Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 22 1 2 12 13 14 15 16 21 22

UltraBirken 2012 ferdigkomponert...

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1471707 24/08/2012 07:45
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan man følge Ultra'n live?

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: erling] #1471711 24/08/2012 07:52
E
eirhaa Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: erling
Kan man følge Ultra'n live?

Det er fullt mulig. Gå inn på LiveSøk under Resultatservice på birkebeiner.no og søk på pulje 100, 101 og 102. De beste sykler i pulje 100.

På Bringbu er det en trio i tet med ikke helt ukjente navn: Høydahl, Bjørnstad og Reiten (fjorårsvinner etter Bjørnstad sin snarvei). De ligger noen minutter foran resten.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: eirhaa] #1471791 24/08/2012 09:16
E
eirhaa Offline
Fersking
Fersking
E
De samme tre herrer leder også på Ljøsheim, men nå er Svaland bare 20 sekunder bak.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: eirhaa] #1471793 24/08/2012 09:18
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Klarer dere å sortere på tid? Jeg får bare opp mellomtidene alfabetisk sortert. Ikke helt praktisk.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: eirhaa] #1471800 24/08/2012 09:25
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eirhaa
De samme tre herrer leder også på Ljøsheim, men nå er Svaland bare 20 sekunder bak.

Hvor ser du det?

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: erling] #1471801 24/08/2012 09:27
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Nå har Høydal sluppet litt på Kuåsen.

Ser det her http://resultatservice.birkebeiner.no/sok_resultater2.php

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: KenR] #1471803 24/08/2012 09:28
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Og Reiten. Svaland og Bjørnstad ca minuttet foran.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: KenR] #1471820 24/08/2012 09:59
E
eirhaa Offline
Fersking
Fersking
E
Kan virke som Reiten også har sluppet noen sekunder (25). Nå skinner sola på Lillehammer, så de har det nok ikke verst på fjellet

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1471894 24/08/2012 11:21
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Bjørnstad og Svaland i tet på Pellestova på 4:48, Reiten på 4:52 og Høydahl på 4:55

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Rønnern] #1471929 24/08/2012 12:10
E
eirhaa Offline
Fersking
Fersking
E
Så ikke innspurten selv, men speaker sa at Svaland og Bjørnstad delte seieren. Så får vi se om de offisielt kårer en vinner.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: eirhaa] #1471940 24/08/2012 12:40
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: eirhaa
Så ikke innspurten selv, men speaker sa at Svaland og Bjørnstad delte seieren. Så får vi se om de offisielt kårer en vinner.

http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Nyheter/Delte-seieren/

Delt seier ser sånn passelig offisielt ut nå, i alle fall.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: knuthaug] #1472028 24/08/2012 15:06
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Noen få var dyktige til å balansere over elva i dag...De fleste hoppet uti. Noen savnet sårt en bru. Men alle hadde et smil om munnen, ingen kjeftig eller sure miner. Litt synd at det er så mye grisete underlag på Rena siden av fjellet.

Redigert av Gynter; 24/08/2012 15:07.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Gynter] #1472069 24/08/2012 17:04
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
7.28.45 på meg etter en knallfin tur. Beina ble som vanlig sure på grusen, men en pause på Kuåsen med drikke og mat gjorde at stipartiene gikk veldig bra. Hitfjell og Reinsfjell var en god opplevelse i dag, med bein som tillot sykling opp de bratteste kneikene (der de fleste andre gikk, må vite...).

Synes også at valget av årets trase var den beste hittil - synd bare at vi ikke benytter stiene fra Storåsen via Lunkefjell til Nordseterveien - der er det mer flyt i det første partiet. Men det er kanskje et grunneierspørsmål?
Stien over Melsjøhøgda via Snultra og over Svartåsen tok lengre tid enn jeg trodde, men var flotte, nye bekjentskaper. Bra valg!

Traff for øvrig Trond Vidar som sto og forsøkte å tøye vekk krampene allerede på Gjestbuåsen - men det gikk visst bedre etter hvert. Elgvennen syklet jeg også litt sammen med, men etter at jeg kastet litt vann av potetene, forsvant han bare, selv om jeg syntes jeg syklet veldig bra. Han syklet tydeligvis enda bedre. Hyggelig også å hilse på thasle - mannen med en rosemalt Superfly :-)

Mange tomler opp fra meg - dette smale arrangementet må birken fortsette med!

Å - det glemte jeg: Været. Maksimalt bra!

Redigert av Straightline; 24/08/2012 17:07. Rediger grunn: Vær
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472098 24/08/2012 18:27
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jevnt over fornøyd med dagen. Men også misfornøyd met et par ting. Startet for hardt, ingen bombe, men ble litt ekstra hardt i dag. Syklet sammen Anerz(Anders fra start og til terrengpartiet ved Gjestbodåsen. Prøvde å holde igjen, men både jeg og Andersder måtte be den andre om å holde litt igjen. Anders var foresten uforskammet sprek de første timeene i dag. Nå er gutten litt mer glad i å starte hardt en meg men får da være måte på he he.

Ned fra Ljøsheim blir vi en stor gruppe, som holder flott tempo, men sprekker litt opp Gjestbodåsen. Her kjører jeg for hardt, selv om det føles ok underveis. Etter Gjestbodåsen forsvinner Anders, men får syklet noen km sammen med Joar 71, veldig sprek og veldig hyggelig fyr, men Joar var så sprek at jeg valgte mitt eget tempo inn på lunkefjell. Fordi krampen var nær. Sykler veldig dårlig teknisk syntes jeg, hopper av sykkelen titt og ofte! Hugger i beina flere ganger, men unngår at det låser seg. Men må ta hensyn og feiger ut litt pga dette. Morsomt med den lile endringen på slutten der, så en kommer rett på grusen mot neste stiparti og slipper innom Nordsetervegen. Skjønte at dette er en avgjørelse som ble tatt etter trasen ble offentligjort på mandag. Bra valg! Mellsjøhøgda går bedre, borsett fra en trynings, hvor krampen hogger til og jeg bruker ca minuttet til å komme meg på sykkelen (muligens kortere, tiden føles jo sånn når en stresser he he). MTB skier kommer forbi og har et tempo jeg kunne bare drømt å holde. Imponerendes!
Svartåsen er som Espen sier Nice, går greit, Hitfjell opp derimot blir tungt og her er det mange (5-6) som sykler forbi meg, jeg sykler nok like mye som de (med noen unntak i noen partier), men holde ikke tempo hverken på sykkel eller på beina. Her slår også slapphet og sultenhet inn, burde spist mer.

Ned Hitfjell derimot er det julekveld og full jubel. Veldig bra pog farten er såpass at jeg tar innpå de foran. Pellestova er hard og seigt. Stien fra Pellestova er alltid gull, likeså nå.
Var på Pellestova ca 5.51 og ser muligheten til å sykle under 7 timer. Men ganske fort ser jeg at det blir vanskelig med de beina og lav energi.

Men sykler opp hovedfjellet Rensfjell uten fotisett, dvs gikk opp fra grusen og ca 10 meter opp. Klarte å kløne til på selve toppen lenger bort og ble beina nedi he he, ble faktisk litt sint på meg selv. Fortjent, for det var kløning. Fornøyd med dette for følte jeg klarte å "skjerpe" meg. Skal dog sies at det ikke gikk fort, og 4 stk syklet forbi meg, men klart å ta de igjen nedover (fantastisk moro den nedkjøringen, og i dag, som på UB i fjor sykler jeg best nedover i terrenget og dårligere oppover).

Vi 3 danner et godt team som holder sammen gjennom det lille terrengpartiet (som gikk "lett") ved Reina, på grusen, asfalten og det morsomme terrengpartier før skistadion (var det noen endringer fra i fjor ? syntes det var bedre forhold i år). Der stikker den ene mens to av oss fortseter å dele på byrden. Tatt til disse to for at jeg klarte å mobilisere på slutten, var sikker på at jeg ikke klarte å henge på de, fordi de hadde klart større tempo på Rensfjell.

I mål på 7.07, 25 plass i klassen og 43 totalt (hvis jeg har telt riktig) er jeg fornøyd med. Målet var topp 50. Dog var jeg en stund nr 35/36 i følge publikum (etter lunkefjell) og liker ikke å sprekke i terrenget hvor jeg lissom skal være best. Men klart i dag har jeg sykla med folk som er bedre en meg i terrenget og bedre trent, og det var en fin realitetsorientering.
Men noen kameler har måtte svelge i dag he he.

Sykkelen: Scalpel 26 var fantastisk, Xking på ritt tidlig i vår har gjort meg feig mht dette. Ca 30/29 psi, så ble dårlig grep noen plasser. Men ruller veldig bra, er ikke mye dårlgiere en Race King, det har jeg funnet ut i år.

Klær: kort bukse, kort super, med trøye og løse armer, og vest (som jeg kjørte åpen) var ok, men varmt på Hitfjell og Rensfjell. Eller ok. Litt kalde på beina ved Skramstad pga elvevandring og gjørme osv.

Trase: støtter Espen, flott løype, fjellstiene var tørre og nydelige, synd jeg ikke fikk kjørt de fortere he he.

Drikka/mat; gamblet med en flaske og stopp på drikke stasjoner. Gjør det neste år også, gikk fort og servicen var upåklaglig fra de på standenee ( best på Snultra, der ropte de 50 meter før om jeg ville de skulle fylle opp flasken. Ble gjort på 5 sekund. Drukket bra i dag.
Spist dårlig, halv banan, en maxim bar, + ok med gel. Merket jeg gikk tom. Men typisk meg.

Stemning: Upåklaglig som alltid, men sykler mye alene fra Lunkefjell og til jeg ble forbikjørt oppover Hitfjell. Men møtte mange forumsfolk utenom de jeg har nevnt underveis, hyggelig. Tord, Returnfan, Trond Vidar (vet ikke om du husket det, snakket litt sammen på vei på den første grusen). Og Klas fra Bergen SK, som vi møtte på TransAlp og vi som syklet en del sammen med der nede. Sprek mann som løp opp Hitfjell som en pro og som slo meg mange minutter. Synd med Klaus, som fikk hammeren og syklet ned til Lillehammer med fredagsbirken.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472106 24/08/2012 18:35
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
7.47.40 på meg, noe jeg må si meg fornøyd med da jeg for snart 1 år siden satte meg mål på under 8 timer. Synes egentlig det gikk tungt hele veien. Dette ble en skikkelig jobbedag. Mye jobb og for lite søvn uka før birken anbefales ikke.

Ellers aner jeg ikke hvem jeg snakket med og hvem jeg traff. Eneste jeg dro kjensel på var der Elgvenn2, som jeg lå i samme gruppe som en stund før bakkene opp til Kuåsen startet. Der så jeg bare han dro i fra og kom vel i mål 22-23 min før meg i mål.

Som første reis, var løypa omtrent som forventet og såpass seig en kan forvente. Må si jeg hatet turen opp til Hitfjell, men det var nok mer meg enn løypa. Jeg fant ikke flyt oppover og tryna utallige ganger.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: JayTe] #1472112 24/08/2012 18:44
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Har studert resultatlista litt mer nå, og jeg er utrolig imponert over hvor mange som sykler fort. Nå har ikke jeg trent veldig mye i år pga. langvarig virusinfeksjon + mye jobb med hus og hage, men syntes likevel at jeg syklet med bra flyt i dag - og kjente aldri krampetendenser! Kryss i taket. Men så blir jeg altså slått med over halvannen time! Hvordan er det mulig? De må være fra en annen planet.
Neste år skal jeg trene mer og delta på flere ritt i forkant (i år: null).
Men: jeg håper virkelig at noen andre arrangører tør å ta sjansen på å arrangere liknende ritt i framtida. Er det mulig for et annet ritt men av liknende kaliber å overleve (uten å ha birken-stempelet)?

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472121 24/08/2012 19:18
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Her ligger det allerede noen bilder

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: JayTe] #1472125 24/08/2012 19:24
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Observasjon fra startfeltet i Ultrabirken: Hva var andelen 29'ere vs. 26'ere? 80-20?

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Straightline] #1472146 24/08/2012 19:59
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Straightline
Observasjon fra startfeltet i Ultrabirken: Hva var andelen 29'ere vs. 26'ere? 80-20?

Vanskelig å si, men sett mange 26 heldempere i dag så tror nok andelen 26 er høyere. Går jo ann å gå gjennom bildene som det linket til lenger opp igjen og lage et resultat ut av det, hvis en klarer å se det da.
Men det blir ikke jeg. Jeg hadde ikke syklet raskere på 29 en 26, tipper akkurat samme tid. Jeg ble frakjørt i terrenget av hardtail 26 i dag, og kjørte selv i fra folk på 29. Mine 5 cent da, lyst til å teste ut 27.5 på Flashen (26) min, da det skal funke hvistnok!

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472163 24/08/2012 20:25
svegar Offline
Besatt
Besatt
Takk for bra arrangement og flott løype, beste Ultraløypa hittil. Hadde en veldig god dag på sykkelen, men punga to ganger på forhjulet og fikk en knekk på kjedet som måtte rettes med tang og kjedekutter. Sto til sammen 15 min og tapte nok litt til på grunn av flere stopper med kjedet. Kom inn på 7.12, burde vel greid litt over 6.50 uten alt surret, og det er bra for min del. Og jeg vurderte sef aldri å bryte!!

Tre solide stopp førte for øvrig til at jeg sykla forbi de samme folka såpass mange ganger at det ble en del kommentarer. Takk for hyggelig følge, hilsen han med polkadotten.

Dagens store helt: Startnummer 50260 Ørjan Rogne Rise, Ullensaker, som stoppa og rota fram Leathermanen sin så jeg fikk fiksa kjedet. Skylder deg en øl!

sv

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472166 24/08/2012 20:33
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Et år med lite trening, og ingen langturer. Hadde jeg ikke åpnet hardt, ville det nok gitt noe bedre mulighet til å klare det, men jeg klarte så vidt å tråkke rundt etter den lange grusbakken, så jeg ga meg ved Storåsen, og syklet sammen med fredagsfeltet inn til mål. I år var det rett og slett for tøft for meg, og ingen tvil om at Ultraen er tøff. Var redd for ikke komme meg til mål hvis jeg hadde prøvd på fjellene.

Redigert av Klaus A.; 24/08/2012 20:57.

mvh.
Klaus A.
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472169 24/08/2012 20:47
anerz Offline
Veteran
Veteran
Super dag på fjellet selv om jeg kunne ønske at jeg hadde klønet mindre på stipartiene etter Kuåsen. Har ikke syklet noe særlig sti i år, så det får være årsaken til rusten teknikk.
Lå blant de 40 beste, sekundert av luftambulansefolkene som hadde landet helikoptret sitt ved løypa, dette var før Kuåsen ett sted. Tapte nok minst en 20 plasser etter kuåsen men ble ny pers til slutt så ok.
Forsøkte å ha taktikk og ligge rundt oddefa i dag da han normalt starter roligere en meg. Men med Trans alps i beina er gutten i superform, og sammen presset vi åpningsfarten opp. Gjorde at vi satt i noen gode grupper frem til Kuåsen området, men mulig for min del at det spilte litt inn på konsentrasjonen på fjellet.
Merka på slutten av Hitfjell at noe ikke stemte helt på sykkelen da det kom en lyd nesten hvergang jeg trådde. Oppdaget etter matstasjonen på Pellestova at jeg har mistet skruen til ene bolten som holder dempeopphenget. General feil da jeg har glemte å stramme den etter å ha montert demperopphenget etter lagerbytte,
Fungerer å sykle med selv om den har kontakt kun på venstre side. Heldigvis sitter den sånn til at jeg merker om den sklir for langt ut, for da får jeg ikke trådd pedalen rundt. Det skjedde heldigvis kun engang, hvor jeg også stoppet og forsøkte og få dyttet den i posisjon, uten hell.
Har allerede satt inn skrue, med locktite ICON_SMILE

Som allerede skrevet, super dag på fjellet, tross kløning på stipartier og problemer med demperopphenget.
Ultrabirkebeinere er en super gjeng og sykle ritt med.

Med litt bedre treningsgrunnlag, samt mere stisykling i forkant så kanskje man kan snike seg under 7 timer. Er vel bare bra med litt hårete mål....

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472177 24/08/2012 21:12
G
gae Offline
Medlem
Medlem
G
Debuten i ultrabirken gikk vel egentlig skikkelig dritt. Kjørte fornuftig fra start, gikk mye i kø. Etter kun 2 timer kom den tunge timen. Fikk litt fart innimellom, og det var motiverende å faktisk kunne sykle litt, både på sti og vei.

Tre timer ut i løpet ble det mye gåing på bløt sti, i hyggelig lag vel å merke. Kneet mitt bestemte seg for å gi opp. Er vel ikke så ofte jeg kjenner det presser i tårekanalen.... Passerte 3 måling og kroppen var helt der den skulle. Maskineriet hadde våknet, endelig kunne jeg ha kjørt... Men nei, kneet er ferdig. Prøvde å dra 3 karer nedover ett stykke, masse overskudd, dritvondt. Så da ble det bare å gi opp da....

Ultrabirken ble ikke som planlagt i år. Kansje neste år? 12mnd med trening nå.

Takk for 50% av turen.

Halvfrelst

Dampsaga Idrettslag
Team Dampsaga
Fuji Outland 29 1.G
G-man bikes v2.0 29
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: Oddefa] #1472185 24/08/2012 21:37
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
God stemning i løypa i dag, som vanlig på UB. Fikk hilst på Trond-Vidar i starten, og jammen ble det en lett passiar med Oddefa, før han valgte å roe ned litt da vi begynte på godstiene (pussig ting å gjøre ICON_WINK ).

Hadde bestemt meg for å åpne pent og gjorde det. Satt i en fin gruppe uten å bruke alt for mye krutt, fram til toppene av grusbakkene før Gjestbodåsen. Oppdaget at jeg hadde fått en sigepunktering, og ble til slutt nødt til å stoppe for å blåse i litt luft. Fikk litt trøbbel med patron, og pumpet for hånd for sikkerhets skyld. Brukte vel bare et par min, men jaggu for det rundt 10 stk forbi. Var nr 27 før punktering, og så rundt 35-37, tenker jeg. Fikk hentet en del folk inn i fjellet og endte som nr 23 på 6.45. Meget godt fornøyd med dagen! Jaggu er det mye folk som er i god form og gode på sti. Ikke lett å hente inn folk der.

Blei litt lei av myr og fjellstier med mye stein i veien mot slutten, men regner med det er fort glemt og at jeg stiller neste år, selv om det er det mest slitsomme rittet jeg er med på.

J ICON_SMILE ar

Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472187 24/08/2012 21:47
O
oyvlie Offline
Avhengig
Avhengig
O
kjempetungt! førstereis og hardtail, 7 timer og 50 minutt senere kjennes det godt i stumpen. frekke stier!

andre enn meg som registrerte flere høydemeter enn forventet?

- Øyvind
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: oyvlie] #1472191 24/08/2012 21:54
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: oyvlie
kjempetungt! førstereis og hardtail, 7 timer og 50 minutt senere kjennes det godt i stumpen. frekke stier!

Jeg registrerte mye mer enn oppgitt. Nesten så jeg lurer på om GPS'en min er feil?! Husker ikke eksakt hva den sto på, noen som har noen tall?

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: PerEivind] #1472192 24/08/2012 21:56
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Førstegangsreisende over fjellet. Og ja, det var hardt! Dårlig grunnlag, men ved godt mot. Håpa på under 8 timer, men da jeg passerte 6-7 timer så endra jeg det og konsentrerte meg om å fullføre. 8.41, 17. i klassen M19-29. Kanskje ikke helt fornøyd, men det var en ny erfaring og en kjempe fin opplevelse. Satser på å gjøre det mye bedre neste år! :-D

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472198 24/08/2012 22:12
O
oyvlie Offline
Avhengig
Avhengig
O
min registrerte 2400, snakket med flere andre, alle hadde omtrent det samme. mange gps´er som er feil etter hvert?

- Øyvind
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: PerEivind] #1472199 24/08/2012 22:14
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: PerEivind
Sitat: oyvlie

Jeg registrerte mye mer enn oppgitt. Nesten så jeg lurer på om GPS'en min er feil?! Husker ikke eksakt hva den sto på, noen som har noen tall?

2380 meter stigning på min polar gps

Øyvind
Re: UltraBirken 2012 ferdigkomponert... [Re: aselm] #1472213 25/08/2012 05:43
Abraxane Offline
Entusiast
Entusiast
Utrolig morsomt å se på dere som var med i går. Gratulerer!

Jeg tok en del bilder på Nordsæterfjellet. Noen ble ikke sånn halvgærne...

Bilder fra Ultrabirken 2012

Det går an å søke seg opp på nummer, men en del skilt var vanskelig å tolke

Setter pris på kommentar nederst på bildesiden :-)

Enkeltspor-sykling

Hold høyre!!!

Sliten, men fornøyd

www.mtbfoto.no

Moderator  support