Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Se opp for dopingjegere !

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: KenR] #1475290 29/08/2012 14:54
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: KenR
Sitat: Øyvind V
Hva legger du i "talent"? Er det noen som er født raske på sykkel?

Talent = genetikk.

Så det er avgjort allerede ved fødselen hvem som kan bli god på sykkel? Jeg tror ikke det er sånn. For den jevne birkebeiner tror jeg det handler om trening, ikke gener. For de ekstreme ytterpunktene, den råeste spurteren, den beste klatreren etc., kan det tenkes at noen er bedre egnet enn andre.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Øyvind V] #1475305 29/08/2012 15:09
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Talent = genetikk.

Så det er avgjort allerede ved fødselen hvem som kan bli god på sykkel? Jeg tror ikke det er sånn. For den jevne birkebeiner tror jeg det handler om trening, ikke gener. For de ekstreme ytterpunktene, den råeste spurteren, den beste klatreren etc., kan det tenkes at noen er bedre egnet enn andre.

Det er jo ikke noe sort/hvitt her, men det er vel neppe tvil om at noen har et bedre utgangspunkt en andre. Fostervold løp vel 5000 på 17 minutter som 12åring. Det er vel begrenset hvor mye han trente/hadde trent da? Andre kan ha problemer med å komme ned på slike tider som voksne og med mye trening.

For øvrig er det noe som heter treningstalent, som heller ikke er uvesentlig :-)

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 29/08/2012 15:13.
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Øyvind V] #1475317 29/08/2012 15:40
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Talent = genetikk.

Det spørs jo hva du mener med "god". Mange kan nok vinne en klasseseier i Birken (minus elite) med gjenneomsittlig genetikk, men for å bli topp 50-100 i verden trenger du noe ekstra fra fødslelen av. Senere forskning fra mange forskningsgrupper, både norske og i USA, har indikerer at mellom 10% og 20% av oss er "immune" mot god kondis. Dette kan bare forklares med genetikk.

Dette betyr ikke at noen er "født raske på sykkel", men at de har et potensiale de kan få ut dersom de forvalter talentet på riktig måte. Men det betyr samtidig at mange av oss aldri kan bli skikkelig gode, ikke engang vinne aldersklassen i Birken. Uansett treningsinnsats.

Redigert av KenR; 29/08/2012 15:41.
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Øyvind V] #1475380 29/08/2012 18:12
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Med talent mener jeg noen som er i stand til å produsere høy watt/kg per antall treningstimer, eller noen som har potensiale til å nå et høyt oksygenopptak.
Ja, det er noen som er født raske på sykkel. På samme måte som at det er noen som er født raske til å sprinte. Du finner høye og lave som er raske til å sprinte.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1475466 29/08/2012 19:49
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Lurer på hvordan det gikk med de treningsnarkomane?
Fikk de straff som forventet?

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Hvilepuls] #1475501 29/08/2012 20:17
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hvilepuls

Med talent mener jeg noen som er i stand til å produsere høy watt/kg per antall treningstimer [..]

"Brukbart i birken"-W/kg kommer ikke av treningstimer, men hva timene brukes til. Det krever struktur, motivasjon og psyke, i tillegg til kanskje litt arv/miljø/grunnlag.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: kjerts] #1475508 29/08/2012 20:20
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjerts

Med talent mener jeg noen som er i stand til å produsere høy watt/kg per antall treningstimer [..]

"Brukbart i birken"-W/kg kommer ikke av treningstimer, men hva timene brukes til. Det krever struktur, motivasjon og psyke, i tillegg til kanskje litt arv/miljø/grunnlag.

Nei, watt/kg kommer omtrent utelukkende av treningstimer på ca 60% av makspuls - og dine individuelle forutsetninger.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Hvilepuls] #1475513 29/08/2012 20:24
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: kjerts

Nei, watt/kg kommer omtrent utelukkende av treningstimer på ca 60% av makspuls.

Ernæring spiller vel også en rolle all den tid kg er med i ligningen? Feks Jacob Fuglsang uttalte til Procycling at han sogar måtte passe på kostholde i TdF for ikke å legge på seg.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1475591 29/08/2012 21:37
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Beste prestasjonensfremmede tiltak for Birken er å seede seg.

Tro meg, var ikke mye hjelp å få i pulje 72.

Samtidig, hva er det beste prestasjonsfremmede middelet man kan få kjøpt lovlig, være seg det står på dopinglister til konkurranse eller ei?

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1475614 29/08/2012 22:36
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
EPO, uansett hvilket preparat. Du får kjøpt det lovlig, dersom du har resept eller lisens. Cut en deal med legen din. Det må gå an å finne en fastlege som skriver ut epo off-label. Jeg mener, det er jo lov å sprøyte gift inn i trynet for å fjerne rynker, skjære opp brystene og risikere alvorlig infeksjon for å fikse litt på utseendet, skulle det ikke da være lov å booste kondisen litt?

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Hvilepuls] #1475773 30/08/2012 08:15
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg mener, det er jo lov å sprøyte gift inn i trynet for å fjerne rynker, skjære opp brystene og risikere alvorlig infeksjon for å fikse litt på utseendet, skulle det ikke da være lov å booste kondisen litt?

Et skarpt perspektiv på all tukling med skaperverket.
Men større mugger er vel ikke akkurat prestasjonsfremmende?
Å fjerne rynker kan jo gi litt mindre luftmotstand...

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå