Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 10 1 2 4 5 6 7 8 9 10

Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen?

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: baronKanon] #1477104 31/08/2012 22:23
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: Bjørn B

Når man kjører flatties er det viktig å senke hælene! Det gir ekstra grep!
når man sykler nedover er det viktig å senke hælene uansett pedal, det gir bedre kontroll ICON_WINK

Hvor mye senker man? Kan innimellom få kramper bak for jeg presser hælene nedover. Står hvertfall ikke på tå, står vel mer mot vater.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: polkaDOT] #1477379 02/09/2012 07:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: polkaDOT

Hvor mye senker man? Kan innimellom få kramper bak for jeg presser hælene nedover. Står hvertfall ikke på tå, står vel mer mot vater.
Ikke senke, henge. Slapp av og la hælene hvile nedover. Gir litt ekstra fjæring og lavere tyngdepunkt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: baronKanon] #1477493 02/09/2012 11:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Interessant å høre Rob Warner under dagens livesending fra DH Leogang, som i sine glansdager var en ivrig flat-pedal -bruker i følge seg selv. På grunn av en utforløype med mye tråkking så var både Rob og medkommentatoren skjønt enige om at klikkpedaler absolutt var å foretrekke i Leogang, samt at de mente at rytteren i tillegg ville få mer "pause" i hoppene, og på de ristende rot-seksjonene.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1477499 02/09/2012 12:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg skjønner egentlig ikke at noen anser klikkpedaler som et skummelt problem som gjør syklingen vanskeligere. De er jo egentlig et supert hjelpemiddel som gjør syklingen tryggere, lettere og mer effektiv. Man må bare lære seg å bruke dem.

...og å være kategorisk redd for å velte når man sykler sti, vel det er for meg helt ubegripelig. Da må man nesten heller holde seg på grusen, eller sykle sakte nok til at man ikke behøver å være redd.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: edmann] #1477705 02/09/2012 17:19
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: edmann
Om du sykler i Bergen er det som topptur sykling å regne.
Dvs bratt opp om ikke heising evnt taubanen og stupbratt ned igjen, men det er sikkert varianter her også.
For min del funker klikk best, og de aller fleste her på østlandet.
Men smaken er som baken

De fleste syklister på Vestlandet bruker også spd, med unntak av noen få avvikere. Disse finner du konsentrert i miljøer som driver med "freeride" (forøvrig på de samme stiene/løypene/turene resten av oss vaser rundt på med sykkel)

Freeridere bruker piggpedaler, syklister bruker spd. Det er en kulturell ting.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Stein] #1477708 02/09/2012 17:24
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Jeg skjønner egentlig ikke at noen anser klikkpedaler som et skummelt problem som gjør syklingen vanskeligere. De er jo egentlig et supert hjelpemiddel som gjør syklingen tryggere, lettere og mer effektiv. Man må bare lære seg å bruke dem.

...og å være kategorisk redd for å velte når man sykler sti, vel det er for meg helt ubegripelig. Da må man nesten heller holde seg på grusen, eller sykle sakte nok til at man ikke behøver å være redd.

Helt enig med deg. Jeg tenker ikke over Spd pedalene i hele tatt. De bare er der og hjelper meg.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Stein] #1477738 02/09/2012 18:00
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da må man nesten heller holde seg på grusen, eller sykle sakte nok til at man ikke behøver å være redd.

Nå må du ikke være villedende. Hvis du sykler sakte nok kommer du til å falle.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: polkaDOT] #1477832 02/09/2012 19:44
E
endred Offline
Avhengig
Avhengig
E
Ja det stemmer, men et fall i sakte fart er ikke noe å være redd for;-)

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1477842 02/09/2012 19:52
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Har gått over styret min andel ganger de siste åra, aldri hatt noe problem med å sitte fast i pedalene. Som regel ender sånne situasjoner med et raskt bukkehopp over styret og et par raske skritt for å unngå å få sykkelen i hodet.
Tør påstå at det ikke tar meg noe lengre tid å få beina vekk fra pedalene enn det ville gjort uten SPD-festet. Når jeg allikevel henger fast i pedalene i alle situasjoner hvor jeg har lyst til det kan jeg ikke se en eneste ulempe ved å sitte fast, kun fordeler.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1477871 02/09/2012 20:22
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er faktisk på vei til å bestille meg et par ordentlig flatties nå. Litt pga. at denne tråden har inspirert meg og litt fordi bysykkelen min har ufattelig dårlige pedaler. (slitte vanlige plastflatties som de fleste billige sykler er utstyrt med)

I skauen kommer jeg nok ikke til å sykle med flatties though, siden jeg ikke ser fordelen fremfor klikkpedalene mine. Dog ser jeg helt klart fordelen ved å lære seg basic teknikker som bunny hop o.l. uten klikk.

Redigert av Jacobsen; 02/09/2012 20:36.
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1477997 03/09/2012 07:09
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg vurderer det samme som Jacobsen til jobbsykkelen/bysykkelen, men jeg vil i så fall ha veldig moderate pigger, dvs noe som holder meg litt bedre fast enn flate plastpedaler, men som ikke riper opp leggene så lett som de hissigste plattformene. Noen tips?

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Arne_And] #1478010 03/09/2012 07:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Arne_And
Jeg vurderer det samme som Jacobsen til jobbsykkelen/bysykkelen, men jeg vil i så fall ha veldig moderate pigger, dvs noe som holder meg litt bedre fast enn flate plastpedaler, men som ikke riper opp leggene så lett som de hissigste plattformene. Noen tips?

Som et outsider-alternativ som kanskje oppfyller kravene også, foreslår jeg Shimano PD-T780

463 Kr fra Cyclecomponents.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478023 03/09/2012 07:38
Arne_And Offline
More than words
More than words
Kombipedaler til dette bruket er ikke dumt, helt klart noe å vurdere. Men om jeg finner noen med snille pigger tror jeg det blir vel så bra for meg.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478029 03/09/2012 07:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg ble mest begeistret over at det finnes XT (!) kombipedaler, da noen viste meg dem.

...Men DX-pedaler har vel ganske snille pigger?

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: FHanserud] #1478069 03/09/2012 08:48
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: FHanserud
Har gått over styret min andel ganger de siste åra, aldri hatt noe problem med å sitte fast i pedalene. Som regel ender sånne situasjoner med et raskt bukkehopp over styret og et par raske skritt for å unngå å få sykkelen i hodet.
Tør påstå at det ikke tar meg noe lengre tid å få beina vekk fra pedalene enn det ville gjort uten SPD-festet. Når jeg allikevel henger fast i pedalene i alle situasjoner hvor jeg har lyst til det kan jeg ikke se en eneste ulempe ved å sitte fast, kun fordeler.

Om du rekker å få skoa ut av pedalene kommer jo veldig ann på hvilken fart du har når du går over styret. Har du rolig fart og mere vipper over så har man tid til bevegelsen, men får du et veldig kjapt tryn i stor fart så skal det mye til å klare å få skoa ut, rett og slett fordi man ikke klarer å gjøre bevegelsen før man ligger i myra.

En annen situasjon er om du syler i trange partier hvor det ikke er plass til å løse ut skoen sideveis. Men i slike situasjoner så ville nok flatties ikke vært noe alternativ da man aldri ville kommet gjennom det trange partiet pga pedalen slår inni.

Jeg vil anbefale å bruke SPD, men heller justere de slik at de er helt løse og det er veldig lett å løse ut. Kombipedaler er det verste som finnes å sykle på sti med … pedalen er jo aldri den veien man vil at den skal være!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Arne_And] #1478112 03/09/2012 09:28
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M

Jeg har disse flate pedalene på min jobb-/bysykkel. Helt greit grep til den slags bruk med kun to skrupigger helt ytterst. De er ganske smale, så du kan ha godt nedlegg når du suser rundt i bygatene ICON_SMILE De er også temmelig lette til å være flatties.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: magnusc] #1478251 03/09/2012 12:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: magnusc

Om du rekker å få skoa ut av pedalene kommer jo veldig ann på hvilken fart du har når du går over styret. Har du rolig fart og mere vipper over så har man tid til bevegelsen, men får du et veldig kjapt tryn i stor fart så skal det mye til å klare å få skoa ut, rett og slett fordi man ikke klarer å gjøre bevegelsen før man ligger i myra.

En annen situasjon er om du syler i trange partier hvor det ikke er plass til å løse ut skoen sideveis. Men i slike situasjoner så ville nok flatties ikke vært noe alternativ da man aldri ville kommet gjennom det trange partiet pga pedalen slår inni.

Jeg vil anbefale å bruke SPD, men heller justere de slik at de er helt løse og det er veldig lett å løse ut. Kombipedaler er det verste som finnes å sykle på sti med … pedalen er jo aldri den veien man vil at den skal være!

Uansett fart så går det av seg selv når man har syklet med SPD en stund.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: olechr] #1478314 03/09/2012 13:46
L
Lilleirik Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: olechr
Sitat: magnusc

Uansett fart så går det av seg selv når man har syklet med SPD en stund.

Jeg tror jeg må si meg enig med magnusc
Jeg klarer ikke å få ut føttene med en bevegelse som er ment for å få dem ut hvis trynet kommer helt uten forvarsel. Et slikt tryn når du ligger i bakken og lurer litt på hva som skjedde. Noe det gjør en gang iblant. Men de fleste tryn er heldigvis med litt forvarsel.

Men det er absolutt veldig mange fordeler. En av de største synes jeg er at man sitter fast i pedalene når det rister skikkelig. Noe som kan være vanskelig med flats. Jeg skjønner ikke helt hvordan de som sykler med flats i WC DH klarer det. De må være sykt flinke for å holde seg på pedalene

Redigert av Lilleirik; 03/09/2012 13:47.
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478326 03/09/2012 13:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Selvsagt finnes det spesialtilfeller der det å sitte fast i pedalene er en ulempe. Man må bare velge det man selv er best tjent med. For meg er det bare soleklart at det er clipless.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Stein] #1478483 03/09/2012 18:06
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Som et outsider-alternativ som kanskje oppfyller kravene også, foreslår jeg Shimano PD-T780

463 Kr fra Cyclecomponents.

Kombipedaler er fandens oldemor og djevelen selv i forkledning.

Pedaler fungerer best når du aldri levner dem en tanke, når skoa klikker inn og klikker ut uten at du bryr deg, uten at du tenker. Kjæresten tryna et par ganger under helgens tur men hun reagerte ikke på hverken klikkpedaler, som hun nettopp har begynt å bruke, eller sine nye POC vpd 2.0.

Når en ikke tenker over utstyret mens man er på tur, så fungerer det etter hensikten, og det gjør ikke kombipedaler!

Kombipedaler krever at en har full kontroll på om en er på klikk eller ikke -klikksiden, og for meg er dette utrolig forvirrende. Det eneste som fungerer i min bok er pedaler kun ment for klikk, eller kun ment for sko uten klikk.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1478621 03/09/2012 20:05
E
endred Offline
Avhengig
Avhengig
E
Seks sider med diskusjon om hva som er riktig når det kommer til "smak og behag".

Save me jebuz..

Edit: der ble det syv sider gitt;-)

Redigert av endred; 03/09/2012 20:06.

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478624 03/09/2012 20:07
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Det slår meg som ganske interessant at man kan få inntrykk av at om man er nybegynner på stisykling, så velger man flatties, er man ganske god velger man klikk, mens om man er dritgod (Chris Akrigg og andre med bakgrunn fra trial) så velger man flatties igjen. Spørsmålet da er jo om man skal kaste bort tid og penger på det der mellomstadiet ICON_WINK

Trønder osv
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478629 03/09/2012 20:12
Espen Offline
More than words
More than words
Nok av lynraske WC-dudes som kjører klikk, så det er vel litt usikkert om det er noe godt poeng.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478644 03/09/2012 20:25
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Selvfølgelig avhengig av hva man er interessert i å kjøre, men slik jeg ser det har stisykling vel så mye å hente fra trial som fra downhill. I trial kjører alle flatties, i downhill er det omtrent 50/50? kun 1/4 av foregangsfigurene for stisykling på klikk da altså ICON_WINK

Trønder osv
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478645 03/09/2012 20:26
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Stisyklingen min likner ikke spesielt mye på trial, altså. ICON_WINK

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478808 04/09/2012 07:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Selv BMXere kjører jo klikk. Dog ikke flatland og dirtjump-bmxere.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1478835 04/09/2012 08:07
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Tullediskusjon egentlig. Hvis du ikke har behov/ønske om å vifte med bena i lufta, så bruk klikk.

Redigert av GardS; 04/09/2012 08:07.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Espen J] #1478845 04/09/2012 08:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Espen J
mens om man er dritgod (Chris Akrigg og andre med bakgrunn fra trial) så velger man flatties igjen.

Tull.

De gutta driver ikke "stisykling" slik som oss som bare sykler på sti, men ekstremsport og akrobatikk.

Men som sagt så bruker man bare det som funker best for seg selv. Verre er det jo ikke.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GardS] #1478852 04/09/2012 08:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: GardS
Tullediskusjon egentlig. Hvis du ikke har behov/ønske om å vifte med bena i lufta, så bruk klikk.
Beste svaret jeg har sett på flere sider.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: tmork] #1478989 04/09/2012 10:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: tmork

Kombipedaler er fandens oldemor og djevelen selv i forkledning. (...) Når en ikke tenker over utstyret mens man er på tur, så fungerer det etter hensikten, og det gjør ikke kombipedaler!

Kombipedaler krever at en har full kontroll på om en er på klikk eller ikke -klikksiden, og for meg er dette utrolig forvirrende. Det eneste som fungerer i min bok er pedaler kun ment for klikk, eller kun ment for sko uten klikk.

Du så at jeg spurte om pedaler til jobbsykkelen/bysykkelen? Typisk bruk da er at man setter foten på pedalen ved start, og så forblir den der til man er fremme.

Side 6 av 10 1 2 4 5 6 7 8 9 10

Moderator  support