Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bilkostnader

Bilkostnader #1466876 18/08/2012 11:31
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Zwartander Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225

Det later til at det er en god del bilkompetanse på forumet så kanskje noen kan bidra litt med denne:

Jeg har en 12 år gammel stor 4-hjulstrekker som er helt perfekt for familien, plass til alt, god å kjøre, kommer frem der det trengs og er sånn passe bulkete så vi trenger ikke være så veldig forsiktige med den. Vi har hatt den i 5 år og jeg hadde egentlig tekt å ha den i flere år til. Men driftskostnadene (les verkstedregningene) begynner å bli i meste laget. Jeg er lut lei å stadig bruke store summer på verksted og jeg har så smått begynt å se meg om etter noe annet. Problemet er at jeg egentlig ikke har lyst på ny bil. Så hvis jeg skal ha noe annet så må det koste så lite som mulig. Status, kjøreglede m.m. er sekundært. Den må ha nok plass og dekke familiens transportbehov samt være trygg/sikker og pålitelig. That's it.

Det vi trenger er strengt tatt en helt vanlig kjedelig stasjonsvogn med god plass (4-hjulstrekk er ikke noe must), type Avensis/Mondeo/Superb/V70/508 etc. som har plass til en familie på 4 + hund. Alternativt noe litt mindre, f.eks. Golf stv./Skoda Oktavia, men jeg er usikker på om det er plass nok. Eller en Touran?

Kjørelenge er på ca 20.000 pr år.
Jeg er i utgangspunktet ikke motivert for å bruke noe særlig mer enn rundt 300.000,- , men kan legge i mer hvis totalkostnadene blir lavere.

• Finnes det en omtrentlig fasit på hvilke bilmodeller som faller minst i verdi?
• Er det gunstigst å kjøpe ny bil?
• 1-2-3 år gammel?
• Bytte ofte/skjeldent?
• Bensin/diesel?

Såvidt jeg har skjønt det så er det nå gunstigere med en ny(ere) bil med garanti som man bytter relativt ofte (2-3 år) da verkstedsprisene har økt betraktelig de siste årene (merkeverksted tar f.eks. rundt 1.200,- pr time). Så da står man (forhåpentlig vis ) igjen med service og verditap som kostnad.

Alternativet er selvfølgelig å beholde bilen jeg har og betale det det koster. Bruker sikkert 15-20.000,- (minst) på verksted /service pr år + verditap (som begynner å flate ut nå). Hvis jeg selger den nå får jeg et verditap på ca 30.000 pr år i de 5 årene jeg har hatt den.


The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1466895 18/08/2012 12:15
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 490
allesammen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 490
den må ha nok plass og dekke familiens transportbehov samt være trygg/sikker og pålitelig. that's it.


12år gammel bil er ikke trygg/sikker.


Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Bilkostnader [Re: allesammen] #1466933 18/08/2012 13:20
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
tobiast Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
Sitat: allesammen


...
12år gammel bil er ikke trygg/sikker.
...



Har det virkelig skjedd så mye? Sjekket euroncap og det ser ut som om min 12 år gamle skoda octavia har 4 stjerner. Det er samme skår som 2011 modellen.

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 18/08/2012 13:24.
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1466963 18/08/2012 14:04
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 303
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 303
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36625392

Skoda Superb, 105 hk, ny demo/utstillingsbil til 289 000.

Re: Bilkostnader [Re: Dragev87] #1466994 18/08/2012 14:56
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Sitat: Dragev87
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36625392

Skoda Superb, 105 hk, ny demo/utstillingsbil til 289 000.


Og de er DIGER. :-)


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Bilkostnader [Re: ] #1467010 18/08/2012 15:24
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
tobiast Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
Sitat: pedaIglipp
Sitat: tobiast

Har det virkelig skjedd så mye? Sjekket euroncap og det ser ut som om min 12 år gamle skoda octavia har 4 stjerner. Det er samme skår som 2011 modellen.


Nå er 2011-modellen underlagt adskillig strenger krav, så det er lite sannsynlig at en 2000-modell hadde klart særlig mange stjerner om den hadde blitt testet nå.



Jøss, så 4 stjerner i 2000 er ikke det samme som 4 stjerner i 2012?

Det hadde vært mye enkere om man heller utvidet skalaen etterhvert som man kom med strengere krav. Så kunne man faktisk sammenlignet bilmodeller uten å ha inngående kjenskap til hvordan testene så ut i det aktuelle året.

Hele poenget med en skår må jo være å kunne bruke den til sammenligning.

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 18/08/2012 15:30.
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467025 18/08/2012 15:47
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
NCAPs rangeringer er dessuten basert på møter med bil i samme klasse.

En stor og en liten bil er ikke like sikre selv om de har samme antall stjerner.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467051 18/08/2012 16:17
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
R
Red Devils Offline
Besatt
Offline
Besatt
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Når de setter antall stjerner er det i den klassen bilen tilhører. F.eks testet de Fiat 500 som fikk 5 stjerner og best blandt de små mot Audi Q7 som bare fikk 3 stjerner i sin klasse i en frontkollisjon. I en sånn kræsj hjelper det ikke med en sikker liten bil mot flere tonn. Så en 12 år gammel stor bil vil nok "vinne" i en sånn kollisjon. Men noe har sikkert skjedd på 12 år ICON_SMILE

Re: Bilkostnader [Re: tobiast] #1467144 18/08/2012 18:01
Registrert: May 2012
Innlegg: 704
O
Oekern Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
O
Registrert: May 2012
Innlegg: 704


[/quote]

Jøss, så 4 stjerner i 2000 er ikke det samme som 4 stjerner i 2012?

Det hadde vært mye enkere om man heller utvidet skalaen etterhvert som man kom med strengere krav. Så kunne man faktisk sammenlignet bilmodeller uten å ha inngående kjenskap til hvordan testene så ut i det aktuelle året.

Hele poenget med en skår må jo være å kunne bruke den til sammenligning.

Mvh
Tobias [/quote]

Dette skjer hele tiden.
Vet ikke hvem direktiv som styrer akkurat dette tema, men EU som besitter en good del - pusher på krav hele tiden. Strengere og strengere blir det "hele tia"

SPESIELT når det kommer til HMS. (Helse-miljø-sikkerhet)


Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467223 18/08/2012 19:17
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Zwartander Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Ikke la dette bli en NCAP-diskusjon da.

En Superb til 305' virker jo som et godt kjøp, men hvordan er 2. håndsverdien mot f.eks Avensis el.lign? Og hva med garantier og servicekostnader?

Jeg føler meg trygg i bilen jeg har. Den er stor og tung, ref. Q7 vs Fiat 500.
Den har vært pålitelig også (men det kan jo brått endre seg). Kun sviktet én gang på 5 år da tenningslåsen plutselig sa takk for seg. Det andre har vært mindre prekært.


The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Bilkostnader [Re: Dragev87] #1467228 18/08/2012 19:21
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Sitat: Dragev87
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36625392

Skoda Superb, 105 hk, ny demo/utstillingsbil til 289 000.


105 hk i den bilen er dødfødt!




Re: Bilkostnader [Re: erling] #1467253 18/08/2012 19:51
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Sitat: erling
Sitat: Dragev87
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36625392

Skoda Superb, 105 hk, ny demo/utstillingsbil til 289 000.


105 hk i den bilen er dødfødt!


Jeg har en Passat (samme størrelse som Superb) med 105 HK, og den duger fint den. Kjører fint med både kofferter og henger.
Hvorfor duger den ikke? Fordi den ikke er "sporty", tar 0-100 på 5sek eller?


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467271 18/08/2012 20:07
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
kjære deg, mannnen er fra østfold. Der må bilene ha litt futt for å bli sosialt akseptert, behov elller ikke. Personlig holder jeg meg på andre siden av oslofjorden grunnet dødfødte 90hk i egen bil. Så får det heller være at førerkortet mitt ser ut som en prikkete dalmatiner etter at bilen på eget initiativ har listet seg opp i hastigheter over fartsgrensen ved flere anledninger.


Ut på tur!

Re: Bilkostnader [Re: Knirkekne] #1467280 18/08/2012 20:23
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43
S
stibor Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43
Sitat: Knirkekne
Sitat: erling
Sitat: Dragev87
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36625392

Skoda Superb, 105 hk, ny demo/utstillingsbil til 289 000.


105 hk i den bilen er dødfødt!


Jeg har en Passat (samme størrelse som Superb) med 105 HK, og den duger fint den. Kjører fint med både kofferter og henger.
Hvorfor duger den ikke? Fordi den ikke er "sporty", tar 0-100 på 5sek eller?



Jeg har en Fabia med den samme motoren, den flytter ganske greit på seg, men veier en del mindre...

Trådstarter:

Trenger litt mer informasjon for å kunne gi et godt råd.
Hvil dere kjøre ofte i Oslo eller innenfor sonen der det er planlagt dieselforbud?
Drar dere ofte campingvogn eller tung tilhenger?
Hvilken hund har dere? (Høres kanskje dumt ut dette spm, men vi hadde en Leonberger og måtte ha Caravelle for å få plass til to voksne og to barn med litt bagasje og bikkje...)
Hvilket kjøremønster har dere? Er det ofte småkjøring? Dette er viktig å ta hensyn til på nye dieselmotorer med tanke på dieselpartikkelfilter.

Hvordan finansieres bilen? er det 100% EK eller vil det bli tatt opp lån?

Stig

Edit: opplever selv at bilkostnadene er betraktelig lavere med ny Skoda Fabia stv. 1,6 tdi kontra Caravellen, på tross av innregnet verditap. De største årsakene er halvering i drivstoffutgifter og lavere vedlikeholdskostnader. Dette er forøvrig en nr. 2 bil som går ca. 25 000 km i året. Har en litt eldre Nissan Qashqai som bil nr. 2.

Redigert av stibor; 18/08/2012 20:27.
Re: Bilkostnader [Re: Supermann] #1467291 18/08/2012 20:33
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 134
noffer Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 134
Nå har ikke jeg prøvd superb med 105 hk, men det høres unektelig nokså "dødfødt" ut. Minste dieselmotoren jeg har hatt var 130 hk(1.9) i en A4. A4en er lettere enn superben, og 130hk var minimum i den bilen. Nå vet jeg ikke hvor mye dreiemoment det er i superben, men det er vel så viktig for "kjørbarheten" som hk.

Noen synes kraft er viktig når man kjøper bil, andre ikke. En viss futt er uansett en sikkerhetsfaktor som må med i ligningen.

Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467311 18/08/2012 20:53
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Hvilken bil har dere i dag?


Big wheels keep on turning
Re: Bilkostnader [Re: erling] #1467312 18/08/2012 20:55
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Zwartander Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Sitat: erling


105 hk i den bilen er dødfødt!


Sitat: Zwartander

Status, kjøreglede m.m. er sekundært.


The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467313 18/08/2012 20:56
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
130hk i en audi a4 er nok til å kjøre i 180-200 på autobahn. Det er mer enn nok for norske forhold. Har mange mil bak rattet i en a4 120hk og den oppleves som sterk under norske forhold. Også med last. Det er gøy med rask bil, men det er på ingen måte nødvendig all den tid man ikke kommer nevneverdig fortere frem. Skulle likt å se den analysen som viser at du behøver 130hk framfor tilsvarende 90hk 1.9tdi. Gjerne med netto tidsbesparelse over bilens levetid som følge av de ekstra kreftene. Tror ikke den kost/nytte- vurderingen er et pent regnestykke ICON_WINK


Ut på tur!

Re: Bilkostnader [Re: stibor] #1467317 18/08/2012 21:01
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Zwartander Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Sitat: stibor

Trådstarter:

Trenger litt mer informasjon for å kunne gi et godt råd.
Hvil dere kjøre ofte i Oslo eller innenfor sonen der det er planlagt dieselforbud?
Drar dere ofte campingvogn eller tung tilhenger?
Hvilken hund har dere? (Høres kanskje dumt ut dette spm, men vi hadde en Leonberger og måtte ha Caravelle for å få plass til to voksne og to barn med litt bagasje og bikkje...)
Hvilket kjøremønster har dere? Er det ofte småkjøring? Dette er viktig å ta hensyn til på nye dieselmotorer med tanke på dieselpartikkelfilter.

Hvordan finansieres bilen? er det 100% EK eller vil det bli tatt opp lån?

Stig


Er av og til i Oslo med bil, men ikke ofte.
Aldri campingvogn, ikke tung henger heller.
Mellomstor hund.
Vanlig familiekjøring, ikke pendling e.l., dvs. småkjøring i uka, lengre turer i helger. Kjører egentlig mest i vinterhalvåret.
Må låne deler av kjøpesum, ca 50-70%.


The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Bilkostnader [Re: Kjartandaddy] #1467318 18/08/2012 21:01
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Zwartander Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Sitat: Kjartandaddy
Hvilken bil har dere i dag?


LR Discovery II

Redigert av Zwartander; 18/08/2012 21:02.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Bilkostnader [Re: erling] #1467319 18/08/2012 21:04
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Zwartander Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
En til til erling:

Hvis jeg vil ha en bil til inspirerende kjøring så kjøper jeg en sportsbil, ikke en stasjonsvogn.


The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467343 18/08/2012 21:32
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
RaymondJ Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
Nå vet ikke jeg hvordan VAG`s dieselmotorer oppleves, men Volvo sin 1.6 115 hesters diesel har jeg god erfaring med, i alt fra C30 til V70 både med manuell og automat, og til hverdags brukskjøring fungerer den mer enn godt nok. Forbikjøringer bør planlegges litt, men bortsett fra det er den faktisk overraskende sterk. Anbefaler deg å kjøpe med dieselvarmer, da disse moderne dieslene bruker en evighet på å få opp driftstempereatur. Så til småkjøring kan faktisk bensin være et fornuftig alternativ. Raskere varm, og mindre mikk som kan ryke. Men dieselvarmer med timer er for MEG det største argumentet sammen med forbruk å kjøre dieselbil.


Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Bilkostnader [Re: RaymondJ] #1467345 18/08/2012 21:34
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Zwartander Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,225
Jeg er vant til å planlegge forbikjøringene og evt. la være :-)


The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Bilkostnader [Re: Red Devils] #1467364 18/08/2012 21:57
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 213
kg Online
Entusiast
Online
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 213
Sitat: Red Devils
Så en 12 år gammel stor bil vil nok "vinne" i en sånn kollisjon.


Gammel stor bil mot ny liten bil? Ikke vær for sikker på det.

Kr.

Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467374 18/08/2012 22:17
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43
S
stibor Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43
Kan dere ikke prøve Skoda Octavia med 1,2 Tsi bensinmotor? Hvis den er stor nok for dere kan det være ett godt alternativ, det vil komme en del kampanje vil jeg tro på utgående modell da ny variant er på trappene, dere vil få en besparelse på drivstoff kontra dagens Disco og kun ha normale servicekostnader innenfor garantitiden på 5 år. Fordelen med bensin kontra diesel er raskere driftstemp. på motor og dermed varmere kupe, lavere servivekostnader enn diesel, ingen problemer ved ev. dieselforbud i osloregionen, ingen problemer med dieselpartikkelfilter ved småkjøring. Skoda Octavia er en bil som normalt sett bør holde seg ganske greit i verdi, det kan man se av bruktprisene på finn.no. Hvis dere da har ett tidsperspektiv på 5-6 år på bilholdet bør dere ha en tilsvarende nedbetalingstid på lånet og dermed kunne bruke denne som EK ved neste bilbytte. Dere vil da bytte bil rundt 100 - 120 000 km som er da større vedlikeholdskostnader gjerne dukker opp.

Jeg så på denne selv, men endte opp med Fabia Scout stv 1,6 CR demokjørt da jeg fikk en veldig god pris på denne og ikke har det største plassbehovet som nr. 2 bil og pendlerbil.

Jeg sjekket statistikk fra leasingfirma på bruktverdier og driftssikkerhet fra Dekra og serviceintervaller/kostnader og statistikk på hvor fornøyde nåværende eiere av ulike merker er før jeg havnet på Fabia og Octavia som alternativ. Jeg valgte diesel da bilen går et par mil når den startes opp og jeg pendler 3-4 mil til jobb en vei og vil dermed ikke få problemer med dieselpartikkelfilter.

Octavia med 1,2 Tsi bensinmotor og Dsg girkasse var en meget fin bil å kjøre, , testet denne og var veldig nær med å kjøpe den, men fikk den demokjørte fabiaen 85 000,- biligere enn nybilpris.

Ta deg en runde til forhandlere, fremlegg dine kriterier, lån gjerne bilen over en helg for testing og sjekk statistikk på feil fra dekra eller liknende.

Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467376 18/08/2012 22:20
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43
S
stibor Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43

Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467380 18/08/2012 22:21
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43
S
stibor Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 43
Eller gå på skoda.no og lek deg litt med kongiguratoren.

PS: Er ikke tilknyttet Skoda på noe som helst måte..

Re: Bilkostnader [Re: RaymondJ] #1467414 19/08/2012 04:51
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Sitat: RaymondJ
Nå vet ikke jeg hvordan VAG`s dieselmotorer oppleves, men Volvo sin 1.6 115 hesters diesel har jeg god erfaring med, i alt fra C30 til V70 både med manuell og automat, og til hverdags brukskjøring fungerer den mer enn godt nok. Forbikjøringer bør planlegges litt, men bortsett fra det er den faktisk overraskende sterk. Anbefaler deg å kjøpe med dieselvarmer, da disse moderne dieslene bruker en evighet på å få opp driftstempereatur. Så til småkjøring kan faktisk bensin være et fornuftig alternativ. Raskere varm, og mindre mikk som kan ryke. Men dieselvarmer med timer er for MEG det største argumentet sammen med forbruk å kjøre dieselbil.

Vær obs på at småkjøring ikke erhelt gull for volvo sine dieselvarmere. De soter full hvis de ikke får kjørt seg skikkelig varm med ganske korte mellomrom.


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Bilkostnader [Re: Zwartander] #1467431 19/08/2012 06:44
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Sitat: Zwartander
En til til erling:

Hvis jeg vil ha en bil til inspirerende kjøring så kjøper jeg en sportsbil, ikke en stasjonsvogn.


Ingen som sier du skal ha sportsbil. Den bilen er ganske stor og tung og fortjener en sterkere motor. Det er jo ikke pga. toppfart og akselrasjon du skal ha sterkere motor. En motor med litt bunndrag som gjør at du slipper og gire hele tiden gjør kjøreturen mer behagelig og mer morsom. Jeg har selv den samme motoren i en Golf. Selv i en Golf føles den motoren for svak.

Men for all del. Kjøp gjerne en Superb med 105 hk. Mulig det holder for deg.

Redigert av erling; 19/08/2012 06:45.



Re: Bilkostnader [Re: H.Iversen] #1467444 19/08/2012 07:25
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
RaymondJ Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
Sitat: H.Iversen

Vær obs på at småkjøring ikke erhelt gull for volvo sine dieselvarmere. De soter full hvis de ikke får kjørt seg skikkelig varm med ganske korte mellomrom.


Godt poeng som forøvrig gjelder de fleste dieselvarmere, det er vel stort sett Ebersprächer og Weber som leverer til Europeiske bilprodusenter. Trikset er å bruke timeren mest mulig, slik at varmeren går seg god og varm (og gjør bilen varm) slik at den ikke slår seg av "halvvarm".


Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support