Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2?

Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? #1480101 05/09/2012 18:50
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Mann på 90 kg.
90% asfalt og grus, og litt sti.
Skal pensjonere en eldre Hard Rocx og har lyst på karbon.
Vil ha relativt lett sykkel om jeg skal bytte.
Tror jeg har landet på 26´´
Gir fullstendig f i hva det står på ramma.

Er det da noen grunn til ikke å velge en T2 til 12000,- ny? Liker ideen med 20 gir.
Virker på meg som et knallkjøp, men det er mye jeg ikke vet om sykkelverden...

Har sett på, og forkastet div. Giant (blytung), Merida (stygg og kjip) og Focus (for lite utstyr for pengene og litt tung).
White Overkill går nå for 20´, men det blir litt dyrt. Scott Scale 30 er en mulighet.

Overser jeg andre, åpenbare valg?

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480115 05/09/2012 18:58
Solbu Offline
Medlem
Medlem
T2 anbefales på det sterkeste. Har den selv og er veldig godt fornøyd. Jeg er liten og lett ca. 68 kilo, men har solgt den til personer som er 90+ Jeg har vedlikeholdt syklene og de fungerer godt til "tyngre" syklister også. Mest erfaring med dette fra 2011 modellene, men det skal nok gå for det samme. 2x10 giret er bare helt fantastisk!

Redigert av Solbu; 05/09/2012 19:01.

Diamant - et lett valg!
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480254 05/09/2012 21:32
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Hvordan er egentlig Stans alpine til en fyr på 90 kg??

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480262 05/09/2012 21:41
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Diamant?
Er det ikke litt bemerkelsesverdig at utenfor våre landegrenser så er det ingen som har hørt om "merket" diamant? Eller "søstermerket" nakamura, som er 100% likt bortsett fra lakk og selges i søsterkjedn til G-sport, Intersport? Hvor stort tror du merket er da?

Hvor mye penger tror du de har til å teste, utvikle, designe og til slutt lage diamant-rammene når du har denne bakgrunnsinformasjonen? Diamant vinner tester KUN fordi testpersonene er besatt av vekt. Men når det kommer til byggekvalitet er saken en helt annen.

En skrapa Diamant-ramme er ikke noe for en kar på 90kg. Diamant og andre billig-merker bruker så dårlig karbon (sammenlignet med Trek fks) at rammene ikke får noen fordeler over aluminiumsrammer. De blir ikke stivere, og de må dessuten bruke aluminiumsinnsett i rammen for å stive den opp enkelte steder (bunn av seattube fks) for at de ikke skal knekke. Mens en Trek-ramme er 100% karbon. Mye stivere og riktigere bygd. Trek-rammer har heller ingen vekt-begrensning på rytteren, i motsetning til billigere merker som pleier å ha en maksvekt på rundt 80-90 kg.

Om du tror diamant klarer å lage karbonrammer på høyde med Trek fks, se denne videoen fra Trek's fabrikker i USA:
http://www.youtube.com/watch?v=TLXCyzUocAQ

Kjøp heller noe fra et anerkjent merke som folk utenfor Norge har hørt om. Trek eller Scott fks. Muligens Giant, Lapierre e.l.

Ja, du får mye for penga i form av utstyr på en Diamant/Nakamura. Men ramma, den viktigste delen på hele sykkelen, har ikke på langt nær like mye teknologi og kvalitet som de store merkene.

Ser at jeg har brukt Trek mye til sammenligning, men de er stort sett referansepunktet når det kommer til gode karbonrammer ICON_SMILE

Sitat: Paragon
Hvordan er egentlig Stans alpine til en fyr på 90 kg??

Felgene i seg selv er gode. Men American Classic Nav-rælet de er bygd på er ikke noe for tunge ryttere. Lagrene er minimale i størrelse for å spare vekt, noe som vil resultere i mange og dyre reperasjoner pga slark/dårlige lagere. Delene i disse navene er også så myke at jeg personlig (jobber som sykkelmekaniker) har ødelagt flere av dem kun ved forsøk på å åpne navene.

Samme gjelder med hjul som ramme: Skaff noe solid! For deg som er 90kg er dette ekstra viktig! Diamant og American Classic er sikkert greit for unge, lette ryttere. Men for eldre, tyngre karer bør man heller se etter solide, gjennomtestede merker. Når det kommer til hjul/nav vil jeg heller anbefale deg DT Swiss, Mavic eller Hope fks.

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 21:48.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480268 05/09/2012 21:48
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Skjelden jeg har lest så mye fjas. Hvor henter du informasjonen fra?

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Red Devils] #1480272 05/09/2012 21:50
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Red Devils

Nøyaktig hva anser du som fjas? ICON_SMILE
Sag opp en Trek karbonramme og sammenlign med Diamant eller Hard Rocx fks, så ser du forskjellen

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 21:53.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480274 05/09/2012 21:57
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Blant annet dette, er dette riktig tror du?

Diamant og andre billig-merker bruker så dårlig karbon (sammenlignet med Trek fks) at rammene ikke får noen fordeler over aluminiumsrammer. De blir ikke stivere, og de må dessuten bruke aluminiumsinnsett i rammen for å stive den opp enkelte steder (bunn av seattube fks) for at de ikke skal knekke. Mens en Trek-ramme er 100% karbon.

Grunnen til at Diament er billig er at de ikke bruker penger selv på utviklingen slik Trek med flere gjør. Jeg kjører ikke Diamant selv, men det har ingenting med at jeg er redd for at skal knekke eller ikke holde mål.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480275 05/09/2012 21:59
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: o-l-a-v

Nøyaktig hva anser du som fjas?
Sag opp en Trek karbonramme og sammenlign med Diamant eller Hard Rocx fks, så ser du forskjellen

Merket Diamant og Nakamura er bare ett helt vanlig husmerke,noe som er rimelig godt kjent på forumet(Axxman er vel de som setter sammen syklene etter Espen W og kompani på forumets sine spesifikasjoner).

Nakamura selges ikke bare i Norge,sjekk ut Intersport sine nettsider i for eks. Frankrike.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480276 05/09/2012 21:59
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Som sykkelmekaniker har jeg mange sykler innom. Har sett flere knekte diamant og Hard Rocx, men ALDRI, ALDRI Trek eller Scott. Men ta baufila fatt på noen ødelagte karbonrammer og sammenlign kvaliteten. Det er lett å se forskjell.

Og som jeg sa, lette syklister vil nok ikke ha noen problemer med Diamant/Nakamura/Everest/Hard Rocx. Men 90kg+ bør se etter noe av bedre kvalitet.

Sitat: SimonS

Nøyaktig hva anser du som fjas?

Merket Diamant og Nakamura er bare ett helt vanlig husmerke,noe som er rimelig godt kjent på forumet(Axxman er vel de som setter sammen syklene etter Espen W og kompani på forumets sine spesifikasjoner).

Nakamura selges ikke bare i Norge,sjekk ut Intersport sine nettsider i for eks. Frankrike.

Jøss, fett. Bra de får det til bra nok til til å gå internasjonalt ICON_SMILE Men det jeg skrev gjelder fortsatt: Ingen bortsett fra Nordmenn har hørt om Diamant

Blant annet dette, er dette riktig tror du?

Diamant og andre billig-merker bruker så dårlig karbon (sammenlignet med Trek fks) at rammene ikke får noen fordeler over aluminiumsrammer. De blir ikke stivere, og de må dessuten bruke aluminiumsinnsett i rammen for å stive den opp enkelte steder (bunn av seattube fks) for at de ikke skal knekke. Mens en Trek-ramme er 100% karbon.

Grunnen til at Diament er billig er at de ikke bruker penger selv på utviklingen slik Trek med flere gjør. Jeg kjører ikke Diamant selv, men det har ingenting med at jeg er redd for at skal knekke eller ikke holde mål.

Om du har sett knekte karbonrammer så ser du hvor de oftest knekker. Seattube nede ved krank, og rett over midten på downtuben. Derfor har noen begynt med forsterkninger i form av andre metaller, fks aluminiumsrør nede i seattube ved krankhuset. Dette har jeg sett med egne øyne, så det er ikke oppspinn

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 22:05.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480278 05/09/2012 22:02
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Svar fra Espen Wethe i en annen tråd her.

Samme ramme på 23K og 50K modellene, Apro MC709CA.
Egentlig for dyr for bruk på en 23K sykkel, koster nesten dobbelt så mye i innkjøp som 29er karbon ramma som vi og flere andre merker brukte i 2011 sesongen, men den er særdeles bra og svært lett (950g i 18" med lakk snittvekt). Topp tilbakemeldinger fra både usponsete og sponsete ryttere denne sesongen, og hyggelig at den ble raskeste 29er på Birken (Martin Olsen sin Nakamura Grade 9.29).

Produsenten Apro lager karbonrammer for bl.a Cannondale, Santa Cruz, Intense, etc, og er en ekstremt bra produsent å jobbe med. Vi gjør noen endringer på neste års rammer og hadde ferdige prototyper levert i Norge kun et par uker etter at vi diskuterte endringene med dem.

Ang vektbegrensninger på Stan's hjul: Stan selv har fortalt meg at han setter dem kunstig lavt for å sikre seg mot søksmål, spesielt i USA.

Redigert av Espen W (I dag 22:55)

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Red Devils] #1480279 05/09/2012 22:07
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking

Egentlig for dyr for bruk på en 23K sykkel, koster nesten dobbelt så mye i innkjøp som 29er karbon ramma som vi og flere andre merker brukte i 2011 sesongen, men den er særdeles bra og svært lett (950g i 18" med lakk snittvekt). Topp tilbakemeldinger fra både usponsete og sponsete ryttere denne sesongen, og hyggelig at den ble raskeste 29er på Birken (Martin Olsen sin Nakamura Grade 9.29).

Produsenten Apro lager karbonrammer for bl.a Cannondale, Santa Cruz, Intense, etc, og er en ekstremt bra produsent å jobbe med. Vi gjør noen endringer på neste års rammer og hadde ferdige prototyper levert i Norge kun et par uker etter at vi diskuterte endringene med dem.

Ang vektbegrensninger på Stan's hjul: Stan selv har fortalt meg at han setter dem kunstig lavt for å sikre seg mot søksmål, spesielt i USA.

Ok. Her ser du hvor mange som står bak Diamant og Nakamura. Tror du helt ærlig de lager like gode rammer som Trek og Scott? Diamant har jo ikke en gang sin egen webside!? Og hvorfor skal de to karene som lager Diamant og Nakamura dele opp merket sitt når de burde ha mer enn nok med fokus på kun ET?

Og at Diamant fikk den raskeste rytteren på et Norsk sykkelritt beviser vel egentlig ingen ting?

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 22:10.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480282 05/09/2012 22:12
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Ok. Her ser du hvor mange som står bak Diamant og Nakamura. Tror du helt ærlig de lager like gode rammer som Trek og Scott?

Og at Diamant fikk den raskeste rytteren på et Norsk sykkelritt beviser vel egentlig ingen ting?

Diamant har aldri laget en karbonramme selv. Hvorfor kan de ikke kjøpe og bruke en god ramme? Hvis de sparer tusenvis av kroner pga. at de kjøper noe feridutviklet kan de jo selge det billig. Det er ikke dermed sagt det er dårlig.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Red Devils] #1480283 05/09/2012 22:15
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking

Ok. Her ser du hvor mange som står bak Diamant og Nakamura. Tror du helt ærlig de lager like gode rammer som Trek og Scott?

Diamant har aldri laget en karbonramme selv. Hvorfor kan de ikke kjøpe og bruke en god ramme? Hvis de sparer tusenvis av kroner pga. at de kjøper noe feridutviklet kan de jo selge det billig. Det er ikke dermed sagt det er dårlig.

Har ikke sagt det er dårlig. Eller, har vel egentlig det. Men mener heller mindre bra sammenlignet med Trek og Scott fks. Det er noe som skurrer fælt når jeg vet hvordan Diamant/Nakamura-gutta holder på sammen med G-sport/Intersport. Profit fremfor kvalitet, helt åpenbart.
Og god profit = penger til å sponse gode rittere = god reklame = mer profit

Gutta har ikke engang egen FB-side!

Nakamura og Diamant burde gjøre det samme som GIGANTENE Gary Fisher og Trek gjorde: Slå seg sammen. Flere på det samme gir jo bedre produkter. Og det er et uknuselig argument

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 22:22.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480287 05/09/2012 22:27
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H

Ok. Her ser du hvor mange som står bak Diamant og Nakamura. Tror du helt ærlig de lager like gode rammer som Trek og Scott? Diamant har jo ikke en gang sin egen webside!? Og hvorfor skal de to karene som lager Diamant og Nakamura dele opp merket sitt når de burde ha mer enn nok med fokus på kun ET?

Prøver du å være vanskelig eller? At Espen W er åpen og ærlig (og i det hele tatt svarer, egentlig) er jo ett veldig godt tegn?
Hva legger du i en "god" ramme da? At den ikke brekker? Vekt? Stivhet?
aksel/lagerstandarder? Geometri? At det er Trek/Scott?

Du har tydeligvis gjort en vurdering som innebærer at det ikke skal være en Diamant. Andre vurderer annerledes.

At en "billigere" karbonramme ikke har noen fordeler ovenfor aluminium trenger ikke være riktig. Hva er dårligere på en Diamant enn en Scott? Materialene? vevingen? designet?

Å si at noe er "dårlig" eller "bra" betyr ikke så mye uten å sette det i sammenheng.

For ordens skyld: Jeg har ikke hardtail, og er ikke på utkikk. Og hadde jeg vært det så hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt en diamant. Men ikke fordi jeg tviler på kvaliteten. Og jeg har sett knekte scottrammer. Både alu og karbon.

Er facebook/internettside viktig for å lage bra deler? Hadley har ikke internettside.

EDIT: jeg tror ikke du vet hvordan diamant og nakamura fungerer fullt så godt som du tror. Slå seg sammen? Er ganske sikker på at de er ganske så sammenslått allerede og har forskjellig lakk i forskjellige butikker. Og det er vel strengt talt inter/g som "lager" de, så ikke så rart at de "holder på" sammen, er det vel?

Hvilke andre merker lager bra sykler i din verden da?

Redigert av henrikh; 05/09/2012 22:30.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: henrikh] #1480291 05/09/2012 22:33
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Sitat: henrikh

Prøver du å være vanskelig eller? At Espen W er åpen og ærlig (og i det hele tatt svarer, egentlig) er jo ett veldig godt tegn?
Hva legger du i en "god" ramme da? At den ikke brekker? Vekt? Stivhet?
aksel/lagerstandarder? Geometri? At det er Trek/Scott?

Du har tydeligvis gjort en vurdering som innebærer at det ikke skal være en Diamant. Andre vurderer annerledes.

At en "billigere" karbonramme ikke har noen fordeler ovenfor aluminium trenger ikke være riktig. Hva er dårligere på en Diamant enn en Scott? Materialene? vevingen? designet?

Å si at noe er "dårlig" eller "bra" betyr ikke så mye uten å sette det i sammenheng.

For ordens skyld: Jeg har ikke hardtail, og er ikke på utkikk. Og hadde jeg vært det så hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt en diamant. Men ikke fordi jeg tviler på kvaliteten. Og jeg har sett knekte scottrammer. Både alu og karbon.

Er facebook/internettside viktig for å lage bra deler? Hadley har ikke internettside.

FB/internett er mer én målestokk for å understreke hvor smått dette er i forhold til de store merkene. Og det må derfor være helt åpenbart at det ligger flere arbeidstimer bak en karbonramme fra fks Scott fremfor Diamant. Og jeg tror ikke gutta hos Scott bruker den ekstra tiden til å brette papirfly for å si det sånn.

Og som jeg sa: Sag opp en ramme fra Diamant vs Trek. Forskjellen er lett synlig.

Jeg prøver ikke å være vanskelig. Jeg sier bare at man bør være kritisk, og legge FAKTA til grunne før man velger sykkel. Diamant/Nakamura er et okei merke. Men 90kg + da ville jeg som sagt uten tvil gått for noe mer solid som er KJENT for sine gode karbonrammer. Gutta bak Diamant/Nakamura er helt sikkert flinke typer, men de har lite å stille opp med imot de større. Både kunskap og ikke MINST ressurser.

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 22:36.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480292 05/09/2012 22:36
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Kan du utdype litt, da jeg ikke har karbonrammer fra diverse produsenter liggende til oppsaging for øyeblikket?

EDIT: Jeg skjønner hva du mener- men når mesteparten av verdens sykler blir spyttet ut fra samme fabrikker, slår illusjonen om at de flinke folka står ett sted og de dårlige ett annet litt sprekker.

Kom det ikke frem at Diamant og Intense har to modeller som er relativt like hverandre? Samme fabrikk, materiale etc, men forskjellige dropouter bak?
Er intense i samme klasse som diamant, mindre bra?

90kg trenger ikke være ett problem. Hadde bekymret meg mye mer for hjulsett enn ramme, og på grus hadde jeg ikke bekymret meg noe særlig i det hele tatt gitt at vedkommende vet å løfte stussen fra setet innimellom. YMMV.

Ang. stans hjula mener jeg å ha hørt (hvis ikke det er klokkeslettet som lurer meg her) at stans har vekt "begrensing" på ferdigbygde hjul, ikke på selve felgringen.
Så byggejobben/vedlikeholdet er viktig. Men dette er jo også en problemstilling på en trek/scott/giant

Redigert av henrikh; 05/09/2012 22:44.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480293 05/09/2012 22:40
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Innsiden av Hard Rocx og Diamant som jeg har sagd opp da, er fulle av lim, karbonfliser og er stort sett meget ujevne inne. Man kan også se i lagene av karbon at det er mere luft og mindre kompakt karbon i forhold til Trek.

Trek-rammene ser nesten like fine ut på insiden som utsiden, og man kan se at karbonen er bedre behandlet iht få bort luft og skape kompakte lag av ren karbon. Det vil naturligvis resulterer i en stivere og sterkere ramme. Og Trek har dermed baller nok til å ikke legge vektbegrensning på rammene deres. (Ikke at det trengs baller for å gjøre dette i utgangspunktet) ICON_SMILE

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 22:42.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480295 05/09/2012 22:47
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Om jeg hadde lagd et merke jeg personlig så på som godt, og som samtidig var bra forhold til resten av markedet, ville jeg ikke lagt sjul på det ved å ikke ha en internettside, eller i det minste favebook-side med historie og fakta om produktene deres. Men Diamant trenger jo ikke dette med Gresvik som norges største(?) sportsskjede i ryggen. Og da begynner jeg å lure på hvor entusiasmen og "sjela" i det å bygge gode sykler blir av? Ingen vanlige folk vet hvem som har laget Diamant-syklene fks? Er ikke det litt rart da?

Hvem som helst kan i dag sette samme en lett spec-liste, slenge sammen en grei ramme hos karbon-produsenter nede i Asia, og selge det som hakka møkk fordi det er billig og vinner tester pga vekt?

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 22:48.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480296 05/09/2012 22:47
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hehe, morro med debatt.
Jeg har jobbet som markedsdirektør i en mannsalder og er ikke helt ukjent med private labels/brands og at Nakamura kjøper fra én av den lille håndfullen med rammeprodusenter som finnes i verden, er innlysende nok. Jeg har ikke noen trang til å betale for merkenavn, researchavdelinger etc. og er happy med et "parasittmerke" om de har kjøpt samme teknologien.

M.a.o: Er det noen som VET noe verdifult om Diamant rammene og utstyret de er satt opp med (Apex T2) og ikke bare synser?

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480299 05/09/2012 22:55
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Sram er helt klart KONGEN på gir. Manitou er en lett og god, gjennomtestet gaffel som har vært mer eller mindre lik i mange år (suksessoppskrift?)

Formula er personlig de beste på bremser. Lette og kraftige. De lager faktisk de kraftigste bremsene av alle:
http://www.bikeradar.com/mtb/fitness/article/how-we-test-hydraulic-disc-brakes-24345/

Felgene er lette og gode, konge for tubeless. Navene funker bra en stund, men når servicene melder seg inn blir det dyrt og vanskelig å ha med å gjøre. Spesielt om du veier 90kg ++

FSA lager konge utstyr, kranken på denne sykkelen er intet unntak.

Ramma: En av de korteste headtubene du finner. Resulterer i meget lav front = konkurransevennelig sykkel.

Med det utstyret: Syk pris. Men det er en Diamant. Hva annet kan de selge på enn masseproduksjon og dermed pris?

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 22:56.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480300 05/09/2012 22:57
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Jeg prøver ikke å være vanskelig. Jeg sier bare at man bør være kritisk, og legge FAKTA til grunne før man velger sykkel. Diamant/Nakamura er et okei merke. Men 90kg + da ville jeg som sagt uten tvil gått for noe mer solid som er KJENT for sine gode karbonrammer. Gutta bak Diamant/Nakamura er helt sikkert flinke typer, men de har lite å stille opp med imot de større. Både kunskap og ikke MINST ressurser.

For det første har du ikke hosta opp mye fakta. Jeg er også en av de du aldri kommer til å se på en Nakamant, men som flere her påpeker er det ikke på grunn av kvaliteten. Om det stemmer det som står lengre oppi her, at produsenten lager rammer for Cannondale, Santa Cruz og Intense blant annet, så er det godt nok for de fleste! Alle disse er merker med vel så god kredibilitet som Trek (og jeg er overraska om ikke også de outsourcer flere av rammene sine).

Det Espen W gjør med Nakamant er (om jeg forstår det rett) at han kjøper rammer med ganske standard geometri, fra en produsent som ikke utvikler så mye selv, men som baserer seg på kjent teknologi. Man har dermed ikke spydspissen innen utvikling, men man har velprøvde løsninger.

Trønder osv
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Espen J] #1480302 05/09/2012 23:06
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
JA, det er greie produkter.
Om man er på utkikk etter noe bra bør man sette seg inn i hva merkene tilbyr, og hvorfor en ramme er bedre enn en annen. Diamant lager en lett (vekt) og billig løsning som resulterer i fornøyde kunder som leter etter lette og billige sykler. Men Nakamant (rå sammenslåing ICON_TONGUE ) er ingen traver. De har høyere serviceinterval og gutta bak kan ikke ha samme lidenskap og kvalitet bak syklene som Trek (som har teknologi fra Klein, Trek og GF i sine hender) eller Scott. Bare se hvordan de markedsfører seg og hvor lite informasjon man får om produktet og dets utvikling i seg selv. Det virker som Nakamant prøver å skjule hvordan produktene deres blir til, og det er ikke bra. Det synes jeg HELT klart bør legges til grunne når man vurderer sykler i denne kategorien og prisklassen. Spesielt ved enda dyrere sykler.

Klokka er ett på natta og jeg klarer ikke hoste opp all fakta på dette området på et sykkelforum på denne tiden av døgnet. Jeg kan heller ikke alt det er å kunne. Men jeg vil si jeg har en viss tyngde bak. Jeg er en av de som skrur syklene deres hver eneste dag, og har jo dermed en viss tyngde og erfaring bak mine argumenter.

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 23:09.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: henrikh] #1480303 05/09/2012 23:07
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Om det ikke frem at Diamant og Intense har to modeller som er relativt like hverandre? Samme fabrikk, materiale etc, men forskjellige dropouter bak?

Intense og SEED har utviklet Hard Eddie-rammen til Intense, og de valgte APro til å produsere den. For å spare penger fikk APro tillatelse til å bruke støpeformen til fronttriangelet til no-name-rammer. Dette er vanlig praksis. Men lay-up'en, altså hva slags karbon som er brukt, og hvordan den er lagt, eies av Intense og SEED og kan ikke brukes av Apro i andre rammer. Så selv om rammene er ganske like i utvendig fasong, er det allikevel ikke samme rammer, innmaten er forskjellig.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Ole] #1480304 05/09/2012 23:11
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Takk Ole! Endelig en insider som sitter på korrekt informasjon

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480305 05/09/2012 23:13
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Om jeg hadde lagd et merke jeg personlig så på som godt, og som samtidig var bra forhold til resten av markedet, ville jeg ikke lagt sjul på det ved å ikke ha en internettside, eller i det minste favebook-side med historie og fakta om produktene deres. Men Diamant trenger jo ikke dette med Gresvik som norges største(?) sportsskjede i ryggen. Og da begynner jeg å lure på hvor entusiasmen og "sjela" i det å bygge gode sykler blir av? Ingen vanlige folk vet hvem som har laget Diamant-syklene fks? Er ikke det litt rart da?

Hvem som helst kan i dag sette samme en lett spec-liste, slenge sammen en grei ramme hos karbon-produsenter nede i Asia, og selge det som hakka møkk fordi det er billig og vinner tester pga vekt?

Vil man ha sjel kjøper man aldeles ikke en Scott eller en Trek?
Jeg tør også vedde ett sett bremseklosser, ett brukt felgbånd og en pose cleats på at sågodt som ingen(terrengsykkel.no ekskludert) vet hvem som lager scott sykler heller.

Diamant "har" vel ikke g-sport "i ryggen", det er vel g-sport som bestiller sykler og selger de under diamant navnet.

Det kan jo hende de vinner tester fordi det er det folk vil ha: en sykkel til en gitt pris under en gitt vekt med grusvennlig geometri og utstyr. Og at det faktisk er "riktig" sykkel til de fleste som kaller seg terrengsyklister her på berget.

Trådstarter har sett seg ut en diamant, og lurer på hvorfor han ikke bør kjøpe den. Det er ikke ett godt svar på det, fordi det kan hende han bør det.
Finnes det en trek eller scott med tilsvarende komponenter/specs til tilsvarende pris?

Hvemsomhelst KAN i teorien bestille/specce sykler og selge. Men ikke alle gjør det.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Ole] #1480306 05/09/2012 23:17
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Ole
Om det ikke frem at Diamant og Intense har to modeller som er relativt like hverandre? Samme fabrikk, materiale etc, men forskjellige dropouter bak?

Intense og SEED har utviklet Hard Eddie-rammen til Intense, og de valgte APro til å produsere den. For å spare penger fikk APro tillatelse til å bruke støpeformen til fronttriangelet til no-name-rammer. Dette er vanlig praksis. Men lay-up'en, altså hva slags karbon som er brukt, og hvordan den er lagt, eies av Intense og SEED og kan ikke brukes av Apro i andre rammer. Så selv om rammene er ganske like i utvendig fasong, er det allikevel ikke samme rammer, innmaten er forskjellig.

I stand corrected.
Skulle egentlig ikke frem til at Intense og diamant var "det samme", men at grensen mellom "god" og "dårlig" kanskje ikke er så lett å trekke. Ei heller grensen mellom produsenter i praksis. Med mindre man erter på seg en av sykkelverdenenes Arne Scheier ICON_SMILE

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480307 05/09/2012 23:20
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Det er i allefall mulig å finne ut hvordan Trek lager syklene sine. De er stolte over produktene sine, og all informasjon ligger ute for offentligheten. De skjuler ingen ting. Når det gjelder Nakamant må man inn på et foreldet norskt terrengsykkelforum fullt av innbitte nakamant-fans for å finne ut at en enslig gubb bestiller opp rammer fra en karbonfabrikk i Asia og selger stashet sitt billig gjennom en ekslusiv kontrakt med norges mest landsdekkende sportsskjede.

Hvorfor selger ingen fullblods sykkelbutikker Diamant?

DBS kjørte vel samme oppskriften. Hvor har de blitt av?

Min erfaring fra Diamant er at de gjør ting de ikke kan. De hadde fks en "Dirt"-sykkel kalt "Idol's eye", som desverre ble min første dirtsykkel og sykkel fra diamant. Delene knakk, en etter en. Etter at styret knakk til slutt, på et av de største hoppene på Høiås (Trails i Drøbak) turte jeg ikke sykle på den igjen.

Slik holder DBS på også. Bare se hva dbs drister seg til å kalle en "BMX":
http://www.dbs.no/kategori/terreng/bmx#node/1409

Heldigvis fikk Diamant litt vet i huggu, og dro alle dirt-modellene bort fra markedet. De hadde btw også en stål-versjon til rundt 10 lapper, hvor den viktigste komponenten i styrelageret var laget av PLAST. En kompis av meg kjøpte denne og ødela hele styrelageret etter kun 10 minutter med "ekstrem" sykling opp og ned fortauskanter.

Så. Nakamant: Profit fremfor kvalitet. De lager fine sykler for hvermannsen. Sykkelentusiaster burde ikke ha rett til å kalle seg det om de har en diamant stående i garasjen. Det er i alle fall min erfaring og mening.

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 23:31.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480308 05/09/2012 23:32
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Nå tror jeg du troller. Hvorfor ingen fullblods sykkelbutikker selger Diamant? Fordi det er G-sport sitt merke. Møter du Espen W, tipper jeg han er ganske så fornøyd med produktene "sine" og. Men har det noe å si for kvaliteten?

Jeg tviler på at noe særlig info egentlig er tilgjengelig, og at de skjuler så mye de kan. De viser gjerne frem fine bilder og har tøffe beskrivelser av den nyeste teknologien, men det er mer PR/ reklame enn noe annet. Relevant for kvaliteten?
Slik du argumenter kan jeg jo argumentere tilbake at dette reklameapparatet skal også ha betalt, og at det er derfra ekstrakostadene på en scott kommer fra.

Når det gjelder diamant hadde du sikkert fått svar ved å ta en tlf til noen i gresvigkonsernet. Kanskje to. Men tviler på at denne informasjonen er særlig interessant for den jevne diamantkunde. Er det relevant for saken om sykkelen er god eller dårlig? og jeg tviler egentlig på at terrengsykkel.no har særlig mange diamant"fans" egentlig. De lager en type sykler. Hvis prisen er riktig og det er den typen sykkel du er ute etter så kan du kjøpe den. Eller noe annet.

Slik det ser ut for meg har du ingen gode argumenter for at det er en dårlig sykkel annet enn at du ikke liker hvordan de ser ut innvendig. Og det er i min verden syltynt.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: henrikh] #1480309 05/09/2012 23:42
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Nå tror jeg du troller. Hvorfor ingen fullblods sykkelbutikker selger Diamant? Fordi det er G-sport sitt merke. Møter du Espen W, tipper jeg han er ganske så fornøyd med produktene "sine" og. Men har det noe å si for kvaliteten?

Jeg tviler på at noe særlig info egentlig er tilgjengelig, og at de skjuler så mye de kan. De viser gjerne frem fine bilder og har tøffe beskrivelser av den nyeste teknologien, men det er mer PR/ reklame enn noe annet. Relevant for kvaliteten?
Slik du argumenter kan jeg jo argumentere tilbake at dette reklameapparatet skal også ha betalt, og at det er derfra ekstrakostadene på en scott kommer fra.

Når det gjelder diamant hadde du sikkert fått svar ved å ta en tlf til noen i gresvigkonsernet. Kanskje to. Men tviler på at denne informasjonen er særlig interessant for den jevne diamantkunde. Er det relevant for saken om sykkelen er god eller dårlig? og jeg tviler egentlig på at terrengsykkel.no har særlig mange diamant"fans" egentlig. De lager en type sykler. Hvis prisen er riktig og det er den typen sykkel du er ute etter så kan du kjøpe den. Eller noe annet.

Slik det ser ut for meg har du ingen gode argumenter for at det er en dårlig sykkel annet enn at du ikke liker hvordan de ser ut innvendig. Og det er i min verden syltynt.

Karbon er et materiale.
Karbon kan settes sammen på helt forskjellige måter, og dette resulterer i produkter som kan ha helt forskjellig styrke, fleks/stivelse og kvalitet. Man kan ikke ha flaks i å sette sammen noe riktig og bra ight krav man har for å lage en god ramme. Her trengs utallige timer forskning og testing av ingeniører og andre smarte folk.

Diamant består av en kar.
Trek/Scott/Specialized/Lapierre består av titallige, i enkelte tilfeller kanskje opp mot 1000. Trek er et ENORMT merke.

Enkle fakta som er mer enn nok å støtte seg til. Go Diamant om du skal ha mye for lite. Det vil være unødvendig å be entusiaster (som ikke får penger for å kjøre diamant) velge et annet merke.

La oss begrave stridsøksa?

Redigert av o-l-a-v; 05/09/2012 23:43.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480310 05/09/2012 23:55
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Diamant består av en kar.
Trek/Scott/Specialized/Lapierre består av titallige, i enkelte tilfeller kanskje opp mot 1000. Trek er et ENORMT merke.

Nakamant består inndirekte av alle som pusher sykler for Intersport og G-sport her til lands. Det virker ikke helt som at du har forstått begrepet husmerke. (og ja, G-sport og Intersport er samme kjede) Når tilbakemeldingene fra de som handler i gitte butikker er at de ønsker en lett birken-racer, så er det et veldig lite apparat som bearbeider dette og som dermed holder kostnadene lave. Og siden teknologien for å lage det allerede finnes, du tar ei lett ramme og setter på deler med ønskede egenskaper, trenger de ikke en 20 mann stor research-avdeling.

Det samme gjelder forøvrig White (xxl) og Everest (oslo sportslager) også...

Trønder osv
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support