Pulje ditt og pulje datt! Nesten uansett hvilken pulje du kjører vil du både ta igjen folk og selv bli tatt igjen. Poenget å henge seg på de togene som kommer!
Forøvrig...er det snart på tide på å sjekke langtidsvarselet? Blir det 4 på rad for dykkebirken?
Hvordan blir det med tiden om man ikke stiller i den puljen en er oppsatt til å starte i? Tenker på eksemplene ovenfor med somling på toalettet, handling og flaske fylling
gjelder tiden fra da en starter, eller fra da en skulle ha startet?
Hei Henning :-) Å joda, jeg forstår godt hvor du kommer fra, all den tid jeg har veid MYE mer enn det du veier :-) Blir min femte Birkebeiner nå.
Slik jeg ser det da, så har du syklet så bra at du hører hjemme i pulje 16 :-) Kan godt være en del av de i puljen din starter hardt og sykler fra deg opp til Skramstad, men følger du ditt eget løpsopplegg så både tror og mener jeg du kan komme gjennom på en rask måte uansett. Det vil alltid være noen andre som åpner litt behersket også. De andre i din pulje som du da kan slå følge med, vil være kvalifisert til pulje 16 de også. Jo, klart, noen har vært raskere tidligere og nyter godt av tidligere års gode tider, men det vil alltid være noen å sykle sammen med.
Hvorfor skulle det gå raskere fra pulje 20? De skal være tregere enn deg, all den tid du seeder inn foran de.
Jeg startet i pulje 9 i grenserittet. Enkelte åpnet hals over hode, syklet mitt eget løp sammen med en del andre. Etter ca 2 mil så hentet vi inn de som hadde svidd litt krutt, enkelte av de hadde bitte litt på lager og kunne være med videre. Slik vil det være på Birken også.
Derfor jeg ler litt, folk har en tendens til å overdramatisere egen setting så fort man skriver "Birken"
Mitt forslag - om enn sikker dumt. Start i pulja di, nyt at du har seedet deg godt, nyt turen, gjør så godt du kan og ha en flott dag over fjellet :-) Er vel stort sett dette det burde handle om for de aller fleste av oss :-) Det betyr ikke at vi ikke kan ta ut alt!
Redigert av Lurifax; 15/08/201207:05.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Kommer du for sent til start så får du gå inn i neste pulje, trenger ikke spørre noen som helst - og tiden din går fra DU starter.
Det eneste du aldri bør forsøke er å snike deg frem i en tidligere pulje, da diskes du. Starte senere er fullt akseptert. Ikke det at jeg ser poenget all den tid man svetter og gjør så godt man kan for å seede seg best mulig.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Tiden gjelder fra da du startet, det er brikken din som registrerer det.
Selv startet jeg i pulje 12 i fjor, men merket etter et par tre kilometer at jeg hadde glemt brikken, så da var det bare å hente brikken, stille til start i pulje 16 og begynne på nytt
Enig med Lurifax, start i pulje 16, kjør ditt tempo, mulig du er heldig og slipper for mye kø og folk i rundt deg ned Djuposet og i skogen. Så kommer de nest beste damene i elite og tar deg igjen etter terrenget og de er like fine å se på som de aller beste. Og kanskje holde et tempo som du kan følge.
Kenneth Flesjå startet i pulje 20 i 2009..han var jo en av norges bedre terrengsyklister...mulig han hadde en plan... kona (Gunn Rita) startet jo i pulje 19....
De gjorde det samme i Norsjørittet også :-) Si visst var det en plan, lovlig er det også siden det er puljestart. Eneste man ikke får lov til er å stille seg i raskere puljer. De har sikkert ikke sett på det som aktuell problemstilling at noen går et hakk eller to ned for å "dra" andre.
Det sagt, så kunne de andre jentene ha hengt seg på Toget Flesjå de også, så den raskeste dama vant nok likevel :-) I Nordsjørittet så ble vel dette strengt tatt litt annerledes all den tid Gunn Rita unnlot å stille i elite damer. Således kunne ikke de andre jentene henge på Flesjå toget på like premisser.
Redigert av Lurifax; 15/08/201207:37.
Enig med Lurifax, start i pulje 16, kjør ditt tempo, mulig du er heldig og slipper for mye kø og folk i rundt deg ned Djuposet og i skogen. Så kommer de nest beste damene i elite og tar deg igjen etter terrenget og de er like fine å se på som de aller beste. Og kanskje holde et tempo som du kan følge.
Viktig poeng!Desto seinere man starter, desto mer kløning og fomlesykling blir det. Folk kan ha greit tempo på fingrusen og asfalt, men kommer det en rot i veien eller blir litt fuktig er det av sykkelen eller storstilt vingling. Jeg så noen i fjor som trillet i brattbakken før veien ned mot djuposet! Vær glad for den pulja du har og følg ditt tempo.
Tiden gjelder fra da du startet, det er brikken din som registrerer det.
Selv startet jeg i pulje 12 i fjor, men merket etter et par tre kilometer at jeg hadde glemt brikken, så da var det bare å hente brikken, stille til start i pulje 16 og begynne på nytt
Tiden starter når du kjører over matta, bortsett for pulje 1-4 og elite (kvinner og menn) som har startskudd.
Det som blir mest spennende er om man klarer å slå tiden fra i fjor for oss som har syklet før. For de som ikke har syklet blir det sikkert veldig spennende å se om dem fullfører :-)
Været? Vel vi bor i Norge, det er sent August, så noen bombe om det regner kan man vel knapt si at det er :-)
Gleder oss - det gjør vi uansett - SANT DET FOLKENS :-):-) SOL / Opphold = Bonus :-)
En uke med et par mm hver dag blir vel ikkeno problem.. Det suger vel løypa opp lett?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Jepp, da melder yr.no REGN til fredagsbirken... Bare å stålsette seg for nok et gjørme-chain-stuck-sandiøynene-hakketenner birken?? ;-)
Hehe... ser de sedvanlige vær-rapportene er i gang allerede. Min erfaring er at langtidsvarslene (10-dagersvarslene) viser været det garantert IKKE blir.
Jeg gleder meg forresten til Birken i år jeg også. Jeg har meldt meg som mekaniker. Vet ikke hvor jeg skal stasjoneres enda men håper det blir før de verste gjørmepartiene.
Jeg tenkte meg på en gjennomkjøring nå på lørdag og skulle kjøpe togbillett i dag, men NSB tar ikke med sykkel fra Hamar til Rena.
Er det noen som vet om none busselskap som tar med seg sykkel fra Oslo til Rena?
Har du pratet med NSB om dette, eller bare ser du ikke sykkelikonet når du skal bestille?
Jeg syklet Birkenløypa 24. september i fjor. Jeg spurte ingen, tok bare med meg sykkelen på toget. Dieseltogene fra Hamar til Rena har lange ganger med klappseter og det var lite folk på toget. Konduktøren tok betalt for sykkelen, smilte og ønsket meg en god dag videre.
Hvis ikke så kan du jo dra opp på fredag kveld og sykle fra Hamar til Rena. Er vel ikke mer enn 6 mil. Overnatt på Trudvang eller Campingen (om de fremdeles har hytter) og start grytidlig på lørdag morgen.
Eventuelt sykle helt fra Hamar via Rena og over fjellet i ett kjør om du har kapasitet til 15 mil på en dag. 6 mil koseoppvarming på asfalt er vel ikke dumt?
Jeg er med på forsøket, selv om jeg tror det blir hardt! I fjor syklet de raskeste i pulje 6 på 3:12, men ser at det var noen få som greide 3.08-3.10 fra pulje 7 og 8 i fjor.