|
|
El-sykkel - hva er poenget?
|
El-sykkel - hva er poenget?
13/08/2012 20:40
|
RoyK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Lurer bare litt - hva er poenget med el-sykkel, med mindre man bare er lat?
|
|
|
Re: El-sykkel - hva er poenget?
[Re: RoyK]
13/08/2012 20:43
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Nei, enig... Di2 skal jeg aldri ha... 
|
|
|
13/08/2012 20:58
|
Trofast
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner en med polio som har stor glede av å komme seg rundt omkring til plasser han ikke klarte før pga hjelpen han får fra motoren. Viktig hjelp for han.
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
|
|
|
13/08/2012 21:06
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Lurer bare litt - hva er poenget med el-sykkel, med mindre man bare er lat? Hvis man er litt mindre imponert over seg selv kan man for eksempel tenke seg at det kan være et godt alternativ for funksjonshemmede eller andre med redusert førlighet eller muskelstyrke, det kan være foreldre som skal frakte unger til barnehagen. Det kan være et godt alternativ for å komme seg til buss eller bane. Tror kanskje det kan være miljømessig gunstig i forhold til dieselpurkene mange av oss benytter til daglig transport? Selvsagt ville det ha vært ideelt at vi alltid gikk eller sykla, men av og til er det andre forhold som avgjør. 
|
|
|
13/08/2012 22:20
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
Å bevege seg raskt fra A til B på en miljøvennlig måte uten å bli sliten, samtidig som man unngår å stå i kø i rushtiden.
Skal du sykle på vanlig måte til jobben like fort som det går med el-sykkel blir du gjerne passe svett. Men el-sykkel kommer du deg fort fram uten å krølle skjorten.
|
|
|
14/08/2012 05:33
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
El-sykkel kan være akkurat det min Kjære, og punktlige, Mor (velsignet være hennes avkom) behøver for å begynne å sykle for alvor. Ikke noe i veien med hennes BMI, men etter snart 60 år med bil og buss ser jeg ikke for meg at hun plutselig skal stille i Lycratoget sånn helt uten videre. Har også flere kollegaer og venner som kvir seg for å sykle nettopp fordi de ikke er i god form (ah! the irony!). Noen av de klager også over at de alltid har dårlig råd. En el-sykkel hadde både kunne kompansert for dårlig form, og redusert utgifter til bil. Enkelte fredager med to unger, dobbelt opp med vått barnehagepikkpakk og en sixpack i vogna må jeg innrømme at jeg også har sett poenget for min egen del. Dog har det ikke vært aktuelt med enda en sykkel. I år.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
14/08/2012 06:04
|
Kirikou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min kollega på 60 år får nå endelig med seg sin kone på lange søndagsturer. Han på tråsykkel og hun på elsykkel. Dette har gitt inspirasjon og glede for dem begge.
|
|
|
[Re: dokhan]
14/08/2012 06:33
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Skal du sykle på vanlig måte til jobben like fort som det går med el-sykkel blir du gjerne passe svett. Men el-sykkel kommer du deg fort fram uten å krølle skjorten. Nettopp! Eg har sykla til jobben med elsykkel nesten dagleg i over eit år. Eg kunne sjølvsagt brukt vanleg sykkel i staden, men det hadde ikkje gått like fort, og eg måtte brukt tid på å dusje og skifte klede på jobben. Dessutan hadde terskelen til å sykle blitt høgare, og eg hadde sikkert ikkje gjort det like ofte. Med elsykkel brukar eg "sivile" klede, og det er berre å parkere på jobben og gå rett til PC-en. Det at eg unngår rushtrafikk og kan bruke sykkelvegar som gjev meg ei ganske rettlinja rute til jobben, gjer elsykkel til eit like raskt alternativ som bil, av og til raskare. Eg er tilhengar av å bruke ein sykkel som passar til formålet. Og elsykkel til jobben gir vanvittig mykje meir meining enn karbonterrengsykkel til jobben.
Tor Hovland
|
|
|
14/08/2012 09:41
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
Jeg håper jeg blir tøff nokk en dag til å kjøpe meg en el-sykkel, men akkurat nå er prinsippene mine for sterke...
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
14/08/2012 09:55
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ble faktisk forbisykla (eller faktisk direkte flisa) i en oppoverbakke av en dame på ca 60år med gul jakke og kurv igår på vei til jobb....
(Det var en elsykkel...)
|
|
|
14/08/2012 09:56
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Tror dere ikke det finnes en regel i Norge som forbyr elsykkel på gang/sykkelveier? Var det ikke et eller annet direktorat som mente at dette egentlig er motorsykkel? De ble da selvsagt forferdet over alle avgiftene staten ikke får inn.
Redigert av Myrulv; 14/08/2012 09:57.
|
|
|
14/08/2012 10:09
|
prebeni
Entusiast
|
Entusiast
Elsykkel er helt konge. De begynner faktisk å bli ganske smekre også- i motsetning til for bare et år tilbake. Så lenge den ikke modifiseres, mener jeg at den fremdeles går som sykkel.
|
|
|
14/08/2012 10:27
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elsykkel gjør at mange folk sykler mer. Det i seg selv er et viktig argument.
Enten om det er fordi du ikke blir svett, sliten eller gruer deg til oppoverbakken hjem med sideveskene fulle av varer. Eller om du ikke er sikker på om du hadde orket å sykle helt dit du skal.
Hver biltur som ikke tas og byttes ut med en sykkeltur har jo en verdi i seg selv...
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Myrulv]
14/08/2012 10:36
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Tror dere ikke det finnes en regel i Norge som forbyr elsykkel på gang/sykkelveier? Var det ikke et eller annet direktorat som mente at dette egentlig er motorsykkel? De ble da selvsagt forferdet over alle avgiftene staten ikke får inn. Elsykkel er regna som sykkel og ikkje som motorkøyrety. Det er ein del begrensingar som ein elsykkel må oppfylle, og poenget med desse er å sørge for at køyretyet er så likt ein sykkel at det kan reknast som sykkel i trafikkreglane. Begrensingane er at motoren er ein "hjelpemotor", dvs. at den berre kan bidra samtidig med at du tråkkar, at den maks kan hjelpe opp til 25 km/t og at motoren maks er 250W. Det finst kraftigare elsyklar som kan gå i 45 km/t. I Tyskland er også desse lovlege å bruke utan at dei blir rekna som moped, men i Noreg må desse godkjennast som moped. Det vil seie at du må ha skilt på sykkelen, du må ha mopedhjelm og du kan ikkje sykle på sykkelveg.
Tor Hovland
|
|
|
[Re: Myrulv]
14/08/2012 10:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tror dere ikke det finnes en regel i Norge som forbyr elsykkel på gang/sykkelveier? Var det ikke et eller annet direktorat som mente at dette egentlig er motorsykkel? De ble da selvsagt forferdet over alle avgiftene staten ikke får inn. El-sykler skal være slik at de slutter å gi deg kraft når du bikker 25km/t. Dette er tråsykler med tråkkehjelp, ikke motorisert kjøretøy.
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/08/2012 11:01
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Dette er tråsykler med tråkkehjelp, ikke motorisert kjøretøy. I enkelte land er det også tillatt med elsykler som ikke krever at du tråkker selv. Som Kristian sier er norske regler slik at syklisten selv må holde pedalene i bevegelse for at motorassistansen skal slå inn. Moderne elsykler har en sensor som registrerer kraften du selv legger i tråkket, og doserer så ut en tilsvarende kraft som assistanse (du kan ofte velge hvor stor grad av assistanse du ønsker deg). Det betyr at du ved rolig kosesykling bortover vil få liten hjelp, mens du i brattbakken på vei hjem får masse hjelp. Enkelte har også en egen boost-knapp som gir deg maks skyv på sekundet, i de tilfellene der det måtte trengs. At elsykler er stygge er forøvrig et mye brukt motargument som nå endelig er i ferd med å gå ut på dato, etterhvert som de utvikles til noe mer enn bare en old-school-sykkel med batteri smelt bakpå bagasjebæreren. Jeg tror det blir mye fint å se på Eurobike nå i september! http://www.smartfortwo.no/produkter-ebike/12bfd2a1-2244-566e-ac98-c890cbee8d09http://en.red-dot.org/2775.html?&cHa...9419&year=0
|
|
|
[Re: haavardhun]
14/08/2012 11:17
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Jeg håper jeg blir tøff nokk en dag til å kjøpe meg en el-sykkel, men akkurat nå er prinsippene mine for sterke... Har jo fått deg hybrid med sidevesker så.... ;-)
|
|
|
[Re: geiranders]
14/08/2012 11:22
|
Ole
More than words
|
More than words
Synes alle som satt på den sykkelen så ut som de holdt på å falle forover. Den bratte seterørsvinkelen hadde nok hatt godt av en setepinne med setback.
|
|
|
14/08/2012 15:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Siden vi har gått ned fra to biler til én hjemme så har jeg begynt å tenke på om det er noe jeg kunne ha kjøpt som "bil nr 2". Det er tre problemer med vanlig sykkel som jeg trenger å løse:
1. Jeg har noen ganger lyst å kunne komme til jobben uten å måtte dusje. 2. Jeg har lyst å kunne kjøre innom butikken og få med meg litt mer enn hva jeg klarer å ha på ryggen. 3. Jeg har lyst å kunne parkere utenfor en butikk eller et kjøpesenter i mer enn tre minutter uten å måtte være redd for at kjøretøyet blir rappet.
Min kjære Kelly feiler på alle tre punktene dessverre. I det siste har jeg begynt å drømme om en Vespa, som ville ha klart alle tre punktene helt fint, bortsett fra at jeg på vei til jobben enten hadde fastnet i kø eller måttet bli midtstripe-jockey med all risiko det innebærer. Men å kjøpe en bensin-Vespa rett før det sannsynligvis kommer en el-Vespa er ikke aktuelt.
Spørsmålet til Geir Anders, som jo er vår mann i dette universet, blir om jeg skal ta sikte på en elsykkel eller en elscooter og hvorvidt en elsykkel klarer å oppfylle punkt 2 og 3 over.
|
|
|
[Re: Dan]
14/08/2012 15:25
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Eg ser at du spør Geir Anders, men eg kan i alle fall seie at det var mykje dei same vurderingane eg gjorde i 2010.
Min Kalkhoff Pro Connect med fullskjermar, bagasjebrett og sideveske oppfyller lett punkt 1 og 2. Punkt 3 er løyst ved hjelp av ein solid lås som kan ligge i sideveska når eg syklar.
Tor Hovland
|
|
|
14/08/2012 20:11
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet blir om jeg skal ta sikte på en elsykkel eller en elscooter og hvorvidt en elsykkel klarer å oppfylle punkt 2 og 3 over. Siden du allerede har et lidenskapelig forhold til sykling, vil mitt råd være å gå for elsykkel. Da får du mye fint i én pakke: Den gode, gamle sykkelgleden er definitivt der selv om du har assistanse, du trenger ikke å svette hvis du ikke vil, og det er mer fristende å ta med en del bagasje opp bakkene hjem. Men hva vet jeg: Kanskje elscooter er et like bra valg for deg? Jeg låner kjærestens bensinscooter av og til, men har liten erfaring med sånne. Jo Espen Bjerk hos EV Oslo er forøvrig en lidenskapelig motorsyklist, og innehaver av byens (etter min mening) klart mest spennende elsykkelbutikk på Storo. Han selger elscootere (og elbiler og elmotorsykler) også. Ta en tur innom og snakk med ham. Han har forøvrig solgt utrolig mange elsykler denne sesongen, hans første med egen butikk (han var designer hos Buddy før han startet EV Oslo). Jeg vet at han nettopp har fått agenturet på tyske Panther. Hør med ham hva du må ut med for en TE-11 med Rohloff og Bosch-motor... Da snakker vi premium-elsykkel! http://www.pantherbike.com/bikes/collection-2012/pedelecs/antriebssystem-bosch/te-11-herren.htmlNår det handler om hva du kan få med deg, er jeg stor fan av kurv foran styret. Jeg bruker en Wald 137 (uten bærestagene), men kommer til å bytte til den større Wald 139. Flotte, solide kurver som veier mye mindre enn billigkurvene på G-Sport, takket være stor maskevidde og godt materiale. Det er mange bra kurver der ute, men amerikanske Wald er min klare favoritt. Montér den på en liten, minimalistisk Nitto-bærer, et porteur-brett eller et vanlig frontstativ slik jeg har gjort. Det går helt fint å sette en handlepose i en slik kurv, så lenge du har noen strikker som duger. Jeg sykler med to bagasjestropper festet på kurven til enhver tid, og har to vanntette sidevesker bak som brukes i tillegg ved behov. Da får du med masse. Jeg tok et mobilbilde av lasten en dag jeg kom hjem fra butikken med to Ortliebvesker med mat – og her var det fortsatt plass til mer i den ene veska. (Jeg husker hvor ur-dølle jeg syntes sykkelvesker var, før jeg kjøpte et par Ortlieb Backrollers for å kjenne hvordan det var å sykle uten sekk. Min fasit: Utrolig mye bedre å ha lasten nede ved bakhjulet enn oppe mot skuldrene. Men dette er en smakssak, og en avsporing) Med tanke på tyveri-risiko, har jeg valgt å satse på en raff lås og ta sjansen. Min bysykkel til 15 000 kroner har stått ute i Oslo sentrum hver dag i to år uten å bli rappet, takket være en Abus Bordo Granit X-Plus. Tungt beist, men vond å knekke. Og med elsykkel trenger du jo ikke bekymre deg for et ekstra lodd i lasten... Det var vel nøyaktig 2 cent fra meg... Jeg kunne like gjerne bare sagt "hør på torhovl", men klarte ikke å la være å skravle litt. Skjønner at mange her fortsatt ser på elsykler som udde skrot med feil stuk, men tror helt seriøst at elsykler kommer til å bli stort i løpet av ikke så mange år. Oppfordrer alle til å legge konservative prinsipper på hylla og ta en tur for å prøvesykle en god tur.
|
|
|
14/08/2012 20:18
|
White
Avhengig
|
Avhengig
så ett fint bruksområdet i dag i marka. En mann hadde med seg kona, og han var nok i langt bede form enn hun. Men med el sykkel klarer hun å holde følge og koken opp de værste kneikene og mannen slipper å vente. Det syns jeg var fornuftig bruk
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: White]
14/08/2012 20:20
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
så ett fint bruksområdet i dag i marka. En mann hadde med seg kona, og han var nok i langt bede form enn hun. Men med el sykkel klarer hun å holde følge og koken opp de værste kneikene og mannen slipper å vente. Det syns jeg var fornuftig bruk Enig. Suveren løsning for å kunne trene sammen.
|
|
|
14/08/2012 20:25
|
prebeni
Entusiast
|
Entusiast
El-scooter hadde jeg ventet med til de anerkjente produsentene kommer med modeller på markedet. De kinamodellene som har vært tilgjengelige til nå har det blitt sagt at det har vært en del problemer med, og når de koster såpass mye penger, så er det litt risk.
|
|
|
15/08/2012 06:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tok et mobilbilde av lasten en dag jeg kom hjem fra butikken med to Ortliebvesker med mat – og her var det fortsatt plass til mer i den ene veska. Det der er bare 1/4 av den maten jeg vanligvis drar med meg hjem på YBB-en i tillegg til at jeg har med meg en tre-åring. Skjønt han er blitt så god på Rothan-en sin at han ofte sykler selv. Da får jeg lett med en sekk med doruller i tillegg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/08/2012 08:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tok et mobilbilde av lasten en dag jeg kom hjem fra butikken med to Ortliebvesker med mat – og her var det fortsatt plass til mer i den ene veska. Takk for et langt og godt svar. Men bildet skuffer. Tine, Gilde og Nestlé? Det finnes da bedre alternativer for tenkende mennesker?  Selv unngår jeg fortsatt Shell fordi de var slemme mot negrene på 80-tallet...
|
|
|
15/08/2012 08:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv unngår jeg fortsatt Shell fordi de var slemme mot negrene på 80-tallet... Jeg husker fra tiden på NTH en politisk aktiv studine som ga en annen student kjeft for at han hadde kjøpt en is på Shell-stasjonen borti gata. Jeg spurte da om jeg kunne få se diskettene hennes - og spurte deretter hva i all verden hun mente med å støtte 3M - en stor leverandør av kontorprodukter til apartheidregimet? Spørsmålet ble ikke besvart. Hvordan er det med deg, Dan - kjøper du originiale Post-It? Du holder deg kanskje også unna: Barclay National Bank Ltd British Petroleum PLC Chevrontexaco Corporation Chevrontexaco Global Energy, Inc Citigroup, Inc Commerzbank Credit Suisse Group Daimlerchrysler AG Deutsche Bank AG Dresdner Bank AG Exxonmobil Corporation Ford Motor Company Fujitsu, Ltd. General Motors Corporations International Business Machines Corp. J.P. Morgan Chase UBS AG AEG Daimler-Benz Industrie Fluor Corporation Rheinmetall Group AG Rio Tinto Group Total-Fina-Elf ?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/08/2012 09:08
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Jeg tok et mobilbilde av lasten en dag jeg kom hjem fra butikken med to Ortliebvesker med mat – og her var det fortsatt plass til mer i den ene veska. Det der er bare 1/4 av den maten jeg vanligvis drar med meg hjem på YBB-en i tillegg til at jeg har med meg en tre-åring. Skjønt han er blitt så god på Rothan-en sin at han ofte sykler selv. Da får jeg lett med en sekk med doruller i tillegg. Sant! En barnetilhenger gir deg selvsagt langt mer bagasjekapasitet – vår er også jevnlig i bruk som handlevogn. Dog vurderte jeg det slik at Dan neppe er i markedet for en Croozer bakpå elsykkelen. Og Dan, med tanke på matvarevalg og etiske forbrukerdilemmaer: Jeg tenker nok ikke nok på den saken når jeg handler i nærbutikken. Håper du bærer over med meg!
|
|
|
[Re: GeirK]
15/08/2012 09:18
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvordan er det med deg, Dan - kjøper du originiale Post-It? Døh, jeg skrev bevisst "negrene" for å slippe oppfølgningsspørsmål av typen "nå skal vi naile en naiv PK-er". 
|
|
|
15/08/2012 09:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan er det med deg, Dan - kjøper du originiale Post-It? Døh, jeg skrev bevisst "negrene" for å slippe oppfølgningsspørsmål av typen "nå skal vi naile en naiv PK-er". Ahh - fin nyanse som jeg glatt overså.
|
|
|
|
|