesten like stor forskjell som dagens automat og manuell :-D

Hvorfor skulle automat være dårligere på vintern?
Det er mer opp til sjåfør og kanskje også kvaliteten på antispin. Jeg sto fast en gang i fjor, eneste gang på to vintre, men det var pga dustete rygging oppå en brøytekant som var hardere enn jeg trodde :-D

Moderne automatkasser kan jo gires manuelt også, til en viss grad, eneste er at den ikke lar deg gire ned tidlig nok hvis du kjører aktivt, men det er vel for å unngå at man vraker kassa, tenker jeg.

Skru av antispinn 100% og bruke manuell(evnt bare Sport) så kan man slædde mer enn nok, HVIS man vil. Framkommelighet er ikke noe annerledes, om enn kanskje noe bedre.

Konklusjonen min er, bedre i by(man har også sånn "hold" funksjon så man slipper å holde inne bremsen når det er kø, eller man skal bakkestarte...), bedre på landevei fordi kasse reagerer MYE raskere enn jeg rekker å gire hvis man skal kjøre forbi eller annen uvøren kjøring. I tillegg er det bedre med cruisekontroll fordi den også bremser ned og girer riktig når du skrur ned hastigheten, også i nedoverbakker... veldig fin funksjon. Adaptiv Cruise Control, er det vel. Sett den på 60 så holder den 60, også nedover. Etter 3500km på 3 uker i sommer, 36000km på de siste halvannet årene, er hvertfall jeg frelst.

Nei, eg er ikke racersjåfør, men har blitt glad i å kjøre bil.
Ja, det kan være at jeg liker BMW like godt som automat :-D

Jeg vil sterkt vurdere automat neste gang, men ikke uten å prøve, da det er stor forskjell på kassene fra merke til merke.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support