Hei Folkens, her er noen bilder av Surly Moonlander i sitt rette element, på løs sand på Solastranda i kveld. 4" dekk og bare god stemning med tråkking i sand.
Perfekt verktøy når man skal forflytte seg et stykke med tungt SUP-brett og åre. Straitline skarpe pedaler og våtdrakt og våtsko var ikke så passende verktøy...
Dette er forøvrig det nyeste innen sykkelbekledning..
Episk er å underdrive..
WTF - dropper'u inn på bølga mi??
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Igjen, den ser vanvittig bra ut. Jeg tror forøvrig at Rohloff passer utrolig bra sammen på denne. Men den vanlige kjedelinjen til Rohloff så tror jeg klaringen skal være grei.
Et par kommentarer:
Kommentar 1: På fatbiken min kjører jeg kjedelinje med SS-krank forran og 13 tenners drev bak. Det gjør at jeg får kjedet litt ut i forhold til standard Rohloff kjedlinje (i forhold 15-16-17 tenners drev). Jeg slipper dermed off-set bygg, noe som gjør hjulet ultrasterkt (sammen med størrelsen på shellet)
Kommentar 2: Når jeg ser på specet på den sykkelen så må det gå an å bygge den sykkelen mye lettere. (30 lbs=13,6 kg)
Every man is guilty of all the good he did not do.
Steike, jeg visste ikke at slike sykler var til salgs! Jeg sliter noen ganger med at det er for mye snø til jobbsykling med hybriden jeg har, og har tenkt at jeg må få en 29er. Dette er jo überkulere og garantert mer effektivt når det virkelig trengs. Vil fatbikestilpolitiet godtkjenne en slik sykkel i Oslotrafikken?
Steike, jeg visste ikke at slike sykler var til salgs! Jeg sliter noen ganger med at det er for mye snø til jobbsykling med hybriden jeg har, og har tenkt at jeg må få en 29er. Dette er jo überkulere og garantert mer effektivt når det virkelig trengs. Vil fatbikestilpolitiet godtkjenne en slik sykkel i Oslotrafikken?
Jeg har ingen fatbike (enda), men "alt kler den smukke" og en slik sykkel er stilpolitisk korrekt nesten uansett syklist og bruksområde.
Vil fatbikestilpolitiet godtkjenne en slik sykkel i Oslotrafikken?
Jeg er ikke klar for noe stilpoliti i det heletatt jeg, men for min del vil det være helt topp å se en slik som jobbsykkel. Fatbikemiljøet er vel det mest uprentesiøse miljøet jeg kan tenke meg. Litt "everything goes"-holdning....
Om sommeren kan du jo slenge på et par Black Floyd:
Jeg er litt treid av meg; nå har jeg rota rundt på fatbikes.no på facebook en stund, men finner ikke noe link videre med info om priser o.l. Er det noen som kan hjelpe meg?
Du er ikke treig, det er vi som er treige... Prisene ligger på facebook siden nå. Nettsiden er ikke oppe før i September...
Hvis du sender PM kan du ikke regne med svar. Kommenterer du kan du heller ikke regne svar. Ikke fordi jeg ikke vil. Jeg er sjelden her inne. Bruk jens@browncouch.no FFF
Re: fat-bike er et dritbra konsept!
[Re: Finn]
#145789806/08/201218:49
Ja, takk for knallfin tur i Drammensmarka. Og veldig bra guiding, krankdrev Her var det nok av myr og løst underlag, så jeg fikk prøvd min nyoppbygde Moonlander skikkelig.
Gi lyd når dere skal på fats tur... Vil være med...
Hvis du sender PM kan du ikke regne med svar. Kommenterer du kan du heller ikke regne svar. Ikke fordi jeg ikke vil. Jeg er sjelden her inne. Bruk jens@browncouch.no FFF
Ja, takk for knallfin tur i Drammensmarka. Og veldig bra guiding, krankdrev Her var det nok av myr og løst underlag, så jeg fikk prøvd min nyoppbygde Moonlander skikkelig.
Gi lyd når dere skal på fats tur... Vil være med...
Jeg håper forøvrig 45Nrth kaster seg på 4,8-dekkbølgen.... Jeg kunne tenke meg "piggdekk" som blir enda lettere pigget enn det ser ut til at det Husker Du-liknende dekket blir i 4,8-versjon.
Jepp, Krampus er det neste. Men ut i fra min egen erfaring med 29er og 2,5" dekk tror jeg dette KAN bli litt for mye sykkel på trange stier. Allerede 29ern med 2,5" dekk er noen ganger vanskelig å få med seg rundt trange svinger.
Personlig tror jeg 650b med 3" dekk hadde vært et alternativ med bredere bruksområde, det ville gitt ca. samme rulleomkrets som 29er eller 26" fatbike og da ville man også (sannsynligvis) kunne brukt enkelte 29" dempegafler som alt finnes på markedet.
Men Krampus ser unektelig veldig spennende ut og får absolutt lyst å prøve
Jeg håper forøvrig 45Nrth kaster seg på 4,8-dekkbølgen.... Jeg kunne tenke meg "piggdekk" som blir enda lettere pigget enn det ser ut til at det Husker Du-liknende dekket blir i 4,8-versjon.
45 North og Surly er vel strengt tatt nesten det samme, de er vel eid av Quality Bike products begge to om jeg ikke husker feil? Uansett så er det positivt med bredere utvalg av bredere dekk, får bare håpe en eller flere av de store produsentene våkner opp og begynner å lage noen brede dekk også, da kan det fort bli spennende! Med tanke på hvor fort 650b har tatt av og viljen til å produsere dekk i denne dimensjonen er det jo et realistisk håp om at også fatbike dekk kan komme inn i det gode selskap.
45 North og Surly er vel strengt tatt nesten det samme, de er vel eid av Quality Bike products begge to om jeg ikke husker feil? Uansett så er det positivt med bredere utvalg av bredere dekk, får bare håpe en eller flere av de store produsentene våkner opp og begynner å lage noen brede dekk også, da kan det fort bli spennende! Med tanke på hvor fort 650b har tatt av og viljen til å produsere dekk i denne dimensjonen er det jo et realistisk håp om at også fatbike dekk kan komme inn i det gode selskap.
Begge er eid av QBP, men utad mener de ihverfall at de er to uavhenige selskap. Jeg får også følelsen av at de faktisk er konkurrenter. De har litt forskjellige fokus. Surly har et bredt utvalgt av rammer og deler til alle årstider, mens 45Nrth (uten o) er et spesialfirma for vintersykling. Hva vi kan vente fra den kanten videre er ikke lett å si, men det kan tyde på at de kommer med noen spesialklær for vintersykling etterhvert.
Jeg skal ha både skoa til 45Nrth og fatpiggdekka. Da vil jeg være ekstremt godt rustet for vinteren. Sammen med litt andre investeringer i sommer så skal alt da være på plass.....
Sjekka de ut nå, de ser varme ut ja. Du får si fra hvordan de funker til vintern. Tror jeg i utgangspunktet kommer til å kjøre plattformpedaler og non-cycle sko til vintern slik jeg gjorde sist vinter, holdt meg god og varm da. Syns alltid SPD vintersko blir kalde uanset pga. varmetapet gjennom gjennom SPD-klossen. Kult hvis de har fått til SPD sko som holder på varmen i sålen også.
Redigert av krankdrev; 18/08/201219:00. Rediger grunn: La til
Evingson, min rammebygger sverget til plattformpedaler og "vanlige vintersko". Han var ikke veldig klar for mine ideer om spd-pedaler. Men jeg liker at føttene sitter fast..... rapport kommer når jeg har kjøpt og prøvd dem.
Hvilke fatbikes kommer med sliding dropouts? Fristende å kunne sette på nav-gir uten for mye mikk..
Tror det er ganske dårlig med alternativer da, med mindre du går custom.
Surly sine rammer kan brukes, men man bør forsterke litt hvis man skal kjøre Rohloff. Selv har jeg sveist på ei forsterkning, men vurderer å lage ei skru-på-løsning hvis jeg bytter over til Moonlander ramme.