Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2?

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480313 06/09/2012 00:09
o-l-a-v Offline
Fersking
Fersking
Enig.

Det er mange bak å få diamant fra tegnebrettet hjem til stua di. MEN det er fortsatt bare en som bestemmer design og utforming i bunn og grunn. Det holder, og det er ok, og forspranget Trek/GF hadde til andre merker har nok i større grad blitt utjevnet med tiden. Men vi som entusiaster burde heller støtte de som driver teknologien videre, enn de som kopierer den best mulig (og på den måten holder produksjonskostnader etc nede og dermed kan lage billigere produkter med OK standard).

Det er klart inovasjon krever mange folk ved tegnebrettet. Diamant har en lett oppgave, og utnytter andres vinninger for å selv få profit. Jeg synes ærlig talt at dette ikke er "fear play", og heller ikke noe man burde støtte. Trek er dyrere enn Diamant, men det koster å være innovatører ICON_SMILE

Redigert av o-l-a-v; 06/09/2012 00:09.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480337 06/09/2012 06:08
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: o-l-a-v
Mens en Trek-ramme er 100% karbon. Mye stivere og riktigere bygd. Trek-rammer har heller ingen vekt-begrensning på rytteren, i motsetning til billigere merker som pleier å ha en maksvekt på rundt 80-90 kg.

Fra Trek sine nettsider (Q&A):
Is there a rider weight limit for Trek bikes?

Yes, we have the following weight limits on our bikes:

Max rider weight of 23kg:
Trikester, in our Kids collection.
Max rider weight of 36kg:
All other bikes in our Kids collection.
Max rider weight of 125kg:
Road bikes, triathlon bikes, and cruisers.
Max rider weight of 136kg:
All other bikes, including hybrids, urban, commuter, fitness, Ride+ electric assist, cyclocross, and all mountain bikes.
http://www.trekbikes.com/int/en/bikes/mo...perfly_elite_sl

Uten at jeg skal mene for mye om Diamant, Trek har i allefall en vektbegrensing...

-johan
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480343 06/09/2012 06:24
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Takk Ole! Endelig en insider som sitter på korrekt informasjon

Merk at jeg ikke sier at Diamant-rammene er dårlige. APro er en av de aller beste på karbon, og jeg tror ikke de lager noe dårlig selv om det er en standdardramme. Skal man ha det billig og mindre bra, finnes det nok av andre produsenter, det er ikke det segmentet APro retter seg mot.

Redigert av Ole; 06/09/2012 06:58.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480347 06/09/2012 06:37
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Enig.

Det er mange bak å få diamant fra tegnebrettet hjem til stua di. MEN det er fortsatt bare en som bestemmer design og utforming i bunn og grunn. Det holder, og det er ok, og forspranget Trek/GF hadde til andre merker har nok i større grad blitt utjevnet med tiden. Men vi som entusiaster burde heller støtte de som driver teknologien videre, enn de som kopierer den best mulig (og på den måten holder produksjonskostnader etc nede og dermed kan lage billigere produkter med OK standard).

Det er klart inovasjon krever mange folk ved tegnebrettet. Diamant har en lett oppgave, og utnytter andres vinninger for å selv få profit. Jeg synes ærlig talt at dette ikke er "fear play", og heller ikke noe man burde støtte. Trek er dyrere enn Diamant, men det koster å være innovatører ICON_SMILE

Nå har GF/Trek som jeg kjenner best til en ganske dyster statistikk noen år tilbake med rammebrudd/sprekk som ikke Diamant har. Dette har mange årsaker, men allikevel.

Nå som det tidligere i tråden er opplyst av Ole spiller noname og housebrands-rammer en viktig rolle i industrien for at f.eks intense i det hele tatt skal komme ut på markedet med sine karbonrammer ved at de dyre formene faktisk finansieres av "kopier". Dette er jo en vinn-vinn situasjon for innovatører og de som bare skal ha en ramme å montere sykkeldeler på.

No added style
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480348 06/09/2012 06:42
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
wow, O-l-a-v er du på sytern, sitter å humrer å ler når jeg leser innleggene dine, du har virkelig ingen fakta bak det du skriver. kjenne alle gutta som jobber i Diamant(egentlig Gresvig) og disse (flertall) er ikke en. Ta en telefon til gresvig å spør etter sykkelavdelinga så kan de sikkert gi deg en del info. spør etter Leif, han pleier å ta telefonen. om du lurer på kvaliteten på ramma og bruddstatistikk så spør etter Roy. kan fortsette å ramse opp navn.

I bunn og grund. Jeg selger Diamant meg god samvittighed og i VITEN om at high en diamant er et godt produkt. helt ærlig: Har sett flere rammebrudd på Trek en hos Diamant.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480359 06/09/2012 06:55
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
De har høyere serviceinterval og gutta bak kan ikke ha samme lidenskap og kvalitet bak syklene som Trek (som har teknologi fra Klein, Trek og GF i sine hender) eller Scott.

Kanskje du kan utdype litt nøyaktig hvor du har det fra at Diamant har høyere serviceintervall, annet enn en oppfatning du har?

Jeg prøver ikke å være vanskelig. Jeg sier bare at man bør være kritisk, og legge FAKTA til grunne før man velger sykkel.

Da er det kanskje bedre for den aktuelle kjøperen å legge fakta til grunne enn de meningene du har gjort deg opp?

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480363 06/09/2012 07:00
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Olav:
Synes det interessant, slik jeg tolker deg, at du mener det er helt forferdelig at Diamant/Nakamura ikke produserer rammene sine selv og at dette er en nødvendighet for å få gode rammer. Du virker jo til å elske Scott. Du kan kanskje fortelle meg om Scott sin rammeproduksjon? Regner med du vet hvilke merke som produserer Scott rammene?

Redigert av hanedalen; 06/09/2012 07:00.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480422 06/09/2012 08:20
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I vårt hus har det vært innom 4 stk. Apex T3 siste årene. Besyklet av min bolde viv + et par ungdommer. Det eneste vi har hatt problemer med er hjula. Byggekvaiteten er dårlig og navene suger skikkelig. Ellers ingen problem. Men dette er med alurammer da. Mye sykkel for penga. Ganske lett, men dog ikke så lette som katalogen sier.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480526 06/09/2012 09:59
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
AAARRRGH!!!! banning

(Puh, det var godt)

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: erling] #1480534 06/09/2012 10:11
hallpett Offline
Medlem
Medlem
Sitat: erling
Det eneste vi har hatt problemer med er hjula. Byggekvaiteten er dårlig og navene suger skikkelig.

Dette er min erfaring også. Industrilagrene i navene må skiftes ofte og det koster en formue hvis man kjøper lager på G-Sport. Nå sist jeg fikk slarke i framhjulet ga jeg opp og kjøpte et nytt komplett Shimano hjul. Prismessig ble dette billigere.

Jo mere jeg forstår desto mindre skjønner jeg.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480544 06/09/2012 10:21
Tex Offline
Besatt
Besatt
Mens en Trek-ramme er 100% karbon.

Det er den nok ikke.

(Diamant er 100% karbon, men det er en annen sak.)

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480548 06/09/2012 10:25
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ganske mye plastikk/resin i disse rammene ja, det er jo derfor de best benevnes som plastikkrammer/karbonade. Fjaset om at rammene er av karbon/diamant er jo bare sånn SRAMescque marketing-tøys. I bunn og grunn er jo egentlig alle disse laget av asiatisk plastikk/hydrokarboner med armeringsfibre, noen kanskje med litt aramid.

Skikkelige menn sykler uansett på stål eller titttan, ikke sånn derre fancy schmæncy plastikk ICON_SMILE

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: hallpett] #1480606 06/09/2012 11:27
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: hallpett
Det eneste vi har hatt problemer med er hjula. Byggekvaiteten er dårlig og navene suger skikkelig.

Dette er min erfaring også. Industrilagrene i navene må skiftes ofte og det koster en formue hvis man kjøper lager på G-Sport. Nå sist jeg fikk slarke i framhjulet ga jeg opp og kjøpte et nytt komplett Shimano hjul. Prismessig ble dette billigere.

C4-nav? Har ikke hatt noe problemer med de.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Red Devils] #1480628 06/09/2012 11:53
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Red Devils
Skjelden jeg har lest så mye fjas. Hvor henter du informasjonen fra?

yes

Blir nesten nødt til å selge sykkelen min nå … den er jo ikke laget for store karer som meg crying2

Må vel også kvitte meg med Amercan Classic nava mine som har gått 4000km uten noen problemer?

Og heller kjøpe en Superfly, slik at jeg får ny ramme hvert år fordi den knekker, men da støtter jeg hvertfall de rette gutta i Amerika.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480644 06/09/2012 12:07
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
hehe føler det er alle mot olav her.

vi henger vel aldrig ut enkeltpersoner på forumet gjør vi vell gutta? (ne-ei Aaaaldrig)

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: magnusc] #1480658 06/09/2012 12:18
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
yes Me too.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Danfea] #1480660 06/09/2012 12:20
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Danfea

Merkelig...

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: mojo] #1480663 06/09/2012 12:26
hallpett Offline
Medlem
Medlem
Sitat: mojo
Sitat: hallpett

C4-nav? Har ikke hatt noe problemer med de.

Ja C4 nav med totalt 5 industrilager. Kan være jeg som har for høye forventninger til levetid, men sist holdt de ca 90 mil (grus/asfalt) før det ble slark i framhjulet. Ellers godt fornøyd med min Apex T3.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: mojo] #1480666 06/09/2012 12:26
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mojo
Sitat: Danfea

Merkelig...

Det er vel mer "alle vil ha litt belegg for påstander som blir ytret".

Jeg for min del er ikke ute etter å "ta" noen i det hele tatt, jeg er bare interessert i å høre hvor han har grunnlaget for påstandene han kommer med, annet enn at det er en mening han har gjort seg opp.

K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: hallpett] #1480681 06/09/2012 12:41
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Kanskje det er jeg som har hatt flaks, men mine nav har vært knirkefrie i tre sesonger x 25-30 mil.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: o-l-a-v] #1480700 06/09/2012 13:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Har ikke sagt det er dårlig. Eller, har vel egentlig det. Men mener heller mindre bra sammenlignet med Trek og Scott fks. Det er noe som skurrer fælt når jeg vet hvordan Diamant/Nakamura-gutta holder på sammen med G-sport/Intersport. Profit fremfor kvalitet, helt åpenbart.
Og god profit = penger til å sponse gode rittere = god reklame = mer profit

Gutta har ikke engang egen FB-side!

Nakamura og Diamant burde gjøre det samme som GIGANTENE Gary Fisher og Trek gjorde: Slå seg sammen. Flere på det samme gir jo bedre produkter. Og det er et uknuselig argument

Du skriver fryktelig mye rart.
Gray Fisher og Trek slo seg ikke sammen. Trek kjøpte opp merkevaren og navnet Gary Fisher, de var store og merkelig nok så de for seg at de kunne tjene mer penger ved å kjøpe opp GF, på samme måte som de gjorde med Klein i sin tid. Hva er GF i dag? En modell-serie, ikke noen utvikling eller produksjon. Det er Trek som produserer og slenger et navn på.

Ser du jobber for en butikk som selger HardRocx. Hva skiller HardRocx fra Diamant og Nakamura?
Sånn cirka hvor mange folk er det som "lager" HardRocx i forhold til Diamant og Nakamura?
Slik jeg ser det er hovedforskjellen mellom HR og Diamant/Nakamura at det er et salgsledd ekstra mellom kunde og produsent(HR selges via sports og sykkelbutikker stort sett uten kjedetilhørighet, mens Diamant og Nakamura selges kun som et inhouse brand), slik at syklene blir et hakk dyrere... fordi det er flere som skal tjene penger på sykkelen før den når kunden.

Hvordan kan du forresten SE hvor bra en ramme er ved å sage over den? Disse løse delene du mener du finner inni rammene, hvor mye tror du det har med kvaliteten på rammene? Jeg mistenker at det kan være dårlig finish etter rammene har vært en tur i formene sine, men ikke at det har noe med kvaliteten på jobben som er gjort.

Jeg synes forøvrig det er morsomt at du tror at Diamant og Nakamura er de eneste produsentene der ute som lager sykler for å tjene penger :-D

Forøvrig, jeg sykler ikke på Diamant, men sjelden har jeg sett en så ensidig og udokumentert samling e-synsing og drittkasting som det du driver med.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480764 06/09/2012 14:49
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vim
Mann på 90 kg.
90% asfalt og grus, og litt sti.
Skal pensjonere en eldre Hard Rocx og har lyst på karbon.
Vil ha relativt lett sykkel om jeg skal bytte.
Tror jeg har landet på 26ŽŽ
Gir fullstendig f i hva det står på ramma.

Er det da noen grunn til ikke å velge en T2 til 12000,- ny? Liker ideen med 20 gir.
Virker på meg som et knallkjøp, men det er mye jeg ikke vet om sykkelverden...

Har sett på, og forkastet div. Giant (blytung), Merida (stygg og kjip) og Focus (for lite utstyr for pengene og litt tung).
White Overkill går nå for 20Ž, men det blir litt dyrt. Scott Scale 30 er en mulighet.

Overser jeg andre, åpenbare valg?

Er det noen grunn til ikke å bruke emacs? Driter i hva det heter lissom, det skal jo bare fungere. Jeg har sett på andre editors; Gedit (stygg), Notepad (jævlig), LibreOffice (ressurskrevende). Emacs er en mulighet.

Eller hva med å utvide horisonten. Hva med fettsuging + Cannondale Flash?

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Hvilepuls] #1480778 06/09/2012 15:30
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Hvilepuls
Mann på 90 kg.
90% asfalt og grus, og litt sti.
Skal pensjonere en eldre Hard Rocx og har lyst på karbon.
Vil ha relativt lett sykkel om jeg skal bytte.
Tror jeg har landet på 26ŽŽ
Gir fullstendig f i hva det står på ramma.

Er det da noen grunn til ikke å velge en T2 til 12000,- ny? Liker ideen med 20 gir.
Virker på meg som et knallkjøp, men det er mye jeg ikke vet om sykkelverden...

Har sett på, og forkastet div. Giant (blytung), Merida (stygg og kjip) og Focus (for lite utstyr for pengene og litt tung).
White Overkill går nå for 20Ž, men det blir litt dyrt. Scott Scale 30 er en mulighet.

Overser jeg andre, åpenbare valg?

Er det noen grunn til ikke å bruke emacs? Driter i hva det heter lissom, det skal jo bare fungere. Jeg har sett på andre editors; Gedit (stygg), Notepad (jævlig), LibreOffice (ressurskrevende). Emacs er en mulighet.

Eller hva med å utvide horisonten. Hva med fettsuging + Cannondale Flash?

Og dette var morsomt? Enten er jeg for gammel for din humor, eller så har du vært litt uheldig med den...
Jeg ba saklig om tips. Det går an å la være å skrive noe vet du.

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480804 06/09/2012 16:20
Solbu Offline
Medlem
Medlem
En ny T2 til 12 000,- er et RØVERKJØP! Hvilke andre sykkelmerker kan skilte med en så bra spekket sykkel til under 20 000,-? G-Sport leverer syklene med 3 års gratis sykkelservice - vet ikke helt hva andre gjør, men det teller vel en god del ICON_WINK

Diamant - et lett valg!
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480825 06/09/2012 16:58
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Og dette var morsomt? Enten er jeg for gammel for din humor, eller så har du vært litt uheldig med den...
Jeg ba saklig om tips. Det går an å la være å skrive noe vet du.

Men som den kjente filosofen Jagger engang sa; you can't always get what you want - but sometimes, you get what you need.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: Hvilepuls] #1480922 06/09/2012 18:56
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg noterer meg flere gode tips, samt én dårlig spøk og en skikkelig god debatt på kjøpet ICON_SMILE
Selv sitter jeg fortsatt med T2 for 12000,- som alternativ til Scott Scale 30 til 14990,- og er vel nede i at det er de to valgene jeg funderer på.

Takk for innspill (og kom gjerne med flere).

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480958 06/09/2012 19:32
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Krone eller mynt yes

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1480997 06/09/2012 20:05
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg noterer meg flere gode tips, samt én dårlig spøk og en skikkelig god debatt på kjøpet ICON_SMILE

Ja da.

Du skal få et tips av meg også. Du kan få veldig bra sykkel ved å kjøpe en lite brukt karbonramme av en aker-brygge-birkensyklist, og bytte det slitte drivverket.

Fordelen er at disse scott-rammene er testet av bike, og dermed har du stw-verdier og absolutt stivhet. Det er lettere å være trygg på en sykkel som har vært utsatt for testmaskineriet til bike, enn en sykkel som du ikke aner noe om kvaliteten til, utover at deler av ramma har lik fasong som en annen storprodusents.

Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: vim] #1481004 06/09/2012 20:14
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Scott har en noe kraftigere (og bedre) gaffel. Den kan være ørlite tyngre.

Scott har tyngre hjul, ifølge forum-søk. Ca 300 gram kan skille på hjulene, og det merkes. Det kan hende Scott sine er mer solide.

Diamant sin krank krever en type drev (3-bolts) som kan være vanskelig å finne erstatning for i butikk.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2? [Re: daktari] #1481117 07/09/2012 06:12
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: daktari
Diamant sin krank krever en type drev (3-bolts) som kan være vanskelig å finne erstatning for i butikk.

Hei, kan du utdype dette litt?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support