Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget
|
Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget
28/08/2012 06:53
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Skiaktiv melder at Truls Engen Korsæth er tatt av VM-laget. Synes de gjør mye rart. Kan da ikke finnes noe særlig bedre oppkjøring til VM enn Birken med det startfeltet som sto der i år? Når de først satser på ungdommen så må de forvalte det trøkket gutten har med seg på best mulig vis! http://www.skiaktiv.no/artikkel/2512/pallen-i-birken-vrakes-til-vm.html
|
|
|
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget
[Re: BjKj]
28/08/2012 07:54
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: imag]
28/08/2012 08:22
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg er sjokkert! Her bryter man jo bare ned i stedet for å bygge opp rundt mulighetene for en langvarig satsning. Mvh
|
|
|
28/08/2012 08:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg er sjokkert! Her bryter man jo bare ned i stedet for å bygge opp rundt mulighetene for en langvarig satsning. Mvh Er jo samme greia med Elisabeth dette da... når man tenker på hvor lenge syklister holder seg i toppen også.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
28/08/2012 10:56
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Dette med teknisk vedlikehold, er jo bare tull. som landslagssjef og ansvarlig for de unges satsninger, burde han vite at dette er et kjent problem i terrengssykling. Dette med å kunne få utstyr til å holde og lære seg å kjøre med mer flyt, er en modningsprosess. Dette er helt normalt, i det unge gutter blir voksne. De er vant til kunne løse mange tekniske utfordringer, på den brutale måten. Så lenge de veier 50kg og har moderat med kraft, går dette ganske bra. Problemet kommer jo når de begynner å bli voksne menn, på 80 kg og med 20 kg ekstra muskler. Da ryker "alt".
Ser flere i denne situasjonen. Ikke bare Truls, men ser det også i M15-16 med Markus, Torjus m.fl. Torjus, ser ut til å ha fått kontroll på dette, men har vel i perioder, ødelagt i overkant mye deler. eller hva Tord? Markus (Mowe Martinsen) har slitt mye, men har i det siste jobbet med "flyttrening". Er ikke lett å være "sponsor", når 3-4 komplette sykler til over 50.000,-, går i søpledunken i løpet av en sesong.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
28/08/2012 17:29
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Nei har du sett, nå er han med igjen. Vingleforbund?
Revurderingsforbund...
Redigert av BananJan; 28/08/2012 17:46.
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
28/08/2012 17:45
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Ja, de skal ha skryt for at de faktisk en gang klarte å revurdere. Med litt bedre kommunikasjon hadde de sluppet det.
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
28/08/2012 19:27
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan jo hende denne saken har noe flere sider enn det som kommer frem i media....?
Truls er for øvrig fortsatt bare i bruttotroppen. For å bli ttatt til VM må han nok prestere godt til helgen (dvs ikke ende opp med nok et DNF).
|
|
|
[Re: Oystein L]
28/08/2012 20:28
|
Diablito
Veteran
|
Veteran
"Morsomme" menn disse langslagssjefene i Sykleforbundet...hvis en ung og lovende rytter er dårlig til å holde utstyret i orden - burde de ikke heller hjelpe ham med å finne noe som tåler belastningen og lære ham å holde det vedlike?
Som trener har man vel et ansvar for å lage individuelle planer for hvilke egenskaper den enkelte må forbedre for å nå de mål som settes...trodde nå jeg da. Så det kan vel ikke ha kommet som julekvelden på kjærringa? Men alt står vel ikke i media heller...
Og dette med samspill/samarbeid mellom flere aktører (landslag, klubb, arbeidsgiver, skole etc.) er nok en utfordring hvis personene ikke evner å kommunisere. Gjelder nok flere steder enn i Sykleforbundet, og utøverne blir dessverre alltid skadelidende.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
28/08/2012 20:40
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det kan jo hende denne saken har noe flere sider enn det som kommer frem i media....?
Truls er for øvrig fortsatt bare i bruttotroppen. For å bli ttatt til VM må han nok prestere godt til helgen (dvs ikke ende opp med nok et DNF). Synes for mye kommer frem i media, men likevel ikke uttømmende. Utrolig uryddige uttalelser her. Dårlig lederadferd generelt og at utøveren er så ung virker skjerpende etter mitt skjønn. Mvh
|
|
|
28/08/2012 22:20
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Truls er for øvrig fortsatt bare i bruttotroppen. For å bli ttatt til VM må han nok prestere godt til helgen (dvs ikke ende opp med nok et DNF).
Og at du som forbundsleder også "mobber" Truls for uhell med utstyret fremstår som nok et uheldig utspill som ikke er egnet til å berolige eller motivere de ungdommene vi faktisk har som presterer. Det er klart det er lettere da å satse landevei der du får en mekaniker på laget, samt mindre sjanse for å ødelegge utstyr i konkurranser.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
29/08/2012 00:33
|
Espen
More than words
|
More than words
Truls er for øvrig fortsatt bare i bruttotroppen. For å blit tatt til VM må han nok prestere godt til helgen (dvs ikke ende opp med nok et DNF). Hele NCF fremstår som et utrolig uprofft supperåd fra utsiden. Håper virkelig dette bare er medias vinkling. Espen
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/08/2012 05:17
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og at du som forbundsleder også "mobber" Truls for uhell med utstyret fremstår som nok et uheldig utspill som ikke er egnet til å berolige eller motivere de ungdommene vi faktisk har som presterer. Det er klart det er lettere da å satse landevei der du får en mekaniker på laget, samt mindre sjanse for å ødelegge utstyr i konkurranser. Det var absolutt ikke min intensjon å "mobbe", beklager at det fremstår slik, det var en elendig formulering. Poenget var at han (i likhet med flere av de som var tatt ut til samling/Bundesliga) må prestere/bevise for å bli tatt ut til VM. For Truls er nok dette ekstra viktig, siden han har så få tellende resultater på rundbane i år (det var jo også derfor det var så om å gjøre å få han med på rittene lanslagssamlinga). Hans fantastiske kjøring på NM-tempoen og i Birken teller jo lite i denne sammenhengen. Jeg håper virkelig han har marginene på sin side til helgen, for Truls har etter min mening definitivt noe i VM å gjøre. Krysser fingrene, og ser frem til å få se han og resten av laget i Østerrike neste helg!
Redigert av Oystein L; 29/08/2012 10:35. Rediger grunn: tilføyelse
|
|
|
29/08/2012 06:37
|
Espen
More than words
|
More than words
Det var absolutt ikke min intensjon å "mobbe", beklager om det fremstår slik. Hvis du hadde som intensjon å mobbe, hvordan ville du da ordlagt deg? E
|
|
|
29/08/2012 07:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Snodig at den soleklart beste U23-rytter og ikke minst mest stabile av dem, Henrik Kippernes, ikke er nevnt i denne sammenheng.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
29/08/2012 08:04
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg håper virkelig han har marginene på sin side til helgen, for Truls har definitivt noe i VM å gjøre. Krysser fingrene, og ser frem til å få se han og resten av laget i Østerrike neste helg! Hvis Truls "definitivt" har noe i VM å gjøre, burde det vel egentlig ikke spille noen rolle om han har marginene på sin side neste helg..?
|
|
|
[Re: thamg]
29/08/2012 08:06
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg håper virkelig han har marginene på sin side til helgen, for Truls har definitivt noe i VM å gjøre. Krysser fingrene, og ser frem til å få se han og resten av laget i Østerrike neste helg! Hvis Truls "definitivt" har noe i VM å gjøre, burde det vel egentlig ikke spille noen rolle om han har marginene på sin side neste helg..? Stusset også litt på den logikken der! Mvh
|
|
|
29/08/2012 08:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min personlige mening om hvorvidt ryttere noe i VM å gjøre er uinteressant for den som skal gjøre laguttaket. Sportssjef/landslagssjef har uttakskriterier (stort sett basert på plasseringer i internasjonale ritt), og dette bør etter min mening håndheves noenlunde likt, og være godt kommunisert.
(og hvorvidt kriteriene er "fornuftige", hvor godt de kommuniseres, og hvor likt de håndteres i dag vet jeg nok for lite om)
|
|
|
29/08/2012 09:33
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
[...] Sportssjef/landslagssjef har uttakskriterier (stort sett basert på plasseringer i internasjonale ritt), og dette bør etter min mening håndheves noenlunde likt, og være godt kommunisert.
(og hvorvidt kriteriene er "fornuftige", hvor godt de kommuniseres, og hvor likt de håndteres i dag vet jeg nok for lite om) Uttakskriteriene er ikke publisert de to siste årene etter at Lars tok over. Etter gjentatte spørsmål om konkrete kriterier å forholde oss til (også under fellesmøtet i Halden), har dette fortsatt ikke kommet på plass. Derfor er det knyttet STOR usikkerhet både blant utøvere, klubber og team om hva som egentlig skal til. Legger man de gamle kriteriene fra 2010 til grunn, så har både Frida HR og Edvard allerede klart kravene i rundbane, mens i sprint har også Ingrid klart det - om de samme kriteriene også legges til grunn i den nye øvelsen. Fra før vet vi at både Henriette, Fredrik og Eirik er klare. Blant seniorjentene har selvsagt Gunn-Rita klart kravene. Elisabeth har klart kravene til både rundbane og sprint, mens Heidi har klart kravene i sprint. NCF gjorde i mine øyne en meget bra jobb overfor elitedamene, i og med at disse fikk tillit og tidlig beskjed om at de var tatt ut. Det burde de andre som har klart "kravene" også fått, synes jeg.  Forøvrig vil jeg berømme oversikten som finnes under landevei, og da spesielt menn junior. Slik bør det være også under terreng: http://www.sykling.no/landevei/toppidrett/landslag/Sider/Landslag.aspx
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
29/08/2012 09:59
|
olechr
More than words
|
More than words
Truls er for øvrig fortsatt bare i bruttotroppen. For å bli ttatt til VM må han nok prestere godt til helgen (dvs ikke ende opp med nok et DNF). Ja det er mange flere sider i denne saken. Og det er NCF (lars) som kommer best ut av at det ikke har kommet frem mer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
29/08/2012 10:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Det sykeste er at du nå Øystein slenger deg på med DNF. Hvor mange ritt har han brutt? Siden du og Lars ikke har kontroll på dette så ikke bruk det utad. Truls har mye teknisk. Men han er en jævel til å fortsette og er en av de få jeg vet om som sykler til mål uansett så sant det går.
|
|
|
29/08/2012 10:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg kunne hatt en egen blogg om hvor mye rart som blir gjort. Men velger å ikke slippe ut for mye da jeg håper å få til et bra samarbeid med forbundet.
Men når det gjelder uttak så har det vært omtrent slik:
-Alle som var med til EM fikk vite at de skulle være med til VM hvis ikke noe skjedde.
-Så skulle VM uttak være klart til etter NM. Derimot på møte ble det sagt at de som skulle til VM viste det. Noe de fleste av de ikke gjorde.
-Så ble det sagt at uttak skulle gjøres ca 2 uker etter NM. Ingen ting skjedd.
-Så nå 1,5 uke før VM må fortsatt folk kvalifisere seg. Hva slags ro gir dette? Folk er jo utladet lenge før VM da de er redd for at de blir sendt hjem.
Så å snakke om kvalifiseringskrav etc her blir bare feil. Jeg vet fortsatt ikke hva kriteriene for VM er. Det har vært sagt 100 forskjellige ting. Noe av det som ble satt størst vekt på var rundetider. Men da skulle Truls vært klar for lenge siden da han har noe helt syke runder i world cup i år.
|
|
|
29/08/2012 10:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Som jeg også har sagt på facebook er at jeg syntes det er utrolig synd at man har en slik leder. For jeg har inntrykk av at det faktisk skjer mye bra fra forbundets side. Det er mange der som har planer og struktur og jeg har faktisk trua på at det kan bli veldig bra i fremtiden. Men det trengs nok mye mer struktur også sportslig. Planer, hva som skal gjøres, utakskriterier etc må være på plass.
Bare se hva Hans Falk får til på landeveis siden. Det er jo mange mange ganger
Det skal være så enkelt at klarer mann et krav så er man i EM/VM. Ferdig snakka. Da spiller det ingen rolle om hvem man er. Hvis man ser på hvem som er tatt ut og ikke tatt ut så går dette mye på tryne faktor etc. Slik kan det ikke være.
Så får vi som faktisk liker rundbane krysse fingrene for at det skjer noe iløpet av høsten.
|
|
|
29/08/2012 11:04
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det må da være bedre å sende en rytter til VM som potensielt kan hevde seg, enn å sende en som alltid kommer i mål men har dårligere kapasitet. Skal man hevde seg internasjonalt må det være litt briste eller bære.
Redigert av sls; 29/08/2012 11:04.
|
|
|
29/08/2012 20:01
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Sett veldig stort på det og utenifra, synes jeg det de siste årene har vært en klar og stor bedring i terrengsatsingen til NCF. Etter hvert som jeg har kommet litt tettere på, opplever jeg at de involverte kan bli bedre på å samarbeide for å få mer ut av ressursene våre i Norge samt at kommunikasjonen må bli tydeligere - her er det vel som i næringslivet at kunden alltid har rett. Med det mener jeg at hvis utøverne opplever at noe er utydelig, må avsender bli klarere i kommunikasjonen.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: GardS]
29/08/2012 20:27
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
...Så lenge de veier 50kg og har moderat med kraft, går dette ganske bra. Problemet kommer jo når de begynner å bli voksne menn, på 80 kg og med 20 kg ekstra muskler. Da ryker "alt".
Ser flere i denne situasjonen. Ikke bare Truls, men ser det også i M15-16 med Markus, Torjus m.fl. Torjus, ser ut til å ha fått kontroll på dette, men har vel i perioder, ødelagt i overkant mye deler. eller hva Tord? Markus (Mowe Martinsen) har slitt mye, men har i det siste jobbet med "flyttrening". Er ikke lett å være "sponsor", når 3-4 komplette sykler til over 50.000,-, går i søpledunken i løpet av en sesong. Jeg får svare på en gammel post. Torjus Bern Hansen hadde problemer innledningsvis i år med utstyret. Det skyldes i stor grad en "mandagssykkel". Etter at vi byttet hele sykkelen i juni har det fungert mye bedre, med unntak av at vi har hatt problemer med 3 kjeder av samme merke og produksjonsserie. Det førte til chainsuck i sram liga i Danmark, og en 5 sekunders "forsinkelse" i sprintfinalen i NM. Etter at vi byttet til xtr-kjede har det også fungert bra. Når det er sagt, har jo mange av de beste ungdommene friskere linjevalg og større fart. I situasjoner hvor jeg tenker på jekslene og familien, opplever de situasjonen som uproblematisk. Og som det er sagt, er det derfor viktig at de trener på gode linjevalg og en kjørestil hvor de i hovedsak får med seg utstyret til mål. For Torjus sin del har vi bevisst valgt å gå for hjul/felger som tåler litt mer (=litt tyngre). Etter at han hadde vraket både Race Gold for- og bakhjul i løpet av et par uker, og spm jeg hadde hatt i en hel sesong, innså han at det kanskje ikke bare var uflaks, men noe med kjørestilen. I tillegg er det viktig at rytterne selv er flinke til å følge med på eget utstyr. Da tenker jeg på at dekk ser hele ut, hjul sitter godt på plass, girøret er rett og kjedet er helt. Jeg tror likevel at det er viktig at ungdommen går litt over grensen på sporvalg, kraft og fart. Det er denne eksperimenteringen som gjør det spennende å være terrengsyklist, og ikke minst skaper syklister som kan bli best - da holder det ikke å være ordinær, man være spektakulær. Man må tørre der andre nøler. Går utstyret i stykker på trening er jeg glad hvis kroppen til "junior" er hel, men vi tar også en prat om hvorfor det skjedde. På sikt forventer jeg læring, det skjer, men det må alltid være rom for det spektakulære.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
30/08/2012 10:19
|
tango
Fersking
|
Fersking
I blant er det greit å være faktabaserte - så jeg laget denne lille oversikten som tar med seg de viktigste rittene på rundbane i år - WC fra Europa(der deltagelsen er best) og EM. Her er de aktuelle norske aktørene sine prestasjoner:
WC Houf WC Nove M WC La Bre WC Val D EM K Jun Henriette 9 5 6 12 Eline 12 DNF2 16 Frida R DNF 8 DNF2 K U23 Ingrid 24 Johanne 36 K Elite Gunn Rita 8 8 1 1 1 Lene 35 29 DNF2 24 Elisabeth 29 DNF2 43 33 DNF Heidi 47 46 39 M Jun Fredrik 11 31 13 11 DNF Edvard Karl Fredrik DNF2 26 49 DNF 23 Eirik A 33 17 8 47 4 M U23 Sturla 65 Sondre 67 67 DNF3 Truls DNF2 19 40 19 Ole DNF1 44 DNF2 M Elite Ola K 85 Ole Chr 115
Basert på prestasjonene er det i grunn tre K Jun som er klare (hvor har det blitt av Eline). Hvorfor det er med 4 K sen er en gåte. I M Jun er det Fredik og Eirik som har prestert. Og det er liten tvil om at det er Truls som har vist resultater i M U23 og dessuten har han resultater i tre av fire ritt.
Følelsen etter å ha sett på disse resultatene er at Ole Christian har alt for mye rett i sin "slengbemerkning" om at her er det mye "trynefaktor som teller". Eline og Truls(før justering) er ute på tross av gode nok resultater, mens en del andre er inne i varmen på tross av for svake resultater. Forklar det den som kan.
|
|
|
[Re: tango]
30/08/2012 11:09
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig, greit å være faktabasert. Men, vi må i tilfelle diskutere i forhold til de samme uttakskriteriene alle sammen. Så lenge disse ikke er publisert siden 2010, er det nesten de vi må bruke som utgangspunkt fortsatt. Jeg har lastet opp disse her siden jeg ikke lenger finner de på sidene til NCF: https://dl.dropbox.com/u/4294463/Uttakskriterier%20Terreng%20Rundbane%20alle%20klasser%202010.pdf- Eline har ikke klart kravene, men er veldig tett på. Burde fått sjansen til å vise seg fram i Tyskland om ikke annet, men kan være hun ikke ønsket selv? - Edvard har klart kravet. 8. plass i første WC, og det kan ikke være noe argument at bare de europeiske WC skal telle. Vi bør heller premiere de som reiser og satser slik både Edvard og Fredrik gjorde der. - Lene har klart kravet. 2x topp30 i WC - Elisabeth har klart kravet. 8. plass i Bundesliga. Dessuten 1x topp 30 og 24. plass EM som kanskje også burde kvalifisere som 2xTopp30(?). (24 plassen Lene står oppført med i EM tilhører Elisabeth da troppen hadde forvekslet brikker. Dette er rettet opp hos UCI etter påtrykk fra NCF) Heidi og Ingrid har pr. def. ikke klart kravet i rundbane, men ligger innenfor i sprint med hhv. 12pl i WC og 2pl i BL. Verken Ole Christian eller Ola har vært i nærheten av kravene i år, men så er heller ikke kravene i nærheten av realistiske heller. Blir kravene stående slik de er nå framover, så vil det blir rundbane fram til U23 er ferdig og så maraton resten for de fleste gutta. Topp 25 i et WC-ritt er forholdsvis tøft for å si det mildt  Truls har heller ikke kvalifisert seg, men her er også kravene for høye. Topp 10 i WC U23 for menn er jo topp30 fort på senior. Fire U23-ryttere var innenfor topp 16 i OL bl.a. med høye startnumre. Truls har kjørt rundetider inne blant topp 10 ved flere anledninger, men har altfor lav ranking og dermed dårlig startposisjon. Han ser derfor aldri teten underveis siden det står 70-80 stk i mellom, selv om han etterhvert kommer forbi flesteparten av dem og holder like høy fart som topp 10. At han trenger å få erfaring fra VM som en potensiell medaljekandidat i klassen om 2-3 år bør det ikke være noen tvil om!
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
[Re: RNRacing]
30/08/2012 11:35
|
tango
Fersking
|
Fersking
Enig i det du skriver.
Likevel kommer vi ikke unna at forbundet setter Nordbakken, Aune, Hem og Kristiansen foran Korsæth og Brustad på tross av at resultatene viser at det motsatte er fasiten. Altså må det ligge utenomsportslige grunner bak dette.
Skulle noen blitt hjemme pga DNF, så skulle det vært Rønningen og ikke Korsæth, men hun er altså innenfor . . .
Rettferdig eller resultatbasert er det i alle fall ikke!
|
|
|
[Re: tango]
30/08/2012 12:05
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Frida Rønning er nok innenfor av flere grunner. Hun har vist at hun holder nivået som skal til i juniorklassen allerede i sitt første år som junior, og har klart kravet. Både hun og Henriette kan fort være medaljekandidater i neste års mersterskap. Henriette kanskje allerede nå. Fridas DNF'er i WC er:
1. Hun ble sendt ut på start med dekk som ikke var limt godt nok i Houffalize og resultatet ble at hun vrengte dekket av felgen. Gudskjelov bare DNF og ikke en alvorlig krasj. Dette rittet ble kjørt uten mekanikere på landslaget, og episoden har vist at vi er nødt til å ha kvalifisert hjelp som kan hjelpe utøverne og se over utstyret deres. 2. Hun krasjet kraftig og havnet i ambulanse i La Bresse, i en meget sleip og vanskelig teknisk løype. DNF.
Uten at jeg vet hvem du er, så tror jeg ikke noen kjenner til alle forhold som ligger til grunn for om folk er "inne eller ute". Selvsagt ikke jeg heller. Vi kan selvfølgelig spekulere, men for meg virker det som om NCF med noen kommunikasjonsutfordringer til tross, lar utøverne få flust med sjanser. Kanskje med unntak av Kippernes(!).
Videre er det med flere andre utøvere til Tyskland på eget initiativ - noe jeg i utgangspunktet synes er flott at NCF tillater. Utfordringen nå er at dette sammenfaller med uttak til VM og kompliserer bildet for oss andre som ser det utenfra.
Med alle talentene som er på vei opp til neste år så blir ikke uttakene lettere og lettere. Derfor har jeg lenge oppfordret NCF til å gå igjennom uttakskriteriene og i det minste publisere de på nettsidene så vi kan ha noe å forholde oss til. Uttrykket "Fakta ødelegger enhver diskusjon" stemmer i mange tilfeller veldig bra og bidrar til trygghet i uttakssammenheng.
|
|
|
|
|