Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 234 1 2 11 12 13 14 15 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1498609 04/10/2012 10:33
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: krankdrev
Jeg kommer til å ha en hvit Pugsley i 18" til salgs om noen uker

Det vil vel isåfall bli den aller første bruktsolgte fatbike på forumet? Jeg tror forøvrig den vil være midt i blinken for en kar på 178 cm. Jepp. ICON_WINK

Bjørn

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1498625 04/10/2012 11:02
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
argh, jeg er midt litt uttafor den blinkeen jeg da:p med mine voldsomme 182cm:D

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1498635 04/10/2012 11:17
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Tror både 178 og 182 cm burde gå greit. Selv er jeg ca 178 men har lange armer og bein, men syns 18" er perfekt.

Jeg kan legge ut forventa spec og antyde pris her i tråden seinere i dag eller i morra eller sende til dere på PM.

Regner med å ha den klar i slutten av måneden.

Blir litt busy i dag bla. med å plukke opp to nye Big Fat Larry superlight dekk ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1498649 04/10/2012 11:32
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Det er da denne versjonen og fargen av Pugsley jeg kjøpte i desember i fjor og som jeg kommer til å selge med enkelte forbedringer:

http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_i...d&limit=138

Prisen hos cyclecomponents er 15k, hos Browncoach er prisen for den nye gule (litt oppdaterte) utgaven 16k.

Må nesten se an hvor jeg legger meg i forhold til dette.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500132 07/10/2012 07:55
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Etter å ha tittet på Rohloff oppsettet som du hadde på din lekre Kona Unit, har jeg fått ideer i hodet ICON_SMILE
Kjenner at lysten til å prøve dette blir stadig større...
Det eneste jeg er litt skeptisk til er vekten og dødgangen.

Spørsmålsbonanza:
Kan du fortelle om hvilke deler jeg trenger utover navpakken? Hadde vært fint å se et par nær bilder av oppsettet fra begge sider av sykkelen.
Jeg kunne tenkt med så lite krankdrev som mulig. Hva var det du kjørte?
Får du hjulet langt frem i dropouten? Er fint å ha så kort kjedestag som mulig syns jeg.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500211 07/10/2012 11:47
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Vekta er det den er, men jeg ble fort vant til at sykkelen er litt baktung. Med mindre du tilbringer mye tid i lufta så tviler jeg på det er noe du vil tenke over etter en tur.

Dødgang er det minimalt av, Rohloff er veldig kontant og fin (i motsetning til da jeg prøvde Alfine 11 til terrengbruk).

Du trenger selve navpakka. Alt ettersom hvordan du skal forankre navet for å hindre den stasjonære delen fra å snurre rundt vil du kunne trenge noen ekstra deler, enten fra Rohloff eller tredjepart.
På Uniten har jeg brukt en smart sak som heter Monkeybone, men er usikker på om den vil fungere bra med Surly sine horisontale dropouts. På Uniten bytta jeg også ut en annen del, CC Axle Plate OEM2 som koster 182kr. På den hvite Pugsleyen brukte jeg delene som følger med navpakka, men sveiste på ei forsterkning på dropouten. Det må til om du skal gire lavt.

Drevet som følger med originalt er et 16t drev, det er det som sto på Uniten med et 36t drev på kranken. Du får også 17t, 15t og et spesielt 13t drev som gir enda mer klaring bort til dekket.
Med det minste drevet kan du kjøre 31t foran "lovlig", men kan hende du vil ønske deg litt lavere giring enn dette. Krankdrevet må stå ytterst for å få ei bra kjedelinje, dvs. at det minste du kan få til kanskje er 30t.
Fordelen med å kjøre de standarddrevene er at du kan snu de når de er slitte, det funker ikke med 13t drevet.

Bruker du ei halflink kjede eller setter på halflink på ei vanlig kjede kan du få bahjulet så langt fram i dropouten som mulig.

På den nye Pugsleyramma tenkte jeg å slippe å sveise på forsterkning og kommer til å prøve Speedbone kombinert med CC Axle Plate OEM 2. Regner med sykkelen blir ferdig om noen dager, hvis du vil kan du ta en titt og prøve den og evt. sammenligne med løsninga på Uniten. Tror jeg har et bilde av løsninga på den hvite Pugsleyen et sted, må lete litt etterpå ICON_SMILE Den bruker da standard axle plate, se siste linken.

Du vi også trenge ei spesialbremseskive på navet og et verktøy for å montere og demontere drevet.

http://fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fa...1848&p=1848

http://www.cyclemonkey.com/monkey_bone.shtml

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=rohloff&CategoryIDs=528

PS! Du trenger også en Surly tugnut, men det får du jo lett tak i ICON_SMILE

Redigert av krankdrev; 07/10/2012 11:56. Rediger grunn: La til PS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500259 07/10/2012 14:21
Espen Offline
More than words
More than words
Dette ser jo kjempekult ut!

Hvor breie felger bør man kjøre på med da?

Hvis man drar på med maks i alle retninger, blir det voldsomt.

Er 82mm et ok kompromiss?

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1500283 07/10/2012 15:36
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Tusen takk for utfyllende svar ICON_SMILE

Litt å sette seg inn i her ser jeg. Det mest " ryddige" oppsettet vil vel bli med den CC-plata. Jeg kjøre ikke veldig lette gir, så kanskje det hadde fungert? Om jeg går for dette, så tror jeg at jeg vil ha 13-32t. Det ser bra ut og veier litt mindre. Jeg villet også helst unngått å ha det huset der girwirene kommer inn på undersiden. Er det mulig?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1500290 07/10/2012 15:55
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Sitat: Espen

E

Det er kjempegøy å sykle på.
Den gir deg allle fordelene en stiv sykkel har, men med MYE større trygghet, grep og comfort.
82mm felgene fra Surly er en finfin middelvei. Det gir 3.8 dekkene fin profil og er bunnsolide uten å veie ett tonn.

Vi får inn Surly komplettsykler på jobben i slutten av denne mnd. Vi kommer da til å holde en demo eller to. Oslo-området. Da er det bare å stille på og teste det ut selv :-)

Sverre
Facebook.com/fatbikes.no
Brown Couch as

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500308 07/10/2012 16:31
Espen Offline
More than words
More than words
Oh yes!

Det skal jeg gjøre!

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Sverre] #1500318 07/10/2012 16:41
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Sverre
Tusen takk for utfyllende svar ICON_SMILE

Litt å sette seg inn i her ser jeg. Det mest " ryddige" oppsettet vil vel bli med den CC-plata. Jeg kjøre ikke veldig lette gir, så kanskje det hadde fungert? Om jeg går for dette, så tror jeg at jeg vil ha 13-32t. Det ser bra ut og veier litt mindre. Jeg villet også helst unngått å ha det huset der girwirene kommer inn på undersiden. Er det mulig?

Jeg tror 32/12 kanskje blir litt tungt, men du kan jo godt teste det ut. Tror du får ei rettere kjedelinje med standarddrevene, da kunne du feks. ha kjørt 34/15 eller 36/16. Du vil uansett få tunge nok gir på andre enden av skalaen. 16t drevet følger med uansett som standard.

Du trenger ikke å ha wirene inn fra undersiden, det går helt fint å få de inn ovenfra ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1500326 07/10/2012 16:52
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Dødgang er det minimalt av, Rohloff er veldig kontant og fin

Dødgangen er omtrent på linje med gammeldagse Shimano-nav (aner ikke om de har blitt oppdatert med flere paler i det siste) så sammenlignet med King er det en god del dødgang.

en smart sak som heter Monkeybone, men er usikker på om den vil fungere bra med Surly sine horisontale dropouts

Jeg har kjørt Monkeybone i noen år på en Karate Monkey og det har funket som bare det bortsett fra litt mer knot når hjulet må av. Det er den beste/cleaneste løsningen og den du skal ha.

kan hende du vil ønske deg litt lavere giring enn dette

Kan ikke tenke meg at du har behov for lavere giring, Sverre. Selv kjører jeg med tyngre (40/16) enn det det som er lavest mulig og jeg har aldri brukt for de letteste girene (Drammensmarka og Nord- og Lillomarka). Den eneste grunnen til å kjøre lavere utveksling er at det gjør at du kan bruke de 7 tyngste girene mest. De tyngste girene er betydelig mer stillegående enn de letteste så det skal man ikke kimse av.

Redigert av Bahamontes; 07/10/2012 17:04. Rediger grunn: Litt større klinge var det visst
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1500331 07/10/2012 16:57
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Espen

E

Skal man gå "all the way" må man velge Moonlander med 100mm felger. Den tar 4,8" dekk foran og bak og blir da sykelig feit ICON_SMILE

Pugsley ramma funker med 65mm eller 82mm felger, du kan sikkert lure inn 100mm felger i ramma også men det er liten vits siden du ikke vil klare å kjøre 4,5" eller 4,8" dekk da. 3,8" blir litt snodige på 100mm felg, så 82mm er et fornuftig kompromiss.
På 82mm felg kan du faktisk kjøre 4,5" dekk (men ikke 4,8") på ei Pugsley ramme hvis du velger et av alternativene under:

1. kjøre singlespeed oppsett
2. kjøre Rohloff
3. kjøre vanlige gir men med trunkert kassett, dvs. kutte ut de minste klingene og space resten av kassetten utover.

Grunnen til dette er at kjedet vil subbe borti dekket hvis man prøver å kjøre på med vanlig driverk.

Foran kan du velge ut i fra hvilken gaffel du har. Standard Pugsley offset gaffel er OK opptil 82mm og 3,8" dekk, setter du på en Moonlander/Necromancer sentrert gaffel kan du kjøre på med 82mm eller 100mm felg og 4,5" eller 4,8" dekk.

Selv har jeg nå valgt å bygge med 82mm både foran og bak, da kan jeg bruke både 3,8" dekka mine og 4,5" dekka. Det kaaaan hende jeg bygger et forhjul med 100mm felg og 4,8" dekk etter hvert, men det er nok mest fordi jeg har lyst å prøve, ikke av nødvendighet ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Bahamontes] #1500338 07/10/2012 17:11
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Bahamontes
Dødgang er det minimalt av, Rohloff er veldig kontant og fin

Dødgangen er omtrent på linje med gammeldagse Shimano-nav (aner ikke om de har blitt oppdatert med flere paler i det siste) så sammenlignet med King er det en god del dødgang.

en smart sak som heter Monkeybone, men er usikker på om den vil fungere bra med Surly sine horisontale dropouts

Jeg har kjørt Monkeybone i noen år på en Karate Monkey og det har funket som bare det bortsett fra litt mer knot når hjulet må av. Det er den beste/cleaneste løsningen og den du skal ha.

kan hende du vil ønske deg litt lavere giring enn dette

Kan ikke tenke meg at du har behov for lavere giring, Sverre. Selv kjører jeg med tyngre (38/16) enn det det som er lavest mulig og jeg har aldri brukt for de letteste girene (Drammensmarka og Nord- og Lillomarka). Den eneste grunnen til å kjøre lavere utveksling er at det gjør at du kan bruke de 7 tyngste girene mest. De tyngste girene er betydelig mer stillegående enn de letteste så det skal man ikke kimse av.

I praksis er dødgangen i hvertfall ikke noe problem, selv om det helt klart finnes nav som har mindre dødgang. Det er mest en vanesak slik jeg ser det, jeg føler ikke at Rohloff holder meg tilbake på noen måte i terrenget, tvert i mot.

Jeg har foreløpig ikka testa Monkeybone på Surly, men når du kan rapportere at det virker kan det hende jeg må bestille meg en til. Har uansett en Speedbone liggende, derfor tenkte jeg å bruke den i første omgang på den nye ramma.

Giring er en veldig individuell greie tror jeg, jeg har i hvertfall ikke kondis/styrke/teknikk god nok til å kjøre 38/16 i Drammensmarka uten å føle at det begrenser meg. Jeg syns litt av vitsen med en fatbike er å kunne sitte på setet og dra opp og over ting, bruke lette gir og utnytte det enorme grepet i dekka.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500341 07/10/2012 17:17
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg prøvde å kjøre 40/16 på Uniten min i starten. Syns ikke det var noe tess, for tung giring for min del og for stort krankdrev som ga dårlig klaring til hindringer i terrenget. Ikke noe kul følelse å stadig bekymre seg om å slå nedi ting. Enig med Sverre der, kult å få ned størrelsen på drevet foran.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1500347 07/10/2012 17:27
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjører med 40 simpelthen fordi jeg hadde det liggende og så har jeg ikke fått ut fingeren og byttet. Enig i at mindre drev er best.

Det er noen år siden jeg syklet med Sverre sist (tror det var en Norefjell-tur med slasher og pinwiz i 2006/07/08 eller noe) og så vidt jeg husker sto det ikke på teknikk og kondis til å tråkke tunge gir den gangen i alle fall.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Bahamontes] #1500367 07/10/2012 17:51
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bahamontes

Men på flimsy må du tråkke en halv gang rundt får å komme i gir, noe som er en ekstrem ulempe i terrenget i forhold til Rohloff. De to tingene er ikke det samme, men viktigheten er langt større når det gjelder umiddelbar giring.

Jeg har syklet med kombinasjonen fatbike og Rohloff i 6 år nå og hatt noen fantastiske fine og problemfire år.

Fatbike er fantastisk gøy om sommeren også. En ulempe er dog at hvis det går litt fort så begynner det å sprette litt mye og man kan miste litt kontrollen. Før du når det punktet så er den veldig trygg og morsom å sykle på.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1500450 07/10/2012 20:14
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo

3. kjøre vanlige gir men med trunkert kassett, dvs. kutte ut de minste klingene og space resten av kassetten utover.

Grunnen til dette er at kjedet vil subbe borti dekket hvis man prøver å kjøre på med vanlig driverk.

Du trenger ikke å bruke kassett med færre drev. Jeg har montert opp sykler med både e13 og Surly kranker og Rolling Darryl felger uten at jeg trengte det.

Jeg må sette meg litt inn i utvekslingen i Rohloffnavet. Lette gir har jeg ikke bruk for. Har syklet uten frontgir, dvs ned 32t forran i årevis, og syns det funker utmerket for typisk osloterreng.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Sverre] #1500505 07/10/2012 21:51
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Du trenger ikke å bruke kassett med færre drev. Jeg har montert opp sykler med både e13 og Surly kranker og Rolling Darryl felger uten at jeg trengte det.

Jeg må sette meg litt inn i utvekslingen i Rohloffnavet. Lette gir har jeg ikke bruk for. Har syklet uten frontgir, dvs ned 32t forran i årevis, og syns det funker utmerket for typisk osloterreng.

Mener du det går med kombinasjonen Rolling Darryl og BFL på Pugsley? Det var det jeg skrev nemlig ICON_SMILE

Når jeg kjørte 65mm felg, vanlige gir og e13 krank subba faktisk kjedet såvidt borti dekket når jeg fikk på Nate pga de store knastene.
Jeg er 99% sikker på at 82mm felg med 4,5" dekk ikke går på ei Pugsleyramme uten å gjøre som jeg beskrev.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1500531 08/10/2012 05:43
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo

Mener du det går med kombinasjonen Rolling Darryl og BFL på Pugsley? Det var det jeg skrev nemlig ICON_SMILE

Når jeg kjørte 65mm felg, vanlige gir og e13 krank subba faktisk kjedet såvidt borti dekket når jeg fikk på Nate pga de store knastene.
Jeg er 99% sikker på at 82mm felg med 4,5" dekk ikke går på ei Pugsleyramme uten å gjøre som jeg beskrev.

Aha, sorry. 4,5 dekk ja. Da må du nok modde litt ja. Jeg mente med 3,8 ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500553 08/10/2012 07:04
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg driver på å ordner og skrur på to stk. Pugsley i disse dager. Bygger opp den nye, flytter over deler fra den gamle osv.

Blir først ferdig med den nye, deretter den gamle.

Specen på den gamle som skal selges kan påvirkes noe.

Jeg skal rive bakhjulet å bygge det opp igjen - Rohloffen skal jeg bruke på det nye bygget. Jeg kan da enten bygge opp igjen med det opprinnelige Deore navet eller spandere på noe nytt - vurderer feks. å bestille et Hope 2 EVO. Da må jeg i så fall selge sykkelen en tusenlapp dyrere.

Hva syns folket?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500560 08/10/2012 07:16
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
er vel lettere og få solgt om det er krem deler:p

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500566 08/10/2012 07:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ikke vits i å bygge opp med kremdeler for å selge - med mindre du finner en kjøper som er villig til å betale for nytt nav + bygg. M.a.o. bygg når kjøper finnes!(?)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Trillebår] #1500570 08/10/2012 07:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Trillebår
er vel lettere og få solgt om det er krem I deler:p

...Tenker jeg vi sier. ICON_WINK

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500576 08/10/2012 07:29
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Njaanei... å selge i deler har jeg liten tro på, det blir altfor mye styr uansett. Har nok andre greier jeg må selge unna stykkevis ICON_SMILE

Har lyst å selge en komplett sykkel og få en annen stakkar hekta på fatbike over natta!

Syns bare det blir litt kjipt å sette på igjen det tunge Deore navet. En mellomløsning er XT, det er i hvertfall marginalt lettere enn Deore. Også står det XT på det ICON_WINK

Redigert av krankdrev; 08/10/2012 07:30. Rediger grunn: For mange smilefjes. Så helt fjortiss ut.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500593 08/10/2012 07:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Så gjennom speclisten hos Surley nå, og ser at Large Pugsley kommer med infernalsk lang stem (nærmere bestemt 120mm) og 610. Noen som har noe input på hvordan kortere stem vil påvirke funksjon?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1500596 08/10/2012 07:49
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1500599 08/10/2012 07:50
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: baronKanon
Så gjennom speclisten hos Surley nå, og ser at Large Pugsley kommer med infernalsk lang stem (nærmere bestemt 120mm) og 610. Noen som har noe input på hvordan kortere stem vil påvirke funksjon?

Jeg gikk ned 10mm og brukte bredere styre enn originalt på min medium.
Når det er sagt så har det originale styret mye backsweep, så 120mm er ikke så ille som det høres.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1500834 08/10/2012 15:03
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Sitat: baronKanon

De kjører standard old school setup på stem´en sine. Jeg foretrekker kort stem. Bygger min med 70mm nå. Anita sin har 50mm og hun digger det.

Redigert av Sverre; 08/10/2012 21:27.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Sverre] #1503075 12/10/2012 08:20
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Dekk:
Det er ikke vannsinnig mange fatbike-dekk på markedet, men flere kommer ser jeg. Jeg mister dog litt oversikten i typer, 120TPI vs 27TPI, og ikke minst hva de egner seg til.

Min bruk vil være:
Fin go'sti med røtter og mindre steiner, kanskje mer myr (må da flyte godt på myr med 4 toms dekk??). Mye opp og ned i nære byområder rundt Trondheim. Lite store steiner og dropping, relativt lav fart for min del. Grov stisykling vil 29ern ta seg av. Vinterstid vil det bli all slags bruk vil jeg tro, men mest på smale, dårlige opptråkkede stier. Eller stier hvor ingen har gått. Og noen skiløyper med dårlig skiføre. Ikke stikke under en stol at det er en del is i mitt område. Pigger?

Har lyst på BFL fordi de er store som ballonger, ser utrolig bra ut. Setter begrensning på hjul/ramme/gir og følgelig må jeg tenke godt over hva fatbiketramme jeg ender opp med. Har også lyst på Surly Nate, Bud&Lou (nesten fem tommer...) ser interessant ut. Mulig flere jeg har misset også. Og jeg har nesten ikke begynt å tenke på hva som bør stå foran hhv bak ennå.

Er det noen fattie dekk jeg bør unngå? Bør jeg allerede fra starten av innrømme at to dekksett er nødvendig? Bør det ene settet være med pigg?

Bjørn

Side 13 av 234 1 2 11 12 13 14 15 233 234

Moderator  support