Jeg fikk denne av naboen som skulle kaste den på fyllinga.. Er det noen som vet hvor gammel den kan være, og om dette var en god racer i sine dager? Den har komplett shimano 600 utstyr og mavic MA40 hjul. Jeg slengte på nye dekk og testet den litt, alt funker perfekt!Den kommer nok til å bli brukt som kosetur sykkel i hvertfall. Synes det er litt artig med gamle greier
Det står forresten Piazza på dropouten bak, er det en italiensk ramme på denne?
Redigert av Horgen; 17/08/201207:20. Rediger grunn: piazza
Den trenger en mer autentisk flaskeholder og tidsriktige pedaler med tåklyper. Evt klassiske Look-pedaler. Pass på at ikke stem og setepinne står over max-merket. Ser litt høyt ut, IMO.
Flott sykkel. Pass på den. Tenk om den hadde blitt kastet!
Både ramma og gruppa (som ser deilig komplett ut) var gode greier! 600/600EX er forløperen til dagens Ultegra. (Som faktisk het "600 Ultegra" i en periode.
Hvor stor er ramma? 53-54cm c-c? Setet og styret står som sagt litt høyt, så helt "passe" til deg er den nok ikke, men veldig kul å ta vare på som søndagssykkel likevel.
Ramma er nok bygget i Italia/av italienske rør, men "Piazza" er nok bare endestykkene.
Re: DBS internazionale med piazza ramme?
[Re: Horgen]
#146603317/08/201208:06
Den sto på hengeren og det var tilfeldig at jeg så den. Flaks for meg og sykkelen! Størrelsen står ingen steder, men den virker litt mindre enn min racer i 54. Setepinne er litt over max merket, men jeg får satse på at det går bra. Stemet ser jeg ikke noe merke på, men burde det stått et hakk lengre ned? Gruppen er helt komplett, skiftere, bremser og hendler, krank og gir foran/bak. Er piazza en rammebygger eller rør til rammer?
Han jeg fikk den av antydet at Rune Høydahl's bestefar hadde bygget hjulene, ser den har et klistremerke fra sykkelbutikken deres så det er jo plausibelt Jeg sitter relativt godt på den, så det blir nok en fin tur kamerat for rolige turer i det minste.
54cm på tidlig åttitall passet kortere ryttere enn 54cm gjør i dag.
Mål fra senter av kranken til der senter av overrøret krysser senter av seterøret.
Jeg ville vært forsiktig med å kjøre med setepinnen for høyt, men det kan jo gå bra.
Stemmet ser skummelt høyt ut, men det burde finnes et maksmerke på det også. Hvis ikke, synes jeg at minst 3-4 cm rett parti, før en evt. splitt eller skråkant begynner, burde stikke nedenfor toppen av kronerøret. (Ovs: toppen av kronerøret, ikke toppmutteren til styrelageret.)
Tipper Piazza er produsenten av dropout-ene. Har aldri hørt om Piazza rammerør, men det kan sikkert Googel finne ut.
Igjen: Flott sykkel! Ta godt vare på den! Den ser ut til å være i veldig god stand. Vask, rens, polér og smør den opp, og ikke fall for fristelsen til å bytte til andre typer deler eller modernisere noe.
Har du originalpedalene? Sett dem på, og kast computeren/sensoren. Finner du en tidsriktig flaskeholder også, så er du i mål.
Hva står det på klistremerkene på seterøret?
#146604317/08/201208:16
Jeg har en som ser veldig lik ut. Fant en side der man kunne finne igjen løpenummeret ut i fra rammenummeret for så å finne ut når den var blitt produsert. Finner jo selvsagt ikke igjen den siden. Min var fra 1982 eller deromkring. Jeg fant min i en container og fikk plukket den opp mens den stod på bilen som skulle kjøre den på dynga. Har syklet mange mil på den og alt bare virker og virker. En flott sykkel som alle hipsterene kan sikle etter i det du dundrr forbi.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
[Re: Fossi]
#146604617/08/201208:19
Fant en side der man kunne finne igjen løpenummeret ut i fra rammenummeret for så å finne ut når den var blitt produsert. Finner jo selvsagt ikke igjen den siden.
Dette var min første rittsykkel, min kom med gullfargede pariserfelger og high flanged 600 nav... ble stjelt og fikk en kjiip Cresent racer som erstatning :-(
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
#146607917/08/201208:52
Ser forresten at justeringsskruene som skal sitte i dropoutene bak mangler. Disse har de sikkert i en skuff i nærmeste sykkelbutikk som har eksistert i et par-tre tiår. Horten har de helt sikkert, om ikke annet.
#146652917/08/201219:01
Det står shimano og DBS på klistremerkene. Jeg fant bare et nr på sykkelen, under krsnkhuset, det var 04255. Jeg senket stem en del, det gjorde sykkelen litt finere og i tillegg passet sittestillingen bedre. takk for tips! Syklet noen km til med den i dag, og det slår meg hvor god den er å sykle på. Spørs om ikke den får bli med på noen treningsturer også, selv om utvekslingen står litt tilbake fra carbon raceren...
Kan bli vanskelig å finne hjul som passer til frikrans. Er hjulene dine rette, foreslår jeg at du beholder pariser. Alt annet et liksom feil på sykkelen. Det rr ikke så vanskelig eller upraktisk som man skulle tro.
Fant en side der man kunne finne igjen løpenummeret ut i fra rammenummeret for så å finne ut når den var blitt produsert. Finner jo selvsagt ikke igjen den siden.
Daccordi produserte veldig mange av racerene til DBS i stål i hvertfall, om det gjelder denne er vanskelig å si noe klart om gitt.
Jeg ble fortalt at La Migliore og Proffezionale og Internazionale ble laget hos Daccordi, det var de to øverste rammene i rekka. Jeg husker ikke navnet på den laveste utgaven i farta*. Jeg hadde i sin tid en Internazionale som var litt eldre enn den på bildet. MIn var dyp rød metallic md hvite paneler og Shimano 600 utstyr.
Min knakk ramma på (suprise!) og jeg skulle få ny fra Racing depot på livstidsgarantien. Men så viste det seg at den var fra før de fikk livstidsgarati så det ble ikke noe på meg. Sykkelen gikk i en kontainer og bakgiret er det eneste som er igjen.
Fin sykkel, men husker at jeg hadde sykt lyst på en professionale i rød, hvit og blå fade med Dura Ace gruppe.
* se innlegg under
LarsB
Redigert av larsb; 28/08/201213:38. Rediger grunn: La Migliore
[Re: larsb]
#147414928/08/201210:05
LarsB: Mulig at du har gitt det tidligere, men har du en oversikt over hvor mange rammer du egentlig har knukket? Ser for meg at det kan bli imponerende lesning.
Jeg har tilsammen 13 rammer på samvittigheten siden 1997. Det inkluderer riktig nok noen som er returnert som ubrukelige og ødelagt av andre enn meg selv. Uten å gå i detaljer, og for å holde oss i vintageavdelingen kan det bla. nevnes en Bontrager Racelite og en Look KG 281.
LarsB
#147434928/08/201213:05
Piazza var rammebygger - jeg hadde det selv, var topprammen til DBS rundt 1980 laget av Columbus-rør. Men kan være de hadde flere Piazza-rammer, ref det jeg skriver nedenfor.
Praksisen til Øglænd/DBS var at Proffessionale/La Migliore var topprammene (la Migliore var fullt Campa), mens Internazionale brukte rimeligere rammer og utstyr. - Kan selvsagt være at dette varierte litt i årenes løp.
Etter hva jeg husker varierte det litt hvilke topprammer de brukte - noe av Reynolds 531-rør (Holdsworth?), en kort periode Nishiki (Tange-rør, var den jeg likte best), når min Nishiki-ramme ble ødelsgt fikk jeg Piazza. Tror Dedaccai kom senere. - Er helt sikkert noen som kan gi mer eksakte forklaringer på Øglænd-historien.....
#147435828/08/201213:08
Daccordi produserte veldig mange av racerene til DBS i stål i hvertfall, om det gjelder denne er vanskelig å si noe klart om gitt.
Jeg ble fortalt at Proffezionale og Internazionale ble laget hos Daccordi, det var de to øverste rammene i rekka. Jeg husker ikke navnet på den laveste utgaven i farta. Jeg hadde i sin tid en Internazionale som var litt eldre enn den på bildet. MIn var dyp rød metallic md hvite paneler og Shimano 600 utstyr.
LarsB
Var det ikke La Migliore som var toppramma fra Daccordi?
1.La Migliore 2.Proffezionale 3.Internazionale
[Re: alfred]
#147438128/08/201213:37
Alfred og Red Devils har helt rett. Selvsagt var La Migliore toppramma, så Proffezionale, så Internazionale. Det var rød/hvit/blå La Migliore jeg tørsta etter. Jeg mener at den også kom med Dura Ace, men skal ikke påstå ting etter å ha blitt korrigert en gang allerede.
Forresten var dropouten på min også merket Piazza men jeg hadde kromede kjedestag og gaffel.
LarsB
#147438728/08/201213:49
Jeg ble fortalt at La Migliore og Proffezionale og Internazionale ble laget hos Daccordi, det var de to øverste rammene i rekka. Jeg husker ikke navnet på den laveste utgaven i farta*. Jeg hadde i sin tid en Internazionale som var litt eldre enn den på bildet. MIn var dyp rød metallic md hvite paneler og Shimano 600 utstyr.
Min knakk ramma på (suprise!) og jeg skulle få ny fra Racing depot på livstidsgarantien. Men så viste det seg at den var fra før de fikk livstidsgarati så det ble ikke noe på meg. Sykkelen gikk i en kontainer og bakgiret er det eneste som er igjen.
Fin sykkel, men husker at jeg hadde sykt lyst på en professionale i rød, hvit og blå fade med Dura Ace gruppe.
* se innlegg under
LarsB
La Migliore var vel egentlig en modell fra Daccordi, som DBS klistret egne merkesett på. Det sto vel til og med "DBS Daccordi" på dem?
#147465728/08/201219:25
min La Migliore er blå med crome gaffel og baktriangel. Står oppsatt med full Shimano 600, inkl styrelager (ultegra?) men med Dura Ace styrefremspring. Jeg har overtatt den etter en nabo som har latt den ligge alt for lenge bak i hagen så er usikker på om jeg klarer redde den.
Eneste som sier DBS på den er 3 klistermerker, men er preget Daccordi flere steder i rammen.
Helt ny på forumet. :-) Jeg har en slik ramme som er helt ubrukt. Sitter kun styrelager, gaffel, samt drev foran. (Shimano 600). Skal bedrive litt "forskning" på DBS-racerhistorie utover, da jeg synes det er et interessant felt. Kan anbefale www.cykelhobby.com for de som er vintage racer interessert. :-)
[Re: Dan]
#147574030/08/201207:43
Min tidlig nittitalls-La Migliore med full Campa Chorus går godt fortsatt. Har vel gått 150-200 mil i året siden jeg pusset den opp for 5 år siden etter at Truls hadde byttet et kollisjonsskadet setestag på den. Dessverre var det vanskelig å få tak i dekaler, så den ble helt plain ferrari-rød med krom der hvor det skulle være...
Forøvrig må jeg si at dette er av de penere muffene for sammenføyning av setestag, seterør og overør jeg har sett... (bildet yter den ingen rettferdighet...)
Har nå tatt å demontert "gliset". Det meste virker greit men får ikke demontert stemet. Det har en alu strammeskrue som er skrudd i stykker av tidligere eiger.
Noen tips? Dura Ace stemet er veldig fint og sitter fast i styret uten noen som helst skruer slik jeg kan se iallefall så ønsker i utgangspunktet å beholde dette.
Ellers så trenger jeg også hjelp til lakkering, så hvis noen har noen tips her også så hadde det vert supert. Crom'en er desverre ødelagt både på ramme og gaffel så tror nok det blir hel lakkering av både ramme og gaffel i sammme farge.
Det høres veldig rart ut, at toppbolten i stemmet skulle være i aluminium, men jeg har sett noen runde unbrakospor i sånne likevel.
Er du sikker på at "alu strammeskruen" din ikke bare er et lokk du må skru ut for å komme til både bolten som holder stemmet fast i kronerøret OG bolten som holder styret?