Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

MacBook eller PC

MacBook eller PC #1466114 17/08/2012 09:27
Kirikou Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O'store forum. Jeg må investere i en laptop til jentungen (primært skolebruk). Hun vil helst ha en Mac av et eller annet slag. Jeg er kun kjent med windows. Er det en stor forskjell? Vil jeg være i stand til å yte support? (noe som forventes umiddelbart). Kun interessert i de store linjene i dette svaret, om det er mulig.

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466117 17/08/2012 09:35
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Vanskelig å svare på uten p kjenne ditt kunnskapsnivå...
Bruker selv både Mac(BookPro) og PC.

Det er ikke vanskeligere å bruke en Mac enn en PC, men det er forskjeller. Om du skriver litt mere om hva jentungen skal bruke den til på skolen, og hvor gammel hun er så er det enklere å gi deg et bedre svar.

Dersom du går for Mac, så er det mye hjelp å få om du sjekker forumet på mac1.no. Der er de (nesten) like hyggelige som på dette forumet.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466118 17/08/2012 09:35
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke skolen noen retningslinjer?

Jeg har enda til gode å se lærerne på en skole får utdelt andre maskiner enn PC'er. Det kan jo være verdt å forholde seg til.

Det kommer jo i stor grad an på hva slags programvare man er pålagt å bruke. Eksisterer det ikke for Mac så sliter man. På den annen side kan jeg ikke tenke meg hva det skulle være.

Mac er mer attraktiv å stjele, mens det er mindre problemer rent datateknisk.

(PS. Jeg har gått fra PC til Mac privat, men har alltid brukt PC som lærer)

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466142 17/08/2012 09:58
Kirikou Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jenta er 14 år og skal nå begynne i 9. klasse. Jeg har en følelse av hun ønsker Mac fordi dette er "kult". Selv så er jeg helt gjennmsnittlig+ på pc. Jeg har aldri tatt i en Mac. I tillegg så skal det vel lages en del basic og enkel film. På stasjonær pc har vi installert PowerDirector som jeg er veldig fornøyd med. Jeg kan ikke se at skolen har retningslinjer, dvs ingen krav til egne pc'er. Det går imidlertid mye excel og word. Kan det installeres også på Mac?

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466153 17/08/2012 10:08
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Jeg syns valg av operativsystem er veldig personlig. Man kan vel ikke si at den ene er bedre/enklere/mere komplisert enn den andre, men jeg tror at mac passer godt for noen, mens pc passer bedre for andre. Personlig syns jeg det er mye enklere å styre systemet eller løse "problemer" på mac. Samboeren minsyns det er mye enklere med windows. Jeg tror når en jobber med en system som man ikke foretrekker blir det lettere frustrerende nå problemer oppstår. Det jeg vil si er nok at jeg ville valgt det hun foretrekker. Et annen spørsmål er jo om det er du som kan gi support til henne eller om det er heller henne som vet mere enn du ICON_WINK

Nå det er sagt så kan du jo alltids installere windows i tilleg på mac.

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466224 17/08/2012 11:25
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Kirikou
Det går imidlertid mye excel og word. Kan det installeres også på Mac?

Ja, det er bare sære ting som Tacx-software og sånn som ikke lages for mac. De fleste jeg kjenner som har erfaring med både pc og mac, går nok for mac. Mac koster litt mer, men vinner på "oppetid" og brukergrensesnitt.

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466250 17/08/2012 11:52
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Quote:

Microsoft office finns for mac:

http://www.microsoft.com/mac

Jeg hadde en del små-problemer med kompatibiliteten mellom office for mac 2008 og office versjonen jeg hadde på jobb pc, men dette er jo ikke uvanlig også mellom forskjellige pc versjoner av office. En annen ting er at jeg hadde problemer å finne noen få funksjoner i mac versjonen, som jeg hadde i pc versjoenen, men dette skal vel være bedre i nyere versjoner.

Re: MacBook eller PC [Re: Punzel] #1466258 17/08/2012 12:06
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: Punzel
Quote:

Microsoft office finns for mac:

http://www.microsoft.com/mac

Jeg hadde en del små-problemer med kompatibiliteten mellom office for mac 2008 og office versjonen jeg hadde på jobb pc, men dette er jo ikke uvanlig også mellom forskjellige pc versjoner av office. En annen ting er at jeg hadde problemer å finne noen få funksjoner i mac versjonen, som jeg hadde i pc versjoenen, men dette skal vel være bedre i nyere versjoner.

Jeg bruker office for mac 2011. Ingen problemer med kompatibilitet som jeg har oppdaget. Resten av kontoret bruker windows så de fleste av filene jeg er borti kommer derfra.

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466267 17/08/2012 12:15
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Tips om support/switch fra windows.

Ikke let etter "windows menyene" du er vant med å bruke. På mac er det meste av settings i "Systemvalg" i utgangspunktet ser det veldig begrenset ut, men det er faktisk mer enn nok der. I tillegg har du commandline og "linux lignende" muligheter.

Vær oppmerksom på at enkelte skrivere ikke virker på mac. Dette gjelder spesielt GDI skriverne som var populære en periode (som f.eks min OKI C3100 fargelaser) Epson har manglet support på en del av sine eldre fotoskrivere (eks Photo 950).

Og til slutt, ikke stjel maskinen til dattera når du oppdager at den er bedre enn din ;-)

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466506 17/08/2012 18:26
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Når barnet er så ung i alder har det vel lite og si mener nå jeg.
exel/word fungerer likebra på begge plattformer.
Mac har da sine fordeler med god holdbarhet og enkle løsninger som jeg er veldig glad i. Jeg jobber mye fortere i os-x enn windows.

Installering av drivere osv er en lek i forhold !

Har hatt min Macbook i snart 5 år nå - Aldri noe som helst tull.
Til sammenligning tok HP´n min kvelden etter 1 og et halvt års bruk. Fikk igjen på garantien, men spurte om og få heve kjøpet - noe jeg fikk gjennomslag for...

Redigert av Oekern; 17/08/2012 18:27.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466574 17/08/2012 19:49
B
BPHernes Offline
Medlem
Medlem
B
Så vidt jeg vet funker det aller meste på Mac ... Ulempen er jo at du må kjøpe Mac-versjoner i tillegg til Windows (om det er det du har) ellers kan det være noen spesialiserte norske læringsprogram som f.eks Lingdys. Da er det godt å vite at man kan installere Windows på en Mac via bootcamp. Altså en såkalt Win-Win situasjon ;-)

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466674 17/08/2012 21:27
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Bruker Mac, synes det er bare ti ganger bedre og når det i tilleg ser bra ut, er prisen eneste grunn til å ikke kjøpe.

Re: MacBook eller PC [Re: fjøråsyklist] #1466838 18/08/2012 09:44
erlingba Offline
.
.
Har alltid brukt PC, men klarer å bruke mac også. Å rette feil på mac er noe jeg ikke helt behersker, og i tillegg finnes det overraskende lite på nett. Googler man et pc-problem finner man gjerne løsningen med en gang, det har jeg ikke gjort de gangene jeg har skullet fikse en mac.

Hvis man først skal kjøpe en maskin til 10000+ bør man se på hva som finnes av alternativer av pc'er til den prisen også.
Alt for mange sammenligner sin gamle billig-PC til 5000 med sin nye mac til 15000, og da er det klart sistnevnte vinner.

Ta en titt på HP og Lenovos bedriftsserie. Det er solide maskiner som er bygd for tøff bruk. Drenering av tastatur kan alltids være kjekt å ha. For eksempel HP 2560p/2570p eller Lenovo X220/X230 om man vil ha noe smått.

Re: MacBook eller PC [Re: erlingba] #1466891 18/08/2012 12:11
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erlingba
Å rette feil på mac er noe jeg ikke helt behersker, og i tillegg finnes det overraskende lite på nett.

Det er lite om det fordi det er lite feil på mac. Informasjon om feil og annen informasjon finnes i stor nok grad. Jeg er uenig i at det skal være et argument.

Det store drawbacket for Mac er, som sagt over, prisen. Men jeg skal være enig i at PC har kommet seg (og da spesielt, som du sier, til samme pris), men Mac OS ligger uansett flere hakk forran Windows i brukervennlighet, uansett hva hardwaren er.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1466966 18/08/2012 14:05
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Mitt svar ville nok blitt kjøp en Windows-PC i dette tilfellet. Mtp supporten, og de andre investeringene du vil måtte gjøre med Office for Mac og eventuelt andre betal-programmer. (Om du ikke er en nedlaster av rang) ICON_WINK

Det ER annerledes å bruke MAC, lett når du har lært deg det, men om det er verdt det syns ikke JEG..

Til alle MAC-fanatikere som skal rette på meg, så er det min personlige mening etter maaange år med Windows som avansert bruker og 1 Macbook Pro 1 år ifjor.. Har Windows-PC igjen nå.

Re: MacBook eller PC [Re: Andrehua] #1466988 18/08/2012 14:43
erlingba Offline
.
.
Dette er en fin og solid maskin: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35764304

Har 12,5"-utgaven som jeg er godt fornøyd med.
Super teknisk support, solid ,drenering av tastatur og veldig enkel å oppgradere er ting som taler for.

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1467448 19/08/2012 07:38
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
En Mac har en byggkvalitet som langt overgår det meste av pc'er. Etter å ha jobbet med en av verdens mest uvørne menn, er jeg imponert over hva en Mac tåler. Fall fra biltak, fall på gulv fra 1,2 meter, slag med knyttneve (ok, sistnevnte bulket chassiet såpass mye at man ikke kunne bruke DVD-spilleren lenger, men dette var før unibody designet som er nå).

I tillegg har jeg inntrykk av at Mac, med sin iPhoto og iMovie, får frem kreativiteten i brukeren på en helt annen måte enn Paint og Moviemaker. Litt satt på spissen, men disse programmene er så enkle å bruke at de fleste synes det er gøy å redigere bilder og klippe sammen videoer.

Re: MacBook eller PC [Re: Kirikou] #1467453 19/08/2012 07:55
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har både PC og Mac på jobb. Privat har jeg min andre bærbare mac.
Jeg anbefaler Mac til alle som skal ha en hjemmedatamaskin og som ikke trenger støtte for spill eller veldig nisjepreget programvare, ref Taxc, Polar, etc etc.

Min Macbok er meget kjapp å vekke opp fra dvale, noe som forbløffer de fleste PCbrukere som ser at jeg åpner den og er på Wi-Fi innen få sekunder.

Er Mac dyrere?
Det kan hende, men det er færre maskinvarekonfigurasjoner og færre kompatibillitetsproblemer med Software fordi Apple sitter med kontroll på OS og Hardware.
Samtidig er å kjøpe nytt OS attskillig billigere enn Windows.

facebook.com/secondhandsessions

Moderator  support