Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 22 1 2 13 14 15 16 17 21 22

UltraBirken 2012 ferdigkomponert...

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Abraxane] #1472214 25/08/2012 06:04
obree Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Utrolig bra bilder! Veldig enkel søkefunksjon også.

JP
Moss CK
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472215 25/08/2012 06:13
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Hadde en fin men tung tur i går, kom i mål på 8:18. Sykkel fungerte som den skulle men ved ankomst snultra fikk jeg den store nedturen. Masse mat og drikke men jeg rolig trillet et stykke mot Hitfjell hjalp men det var tungt. Hadde støtteapparat flere steder i løypa men det hjelper ikke så mye når du får beskjed om at du kjører som ei kjerring etter 7 timer.... Etter mer mat på Pellestova våknet kroppen greit igjen og kjørte forbi et par stykker og satte opp greit tempo på grus og asfalt.

Ultrabirkeen er hardt og gøy. Takk til alle jeg snakket med underveis. Hadde en trivelig tid med Tgabriel opp mot Ljøsheim men etter det så jeg han ikke mer.

Forøvrig synes jeg kaskje løøypa var hakket tøffere i år enn i fjor, noen som er enig?

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: obree] #1472216 25/08/2012 06:20
Abraxane Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: obree
Utrolig bra bilder! Veldig enkel søkefunksjon også.

Takk :-). Sykkel og fotografering er som hånd i hanske

www.mtbfoto.no
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472218 25/08/2012 06:28
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Fine bilder, for en gangs skyld ser jeg ikke helt bort i natta ut heller....

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472222 25/08/2012 07:09
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Nå har jeg sett gjennom en bunke bilder, og misunner dere alle som fikk syklet. Og gjentar meg selv fra et annet innlegg:
Kan noen lage et ritt som kun går der oppe i fjellet? Det ville vært herlig!

Grattis til alle!

Del stien, skru av Strava
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472223 25/08/2012 07:15
T
Tusj Offline
Entusiast
Entusiast
T
helt jævlig - sier det samme nå som jeg har sagt de foregående årene: dette skal jeg ikke gjøre igjen!

Flotte stier på øyerfjellet! Men alt gjorde vondt og jeg begynte å lengte etter transportetapper på grus...

antall høydemeter: strava viser 2800, men det er nok for mye.

Sykkel:
Jeg har deltatt tre ganger og syklet på tre forskjellige sykler.
Første året på fulldempet 26 ghost, fjoråret på giant anthem x29 og i år på en giant xtc29. Rangere disse? helt klart den siste. De stiturene jeg har hatt i år har vært på anthem x29, derfor er ikke teknikken helt finslepen med xtc29. Jeg hadde utallige gjennomslag på bakhjulet. Hadde jeg ikke kjørt slangeløst hadde jeg hatt behov for et helt arsenal med slanger... AC felgen tåler MYE hjuling...

Redigert av Tusj; 25/08/2012 12:08.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472225 25/08/2012 07:29
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg finner ikke resultatlistene. Er de lagt ut?

Flott lang tur, det er lenge siden jeg har vært så sliten.

Så mange stier og så kort liv...
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Straightline] #1472240 25/08/2012 08:35
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Sitat: Straightline

Traff for øvrig Trond Vidar som sto og forsøkte å tøye vekk krampene allerede på Gjestbuåsen - men det gikk visst bedre etter hvert.

Jeg har aldri hatt så mye krampe noensinne som på UB i år, og jeg som har kommet meg gjennom 2x før uten antydning.

Men jeg har syndet, og gjort en nybegynnerfeil. 2 dager før Ultrabirken fikk jeg det for meg at jeg satt for høyt på sykkelen, og justerte ned setet 0.5cm. Tror det gjorde utslaget for at krampene kom så tidlig som før 3 timer. Det ble mye stillstand i går. Jeg brukte mange av de små gruspartiene mellom fjella til å sykle med pedalene midt under foten for å få strukket ut beina godt.

Rett før fjellene begynte justerte jeg opp setet igjen, og da begynte det gradvis å slippe. Fikk svært gode bein etter ca 6 timer, og da kjørte jeg og Thasle (rosemalingsmannen) sammen til mål. Det var stas.

fornøyd med tida, misfornøyd med løpet. Ifølge Garmin har jeg stått stille i 20 minutter i går. Det føltes sånn også ICON_SMILE

Men for en dag det var. NYDELIGE stier syntes jeg. Hitfjell var herlig!!! Jeg fikk ikke registrert noe segment på Strava ned fra Hitfjell, noen andre?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472244 25/08/2012 09:07
no9 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er enig i at det føltes hakket tøffere i år enn i fjor, men usikker på hvor mye dagsformen slo inn der.

Er vi mange nok til å starte folkebevegelsen"Ultrabirken med start og stopp på Lillehammer"? Det er jo et ganske smalt arrangement tross alt, og for et ritt det ville blitt! Omtrent samme vinnertid, bare MYE mere sti. Og ikke minst muligheten til å sykle litt rask sti FØR kroppen protesterer for mye.

Takk til de jeg syklet sammen med, jeg var nr 50137.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: oyvlie] #1472254 25/08/2012 10:22
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Quote:
andre enn meg som registrerte flere høydemeter enn forventet?

GPS en min registrerte nesten 2800 høydemeter. Da jeg lastet inn på Garmin conect og trykket på knappen som beregner høyden etter kjente kartreferanser endte det på ca 2750 høydemeter.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472258 25/08/2012 10:30
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg hadde ikke dagen. Lå likt an til kuåsen som i fjor, men brukte 1 time lenger enn i fjor totalt. Synes det var mye tøffere i år, men hadde tunge bein fra starten av og hodet var ikke i helt i rittmodus. I år stemte lengden, men høydemetere er helt hinsides enn oppgitt. Alt i alt fornøyd med å fullføre. Synes dog det blir alt for mye dytting av sykkel gjennom ufremkommelig/gjørmete og bratt terreng. Ses neste år, kamskje!

Redigert av TNO; 25/08/2012 10:31.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472270 25/08/2012 11:08
Simen00 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dette var en ny opplevelse! Fantastisk hardt både mentalt og fysisk. Hadde flere ganger lyst til å legge meg ned og bare grine, men sto heldigvis imot fristelsen.
Løypa var forøvrig helt knall, en god blanding av alt mulig. Utforkjøringene var en fryd! Hadde vært gøy å testet de når den fysiske tilstanden hadde vært litt mer optimal :-)
Ble kanskje litt mye trilling enkelte plasser som gjorde at ryggen fikk kjenne litt mer enn den tålte, men det heter jo ikke Ultrabirken for ingenting!
Sluttiden min ble 7:24 på en middels dag for meg, men knall stemning og bare positive deltakere underveis gjorde opp for det!
Dette frister til gjentakelse og da med litt mer trening innabords :-)

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: neistein] #1472273 25/08/2012 11:21
Trond Vidar Offline
Sitat: neistein
Quote:
andre enn meg som registrerte flere høydemeter enn forventet?

GPS en min registrerte nesten 2800 høydemeter. Da jeg lastet inn på Garmin conect og trykket på knappen som beregner høyden etter kjente kartreferanser endte det på ca 2750 høydemeter.

2,742 på Garmin Connect hos meg. Marginal forskjell med error corrections.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: la1hka] #1472276 25/08/2012 11:40
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: la1hk
Hadde en trivelig tid med Tgabriel opp mot Ljøsheim men etter det så jeg han ikke mer.

Takk det samme! Lurt å ha nicket på sekken. Det er mange som hilser på en da.
Jeg stoppet for å lense ved bommen. Jeg er en gammel mann, så det tar tid. Hadde lovet meg selv å ha friske bein til fjellstiene, så jeg klarte ikke å hente dere inn.

Jeg fikk en stri dag på sykkelen. Bakhjulet knela i nedkjøringa mot matstasjonen på Smultra. Klarte å bende det tilbake slik at det ikke subbet, men knakk ei eike i operasjonen. De tekniske partiene måtte deretter forseres med tanke på å komme meg i mål.
Ikke nok med det. Et stykke etter Smultra var jeg så sløv at jeg girte til storklinga både foran og bak. Kjedeførerer hekta i kassetten og ble med rundt. Resultatet ble knekt girøre og en rusletur tilbake til matstasjonen. (Jeg klarte ikke å løsne bakgiret fra unbrakofestet).
Jeg har derimot aldri hatt så friske bein på slutten av Ultra før, så sånn sett var jo dette en kjempetur.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: no9] #1472277 25/08/2012 11:41
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: no9
Er vi mange nok til å starte folkebevegelsen"Ultrabirken med start og stopp på Lillehammer"? Det er jo et ganske smalt arrangement tross alt, og for et ritt det ville blitt! Omtrent samme vinnertid, bare MYE mere sti. Og ikke minst muligheten til å sykle litt rask sti FØR kroppen protesterer for mye.

Jeg skrev posten under etter Ultrabirken i fjor, men folkebevegelsen uteble.
Tror nok at den historiske rota fortsatt betyr mye – når det først kalles et birkebeinerritt.

Sitat: geiranders 30. august 2011
Birkebeinerløpet starter på Sjusjøen, og framstår som en fullverdig del av trippelen. Så det er etter min mening ingen ting i veien for å starte rittet inne på fjellet et sted. For min del kunne Ultrabirken gjerne hatt både start og mål på Lillehammer og bestått av en kjemperunde i fjellene innafor. Tror neppe det hadde føltes nevneverdig feil eller pinglete :-)

Selv har jeg likevel sans for den gamle idéen om å krysse fjellet fra dal til dal - og lever greit med noen suboptimale stipartier og en dose grus så lenge helheten ble så bra som i år.

Men å starte på Sjusjøen... Jeg vet ikke. Jeg liker følelsen av å begynne med å sykle fra en dal og opp på et fjell. Stemmer for både start og mål på Lillehammer hvis det først skal endres. Regner med at det ikke blir vanskelig å finne noen verdige stier som kan ta oss opp til moroa derfra.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472285 25/08/2012 12:11
T
Tusj Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ordinær trase til kuåsen. Da stiller jeg kanskje til neste år også...

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Trond Vidar] #1472327 25/08/2012 16:37
S
Sleiban Offline
Fersking
Fersking
S
Min Garmin Edge 800 klokka følgende:

Elevation Gain: 2.407 m
Elevation Loss: 2.112 m

Var litt demotiverende da jeg passerte 2060 og skjønte at det var mange høydemetere igjen! ;-) Men værforhold kan jo påvirke høydemåleren. Jeg vet ikke hvor god Elevation Correction hos garmin connect er, men det ble ingen forandring etter at jeg kjørte den.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472330 25/08/2012 16:47
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Har ikke tenkt å legge ut i det vide og brede. Hadde en super dag på fine fjellstier. Var skikkelig sliten når jeg kom til Kuåsen, men det forsvant som dugg for solen når vi syklet mot Nordsæterfjell! Kom i mål på 7.24, noe jeg egentlig er veldig fornøyd med. Kunne godt ha tenkt meg å slå Oddefa og Anerz, men hadde ikke beina til det i går enda jeg åpna mye mer agressivt enn i fjor, og jeg faktisk tok innpå på stipartiene på Sjusjøen.

Denne traseen var veldig bra, men det er to ting som kunne gjort den enda bedre:
1. I stedet for å dra inn "øvre gulmunds veg" kunne man valg Lunkebekkvegen og deretter en av stiene derfra. F.eks. den nordre av de unngår Lunkefjell hvis det er vanskelig å få aksept for sykling over denne
2. Bruk denne stien i stedet for midtpartiet av denne stien. Misstenker at grunnen til at man ikke dro inn på Nordsætervegen herfra er publisiteten Ultrabirken fikk av Turistforeningen(?) i fjor p.g.a. sykkelspor på denne litt bløte stien. Klart det blir sykkelspor her 1-2 dager etter at 500 syklister har passert. Normalt sett er det nok fotspor her tenker jeg.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Elgvenn2] #1472335 25/08/2012 16:57
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Elgvenn2
(...)2. Bruk denne stien i stedet for midtpartiet av denne stien. Misstenker at grunnen til at man ikke dro inn på Nordsætervegen herfra er publisiteten Ultrabirken fikk av Turistforeningen(?) i fjor p.g.a. sykkelspor på denne litt bløte stien. Klart det blir sykkelspor her 1-2 dager etter at 500 syklister har passert. Normalt sett er det nok fotspor her tenker jeg.

...i så fall kunne man kjørt sti som i dag til den litt dårligere grusvegen, venstre, ut på Nordsætervegen, og så inn på "min" sti.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472338 25/08/2012 16:59
oisteinth Offline
Fersking
Fersking
Dette ga mersmak!

Mitt første offroadritt, så var veldig spent. Har først begynt å sykle offroad i år, hovedsakelig stisykling, men ingen målrettet trening. Kjøpte startnummer en uke før rittet, så det ble rimelig spontant etter litt pushing fra kompisene. Målet var å gjennomføre, så la opp til å kjøre rolig de første grusmilene frem til fjellstisyklingen begynte for alvor. I mål etter 9t 54 min, siste mila i hardt regn og 5 grader (brrr!). Glad for at været ellers var ypperlig for sykling, en flott dag i fjellet!

Sykkelen (Scott Spark RC) fungerte prikkfritt (bortsett fra at bakhjulet løsnet i nedkjøring fra Hitfjell - heldigvis endte det bare opp med en blokkering og full stopp uten krasj).

Ser allerede frem til neste år med betydelig bedre treningsgrunnlag!

(GPS'en viste forresten 2400 høydemeter)

Stumpy 29 fsr
Spark 920
Just for fun!
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Elgvenn2] #1472346 25/08/2012 17:12
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Elgvenn2
Har ikke tenkt å legge ut i det vide og brede. Hadde en super dag på fine fjellstier. Var skikkelig sliten når jeg kom til Kuåsen, men det forsvant som dugg for solen når vi syklet mot Nordsæterfjell! Kom i mål på 7.24, noe jeg egentlig er veldig fornøyd med. Kunne godt ha tenkt meg å slå Oddefa og Anerz, men hadde ikke beina til det i går enda jeg åpna mye mer agressivt enn i fjor, og jeg faktisk tok innpå på stipartiene på Sjusjøen.

Denne traseen var veldig bra, men det er to ting som kunne gjort den enda bedre:
1. I stedet for å dra inn "øvre gulmunds veg" kunne man valg Lunkebekkvegen og deretter en av stiene derfra. F.eks. den nordre av de unngår Lunkefjell hvis det er vanskelig å få aksept for sykling over denne
2. Bruk denne stien i stedet for midtpartiet av denne stien. Misstenker at grunnen til at man ikke dro inn på Nordsætervegen herfra er publisiteten Ultrabirken fikk av Turistforeningen(?) i fjor p.g.a. sykkelspor på denne litt bløte stien. Klart det blir sykkelspor her 1-2 dager etter at 500 syklister har passert. Normalt sett er det nok fotspor her tenker jeg.

Enig i begge deler!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472351 25/08/2012 17:22
M
mos Offline
Entusiast
Entusiast
M
Vare sånn at ultran var lenger iår? Og hvor mange kjørte dobbelt med Birken lørdag?

The emptiness of those lives shocks me.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: mos] #1472356 25/08/2012 17:30
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mos
Vare sånn at ultran var lenger iår? Og hvor mange kjørte dobbelt med Birken lørdag?

5 km lenger tror jeg, og det virker som at det var nesten like mange høydemetre (med tanke på gps ene til folket, tror også jeg hadde 2400-2500 hm, men har ikke sjekket det nå etterpå). I pulja mi var vi allefall 4 stk som kjørte dobbelt. Elgvenn2 sogar for 3 gang, muligens den enste som har kjørt dette x 3 ? Frontbiker kanskje også ? Muligens noen andre også. I fjor syklet ca 40 begge dagene hvis jeg husker riktig.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472367 25/08/2012 17:44
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ellers tror jeg ikke løypa var veldig mye hardere i år, min tid hadde gitt totalt nr 44 i fjor og 43 i år, vinnertid ca 5 min raskere i fjor, dog hadde muligens Bjørnstad hvis han hadde syklet riktig hatt enda raskere tid i fjor. Så en kan si at det var litt hardere i år, men ikke mye!

Personlig vil jeg at UB skal gå fra Rena til Lillehammer, det er jo faktisk noe flotte terrengpartier i forkant av Skramstad også, selv om slutten er noe vått. Men det hører med. Dog lurer jeg på om birkebeinerstien opp til Ljøsheim kan droppes, her er det veldig mye gåing, enda mer i år en før pga våthet, men generelt skal du ha en veldig god dag å klare å sykle opp der selv med uthvilte bein. Kruxa i Lunkefjell og Hitfjell sykles jo "lett" på stiturer med lav puls. Kanskje grusen opp er greit ? evt noen småstier rundt Ljøsheim, hvis de finnes, for variasjon før den lange nedoverturen mot Moste.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: no9] #1472383 25/08/2012 18:03
F
Fredrik_L Offline
Medlem
Medlem
F
Sitat: no9
Jeg er enig i at det føltes hakket tøffere i år enn i fjor, men usikker på hvor mye dagsformen slo inn der.

Helt enig!

Hitfjell og Reinsfjell var fantastiskt fina! Mera av det och mindre av det som var det första fyra timmarna...

/Fredrik

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472392 25/08/2012 18:12
jarand Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg var en av de to du hadde følge med nedover. Veldig glad for at vi ble tre, hadde nok gått senere på slutten der uten dere to. Burde selvfølgelig ikke latt tredjemann gå før skistadion, men begynte å tenke på hvor surt det ville vært med punktering der og reduserte farten noe. Litt synd selvfølgelig å slippe begge dere to foran meg og oppdage at dere var i samme klasse;) Alt i alt var det en fin tur over fjellet, neste år får målet være seks-tallet.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472395 25/08/2012 18:18
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg stilte til start uten å helt vite hva jeg gikk til. Ble en utrolig tøff tur. Blir for mye myr,gjørme,stein og gåing for min del. Men skjønner jo at de som digger knot og tekniske partier digger løypa. Morsomt å ha gjennomført men blir nok med denne ene gangen. Kjørte på FS 26" med specialized fast trak som fungerte helt utmerket. Garmin viser 2496 høydemeter. Tid 7:20.

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: jarand] #1472416 25/08/2012 18:50
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jarand
Jeg var en av de to du hadde følge med nedover. Veldig glad for at vi ble tre, hadde nok gått senere på slutten der uten dere to. Burde selvfølgelig ikke latt tredjemann gå før skistadion, men begynte å tenke på hvor surt det ville vært med punktering der og reduserte farten noe. Litt synd selvfølgelig å slippe begge dere to foran meg og oppdage at dere var i samme klasse;) Alt i alt var det en fin tur over fjellet, neste år får målet være seks-tallet.

Aha, da var det vi som syklet sammen til Pellestova ? Takk for hjelpen der også, var ganske slutt da også, faktisk var jeg piggere etter Reinsfjell en før, men det har jo sammenheng med å snart "være i mål" vil jeg tro, og nedoverbakker, men er jo noen motbakker etter Reina også (der dro du foresten litt i fra). Når det gjelder aldersklasse, så tror jeg faktisk at halvparten av deltakerne er i 40 års klassen. Er litt old boys over UB he he. Han Stovnerkameraten som stakk var nok sterkest av oss også, og jeg hadde ikke så mye å kjøre med jeg heller.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472455 25/08/2012 20:06
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: oddefa

Personlig vil jeg at UB skal gå fra Rena til Lillehammer, det er jo faktisk noe flotte terrengpartier i forkant av Skramstad også, selv om slutten er noe vått. Men det hører med.

+1

Synes at det har sin sjarm med start på Rena og tidvis sykling i normal birken trase.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: anerz] #1472461 25/08/2012 20:12
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: anerz
Sitat: oddefa

Personlig vil jeg at UB skal gå fra Rena til Lillehammer, det er jo faktisk noe flotte terrengpartier i forkant av Skramstad også, selv om slutten er noe vått. Men det hører med.

+1

Synes at det har sin sjarm med start på Rena og tidvis sykling i normal birken trase.

Må nesten slenge på en 1 + her jeg også. Det er liksom noe eget ved å starte på Rena. Ville ikke blitt samme stemningen viss 500 tullinger skulle starte på Lillehammer når de andre 26500 Birkerittdeltagerne skulle starte på Rena.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Side 15 av 22 1 2 13 14 15 16 17 21 22

Moderator  support