Max puls Skramstad
|
Max puls Skramstad
31/08/2012 06:37
|
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg er litt usikker på makspulsen min da jeg aldri har fått testet den skikkelig. Er det noen som har en kvalifisert formening om hvor langt unna man er makspulsen sin opp til skramstad? Er det rimelig å tro at man klarer å komme 5-6 slag unna maks? Det samme skjedde i år som i fjor, at jeg fikk en "all year high" peak på vei opp til skramstad. All adrenalinen eliminerer den værste følelsen av melkesyra så det går forholdsvis greit å presse seg, men det går forholdsvis "ikke greit" etter kvarstad, da begge beina fikk heftig besøk av krampekameratene.
|
|
|
Re: Max puls Skramstad
[Re: Oppmannen]
31/08/2012 07:00
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Uten at jeg er noen ekspert på dette, vil jeg mene og tro, at dersom du er svært nær makspuls på Skramstad, så har du disponert løpet ditt feil, og vil få svi kraftig for dette senere i rittet. Dersom du ikke fikk svi kraftig, senere i rittet, vil jeg tro du var en god del lenger unna makspuls. Men, som sagt, kun min ukvalifiserte mening om temaet.
(Men jeg er helt enig i at adrenalin og rittnerver gjør det mulig å kjøre hardere og lenger med høy puls, enn det man er vant med fra trening.)
|
|
|
[Re: thamg]
31/08/2012 07:14
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mener man må gi alt til Skramstad for å være med en best mulig gruppe videre, så får pulsen bli det den blir. Da har man ihvertfall gjort et hedelig forsøk. At den er opp mot maks er nok ikke så uvanlig.
keo
|
|
|
31/08/2012 07:15
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Er nok nærmest makspuls mot toppen av rosinbakken, og da er det enda 10-14 slag opp til min maks (204)
|
|
|
31/08/2012 07:18
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
(Men jeg er helt enig i at adrenalin og rittnerver gjør det mulig å kjøre hardere og lenger med høy puls, enn det man er vant med fra trening.)
Og nettopp rittnerver etc gjør at å måle puls kan være svært unøyaktig i rittsituasjoner. Dette er fordelen med wattmåler. Pulsklokka kan vise makspuls, mens det i pedalene ikke er makstrøkk. Dog, er det fort gjort å starte for raskt opp til skramstad. I tillegg kommer det jo ann på hva slags ritthode/mentalitet du har. Klarer du å presse deg selv om kroppen er sliten. Hvor tøff er du mentalt. Alle disse faktorer påvirker jo en i ritt over flere timer også.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
31/08/2012 07:23
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=trekbikes] Og nettopp rittnerver etc gjør at å måle puls kan være svært unøyaktig i rittsituasjoner. Dette er fordelen med wattmåler. Pulsklokka kan vise makspuls, mens det i pedalene ikke er makstrøkk.
/quote]
Er ikke det bare en myte? Selv merker jeg ikke noe til en slik forskjell. Riktignok er pulsen unormalt høy før start pga. nerver. Men når jeg er i gang og sykler oppfører pulsen seg normalt.
|
|
|
31/08/2012 08:04
|
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg skrev på vei opp til skramstad. For å presisere hadde pulstoppen min ca etter 14-15 min( 4 slag over hva jeg har hatt som maks i hele år selv i ritt). Jeg fikk svi som jeg skrev etter kvarstad. Krampe i begge bena og av sykkelen. Uten tvil feil disponering av kreftene:). Det er nettop dette som er fanesaken min. Bør jeg stole mer på pulsmåleren og legge meg litt lavere ??? Og få makspuls i rosinbakkene er utenkelig da kroppen er for kjørt. Uten at jeg er noen ekspert på dette, vil jeg mene og tro, at dersom du er svært nær makspuls på Skramstad, så har du disponert løpet ditt feil, og vil få svi kraftig for dette senere i rittet. Dersom du ikke fikk svi kraftig, senere i rittet, vil jeg tro du var en god del lenger unna makspuls. Men, som sagt, kun min ukvalifiserte mening om temaet.
|
|
|
31/08/2012 08:32
|
Johan
Avhengig
|
Avhengig
Leste at Espen Helgesen (Lørenskog elite) hadde snitt på 95% de første 35 min på Birken, og da manglet han akkurat litt til å henge på gruppe 1:
"Starten gikk 15.00 og som alltid, rolig de første 10minuttene, før tempoet virkelig blir skrudd opp i bakkene opp mot Skramstadsætra. Jeg skjønte fort etter 20min at dette ikke var dagen jeg skulle få sitte med de beste. Og gjorde et lurt valg ved å ro ned litt og ikke ødelegge resten av løpet opp første lange bakke. Vel over toppen og første 35min med 95 % i snittpuls..."
-johan
|
|
|
31/08/2012 08:35
|
magic
Besatt
|
Besatt
Sykla for første gang på 6 år uten pulsklokke i Birken! Prøvde for første gang en kort gjennomkjøring dagen før, og glemte sannelig pulsbelte da jeg dro avgårde på fredags ettermiddag. Må si det var en fornøyelse å styre innsatsen kun etter følelsen i bein og lunger, og har aldri hatt et så godt disponert løp før, med krefter igjen etter Rosinbakken. Om det skyldes fravær av pulsmåling, bedre oppladning, bedre disponering veit jeg sannelig ikke, men det frister til gjentagelse. Tidligere har pulsen vært oppe i 6-7 slag under maks på vei opp til Skramstad, og jeg har alltid fått Hammeren (TM) i området Kvarstad/Rosinbakken. Mulig at jeg lå litt under dette i år, men det er jo sannelig ikke godt å vite 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
31/08/2012 08:42
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
... Uten tvil feil disponering av kreftene:). Det er nettop dette som er fanesaken min. Bør jeg stole mer på pulsmåleren og legge meg litt lavere ???
Og få makspuls i rosinbakkene er utenkelig da kroppen er for kjørt.
He he, høres veldig kjent ut det der.. jeg har også ofte en lei tendens til å åpne altfor hardt, fordi det er så gøy, jeg er så gira, og jeg har så lyst til å være med gjengen foran meg (som selvsagt er langt bedre trent enn meg og/eller er like dårligere til å disponere kreftene sine som meg). Mange ganger har jeg kikket ned på pulsklokka og konstatert at den viser at jeg ligger altfor høyt - men jeg føler meg bra og tenker; neida, det er nok bare sensoren som ikke har blitt skikkelig fuktig ennå, eller kanskje batteriene begynner å bli dårligere... Men, mer enn en gang har jeg senere ut i konkurransen smertelig fått erfare at pulsklokka nok hadde rett allikevel.. Som sagt, jeg har ingen kompetanse på dette området - uttaler meg kun basert på egne ukvalifiserte teorier, generell surfing på nettet og egne erfaringer. For alle som ikke kjemper om pallplasser (og det er vel de fleste av oss) vil alltid optimal disponering av kreftene være det opplegget som fører deg raskest fra start til mål. Om man går i kjeller'n i starten, for å kunne henge med en god (litt for god?) gruppe, og senere må slippe denne gruppa (for deretter å sykle alene og/eller være for sliten til å presse optimalt resten av konkurransen), da er det vel mulig at en annen disponering av kreftene kunne gitt en bedre sluttplassering/-tid.
|
|
|
[Re: erling]
31/08/2012 08:54
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Er ikke det bare en myte? Selv merker jeg ikke noe til en slik forskjell. Riktignok er pulsen unormalt høy før start pga. nerver. Men når jeg er i gang og sykler oppfører pulsen seg normalt.
Kanskje for noen, for meg var pulsen helt banans fram til Ljøsheim i årets Ultrabirken. Tråkket rolig av gårde, men var aldri under sone3(olympiatoppen) i fire timer. Bena tilsa ikke et såpass tempo og at jeg hadde plenty med reserver senere i rittet er også en indikasjon på at pulsen var kunstig høy. Det var mitt første ritt og jeg var skikkelig usikker på hvordan det skulle gå å sykle såpass langt, så nervene var der i bøtter og spann.
|
|
|
31/08/2012 08:59
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
For alle som ikke kjemper om pallplasser (og det er vel de fleste av oss) vil alltid optimal disponering av kreftene være det opplegget som fører deg raskest fra start til mål. Om man går i kjeller'n i starten, for å kunne henge med en god (litt for god?) gruppe, og senere må slippe denne gruppa (for deretter å sykle alene og/eller være for sliten til å presse optimalt resten av konkurransen), da er det vel mulig at en annen disponering av kreftene kunne gitt en bedre sluttplassering/-tid. Tenker alltid ved puljestart at 90% av de andre i pulja er det realistisk å kjøre bedre enn. Da må man kjøre offensivt fra start. De andre er også slitne mot Skramstad, får aldri noen bra tid om man skal ta det rolig til Skramstad og kjøre med dem som kommer bakfra. Ingenting er mer irriterende i ettertid enn å ha brukt et døgn og flere tusen kroner uten å ha fått tatt seg ut. Om målet er å komme fram stiller det seg annerledes.
keo
|
|
|
[Re: keo]
31/08/2012 09:16
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg mener man må gi alt til Skramstad for å være med en best mulig gruppe videre, så får pulsen bli det den blir. Nja det kommer vel litt ann på. Jeg lå i den fremste gruppen frem til Skramstad og hadde snitt på 83% av max, riktig nok i pulje 11.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
31/08/2012 09:21
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har studert tider på folka i mi pulje. Grovt regnet ville jeg vært 6 min raskere i mål hadde jeg vært 1 min raskere til Skramstad. Under den forutsetning at jeg hadde sittet i pulja mi på Skramstad og inn til mål. Noe jeg er ganske sikker på at jeg hadde klart.
Dette minuttet skal tas ved trimming av rytter. 5 kg letter rytter er 1 min raskere på Skramstad. 10 kilo lettere rytter. Hmmm. Da begynner det å lukte fugl.
For folk på mitt nivå så handler Birken mye om å være raskest mulig på Skramstad for å ha best mulig folk å kjøre med videre.
Redigert av erling; 31/08/2012 09:22.
|
|
|
31/08/2012 09:58
|
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: magic]
31/08/2012 10:03
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Mulig at jeg lå litt under dette i år, men det er jo sannelig ikke godt å vite  Er det ikke egentlig ganske godt å ikke vite? Har ikke sykla med pulsbelte de to to siste årene og jeg må si at det er veldig godt å ikke se pulsen underveis i trening eller på ritt....
|
|
|
31/08/2012 10:46
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har studert tider på folka i mi pulje. Grovt regnet ville jeg vært 6 min raskere i mål hadde jeg vært 1 min raskere til Skramstad. Under den forutsetning at jeg hadde sittet i pulja mi på Skramstad og inn til mål. Noe jeg er ganske sikker på at jeg hadde klart.
Dette minuttet skal tas ved trimming av rytter. 5 kg letter rytter er 1 min raskere på Skramstad. 10 kilo lettere rytter. Hmmm. Da begynner det å lukte fugl.
For folk på mitt nivå så handler Birken mye om å være raskest mulig på Skramstad for å ha best mulig folk å kjøre med videre. +1 Feltet jeg lå i opp til Skramstad delte seg 20 meter foran meg. De første kom i mål ca 5-10 min før meg. Kan være verdt å gi litt ekstra gass opp til Skramstad.
|
|
|
[Re: Rønnern]
31/08/2012 11:40
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke sykla med pulsbelte de to to siste årene og jeg må si at det er veldig godt å ikke se pulsen underveis i trening eller på ritt....
Vil det si at du ikke bruker noen form for måling av tid og avstand også. Hvorfor jeg spør er at jeg har en i klubben som har 0 form for måling, verken på ritt eller trening. Likevel ligger han i øvre sikt i sin aldersbestemte klasse. Jeg blir riktig imponert over de som klarer dette. Selv er jeg alt for kontrollfreak og tar avgjørelser utifra hard fakta/data. Klarer ikke å sykle, eller trene for den saks skyld, kun på følelse. Mulig dette kun har noe med vane å gjøre, men terskelen min er veldig høy for å prøve. Riktig nok glemte jeg pulsbelte under Farrisrunden i 2011 og legger skylden på sprekken jeg fikk på dette. Var totalt tom når det var ca 1 mil igjen og tapte myye på under 3 timer estimatet,
|
|
|
[Re: paalbn]
31/08/2012 11:52
|
Johan
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har forsøkt noen ganger å kjøre med pulsklokka i lomme på ryggen. Hjem, legg inn data og lett analyse. Min fasit er at jeg klarer å kjøre hardt nok når det er meningen, men rolig blir ikke alltid rolig nok. Har ikke forsøkt å kjøre i blinde på ritt, men prøver kanskje neste uke...
-johan
|
|
|
[Re: Dexter]
31/08/2012 12:09
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
For folk på mitt nivå så handler Birken mye om å være raskest mulig på Skramstad for å ha best mulig folk å kjøre med videre. +1 Feltet jeg lå i opp til Skramstad delte seg 20 meter foran meg. De første kom i mål ca 5-10 min før meg. Kan være verdt å gi litt ekstra gass opp til Skramstad. Jeg har et annet problem. Jeg satt sammen med teten i puljen min opp til Skramstad uten å ha kjørt maks opp, men jeg klarer ikke å være med ned mot Djuposet og gjennom terrengpartiet. Jeg må nok enten trene mer teknikk så jeg kan være med dem, eller så må jeg trene mer bakker, slik at jeg kan få en buffer på toppen av Skramstad som er akkurat så stor at jeg kommer likt ut av terrengpartiet med de andre. Tipper det første alternativet er mest realistisk
|
|
|
31/08/2012 12:36
|
NeDD
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ofte så yter alle litt ekstra i starten, så roer det seg LITT ned etter hvert. Vertfall i de første titals puljene.
Lå selv på 95% mot toppen av Skramstad sist jeg deltok, mens resten av rittet ble jeg liggende på ca. 88-90%. Terskel ca. 88-89%.
Slik er det i alle ritt. Må yte litt ekstra fra start, men så begynner alle å kjenne det, og da må man roe litt ned.
|
|
|
31/08/2012 12:38
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Treningspuls og rittpuls er to forskjellige ting hos meg. Det å kjøre med pulsklokke på ritt er for meg ingen vits.
|
|
|
31/08/2012 12:49
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
33,07 på Skramstad. 3,13,46 i mål. Pulje 6.
|
|
|
[Re: ArneW]
31/08/2012 13:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Treningspuls og rittpuls er to forskjellige ting hos meg. Det å kjøre med pulsklokke på ritt er for meg ingen vits. Samme her. Hadde jeg kjørt ritt etter pulsklokka hadde jeg aldri verden kommet så raskt til mål som jeg gjør. "Oj oj, 93 % av maks er litt mye ja, da må jeg roe ned litt". Og SVOSJ så gikk det toget.
Redigert av Øyvind V; 31/08/2012 13:05.
|
|
|
[Re: marvin]
31/08/2012 13:05
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
For folk på mitt nivå så handler Birken mye om å være raskest mulig på Skramstad for å ha best mulig folk å kjøre med videre. +1 Feltet jeg lå i opp til Skramstad delte seg 20 meter foran meg. De første kom i mål ca 5-10 min før meg. Kan være verdt å gi litt ekstra gass opp til Skramstad. Jeg har et annet problem. Jeg satt sammen med teten i puljen min opp til Skramstad uten å ha kjørt maks opp, men jeg klarer ikke å være med ned mot Djuposet og gjennom terrengpartiet. Jeg må nok enten trene mer teknikk så jeg kan være med dem, eller så må jeg trene mer bakker, slik at jeg kan få en buffer på toppen av Skramstad som er akkurat så stor at jeg kommer likt ut av terrengpartiet med de andre. Tipper det første alternativet er mest realistisk Det første alternativet er i alle fall det enkleste. Det er bare å sykle mer i terrenget, så vil det komme av seg selv. Personlig så synes jeg det er enklere når det går litt fort nedover. Du "flyter" mer oppe på kulene. Slapp av og hev blikket så er mye gjort.
|
|
|
[Re: Dexter]
31/08/2012 13:27
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Det første alternativet er i alle fall det enkleste. Det er bare å sykle mer i terrenget, så vil det komme av seg selv. Personlig så synes jeg det er enklere når det går litt fort nedover. Du "flyter" mer oppe på kulene. Slapp av og hev blikket så er mye gjort.
Det er nok enklere å kjøre fortere, og jeg tror nok at hvis jeg kjører fort ned bakken så vil jeg de fleste gangene klarer det også, men problemet er jo at jeg tenker "hva om jeg tryner nå" og så tar jeg det med ro.
|
|
|
[Re: ArneW]
31/08/2012 14:51
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Treningspuls og rittpuls er to forskjellige ting hos meg. Det å kjøre med pulsklokke på ritt er for meg ingen vits. Så du sier at når man har kjørt en del ritt, så kan man fortsatt ikke bruke pulsen til noen erfaringsbaserte vurderinger.
|
|
|
[Re: paalbn]
31/08/2012 16:27
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Treningspuls og rittpuls er to forskjellige ting hos meg. Det å kjøre med pulsklokke på ritt er for meg ingen vits. Så du sier at når man har kjørt en del ritt, så kan man fortsatt ikke bruke pulsen til noen erfaringsbaserte vurderinger. Jo det kan man sikkert. Men under ritt liker jeg egentlig best å ta det på følelsen. På trening derimot er jeg så og si avhengi av tall og prosenter.
|
|
|
31/08/2012 17:32
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Godt å lese at de fleste har innbytterpuls i startet av ritt når det er seedede puljer. Når jeg sitter der med 200 i puls så er det greit å vite at de rundt en også er oppunder makspulsen sin.
|
|
|
31/08/2012 19:04
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Må si jeg tviler litt på at man har høyere puls fordi det er ritt. Vil heller tro det er Adrenalin osv som gjør at man yter litt mer enn man kanskje klarer å ta ut på trening.
Så her er jeg enig med Erling, dette tror jeg er en myte. Betyr nok at mange nok kan presse seg mer på trening.
PS. At man har høyere puls ved start osv er helt normalt når man står og "girer" seg opp.
Redigert av Lurifax; 31/08/2012 19:05.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
|
|