Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
05/03/2012 09:46
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
@fr4ed: Du kan bruke historiske kart du finner på nett som er out-of-copyright, men ikke kopiere noens åndsverk. Kartverket la nylig ut flyfoto fra 1934 og disse bør være mulige å bruke, men jeg har ikke sett på vilkårene, eller om de har en WMS tjeneste som leverer disse. Spor er best.
@Simba: Vi bruker OpenStreetMap. Du kan enten bidra ved å dele sporlogger på osm.org/traces, eller du kan engasjere deg mer i inntegning. Resultatet kommer ut på osm.org, openstreetmap.no, turkompisen.no, frikart.no/garmin, og mange andre steder. Mange nettsteder har i den senere tiden byttet fra Google Maps til kart som benytter data fra OpenStreetMap.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
12/04/2012 17:56
|
Mr.Knarf
Fersking
|
Fersking
God kveld sann. Spm til bronx. Har du noen tips med tanke på arbeids metode ifm å "tegne" stier ol i JOSM, har sitti å knota litt med det noen kvelder nå, og ser ut til at jeg har klart å laste opp noen endringer her i nærområdet.  Måten jeg ser for meg å gjøre det på et å. 1.Laste ned utsnitt over området du vil jobbe i.(Slik at man jobber på siste versjon.) 2. Legge inn spor fra gps, pynte litt på sporet og legge inn "tags"/prop. 3.Laste opp endringer 4.Se resultatet på osm ol. 
|
|
|
03/05/2012 20:55
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Ja, der har du en fin innfallsvinkel. Husk å koble endepunkter til eksisterende ways.
|
|
|
03/05/2012 20:56
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Moderatorer av forumet: Denne tråden har stått som sticky i fire år. Det er kanskje ikke nødvendig å promotere den lenger nå?
|
|
|
03/05/2012 23:54
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Husk å koble endepunkter til eksisterende ways. Godt poeng. Har sett mange ways som har noder som ikke er koblet sammen. Litt kjipt hvis en f.eks. skal bruke kartet til ruting på gps'en. Nettsiden tools.geofabrik.de er flott til å finne noder som ikke er koblet sammen, men kanskje brude vært det, samt en masse andre feil og nyttig info.
|
|
|
06/05/2012 13:10
|
Mr.Knarf
Fersking
|
Fersking
Jupp, det tror jeg har fått med meg. 
|
|
|
03/08/2012 15:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvorfor blir mine torg hule? Jeg har tegnet et torg i Potlatch2 og der ser det helt fint ut, men når det vises på osm.org med standardkartografi så vises bare kantlinjen og den vises som en liten vei. Hva gjør jeg galt? Det aktuelle torget er det som ser ut som en liten dårlig utført pterodactyl-origami. 
|
|
|
[Re: erij]
04/08/2012 18:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Se der ja, funket fint. Takker!
|
|
|
15/08/2012 17:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Nye spørsmål fra OSM-newbien:
1. Slik jeg har skjønt det så er en footpath anlagt, gjerne med steinsetting, betong eller asfalt, mens en generic path er en sti som blir tråkket opp. En vanlig blåsti i marka blir dermed en generic path mens en rekke steinheller gjennom en park blir en footpath. Riktig tenkt?
2. Hvis det over stemmer så er det noen stier i området jeg kartlegger som noen andre har feilkodet, siden de har brukt footpath selv om det dreier seg om rene villmarksstier ute i skogen. Er det greit å endre slikt eller tråkker man noen på tærne? Skal man skrive et eller annet sted hvilken begrunnelse man har hatt for å endre den?
3. Etter et arbeidspass i Potlatch2 så lagrer jeg og så går jeg over til View. Men hvordan får man enklest tømt cachen? Prøver fortvilt å trykke refresh og da hjelper det noen ganger i akkurat det området og i det zoomnivået jeg er, men ikke ellers. Det hadde vært mye greiere hvis det var en knapp jeg kunne trykke på for å tømme cachen.
|
|
|
[Re: Dan]
15/08/2012 21:28
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
1. Slik jeg har skjønt det så er en footpath anlagt, gjerne med steinsetting, betong eller asfalt, mens en generic path er en sti som blir tråkket opp. En vanlig blåsti i marka blir dermed en generic path mens en rekke steinheller gjennom en park blir en footpath. Riktig tenkt? Stemmer. (Men det er litt særnorsk OSM praksis å tolke det slik.) Blåstien bør også angis som marked_trail eller samles i en route-relasjon. 2. Hvis det over stemmer så er det noen stier i området jeg kartlegger som noen andre har feilkodet, siden de har brukt footpath selv om det dreier seg om rene villmarksstier ute i skogen. Er det greit å endre slikt eller tråkker man noen på tærne? Skal man skrive et eller annet sted hvilken begrunnelse man har hatt for å endre den?
Send gjerne en PM (via OSM) og diskuter med opprinnelig bidragsyter, eller legg en note(:no)=* på aktuell way, eller skriv det i kommentar for endringssettet når du lagrer. 3. Etter et arbeidspass i Potlatch2 så lagrer jeg og så går jeg over til View. Men hvordan får man enklest tømt cachen? Prøver fortvilt å trykke refresh og da hjelper det noen ganger i akkurat det området og i det zoomnivået jeg er, men ikke ellers. Det hadde vært mye greiere hvis det var en knapp jeg kunne trykke på for å tømme cachen.
Du trenger ikke tømme cachen lokalt: De fleste nettleseren vil hente den nye tilen når de blir generert på serveren. Men ulike zoom nivåer har ulik tile expire og det kan være litt tilfeldig om en tiles levetid har løpt ut selv om det er nye data innenfor aktuell bounding box. Det kan også være at database-speilet er litt bakpå fordi den feks jobber med å rydde opp/importere noen tunge endringer.
|
|
|
15/08/2012 21:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Takk for svar! Blåstien bør også angis som marked_trail eller samles i en route-relasjon. Problemet med Potlatch2 er at noen tags ikke lar seg sette like enkelt. F eks oppdaget jeg her om dagen at en lang sti ikke var satt i en route-relasjon. Jeg begynte å rette det men stoppet tvert da jeg etter å ha klikket på Advanced oppdaget at den allerede var i en eksisterende route-relasjon. Saken er at Potlatch2 setter inn en tag som tydeligvis ikke er helt nødvendig og som tidligere redaktør ikke hadde brukt. Dermed ble den gamle relasjonen usynlig i Potlatch2 mens min nye ble synlig. I Advanced vistes derimot begge. Etter å ha brukt noen timer på OSM i det siste så må jeg innrømme at selv for en kartograf som jobber med akkurat disse tingene daglig så er terskelen litt høy (overveldende taggingsmuligheter) og det føles som at det er veldig mye hummer og kanari på kartet fra før. Blir litt matt når man skal begynne å nøste i et hjørne av kartet og rette opp i henhold til fysisk befaring. Særlig gjelder det på lange turer hvor ens grunnlag (GPS-logg, bilder og husk) grenser til en masse andre veier og stier som ser ut til å være lagt inn etter gamle kart og kodet som alt mulig annet enn det de er. Men hey, alt er bedre enn italienske kart, så jeg fortsetter å gjøre en innsats her i min "hjemmekommune". 
|
|
|
16/08/2012 07:37
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Nye spørsmål fra OSM-newbien: 3. Etter et arbeidspass i Potlatch2 så lagrer jeg og så går jeg over til View. Men hvordan får man enklest tømt cachen? Prøver fortvilt å trykke refresh og da hjelper det noen ganger i akkurat det området og i det zoomnivået jeg er, men ikke ellers. Det hadde vært mye greiere hvis det var en knapp jeg kunne trykke på for å tømme cachen. Det hender jeg bruker mtbmap.org hvis openstreetmap.org ikke har oppdatert tiles, da mtbmap virker å være kjapp til å rendre nye tiles. Dessuten viser den fargekoding på mtb:scale taggen. Ellers vil jeg anbefale JOSM-editoren.
|
|
|
[Re: Reitstoen]
16/08/2012 10:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Ellers vil jeg anbefale JOSM-editoren. Jeg begynte med den men den var ett hakk for nerdete og siden jeg til å begynne med ikke har større ambisjoner enn å få inn stier på kartet som ikke finnes der fra før og kode dem bare med den enkleste vandreinfoen så funker Potlatch2 helt fint. 
|
|
|
28/08/2012 08:08
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
Heisann, et enkelt nybegynnerspørsmål: Jeg har anskaffet meg Oregon 450 med Frikart (OSM) som kartbase, sykler mye sti i Nøstvetmarka, hvor det er store mangler på OSM. Har lastet opp mine sporlogger (eksportert fra Basecamp til GPX) til OSM. Det er en knapp uke siden nå, men ingen av de "nye" stiene ligger på OSM. Er det ikke nok å laste opp spor til OSM? Må man rentegne de? Hvor ofte oppdateres OSM? Evt kartene til Frikart.no? Ønsker å bidra, men har mye mer lyst å bruke tid på sykkelen enn foran maskinen..... som jeg gjør akuratt nå 
|
|
|
28/08/2012 17:12
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det må rentegnes, men det er det sikkert OSM bidragsytere som gjerne vil gjøre. Men hvis du flagger sporloggene som privat er det ingen som får med seg det, med mindre de redigerer akkurat i det området og bruker delte spor som ekstra grunnlag til å tegne.
|
|
|
28/08/2012 18:18
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
Må jeg gi beskjed til noen som skal rentegne, eller skjer sånt automatisk?
|
|
|
28/08/2012 18:50
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det skjer ikke automatisk. Nå er det jeg som tegnet det som ses i Nøstvedtmarka, så jeg kan ta tak i det. Men generelt er det best å ta tak i det selv. Hvis man laster opp spor som public vil det komme opp i RSS-feed, hvis spesielt interesserte har valgt å følge med på det.
|
|
|
28/08/2012 19:29
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
Fantastisk  Finnes det noen slags quick guide på hvordan dette gjøres som du kan anbefale?
|
|
|
28/08/2012 21:50
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det finnes noen filmer/screencasts. Se her: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Video_tutorials#Absolute_beginnersStort sett bare å trykke Edit, skru på visning av GPS tracks og trace. Trykk ? (på tastaturet) hvis du lurer på noe. Husk: Bruk generic path istedetfor footpath for stier.
|
|
|
29/08/2012 04:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Det må rentegnes, men det er det sikkert OSM bidragsytere som gjerne vil gjøre. Det er jo greit at folk kan tegne inn sine kjente stier etter andres logger, men hvordan er disiplinen på det? Det er jo ikke alle som sammen med loggene får detaljerte papirmanus som beskriver hva de forskjellige strekene er.  Er det risiko for at ting blir tegnet inn med feil klasse eller at f eks en unøyaktig start på loggen, før GPS-en er "varm", blir tatt for god fisk?
|
|
|
29/08/2012 08:22
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
Da er jeg i gang ! Nå skal Nøstvedtmarka på kartet. Finnes endel småmorsomme singletracks der... Var jo egentlig veldig enkelt:) Etter å hja lest deler av tråden, virket det veldig avansert, med egen software, kurs og greier ?
Redigert av jantore; 29/08/2012 08:23.
|
|
|
29/08/2012 09:23
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Er det risiko for at ting blir tegnet inn med feil klasse eller at f eks en unøyaktig start på loggen, før GPS-en er "varm", blir tatt for god fisk? Ja, åpenhet har en bakside: Bidragsytere kan bruke dårlige GPS data, trace unøyaktig eller beskrive stiene mindre detaljert enn andre. Både perfeksjonisme, nybegynnerfeil og vandalisme er mulig. På den andre siden kan alle som vil rette feil med en gang de ser det. Det er best at den som har vært på stedet og vet hva han ser på selv tracer og tagger. Jeg kikket på satelittfoto mens jeg tracet nevnte data.
|
|
|
[Re: jantore]
29/08/2012 09:27
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Da er jeg i gang ! Nå skal Nøstvedtmarka på kartet. Finnes endel småmorsomme singletracks der... Var jo egentlig veldig enkelt:) Etter å hja lest deler av tråden, virket det veldig avansert Bra. Det finnes flere karteditorer og noen foretrekker mer avanserte verktøy. (Undertegnede har lært mye siden tråden ble startet. Og karteditorene har blitt mye bedre.)
|
|
|
31/08/2012 08:50
|
j_pensionner
Entusiast
|
Entusiast
Da har jeg lagt inn noen stier på Haugalandet. Kunne trolig lagt mer flid i arbeidet, men det var det ikke tid til.
|
|
|
22/10/2012 09:44
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Hei, jeg kunne trenge litt hjelp for å komme igang. Hit hvor jeg har flyttet er ikke veinettet tegnet inn skikkelig (det er en sykehus"by", og allikevel...) og det kunne jeg godt ha fikset i JOSM eller noe annet dere vil anbefale, så ikke så altfor vanskelig ut.
MEN: For at OSM-kartene skal være aktuelle å bry seg med for meg (eller terrensyklister generelt), så må jeg ha mulighet til å laste ned og lage kart for min garmin EDGE 800 med topografi. Det var ikke lett.
Jeg tar gjerne i mot forslag til framgangsmåte, enten linux (helst) eller windows (dersom jeg må).
Jeg har nå forsøkt følgende: 1. laste ned en .osm fil vhja josm. 2. laste ned en topografisk .osm fil vhja Srtm2Osm 3. forene disse filene, først ved -merge i Srtm2Osm (gikk ikke), så med Osmosis (gikk vel heller ikke) (vanskelig å finne forklaring på, tror også det var noe versjon 0,5 -0,6 drit jeg skulle ta hensyn til) 4. Lage kartet for Garmin med gmapsupp.
Og jeg får ikke topografien på Edgen, grrrrrrr. Dersom noen har en fungerende kokebok, så tas det imot med takk.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
22/10/2012 09:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg bruker Potlatch2. Litt enklere enn JOSM og dermed lettere å komme inn i men med litt mindre funksjonalitet. Etter å ha endret/lagt til data og lagret det så er det bare å vente på at frikart.no henter opp de nye dataene (skal ta maks en dag) og legge inn img-filen på Edgen. Men så var det dette med topografi du skriver om. Mener du fjellskygge? Det er jo i tilfelle jåleri som ikke har noe med ekte kart å gjøre, så det trenger vi ikke. 
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
22/10/2012 10:10
|
Loki
Besatt
|
Besatt
MEN: For at OSM-kartene skal være aktuelle å bry seg med for meg (eller terrensyklister generelt), så må jeg ha mulighet til å laste ned og lage kart for min garmin EDGE 800 med topografi.
Er det ikke nettopp dette frikart.no tilbyr?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
22/10/2012 10:42
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
|
|
|
|
|