Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen?

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Espen J] #1473984 28/08/2012 07:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen J
å løfte for og bakhjul individuellt eller samlet fra stillestående uten klikk er vel noe "alle" kan? (med all respekt til de som ikke kan) Hvis ikke så er det lært inn tilstrekkelig til å være brukbart i skogen på under 10 minutter på en parkeringsplass.

Det å lære bønny uten klikk tar ca 5 minutter og er en helt grunnleggende teknikk(på samme måte som ollie på skateboard) når man skal sykle, helt uavhengig av pedaler.
Løfteteknikken bak blir jo den samme om man skal bunnyhoppe eller bare løfte hjulene hver for seg over en hindring, eller gjøre en up-and-over over trestokker som er for høye til å bunnyhoppe. Pedalene man til enhver tid bruker krever forskjellig teknikk.

Teknikken ble vist veldig enkelt i den legendarisk bra filmen "Monkey see monkey do" med Hans Rey på tidlig 90-tall.
Finner dessverre ikke noe klipp :-D

Leses med tysk-østerisk-aksent(fritt fra hukommelsen): "you press your feet back and lift up in one fluent motion..."
Dette var også før vidunder-5.10-sko og klissegummi.

Ja, jeg sykla også med tåklyper, kun plast i skogen, men stål/alu på racer :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1474035 28/08/2012 08:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er oppfostret med tåhetter, så Powergrips, og så Look Moab i 1993. Siden har jeg brukt klikkpedaler. Bortsett fra svært korte og sporadiske turer, sist en vinter jeg tenkte det var greit med varme støvler. Jeg ble sittende og løfte beina av pedalene for hvert tråkk, så mye for teorien om at rundtråkk ikke finnes...

Jeg tenker å prøve igjen, nettopp for å lære korrekte bunnyhopp.

LarsB

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Bjørn B] #1474154 28/08/2012 10:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Bjørn B

Jeg anbefaler alle å øve bunnyhoppteknikk med flatties. Da lærer man seg riktig teknikk. Hvis man ikke kan bunnyhopp med flatties, da kan man ikke bunnyhopp!
Kanskje selv gamle hunder kan lære seg nye triks! ICON_WINK

Har nå en lånt bysykkel med "flatties" og skal nå krølle føttene rundt pedalene og lære meg skikkelig bunny. Gir meg ikke før jeg kan whippe over fartsdumper.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1474364 28/08/2012 13:16
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Etter to år med klips og deretter 18 år med klikkpedaler har jeg nå gått over til flate pedaler. Hvorfor det? Et ønske om litt sånn back to basics og en teori om at man kan bli enda bedre teknisk på sti om man behersker flate pedaler til det fulle.

Det hele startet med en fryktelig knotete tur på Vestlandet hvor jeg etterpå funderte på om det ikke hadde vært enklere å komme i gang i det bratte terrenget hvis jeg hadde hatt flate pedaler i stedet for klikk.

Jeg har null vitenskapelig belegg for denne påstanden, men noe må man jo drive på med. Mulig at å ga tilbake til flate pedaler er en del av min førtiårskrise. Foreløpig går det bedre og bedre for hver gang. Det hender fremdeles at jeg prøver å dra med meg pedalen. Målet er at den "uvanen" skal bortfalle helt.

Dessuten er jo Five Ten skoa deilig å traske i.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Lapavoni] #1474369 28/08/2012 13:20
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: Lapavoni
Dessuten er jo Five Ten skoa deilig å traske i.

Det er også mine Five Ten med klikk ICON_SMILE

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Dan] #1474396 28/08/2012 14:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Dan
Alle som har begynt terrengsyklingskarrieren med clips, rekk opp en hånd. *hånd* Flatties eller klikkpedaler du liksom...

Hånd fra meg også. Deore XT II "Bear Claw" pedaler med MT Zéfal tåklyper og remmer.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Stein] #1474577 28/08/2012 18:00
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
hånd fra meg

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1474592 28/08/2012 18:19
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Begynte med tåklippe, av type metall. Kommer ikke fra møblert hjem, og startet å sykle i uland.

Ikke langt i fra at man brukte hyssing for å klikke seg fast.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1474654 28/08/2012 19:22
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg tror jeg hadde DX pedaler med plastklyper og reimer på min første terrengsykkel.

Det var ikke så fett så vidt jeg husker, og jeg kjøpte SDP kort tid. Runde svære Shimanopedaler som jeg ikke husker betegnelsen på.

Dette må være mer enn 15 år siden!

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1474668 28/08/2012 19:34
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg husker jeg hadde noen grisedyre xt-tåklyper en gang i tida!

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Espen] #1474848 29/08/2012 04:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Jeg tror jeg hadde DX pedaler med plastklyper og reimer på min første terrengsykkel.

Det var ikke så fett så vidt jeg husker, og jeg kjøpte SDP kort tid. Runde svære Shimanopedaler som jeg ikke husker betegnelsen på.

Dette må være mer enn 15 år siden!

Det høres akkurat ut som meg og da var det nok mer enn 15 år siden. Hadde også DX med plastklyper og byttet etter en sesong til noen store svarte Shimanoklumper.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Dan] #1474858 29/08/2012 05:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg startet terrengsykkelkarriereen for nøyaktig 20 år siden og kjørte med joggesko og flatties i de første fem årene før jeg gikk over til SPD.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1474982 29/08/2012 08:13
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Her er en betraktning om Flats vs Clipless: http://www.bikejames.com/strength/flats-vs-clipless-pedals/

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1475274 29/08/2012 14:27
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Bunnyhopteknikken, forklart fra en som ikke er proff(meg) og da forhåpentligvis enklere og forstå: Med flatties henger ikke foten fast. Men hvis du da vrir foten ned slik at tåen peker på asfalten, henger foten fast. Her må man eksperimentere litt med hvilken fot man foretrekker(jeg foretrekker å peke venstre ned, og jeg har høyra som godfot når jeg skal starte på sti).
Gjør noe så enkelt som å ta sats med hele sykkelen.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Lapavoni] #1475467 29/08/2012 19:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Her er en betraktning om Flats vs Clipless: http://www.bikejames.com/strength/flats-vs-clipless-pedals/

Her er en betraktning om flate pedaler vs spd:

"Jeg foretrekker spd, og ser ingen grunn til å endre på det!"

:-)

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Lapavoni] #1475480 29/08/2012 19:57
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast

bra fyr denne James Wilson. Og han sier utrolig mye her
"My message to them is not that they should throw their clipless shoes and pedals away but that they will get more out of them and be better overall riders if they took a break from them and re-learned how to ride with flats. After learning how to ride without them you’ll find clipless pedals to make you even faster when you go back to them."

-------
ride it !
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: tmork] #1475488 29/08/2012 20:05
H
Hardcore Old-schooler Offline
formerly known as Erik Angvik
H
Til alle dere SPD/klikk fans, hvorfor er dere så sure?
Dere vet jo at alle de beste sti gutta kjører flatties.

DW er best.....

Og til dere som ikke liker SPD/klikk, ikke bry dere om disse klikkpucherne. De er bare ute etter og lage kvalme og mobbe alle som ikke er som dem.

Mainstream horer.

In a world of compromise, some don't.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Hardcore Old-schooler] #1475499 29/08/2012 20:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Erik Angvik
Til alle dere SPD/klikk fans, hvorfor er dere så sure?
Dere vet jo at alle de beste sti gutta kjører flatties.

DW er best.....

Og til dere som ikke liker SPD/klikk, ikke bry dere om disse klikkpucherne. De er bare ute etter og lage kvalme og mobbe alle som ikke er som dem.

Mainstream horer.
Sa mannen som sykler sti med klikk.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: baronKanon] #1475550 29/08/2012 20:56
H
H
Ikke nå lenger.

Jeg var med på Skei2012 og etter det har jeg sett flattieslyset takke være Tmork, GeirK og haug andre veldig hyggelige DW folk. På fredag gikk jeg over hele Skei til fots med sykkel ved min side eller på hode og som noen her tidligere har sakt at det og gå med klikk stinker, så kan jeg skrive under på det. Jeg fikk akutt kols og kolbrann i hue, vet ikke hvor lenge vi var ute men det eneste positive med spd er når du bærer syklen din etter GeirK og alle andre DW folk og får et illebefinnende og går på hue så river du ikke av deg øre eller halve hode med spd, slik tilfellet ville vært med flatties. Så til deg som er redd alt, flatties er farlig det og. Spd er veldig bra hvis du skal bære rund på syklen din, slik jeg gjorde på Skei 2012.

Som en annen sa :alt til sitt bruk:

Skal du gå mye? Anbefaler jeg flatties sko og spd pedaler. Dette er etter min erfaring det beste oppsette for stigåing.
Beste av begge verdner.
Hvis dere skal takke noen så er det T-mork og GeirK og DW gjengen som fortjener kredd.

Redigert av Erik Angvik; 30/08/2012 06:17.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Hardcore Old-schooler] #1475911 30/08/2012 10:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg fikk akutt kols og kolbrann i hue, vet ikke hvor lenge vi var ute men det eneste positive med spd er når du bærer syklen din etter GeirK

Jeg tror det var traumene etter å ha kikka rett inn i Specialized-shortsen min under hele bæreseansen opp Prestkampen som knakk deg til slutt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1475918 30/08/2012 10:24
H
H
Oooo ja, for en tur......

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Hardcore Old-schooler] #1476599 31/08/2012 08:30
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Oooo ja, for en tur......

Vi på storhytta såg at du trengte å stramme litt opp, og trimme litt ekstra så slagplanen var at EA skulle få tynt seg.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Akaly] #1476684 31/08/2012 09:59
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Akaly
Sitat: Stein
Sitat: Akaly
Det er jo akkurat det, du velter og kan slå deg, og det gjør jo ikke akkurat syklingen triveligere eller tryggere. Og jeg vil gjerne se noen som kan dokumentere at du sykler mer effektivt med klikkpedaler enn uten, for jeg har ikke sett det stå noe sted.

Jeg ser absolutt fordelene med klikkpedaler i konkurranser hvor en glipp av pedalen kan koste deg masse tid, men for de som ikke driver med konkurranser har jo ikke denslags mye å si. Da er det jo mye greiere å kunne komme seg av syklen lettest mulig hvis du velter, og unngå fall og skader.

Poenget er jo at de ikke er noe problem å komme ut av pedalene, men de fleste kælver en gang eller to i innlæringsfasen. Er du så redd for å velte som det høres ut som, vilndu nok fokusere nok på det til å ikke gjøre det.

Ellers hører det da med til stisykling å gå overende innimellom.

Poenget er jo at jeg ikke har noe som helst å tjene på å sykle med klikkpedaler, siden jeg hverken skal spesielt fort frem, eller trenger å "jukse" for å forsere hindringer. Det er uvurderlig å vite at jeg kommer av pedalene så fort som overhodet mulig hvis jeg skal ha bruk for det. Og det du sier leder tilbake poenget mitt om at folk alltid sier at man tryner i begynnelsen med klikkpedaler. Det er ikke det at jeg bekymrer meg spesielt for å ramle når jeg sykler, men jeg har ikke tenkt å øke sjansene for at det skjer heller, uten at jeg som hobbysyklist har noe igjen for det, og det mener jeg at jeg ikke har ved å velge klikkpedaler. Da er det å komme seg av syklen enklest mulig mye viktigere.

Enig med deg i dette.

Spørsmålet er om du finner gode sko til å sykle med.

Hvis du gjør det, vekta ikke sjenerer, og du føler du fint klarer å holde beina på pedalene i nedoverbakke, så kjør på.

Jeg bytta til flatties en stund, for å lære meg å få opp forhjulet, samt å bunnyhoppe. Jeg syns det var plagsomt å ikke kunne bruke annet enn stygge freeride-sko, som også var våte i ukesvis etter spyling. Det så også dumt ut, ettersom jeg alltid bare har kjørt 26 hardtail og jeg ikke hadde baggies.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Dan] #1476689 31/08/2012 10:02
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Alle som har begynt terrengsyklingskarrieren med clips, rekk opp en hånd. *hånd* Flatties eller klikkpedaler du liksom...

*Hånd. Og hånden snur seg i lufta og blir til en *facepalm.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Bjørn B] #1476691 31/08/2012 10:04
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Så lenge du har det gøy på stien, har det da ingenting å si hvilke pedal man bruker!

Jo, jeg spretter ut av flatties. Jeg er ingen Sam Hill.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: blåste] #1476774 31/08/2012 12:19
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: blåste
Vil tro at om en klikk-syklist øver inn en skikkelig bunny uten klikk, vil kansje da få en enda bedre teknikk på bunnyhoppet, og vil evt ha en fordel når personen kommer tilbake på klikk.

De siste dagene har jeg benyttet jobbturene til å trene ekte bunnyhopp *med* klikkpedaler. Det er ikke vanskelig å ta rene bunnyhopp selv med klikk. Forskjellen mellom det og et pedalløfthopp er så ekstremt tydelig at man kjenner det når man får det til. De første gangene var jeg ikke så lite overrasket over hvor kraftig effekten av å pushe styret fra seg etter forhjulsløftet var. Følte at pedalene pushet meg opp fra bakken.

Så er det bare å trene mer og se om man får noe bruk for det. Hvis man av en feiltagelse gjør begge tingene, dvs både pusher frem styret og løfter med pedalene så ser jeg for meg en stilig front flip...

Det jeg må trene på er å løfte forhjulet høyt nok. Jeg får det fint til når jeg hopper ned drops og lander mykt på bakhjulet med forhjulet hevet, men det er selvfølgelig bare fordi jeg trykker ned bakhjulet samtidig som jeg løfter forhjulet. Så her må det øves på å få opp forhjulet på flatmark. Kanskje egentlig manuals er det man burde øve på først?

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Dan] #1476860 31/08/2012 14:51
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: blåste
Vil tro at om en klikk-syklist øver inn en skikkelig bunny uten klikk, vil kansje da få en enda bedre teknikk på bunnyhoppet, og vil evt ha en fordel når personen kommer tilbake på klikk.

De siste dagene har jeg benyttet jobbturene til å trene ekte bunnyhopp *med* klikkpedaler. Det er ikke vanskelig å ta rene bunnyhopp selv med klikk. Forskjellen mellom det og et pedalløfthopp er så ekstremt tydelig at man kjenner det når man får det til. De første gangene var jeg ikke så lite overrasket over hvor kraftig effekten av å pushe styret fra seg etter forhjulsløftet var. Følte at pedalene pushet meg opp fra bakken.

Så er det bare å trene mer og se om man får noe bruk for det. Hvis man av en feiltagelse gjør begge tingene, dvs både pusher frem styret og løfter med pedalene så ser jeg for meg en stilig front flip...

Det jeg må trene på er å løfte forhjulet høyt nok. Jeg får det fint til når jeg hopper ned drops og lander mykt på bakhjulet med forhjulet hevet, men det er selvfølgelig bare fordi jeg trykker ned bakhjulet samtidig som jeg løfter forhjulet. Så her må det øves på å få opp forhjulet på flatmark. Kanskje egentlig manuals er det man burde øve på først?

jeg vil si at jeg er ganske god på bunny, da jeg også sykler BMX. det må å få opp forhjulet er noe som kommer litt etter hvert, men det og øve på manual kan være en god ide.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Hvilepuls] #1476880 31/08/2012 15:40
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvilepuls
Så lenge du har det gøy på stien, har det da ingenting å si hvilke pedal man bruker!

Jo, jeg spretter ut av flatties. Jeg er ingen Sam Hill.

Når man kjører flatties er det viktig å senke hælene! Det gir ekstra grep!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1476951 31/08/2012 18:13
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Debutanten het vel shimano 737

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Bjørn B] #1477101 31/08/2012 22:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Når man kjører flatties er det viktig å senke hælene! Det gir ekstra grep!
når man sykler nedover er det viktig å senke hælene uansett pedal, det gir bedre kontroll ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Moderator  support