Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 121 1 2 13 14 15 16 17 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475174 29/08/2012 12:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg irriterer meg også over mange holdninger, men denne synes jeg var litt uskyldig. Den var satt i en parentes, og bruker en formulering "hadde fortjent å". I daglig tale bruker man begreper som "er man så dum fortjener man å ...".

Og vi er alle enige om at en del syklister dessverre ødelegger for alle andre og hadde fortjent å ...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475175 29/08/2012 12:19
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Dette var jo et utrolig usammenhengende og rart innlegg. Hva i all verden mener hun egentlig? (bortsett fra at syklister fortjener å bli dyttet ned i grøfta, da).

Hester er tydeligvis greit, derimot.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1475176 29/08/2012 12:22
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: anderssb
Dette var jo et utrolig usammenhengende og rart innlegg. Hva i all verden mener hun egentlig? (bortsett fra at syklister fortjener å bli dyttet ned i grøfta, da).

Hester er tydeligvis greit, derimot.

Jeg tror hun prøver å få frem at vi alle må ta hensyn til hverandre og slutte å "eie veien". Fotgjengere må se seg bedre for, bilister må vise mer hensyn og syklister må slutte å sykle som en kuk. Kan virke som om det er noe kardemommelov-lignende hun prøver å innføre i trafikken.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #1475177 29/08/2012 12:22
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Gråstein
Jeg irriterer meg også over mange holdninger, men denne synes jeg var litt uskyldig. Den var satt i en parentes, og bruker en formulering "hadde fortjent å". I daglig tale bruker man begreper som "er man så dum fortjener man å ...".

Og vi er alle enige om at en del syklister dessverre ødelegger for alle andre og hadde fortjent å ...

Hun skriver det faktisk to ganger. På slutten står det "jeg har da heller aldri påstått at jeg er noe mindre merkelig enn resten selv om enkelte av dem er fullstendig håpløse og fortjener å bli dyttet ned i grøfta".

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1475181 29/08/2012 12:24
gare Offline
More than words
More than words
Jepp, det er noen syklister som fortjener å bli dyttet i grøfta, jeg ble såpass nysjerrig på hvem de er at jeg har spurt henne ... så får vi se om det kommer noe svar.
Jeg noterer meg ellers at hester i veien er greit om enn litt skummelt ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: gare] #1475186 29/08/2012 12:29
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: gare
Jepp, det er noen syklister som fortjener å bli dyttet i grøfta, jeg ble såpass nysjerrig på hvem de er at jeg har spurt henne ... så får vi se om det kommer noe svar.
Jeg noterer meg ellers at hester i veien er greit om enn litt skummelt ICON_SMILE

Ja, spesielt for hestene og rytterne:

"Jeg har sympati for ryttere (..) og jeg vet hvor ubehagelig det er når biler raser forbi i relativt høy hastighet"

Det har antakelig ikke slått henne at enkelte syklister kan føle det på samme måten? For de er jo "dødsirriterende".

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: gare] #1475191 29/08/2012 12:32
Dan Offline
More than words
More than words

Hvis du setter kondomdress på hesten så skal jeg vedde på at den blir dritskummel.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1475195 29/08/2012 12:35
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

"Jeg har sympati for ryttere (..) og jeg vet hvor ubehagelig det er når biler raser forbi i relativt høy hastighet"

Det har antakelig ikke slått henne at enkelte syklister kan føle det på samme måten? For de er jo "dødsirriterende".

Siden ingen ridende (i motsetning til noen syklister) fortjener å bli dyttet i grøfta, er det vel mer ubehagelig for syklistene når biler raser forbi? Syklisten kan jo ikke vite om det er Tina Oppen (eller noen av hennes meningsfeller) som kommer kjørende.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Christian] #1475198 29/08/2012 12:38
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Christian

Siden ingen ridende (i motsetning til noen syklister) fortjener å bli dyttet i grøfta, er det vel mer ubehagelig for syklistene når biler raser forbi? Syklisten kan jo ikke vite om det er Tina Oppen (eller noen av hennes meningsfeller) som kommer kjørende.

Men er det mer irriterende for Tina Oppen å kjøre forbi en sykkel enn en hest? Noe kan jo tyde på det, siden hun er litt aggressiv (i hvertfall når hun kjører bil), hun irriterer seg grønn over syklister (i hvertfall hvis de tror de eier veien). Og noen av de fortjener tilogmed å bli dyttet ned i grøfta.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1475237 29/08/2012 13:28
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Men er det mer irriterende for Tina Oppen å kjøre forbi en sykkel enn en hest? Noe kan jo tyde på det, siden hun er litt aggressiv (i hvertfall når hun kjører bil), hun irriterer seg grønn over syklister (i hvertfall hvis de tror de eier veien). Og noen av de fortjener tilogmed å bli dyttet ned i grøfta.

Aner ikke hva Tina Oppen egentlig mener, men du kan jo spørre henne?

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: silverwrx] #1475342 29/08/2012 16:44
Gnomen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: silverwrx
flyttet

Roterte den og fikset litt på den.

Vedlegg
RB280512b.png (136.61 KB, 456 nedlastinger)
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gnomen] #1475439 29/08/2012 19:22
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Jeg har fått et svar og på eposten jeg sendte henne:

Hei og takk for tilbakemelding!

Dette er ingen leder, men en subjektiv kommentar av typen signert. Det er mitt, ikke avisens offisielle syn som presenteres. Her har vi lov til å benytte oss av ironi, sarkasme og humor (selv om slett ikke alle synes det er morsomt).

Når det gjelder denne signerten så er ting satt på spissen. Jeg oppfordrer selvfølgelig ikke folk til å kjøre på syklister. Mitt poeng er at ENKELTE syklister ser ut til å trives best midt i veien uten å ofre øvrig trafikk en tanke, da helst aktive syklister som er ute i "flokk".

Helt personlig mener jeg at disse er svært irriterende, og at de tar ekstremt lite hensyn til øvrig trafikk. Det må jeg få lov til å mene, uten at det betyr at jeg truer med å drepe dem når jeg sier at de fortjener å bli dyttet ned i grøfta. Det er humoristisk ment, om enn med en noe oppgitt undertone, ikke noe jeg praktiserer eller oppfordrer til.

Jeg forsøker ikke å legitimere hat mot syklister. Jeg mener dog at det er lov å bli irritert på folk som bruker offentlig vei som treningsområde, uten å ta hensyn til øvrige brukere (det være seg på rulleski, sykkel, hest eller annet). Grunnen til at syklister fikk gjennomgå spesielt i denne signerten er ganske enkelt at det er dem jeg har flest dårlige erfaringer med.

Det er ikke slik at jeg mener den jevne syklist er plagsom. Jeg henviser i hovedsak til dem som befinner seg på landeveien, flere i bredden, iført treningsutstyr. Mange er flinke til å holde seg langs kanten slik at andre har mulighet til å komme seg forbi, andre er ikke det. Sånn er det bare.
Jeg tar gjerne imot konstruktiv kritikk, men hva dette temaet angår så er jeg nok ikke den eneste som med fordel kan lytte til kritiske røster.
Jeg har forstått at dette er et betent tema, hvilket gjør det enkelt å spisse. Samtidig så skriver jeg jo i dette innlegget at både bilister, syklister, fotgjengere og ryttere har det med å irritere hverandre i trafikken. Så, som du også nevner, kanskje kunne vi med fordel blitt mer ydmyke alle sammen?

-----Opprinnelig melding-----
Fra: A [mailto:
Sendt: 29. august 2012 13:05
Til: T
Kopi: post@syklistene.no; Romerikes Blad - Redaksjonen
Emne: Romerikes Blad drapstruer syklister i Sykkelbyen Lillestrøm på lederplass

Romerikes Blad avisutgave den 27/8/2012, så har Tina Oppen (to@rb.no)
skrevet følgende på leder:

" Dette gjelder tydeligvis ikke for syklistene(selv om enkelte av dem
er håpløse og fortjener å bli dyttet ned i grøfta) Man skulle tro at
ingen av de hadde lappen!"

Går regelrett i avisen og skriver på lederplass og at man kan kjøre på
syklister.

Er selv påkjørt syklist her på Lillestrøm, men jeg overlevde. Men at
det formidles slike bilistholdninger med "fortjener en dytt" som
oppfordrer til drap og skadevoldelse på lederplass. Et liv på
samvittigheten er sikkert fint.

Hilsen
Syklisten med barnesete bakpå

Kopi: SLF, RB, Politiet Romerike

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: silverwrx] #1475522 29/08/2012 20:29
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: lavmåljournalist i Romerikes blad
Her har vi lov til å benytte oss av ironi, sarkasme og humor (selv om slett ikke alle synes det er morsomt).

Åhhhh, hvilken åndfulle ironi, hvilken skarpe, sarkastiske brodd!

Minnene dukker frem om den skarpslepne ironikongen, Demokraten-redaktør Tomm Peniz Pedersen.

Et sitat fra Sykkelbob i den tråden står seg fortsatt:

Sitat: Sykkelbob
Å gjenbruke nøyaktig det samme inkompetente oppgulpet som hopen av taxi- og lastebilsjåfører allerede har liret av seg drøssevis av på facebook og kommentarfeltet til alt av nyhetssaker som handler om syklister i trafikken, har ingenting med ironi eller finesse å gjøre.

Ironi har blitt diskutert en del og virker som en utdøende stil, da folk ikke evner å skrive ironisk og formen egner seg dårlig i dagens måte å føre mediedebatt på. Stort sett er leserne avhengige av en tre fire emoticons for å forstå ironien i tillegg,

Tvert i mot har ironien blitt redusert til en flau redningsplanke for dårer som innser at de har tatt munnen for full og er for "stolte" til å be om unnskyldning for tåpelighetene sine.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475530 29/08/2012 20:43
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Håper den saken blir henlagt. Ringvirkningene av å ikke få ytre sin misnøye uten at noen dramaqueens skal blåse det opp til å bli direkte drapstrusler, er for stor til at jeg skal glede meg over at en tullejournalist får smekk på fingeren av politiet. Om jeg skriver at Stoltenberg fortjener at en skypumpe tar med seg huset hans, og setter ham på en øde øy, har jeg da gjort meg skyldig i kidnappingsplaner?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475552 29/08/2012 20:58
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg kan simpelthen ikke få nok av Tina Oppens intellektuelle åndskapasitet, så jeg henter noen raffinerte, dyptpløyende godbiter fra hennes bravader som motorjournalist i VG:

Sitat: Tina Oppen om Audi R8
Bare tanken på å vippe 200 km/t i en av verdens råeste biler får det til å krible. Adrenalinet pumper lenge før vi ankommer Catalunya.

(...)

Begjær og nytelse er neste punkt ut, gjennom den strømlinjeformede fasongen til fartsmonsteret R8, dog med automatgir.

Sitat: Tina Oppen om Nissan Roadster 350Z
Gylne detaljer på kalipperne, lekre dørhåndtak og sporty design makter å vekke en følelse av begjær.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475613 29/08/2012 22:34
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg synes faktisk silverwrx overreagerer. Å si at noen fortjener å havne i grøfta er langt unna å oppfordre til drap. For det første har det svært liten oppfordrende vinkling og effekt, og for det andre er det et svært sjeldent at det å havne i grøfta fører til dødsfall.

Storm i vannglass.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475625 30/08/2012 04:26
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Klart, jeg setter det på spissen jeg og i den mailen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #1475626 30/08/2012 04:44
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Gråstein

Hadde fortjent å ...hva da?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1475629 30/08/2012 05:07
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: P_Dalen
Hadde fortjent å ...hva da?

Punktere! I lav fart og lite trafikk selvfølgelig.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1475640 30/08/2012 05:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan simpelthen ikke få nok av Tina Oppens intellektuelle åndskapasitet, så jeg henter noen raffinerte, dyptpløyende godbiter fra hennes bravader som motorjournalist i VG:

Bare tanken på å vippe 200 km/t i en av verdens råeste biler får det til å krible. Adrenalinet pumper lenge før vi ankommer Catalunya.

(...)

Begjær og nytelse er neste punkt ut, gjennom den strømlinjeformede fasongen til fartsmonsteret R8, dog med automatgir.

Gylne detaljer på kalipperne, lekre dørhåndtak og sporty design makter å vekke en følelse av begjær.

Fifty Shades of bilbegjær?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1475744 30/08/2012 07:45
Dan Offline
More than words
More than words

(...)

Øøøh... Har du lest et sykkelblad noen gang? At hun skriver om biler som ikke interesserer deg betyr ikke nødvendigvis at hun er dårlig på å formidle det hun har lyst å formidle til andre med samme interesse. En bilist som leser et sykkelblad kan helt sikkert finne tilsvarende dyptfølte begjær uttrykt i setninger som ikke er særlig imponerende på et generelt litterært grunnlag.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475780 30/08/2012 08:25
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sukk. Problemet er at Tina Oppen bruker en språklig metafor (dytte i grøften) som i virkelighet har potensiale til å påføre et eventuelt offer skade. Samtidig er hun en av de mer artikulerte blant sine meningsfeller, det er mange som mener at nesten alle syklister bør dyttes i grøften. Ikke alle av hennes meningsfeller evner å lese mellom linjene og se irnoien her, men lar seg hisse ytterligere opp. Sommeren for fire år siden ble en ung syklist slått i hodet med et balltre fra en passerende bil på Jæren. En handling det er umulig å forsvare uansett vinkel. Det er forskjell på å dytte og å slå noen med et balltre, men det er ikke gitt at alle som leser denne (for å være ærlig, heller dårlige "signerten") klarer nyansene. Oppen plasserer seg selv i bås med gjerningsmannen i og med at de begge ønsker å fysisk presse syklister av veien.

Det hele bunner ut i at dersom man som journalist gjør seg selv til en offentlig person slik hun gjør så bør man være mer bevisst sin billedbruk. Undertegnede kan for eksempel la seg irritere enormt av skrikende unger på fly og føler at min irritasjon er like berettiget som den Oppen føler mot syklister. "Barn under 5 bør ikke få fly" "Barn under 5 bør fôres med valium før avgang" "Tykke jenter bør ikke få adgang til utesteder før klokka er ti på halv-desperat" er sjablongmessige påstander jeg lett kan gjemme bak en ironipåstand, men sett at jeg hadde vært "journalist" og skrev noe slikt på trykk?

Dersom Oppen mente noe om dette og samtidig ønsket å leve opp til de idealer hun sikkert har hatt den gang hun ønsket å bli journalist kunne hun ha kommet seg ut av spinningsalen og syklet litt lang veien for å belyse saken fra begge sider. Slik en journalist bør gjøre.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1475797 30/08/2012 08:35
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tina Open
Det er ikke slik at jeg mener den jevne syklist er plagsom. Jeg henviser i hovedsak til dem som befinner seg på landeveien, flere i bredden, iført treningsutstyr.

Slår ikke siste setningen ihjel den første her...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: ELO73] #1475816 30/08/2012 08:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ELO73
Slår ikke siste setningen ihjel den første her...

Den andre setningen dytter den første setningen i grøfta.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: stanleytislavold] #1475847 30/08/2012 09:09
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: stanleytislavold
Det er forskjell på å dytte og å slå noen med et balltre

Tja, jeg vil påstå at å (bevisst) dytte noen ut i grøfta med bil og å slå noen med et balltre er ganske sammenliknbart. Begge deler er bevisste handlinger, de utføres med et potensielt farlig redskap, og hensikten i begge tilfeller er å skade en person.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anderssb] #1475853 30/08/2012 09:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: stanleytislavold
Det er forskjell på å dytte og å slå noen med et balltre

og hensikten i begge tilfeller er å skade en person.

Nei.. Med balltreet er hensikten å skade en person. Dytting med bil har til hensikt å skade en SYKLIST. Det er visst mer politisk korrekt å ville skade en syklist enn en person.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1475897 30/08/2012 10:04
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Dan
Øøøh... Har du lest et sykkelblad noen gang? At hun skriver om biler som ikke interesserer deg betyr ikke nødvendigvis at hun er dårlig på å formidle det hun har lyst å formidle til andre med samme interesse. En bilist som leser et sykkelblad kan helt sikkert finne tilsvarende dyptfølte begjær uttrykt i setninger som ikke er særlig imponerende på et generelt litterært grunnlag.

Sikkert. Jeg synes likevel det er en nevneverdig observasjon at en journalist som ønsker syklister i grøfta, også har et fetisjistisk forhold til den strømlinjede fasongen på en Audi.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1485316 13/09/2012 10:42
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sandefjord: Gutt (14) er kjørt ned bakfra av bil på sykkelstien
Sitat: Sandefjords Blad
Vitner på stedet forteller til Sandefjords Blads fotograf Per Langevei at bilisten skal ha blitt provosert av noe med tenåringens oppførsel og at han har kjørt etter syklisten på gang- og sykkelveien og har kjørt på ham bakfra.

"Blitt provosert", altså. Jaha. Kommentarer overflødig.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: gare] #1485332 13/09/2012 10:58
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev

Japp, men bare fordi de kan skade bilen om du kjører på de.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: asbjorjo] #1485457 13/09/2012 13:05
KristianStr Offline
Avhengig
Avhengig

Side 15 av 121 1 2 13 14 15 16 17 120 121

Moderator  support