Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt?

Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? #1465116 16/08/2012 08:00
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
Mekanikeren hos Giant Store i Drammen sier at reparasjoner til 4-5000 etter et terrengsykkelritt ikke er uvanlig. Da antar jeg at det bugner av folk på forumet som bruker 20-30.000 i året på service og reparasjoner. Blir jo fort 5-6 ritt i året, eller flere.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2453046.ece

Sykkelservice er jo den nye "preppepakka" som alle amatørskiløpere blir prakke på til 50% av prisen de betaler for utstyret. Og som selvsagt bør gjentas minst to ganger i sesongen.

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465130 16/08/2012 08:14
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Dette er nok ikke den eneste bransjen hvor det er priskonkurranse på nysalg, mens fortjenesten hentes inn på overpriset service.

At ting slites vet vi, men bortsett fra ved flere crash er det vel ingen som trenger serviceutgifter i den størrelsesorden det nevnes her.

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465132 16/08/2012 08:14
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Tror de mener etter våte grusritt sånn som f.eks. det store GRUSomme rittet om en ukes tid. Kjører mye i gjørme med min sykkel og den klarer seg finfint.

Sykkelservice bør man gjøre selv uansett. Er mye som er enkelt å gjøre, men som tar tid, og dermed koster mye på et verksted.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465152 16/08/2012 08:29
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
Alt vanlig vedlikehold på en sykkel er jo omtrent like teknisk krevende som å åpne et syltetøyglass, men problemet er vel at folk flest™ "ikke kan skru" (som de sier selv), og derfor overlater hver minste ting til verkstedet.

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: j-aa] #1465157 16/08/2012 08:32
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
R
Red Devils Offline
Besatt
Offline
Besatt
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Sitat: j-aa
Alt vanlig vedlikehold på en sykkel er jo omtrent like teknisk krevende som å åpne et syltetøyglass, men problemet er vel at folk flest™ "ikke kan skru" (som de sier selv), og derfor overlater hver minste ting til verkstedet.


Eller at folk har for mye penger og ikke gidder? Kan nok hende dette endrer seg om noen år da rentene blir høyere ICON_SMILE

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465169 16/08/2012 08:41
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 367
alltid_motvind Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 367
Sitat: DN Aktiv
...13 500 kroner i reparasjonskostnader.

Er det mulig? Ny gruppe og nye hjul...


Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465170 16/08/2012 08:42
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
En annen faktor her er jo at butikkene/verkstedene bytter komponenter/slitedeler til villedende priser.
Det er ikke uvanlig at disse er 2-3 ganger høyere enn man kan handle de samme for på nettbutikker eller salg.
Jeg pleier å hamstre slitedeler i nettbutikker (gjerne med gratis frakt - slik som det for tiden er hos wiggle) eller salg, og har dette liggende i boden - har typisk liggende; kjeder, bremseklosser, kranklager, kassetter, dekk, slanger, styretape, gir-/bremsevire etc...
Det er klart det blir dyrt dersom man velger å sette bort sykkelen, for å utføre relativt enkel oppgaver - betaler fullpris for delene og 4-600 kr/t til mekaniker.

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465296 16/08/2012 10:33
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513
B
bjerkseth Offline
Besatt
Offline
Besatt
B
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513
Birken og Raumerrittet er vel verstingene. Men hvis det er møkkavær og du lar sykkelen stå over helgen uten å vaske allverdens selv så blir det fort dyrt. Det blir fort en del i arbeidspenger om mekanikeren må bytte komplett drivverk og åpne alle lagere og rense for rust(vann) og smøre opp på nytt. Om du i tillegg skal ha komplett XTR over hele fjøla så er vel ikke 5000 så veldig urealistisk.


Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: thamg] #1465364 16/08/2012 11:40
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 938
T
Teletori Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 938
Sitat: thamg
En annen faktor her er jo at butikkene/verkstedene bytter komponenter/slitedeler til villedende priser.
Det er ikke uvanlig at disse er 2-3 ganger høyere enn man kan handle de samme for på nettbutikker eller salg.
Jeg pleier å hamstre slitedeler i nettbutikker (gjerne med gratis frakt - slik som det for tiden er hos wiggle) eller salg, og har dette liggende i boden - har typisk liggende; kjeder, bremseklosser, kranklager, kassetter, dekk, slanger, styretape, gir-/bremsevire etc...
Det er klart det blir dyrt dersom man velger å sette bort sykkelen, for å utføre relativt enkel oppgaver - betaler fullpris for delene og 4-600 kr/t til mekaniker.


Ble vitne til en klassiker på dette i fjor høst, da en kar henta ut sykkelen etter å ha bytta Dura-Ace kassett (2700,-) og kjede (750,-) og i tillegg betalte for en times arbeid for å gjøre det....

Jaja, alt for å ikke skitne til fingrene... ;-)

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465374 16/08/2012 11:56
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Ikke tvil om at det har gjort endel slike reparasjoner, men det var vel hovedsaklig etter ekstreme gjørmeritt som noen av de siste årene i Birken. Kombinasjonen av vann og fin grus er fantastisk. De aller fleste renser og smører opp selv, men det går jo endel wirere, lager, kjeder og drivverk generelt etter sånne spesielle ritt. At det tar tid å fikse er vel ikke en overraskelse om du har prøvd det selv. Oppgraderinger som å bytte gruppe er ikke en reparasjon i min bok. Giant Store har endel kunder med stor lommebok...

Det sier seg selv at om man måtte ut med fem lapper etter hvert ritt så hadde det ikke stilt 17000 i Birken år etter år...


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465377 16/08/2012 11:58
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 932
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 932
Mine sykler har aldri vært innom verkstedet med unntak ting jeg ikke får gjort selv, for eks. service av lagre/demper og bremser. Dette trengs kun 1 gang i året. Tenk å bruke like mye penger som du brukte på sykkelen på kun service i årret...

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465393 16/08/2012 12:08
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
H
henrikh Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
Etter ett skikkelig gjørmeritt vil jeg påstå at noe slikt er helt normalt på en dyr racingsykkel. At man velger å utstyre seg med det raskeste racingutstyret har konsekvenser. DT swiss gafler har serviceintervall på 30t eller noe deromkring, mens en marzocchi med stort oljebad har anbefaling om å bytte årlig(ish?)

Kjører du en "fornuftig" sykkel, med gode tetninger på alt av lagre og er nøye med smøring/justering trenger det selvsagt ikke koste 5k å få den istand igjen etter ett ritt.

Men bytter du XTR kassett, kjede og klinge, Kranklager, styrelager, bremseklosser, nye strømper og wire, service på gaffel og hjullager på ett verksted så blir det kostbart ja.

Det er forskjeller på driftskostnadene på en formel-1 bil og en gammel toyota og. Ingen som bryr seg om at f.eks Petter Solberg bruker mye penger på å holde bilen sin istand og at den overhales ofte. Det er vel få som blir overrasket over at ting bare holder ett løp i andre idretter, men på sykkel er tankegangen annerledes.

Det er vel kanskje en gjengs oppfatning om at en dyr sykkel automatisk gjør det samme som en billigere sykkel gjør mye bedre, men det stemmer dessverre dårlig i noen tilfeller.

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: henrikh] #1465473 16/08/2012 13:35
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
L
Lilleirik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Sitat: henrikh
Men bytter du XTR kassett, kjede og klinge, Kranklager, styrelager, bremseklosser, nye strømper og wire, service på gaffel og hjullager på ett verksted så blir det kostbart ja.


Jeg tør å påstå at uansett hvor mye gjørme det er, er det ikke mulig å slite ut alt det på et ritt.
Hva med å plukke ned, rense og smøre opp. Det er stål og titan i mange av disse slitedelene. Og selv alu holder litt lenger enn det.
Skitten er ikke det samme som ødelagt

Redigert av Lilleirik; 16/08/2012 13:37.
Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465537 16/08/2012 15:32
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 27
L
Leno Offline
Fersking
Offline
Fersking
L
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 27
Hvis det er skittent over tid, så:p


2012 - Merida Big.Nine 29
2009 - Specialized SX Trail
Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: KenR] #1465562 16/08/2012 16:27
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
paala Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 586
Sitat: KenR
Mekanikeren hos Giant Store i Drammen sier at reparasjoner til 4-5000 etter et terrengsykkelritt ikke er uvanlig. Da antar jeg at det bugner av folk på forumet som bruker 20-30.000 i året på service og reparasjoner. Blir jo fort 5-6 ritt i året, eller flere.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2453046.ece

Sykkelservice er jo den nye "preppepakka" som alle amatørskiløpere blir prakke på til 50% av prisen de betaler for utstyret. Og som selvsagt bør gjentas minst to ganger i sesongen.


Jeg vet om opptil flere personer som kjøper masse deler på Chain Reaction Cycles, for deretter å ta med disse delene til ett verksted å bytte de. Nevnte butikk (Giant Store) gjør dette. Om de gjør det for kunder som ikke har kjøpt sykkelen der vet jeg ikke. Det er hvertfall en måte å spare en del kroner på om du ikke liker å "skru".


Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: Lilleirik] #1465763 16/08/2012 20:38
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 855
P
Paragon Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
P
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 855
Sitat: Lilleirik
Sitat: henrikh
Men bytter du XTR kassett, kjede og klinge, Kranklager, styrelager, bremseklosser, nye strømper og wire, service på gaffel og hjullager på ett verksted så blir det kostbart ja.


Jeg tør å påstå at uansett hvor mye gjørme det er, er det ikke mulig å slite ut alt det på et ritt.
Hva med å plukke ned, rense og smøre opp. Det er stål og titan i mange av disse slitedelene. Og selv alu holder litt lenger enn det.
Skitten er ikke det samme som ødelagt


Det er ikke gjørme som sliter mye på delene, det er sand og små gruskorn som kommer inn overalt og ligger der i opptil 9 mil. Dette gjør mye skade, og kan føre til ekstrem slitasje på alle lagere, kassett og kjede

Re: Hvem reparerer sykkel for 4-5000 etter et ritt? [Re: Lilleirik] #1465803 16/08/2012 21:03
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
H
henrikh Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
Sitat: Lilleirik
Sitat: henrikh
Men bytter du XTR kassett, kjede og klinge, Kranklager, styrelager, bremseklosser, nye strømper og wire, service på gaffel og hjullager på ett verksted så blir det kostbart ja.


Jeg tør å påstå at uansett hvor mye gjørme det er, er det ikke mulig å slite ut alt det på et ritt.
Hva med å plukke ned, rense og smøre opp. Det er stål og titan i mange av disse slitedelene. Og selv alu holder litt lenger enn det.
Skitten er ikke det samme som ødelagt


Jeg tør påstå at det er mulig , og sett det skje. Problemet er at sandkorn er typisk en del hardere enn metall, og blander man vann, fett og sand så har man en ganske bra slipepasta som tar knekken på fine toleranser ganske fort.

Mye kan kanskje plukkes frahverandre, smøres og brukes på nytt. Men hvis du tar det på ett verksted vil jo prisen for å plukke alt frahverandre (f.eks HTII/GXP lager), smøre og fette og sette sammen igjen koste omtrent detsamme som å kaste de gamle lagrene og sette inn nye. tid er penger. Og da vet du jo ikke om det er bra, eller om det er bortkastet før i ettertid.

Sier ikke at alle må gjøre dette hver gang, men at det er ett fullt mulig ytterpunkt, ja absolutt! Vedlikehold er en viktig del av sykkelsporten, enten man liker det eller ikke. Og da finnes det folk her i verden som vet å sko seg på folk som ikke klarer/gidder det selv. Akkurat som det finnes malere, vindusvaskere og dopapirleverere. Jeg har en mistanke om at folk flest har litt for mye penger.

I langrenn er jo skiene man går på kun en brøkdel av kostnadene totalt. Ihvertfall hvis man skal være "seriøs".


Moderator  support